Hvor finder man kattemalt i københavn nu?

Hej alle

Smaug har kastet op to gange i dag og virker noget sløj. Jeg har været i kontakt med Skovlunde dyrklinik og Københavns Dyrhospital og de siger jeg lige skal vente og se tiden an til hhv i morgen/senere.
Der har ikke været kattemad i opkastet, som har været noget gulligt med en lille smule stuebambus i. Han har tidligere hostet og fået noget op som han har slugt igen (da han virkede ved fint helbred) og det er egentlig kun i dag han virker sløj. Jeg har faktisk lige haft ham til det årlige sundhedstjek i tirsdags hvor der ikke var noget galt overhovedet.
Hvis det er en hårbolle er der så nogle af jer der ligger inde med noget kattemalt jeg kan købe af jer? Eller ved om der er nogle forretninger som har åbent nu, der sælger det? Jeg bor på østerbro i københavn.
Det skal lige siges af Smaug er en burmeser og har derfor ikke lang pels men han vasker dog ofte Fizban, så jeg tør ikke afskrive en hårbolle.
Smaug gider desuden ikke indtage mad, mht vand virker han ikke tørstig, men jeg holder selvfølgelig øje med ham.

Hvem ville I egentlig anbefale af de to døgnvagter til at tage sig bedst af ham hvis jeg skal ind med ham i weekenden? Fordi der er jo en del længere til skovlunde end københavns dyrhospital, men jeg gør det gerne hvis behandlingen er bedre.

Jeg ville altid anbefale alt andet end Københavns Dyrehospital, men jeg ville til gengæld heller ikke nødvendigvis tage til dyrlægen med det, du beskriver (og det er jo enormt svært at sidde ved en anden computer og vurdere med sikkerhed, for hvor sløj er “sløj”?). Fanny har f.eks. idag kastet noget gulligt med lidt græs op og bortset fra, at hun bestemt ikke kan karakteriseres som sløj, er det jo faktisk det samme som Smaug, der bare har adgang til stuebambus i stedet for græs.

Hvis I har et døgnapotek i nærheden kan du bruge paraffinolie i stedet for kattemalt - samme smørende effekt - men om der er dyrehandlere i København, der har åbent til f.eks. kl. 16.00, ved jeg ikke

God bedring med ham :slight_smile:

Hvis det er en hårbolle så ville jeg i stedet give parafinolie og evt. lactulose (altså fremt katten er forstoppet).

For alt i verden (efter min mening) undgå Københavns Dyrehospital - dyrlægerne er så vidt jeg ved stadig provisionslønnede (forhold til hvor mange penge de får ind), og det er en turnusordning så man ved aldrig hvilken dyrlæge man møder. Så jeg anbefaler varmt Skovlunde Dyreklinik såfremt de stadig har vagt i morgen (nogen gange går den videre til en anden klinik, og der har jeg ikke gode erfaringer).

Alternativt ville jeg vælge http://www.karlslundedyreklinik.dk/

Ved du om katten er forstoppet?

På “mit” apotek er kattemalt altid på lager.
Måske døgnapoteket Steno ved Hovedbanegården også har det.

God bedring med ham. :slight_smile:

Jeg ville ikke vælge københavns dyrehospital, hvis det var mig.

Jeg har en del malt her hjemme, dog som er afprøvet at mine katte for nogle måneder siden. Har en fra Vitakraft, malt-pasta med ostesmag, den er din hvis du vil hente den og prøve om det kan hjælpe. Paraffinolie burde jeg også have, der kan du godt få nogle sprøjter fra hvis det er.

Mange tak for jeres svar, jeg vil se mig om efter et apotek med døgnåben. Og mange tak for jeres advarsel om Københavns Dyrhospital, så ved jeg at jeg ikke skal derhen med ham, hvis det er.

Smaug er sløj i den forstand at han ikke vil spise (Applaws vådfodder som han da normalt godt kan lokkes til at spise) og at når jeg tager ham ned på gulvet så sidder han og kigger lidt hvorefter han hopper op i sin seng igen. Han gider heller ikke lege med Fizban. Desuden ser han bare sløj ud, han virker ikke så vaks og vågen som han normalt er. Han har ikke været forstoppet så vidt jeg ved, men nu bliver jeg helt usikker, da det ikke var mig der tømte bakken i morges.

