Hvor gamle tror I de er? (nu med billeder)

Ja min venlighed løb endnu engang over med mig.

Jeg blev kontaktet fra internatet om jeg ikke kunne passe 3 killinger i 4 dage, da nuværende plejemoder skulle noget vigtigt.

Jeg spurte hvor gamle, fik at vide 4 uger - fint tænkte jeg så er de ved at spise selv og går på bakken, og sagde ja.

Jeg fik mig da noget at et chok da de ankom. De er micro, med kæmpe maver :uha:

Må ærligt indrømme at jeg nok ville have valgt at give dem fred da de blev fundet - oppe i en hæk, den ene killig var “hængt” og død.

Nu har jeg haft dem siden i går aftes og der er en stor livsvilje.

Jeg kan ikke rigtig aldersbestemme dem. Ud fra især størelsen og vægt ville jeg ikke sige mere end 14 dage. De vejer fra 226g til 300g. Deres klør kan de ikke trække ind endnu, øjnene er helt åbne - men det som gør jeg tænker de er ældre er at de er begyndt at tisse og lave bummelum selv. Og det gør de alle vejne :tihi: og også i bakken. Kan de ikke først det ved en min. 3-4 uger? (hvor man hurtigt glemmer!)

De har fået sutteflaske indtil nu hos plejemoderen og jeg har supleret lidt med KMR med torskerogn. Den ene guffer lidt i sig de andre kan ikke finde ud af det endnu. De spiser meget og fortæller selv når de er sultne og det er ca. hver 3 time, på nær i nat der sov de 7½ time :wehu:.

Det som bekymrer mig lidt er deres enorme maver - kan de allerede have så volsom orm, eller er det bare fordi de grovæder? Jeg har ski aldrig set så store maver på killinger. Jeg masserer dem efter hvert måltid, og de kan alle komme af med både bummelum og bimmelim.

De er også helt røde i rumpen pga. de gnidninger de har fået for at komme af med aff. og urin, men jeg tænker når jeg nu kan se de kan komme af med det selv at lade dem? Ideer til noget jeg kan putte på deres røde rumper?

Jeg blev også nød til at tage dem i bad i dag, ikke noget jeg normalt ville have gjordt, men de var så ulækre og stank, at jeg ikke kunne holde ud bare at give dem mad. Nu er de fine og rene, og de så endda ud til at nyde det.

De stavrer lidt rundt (kan ikke gå normalt endnu) og leger lidt med hinanden, får mad, spinner, nusser, tisser og har aff. og sover så. De virker tilfredse.

De kan forresten også klatre -what

Håber godt nok der kommer nogle gode katte ud af dem.

Det er helt sikkert at jeg ikke mener alt skal prøve at redes, især hvis det går udover sundhed og adfærd.

Nu har jeg fire dage til at evaluere dem og vil derefter komme med min vurdering/forbeholdne mening til plejemoderen.

Andre der har oplevet micro killinger blive store flotte katte?

Ja jeg har haft to som lyder til at kunne være tvillinger med dine.
Helt ærligt, så tror jeg de har orm, men få en dyrlæge til hjælp der, for hvis de har så mange orm, så må de ikke få fuld dosis ormekur, da det kan slå både killing og orm ihjel.
Nu jeg tænker efter, så vejede Xena også 300 g. da jeg fik hende, men hun kunne alting selv, da hun først fik kræfterne til det. Man ar ikke i tvivl om hun var 7 uger, kun på størrelsen.
Det med alderen skal nok ca passe, så du gør det rigtige hvad pasning angår. Nu ved jeg ikke hvilken kattebakke du bruger og med hvad indhold, men i starten har jeg altid brugt en af de der store underskåle man får til store potteplanter. Den har jeg så de første dage hældt en blanding af jord og sand i, for så gradvis at gå over til grus/savsmuld/træpiller. Det med kattebakken kan måske lære dem at de skal besørge i den deertil indrettede og ikke på gulvet.
Men jeg ville nu få dem dyrlægetjekket så hurtig som muligt.
Knus Elin

Når de går på bakke selv er 4 uger nok mere realistsik end 2½ uge.

Den store mave kan jo komme af at de får mad som de har svært ved at kapere. Prøv at give lidt Zoolac, det er godt til at bringe balance i maven.

Du siger de lugter, af tynd afføring eller gammel skidt?

En missemor vasker jo sine killinger over det hele altid ikke blot for at komme af med diverse men også for at holde gang i hele killingen. Efterlign det.

Vej dem. Tager de på er du på rette vej.

Når de kan spise selv er vand, killingefoder, æggeblomme + fløde godt og nærende.

Hende som er normal plejemor og har det egentlige ansvar, har haft dem en uge. Hun har lige haft dem til dyrlægen, som sagde de var fine, men skulle til at vokse lidt og godt kunne begynde på fast mad. Jeg glemte at spørge om de havde fået ormekur hos dyrlægen. Heldigvis er hun hjemme igen mandag.

De lugtede pga. gammel skidt, aff og tis.

Deres aff. er lind, du ved sådan en mælkeafføring fordi de kun har fået KMR indtil nu.

Til de hudløse numser vil jeg klart anbefale Locobase Repair, som bl.a. fås på apoteket i håndkøb. En stor tube koster ikke alverden, og den er også god til hudløse næser på snottede killinger, da den danner en både helende og vandafvisende hinde. (Dup huden tør først).
Den indeholder ikke parfume og konserveringsmidler. Jeg fik den selv anbefalet pga. skrøbelig hud efter strålebehandling.

De udspilede maver kan selvfølgelig skyldes orm, men også fejlgæring i fordøjelsessystemet.
Til det sidste er Diarsanyl alle tiders og væsentligt bedre end Zoolac, da den bl.a. indeholder Montmorrillonite, som virker som en magnet på bakterier og visse vira, som den fører med ud sammen med afføringen. Danner også en beskyttende hinde på tarmvæggen.

[quote=Mega;252089]Til de hudløse numser vil jeg klart anbefale Locobase Repair, som bl.a. fås på apoteket i håndkøb. En stor tube koster ikke alverden, og den er også god til hudløse næser på snottede killinger, da den danner en både helende og vandafvisende hinde. (Dup huden tør først).
Den indeholder ikke parfume og konserveringsmidler. Jeg fik den selv anbefalet pga. skrøbelig hud efter strålebehandling.

De udspilede maver kan selvfølgelig skyldes orm, men også fejlgæring i fordøjelsessystemet.
Til det sidste er Diarsanyl alle tiders og væsentligt bedre end Zoolac, da den bl.a. indeholder Montmorrillonite, som virker som en magnet på bakterier og visse vira, som den fører med ud sammen med afføringen. Danner også en beskyttende hinde på tarmvæggen.[/quote]Hej Hanne

1000tak for svar - det er altså anderledes at have kuld når mor er der, også selvom man skal støtte. Eller når hitterne er over 5 uger og kan alt selv :slight_smile:

Locobase repair har jeg her hjemme, så det vil jeg fluks smørre på. Jeg turde bare ikke bruge noget før jeg viste det var okey for killinger.

Diarsanyl har jeg ikke, men vil se om jeg kan få fat på det, for fejlgæring kunne også være et rigtigt godt bud.

Vil tage nogle billeder.

3-4 uger max… Har du fotos?

Hvor er du sød, at du tager dem ind:-) Det skal du have et kæmpe virituelt kram af mig for:-) Kommer lige fra en tråd om en brite der måtte øve sig her og der på at parre og så til denne:-)

Nu er jeg i godt humør igen pga dig gode hjerte:-)

KH

Her kommer så en serie billeder af micro kattene :slight_smile:

Blåtabby pige og Bruntabby Dreng

Blå dreng

Her kan I se en af de store maver (billedet gør den endda mindre end virkeligheden) - og det er ingang den værste det er den bruntabbys (men billedet af hans mave blev ikke godt).

De leger:

Her kan I måske se især hvor lille pigen er.

og flader ud :slight_smile:

Som sagt virker de tilfredse.

Hvad siger I så med alder :slight_smile: Jeg prøvede faktisk at tage et billede sammen med en tændstikæske for man kunne se hvor små de er, for billeder snyder, men det blev ikke godt.

Jeg vil ikke gætte på noget eller komme med gode råd … men WOW et mønster på den bruntabby dreng :wehuu:

Jeg har et kuld killinger på 3 uger i dag, og dine ser meget ældre ud, så jeg vil skyde dem til 4-5 uger.
Det har intet med størrelsen at gøre, men ansigtsform, øreplacering osv.