Se tiden an til i hvert fald i morgen - det kan meget vel være, at han kvikker op senere. Katte kan jo også have en dårlig dag, hvor de bare ikke lige gider æde når vi synes de skal mv. Lad ham få lidt ro og prøv med noget mad igen senere :slight_smile:

[QUOTE=Tea;875118]På “mit” apotek er kattemalt altid på lager.
Måske døgnapoteket Steno ved Hovedbanegården også har det.

God bedring med ham. :)[/QUOTE]
Jeg er nærmest også på vej ud af døren for at tage ind og hente det der hvis ikke Kimilla bor tættere på :slight_smile:

[QUOTE=Kimilla;875119]Jeg ville ikke vælge københavns dyrehospital, hvis det var mig.

Jeg har en del malt her hjemme, dog som er afprøvet at mine katte for nogle måneder siden. Har en fra Vitakraft, malt-pasta med ostesmag, den er din hvis du vil hente den og prøve om det kan hjælpe. Paraffinolie burde jeg også have, der kan du godt få nogle sprøjter fra hvis det er.[/QUOTE]
Jeg har skrevet en pb til dig og igen mange tak :slight_smile:

Tak, det tror jeg også jeg gør. Jeg er måske også bare lidt hønemor, men man vil jo altid bare det bedste for de små pus :slight_smile:

Først god bedring.

Dernæst, sundhedscheck i tirsdags, inkluderede det vaccination? Der er nogen der kan få en ‘stille’ dag ovenpå vaccination.

Hvis du har mistanke om en genstridig hårbolle, kan/bør du give katten paraffinolie. Pas på at den smagløse paraffinolie ikke kommer ned ikattens lunger. Brug helst paraffinolie emulsion, med vaniliesmag. Giv det med en engangssprøjte:
4-5 kg kat - 3 ml. hver 3. time
2,5 - 3 kg - 2 ml. hver 3. time
Maks 4 gange - men skulle der også meget gerne vær hul igennem :slight_smile:

Ja han blev vaccineret også, men der var ikke umiddelbart noget galt bagefter.

Mange tak for anvisningerne mht ml. Jeg har nemlig lige fået fat i olien men vidste ikke hvor meget jeg skulle dosere :slight_smile:

Umiddelbart tænker jeg ikke dyrlæge, blot fordi katten er lidt sløj - men som Mette også skriver, kan det selvfølgelig være svært at vurdre, når man ikke kan se katten.

Ordningen er sådan, at de forskellige klinikker skiftes til at have hele weekenden. Er det Skovlundes tur har de så vagten fra fredag eftermiddag til søndag aften (undt. om natten - mener vagten går fra 8.00-22.00).

En lille opdatering:

Smaug har nu fået to gange olie og han ser ud til at have fået det bedre. Han har spist lidt og går lidt rundt. Der er ingen vilde galopture efter Fizban endnu men det kommer forhåbentlig nok senere :slight_smile: Så mange tak for hjælpen herinde igen :slight_smile:

Maxizoo i Herlev har Gimpet Malt-Soft-Extra i halvstore tuber (110g?) - jeg var løbet tør for Leises “drug” og købte den sidste tube for et par uger siden, og de sagde, at der kom mere om en uges tid.

Mht dyrehospital, så har KVL/LIFE/IMHS eller hvad de nu kalder sig for tiden, jo fået nyt, stort, up-to-date dyrehospital.
Det er bare et eksempel, måske kan andre fortælle mere - men sidste år fik Leise, der var rigtig sløj, den helt store tur med 2 x rtg, blodprøver etc. Eneste minus: Det sidste, de gjorde, var at tjekke tænderne, bare pirke munden rundt. Og dér sad ondets rod, om jeg så må sige: 2 syge kindtænder - så det var bare med at få en tid på Tanddyreklinikken. Men så er jeg da sikker på, at alt hans indvortes er i fineste form, der var ikke noget galt med nogen organer. Lidt spondylose i de nederste 2 ryghvirvler. Han går lidt sjovt, men idag f eks tog han den helt store klatretur op under loftet :slight_smile:

Leise har før fået ordnet en tand hos Pernille i Skovlunde, og alt gik galt. Jeg tror, at de måske ikke har den største rutine med en lille-lille persermund. Som hun sagde, der er altså ikke ret meget plads.