Men kors i hytten da nogle maver! Har de fået ormekur?

[quote=Vivi_Fletcher;252140]Jeg har et kuld killinger på 3 uger i dag, og dine ser meget ældre ud, så jeg vil skyde dem til 4-5 uger.
Det har intet med størrelsen at gøre, men ansigtsform, øreplacering osv.

Men kors i hytten da nogle maver! Har de fået ormekur?[/quote]Hej Vivi

Tak…det er godt nok trist hvis de er ældre end 4 uger med deres vægt.

Ja, deres maver er voldsomme - men jeg har faktisk haft en ene killing selv med en volsom mave. Jeg blev så bekymret at jeg tog hende til dyrlægen. Han grinede lidt af mig - hun var bare enebarn og tog i den grad for sig af retterne i flødebaren.

Disse maver er dog lidt større.

Jeg ved ikke om de har fået ormekur, men det vil jeg finde ud af på mandag. For har de ikke så skal de!

åhh de er SÅ dygtige. Jeg har hver gang de er vågnet sat dem i bakken, og så tisser de og to har selv gået derop og lavet bimmelum - Dygtige missekatte.

Kun en tissetår og en gang bummelum er ikke kommet i bakken - det er da flot når man tænker på hvordan det var i går aftes/nat. Må det blive ved 7-9-13.

De har jo ingen ru mortunge til at klare deres toiletbesøg…
De har nok ikke fået den bedste start på livet…
De er antagelig født af en mor der havde orm…

Jeg syntes de ligner nogle små mus der er måske nogle dage yngre end mine små mus…så jeg vil skyde den til at være 1 måned…måske plus en dag eller to

De er godt nok kære!

Sikke en flot Tabby-fyr!

Den blå er en nullergøj og pigen er en bette prinsesse:-)

Mit bud er 4 uger plus/minus og så tror jeg, at de har orm. Hvis de har, så vær varsom med kuren - at slippe så mange orm på en gang kan man dø af.

MVH

Jeg tror de er en måneds tid.

Mht til ormekur ville jeg bruge Panacur pasta over 3 dage.

Hvor er de bare smukke! Ingen anelse om alderen, elsker bare billeder af små lækre killinger :slight_smile:

Jeg er nu efter jeg har haft den et døgn, overbevist om de er 4 uger.

Deres maver var lidt mere moderate i morges efter de ikke havde fået mad i 7 timer. Men jeg tror nu stadig på orm.

Jeg har skrevet en SMS til plejemoderen - som er i udlandet - om de har fået ormekur da de var til dyrlægen. Hun har dog ikke svaret.

Men I vil anbefale panacur ? Hvor meget - som der står på tupen eller mindre hvis de har mange orm? Panecur tager kun spoleorm, hageorm (og en til jeg ikke kan huske), men mener ikke bændelorm vel?

[quote=Rikke H;252566]Jeg er nu efter jeg har haft den et døgn, overbevist om de er 4 uger.

Deres maver var lidt mere moderate i morges efter de ikke havde fået mad i 7 timer. Men jeg tror nu stadig på orm.

Jeg har skrevet en SMS til plejemoderen - som er i udlandet - om de har fået ormekur da de var til dyrlægen. Hun har dog ikke svaret.

Men I vil anbefale panacur ? Hvor meget - som der står på tupen eller mindre hvis de har mange orm? Panecur tager kun spoleorm, hageorm (og en til jeg ikke kan huske), men mener ikke bændelorm vel?[/quote]

Panacur er en streg pr. kat under 0,9 kg. Det er meget mildt mod maven, og giver som regel ingen bivirkninger.

Hvis killinger i den alder har orm, er det IKKE bændelorm, da bændelorms udviklingstid er længere end killingernes alder.
(Bændelorm forudsætter også, at killingerne har spist en mellemvært, f.eks. en loppe.)
Jeg bruger Banminth (pasta) til små killinger. Det skal gives én gang.

Så har de alle fået ormekur - Dyrlægen havde ikke Banminth så det blev panacur. De var ikke ret glade for at spise det, synes jeg var så ond :slight_smile:

Det var også noget tyndt stas og ikke pasta som jeg “plejer”, men det er nok fordi dette er nemmere at dosere. De var dog gode til at spytte noget af det ud :-o