Hvor går grænsen vedr avl

hejsa

nu ved jeg ikke om i så tv2 nyhederne her kl 19.30, men der var et indslag om en engelsk bulldog som pga af forsøg på at skabe den perfekte hund igennem avl havde store problemer med vejrtrækningen osv, ejeren af hunden havde brugt 150.000 kr i operationer for at afhjælpe de problemer hunden havde. man havde så spurgt formanden for klubben for engelske bulldog opdrættere om hvad man kunne gøre for at komme dette problem til livs, hun sagde at man ikke ville gøre noget, for sådan som bulldogs så ud i dag var sådan de skulle se ud, rent skønhedsmæsigt, selvom racen ikke altid har set sådan ud, så skide være med at hundene ville ha vejrtrækningsproblemer osv.
dette syntes jeg er totalt forkert og derfor ku jeg godt tænke mig en debat om hvad i opdrætter syntes om sådan noget og hvor langt vil i gå for at skabe den perfekte kat

Jeg håber at man vil gør som alle ansvarlige perser opdrættere, avle væk fra problemerne.

der kommer udsendelse om det på tv2 kl 22.50 i dags dato

Dags Dato: Hundeavl eller dyrplageri?

  • om racehundenes elendige helbred

Det er ikke for sarte sjæle, når Dags Dato afslører, hvordan det seneste århundredes intensive avlsarbejde er tæt på at tage livet af racehunden. Der er en god grund til, at forsikringsselskaberne tager tre gange mere for at forsikre en racehund end et gadekryds - og det er ikke fordi, racehunden er mere værd. Årsagen er, at racehunde i dag er skrøbeligere end nogensinde og lider af alle mulige sygdomme og skavanker, der skyldes hundeopdrætternes ensidige fokus på racehygiejne og -renhed.

Vært: Poul Erik Skammelsen.
Tilrettelæggelse (dok): Jemima Harrison.

Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det er et engelsk program, og at Englænderne ikke har samme krav til avl, som DKK.

læs evt. mere her: http://www.dansk-kennel-klub.dk/337/1/1/2836

[quote=Johnny;135526]der kommer udsendelse om det på tv2 kl 22.50 i dags dato

][/quote]

Johnny, desværre kan jeg jo ikke se TV2 her i det Franske :slight_smile:

[quote=Annette O;135531]Jeg vil lige gøre opmærksom på, at det er et engelsk program, og at Englænderne ikke har samme krav til avl, som DKK.

læs evt. mere her: http://www.dansk-kennel-klub.dk/337/1/1/2836[/quote]

ikke desto mindre er det en dansk formand for racens opdrætter klub der udtaler sig om at de hellere vil ha skønhed fremfor sundhed:sorry:

mon så ikke der findes en venlig sjæl der evt ka optage det til dig, ville gerne selv men kan ikke , da vi ikke ejer en dvd optager.

Jeg hørte ikke det hele af hvad hun sagde i indslaget.
Dog vil jeg påpege, at jeg finder det enormt frastødende, at man skider på sundhed, og jeg KUNNE forestille mig, at spørgsmålet måske er vendt lidt på hovedet i “sensationens favør”.

Jeg kan ikke udtale mig om det, men vil helt sikkert se programmet, og danne mig et indtryk.

[quote=Annette O;135540]Jeg hørte ikke det hele af hvad hun sagde i indslaget.
Dog vil jeg påpege, at jeg finder det enormt frastødende, at man skider på sundhed, og jeg KUNNE forestille mig, at spørgsmålet måske er vendt lidt på hovedet i “sensationens favør”.

Jeg kan ikke udtale mig om det, men vil helt sikkert se programmet, og danne mig et indtryk.[/quote]

jeg ved ikke om hendes udtalelse er med i det program, men mon ikke

Jo men ellers kan det da være at programmet kan findes på TV2 efter at det har været.

Ellers må jeg nøjes med referat i denne tråd :slight_smile:

Jeg kan ikke forestille mig andet end at det er denne http://www.asterpix.com/console/?avi=18781361 der er tale om, så her er i al fald selve “filmen”.

ja, så fik jeg set det program og føj for den lede siger jeg bare, hvor er folk bare kyniske og ligeglade, bare deres hund er et præmiedyr og gir dem status, så er de glade.
flere gange i løbet af programmet måtte jeg vende hovedet væk, for jeg ka bare ikke ha dyr der lider og den ligegyldighed formanden for racehunde i england lagde for dagen ka jeg slet ikke forholde mig til.
idag ville jeg ønske jeg aldrig havde set det program

her er klippet fra tv2 nyhederrne fra i går aftes

http://nyhederne.tv2.dk/video/index.php/nodeId-20688452.html

Jeg har også lige siddet og set det program Meekocoons linkede til og jeg er Chokeret… vender tilbage yil det her emne på et senere tidspunkt for lige nu skummer jeg i en grad, så jeg ikke tror det gavner nogen jeg svarer

Jeg har set udsendelsen flere gange nu - senest her til formiddag sammen med min mand.

Et eller andet sted mener jeg at det er en udsendelse som enhver, der ønsker at opdrætte, burde tvinges til at se! Den viser med uhyggelig præcision hvad der kan ske, hvis vi blot fokuserer på skønhed og vores tolkning af racestandarder og glemmer sundheden hos dyrene…
Man kan sagtens lave ekstremt udseende dyr, som stadig kan leve et godt liv - men det kræver at man på intet tidspunkt opgiver sundheden!

Jeg vil endnu engang gøre opmærksom på at det dokumentaren viser, er forholdene i den Engelske Kennel Klub!
Dansk Kennel Klub har i flere år netop haft tvungne avlsrestriktioner for racer med racerelaterede sygdomme… Restriktionerne har netop betydet, at en DKKhund i sig selv er et kvalitetsmærke. Dermed menes ikke, at man fuldstændigt kan undgå defekter eller arvelige sygdomme - men at der er en garanti for at opdrættere holdes i kort snor og ikke bare kan gøre som det passer dem på bekostning af hundenes sundhed!
Fx nævnes cavalieren i dokumentaren… DKK har de sidste 10 år (eller længere, kan ike huske det) haft en avlsrestriktion vedrørende hjertescanning, hvor avlsdyr skal scannes og have et godkendt resultat inden de kan bruges i avl" helt uanset om hvorgodt de klarer sig på udstillingerne! Cavalierklubben har oven i købet taget de første meldinger fra England vedr Syrengomyelie meget alvorligt, og arbejder pt sammen med en forsker på LIFE for at undersøge udbredelsen af lidelsen hos den danske bestand - dvs at man ikke kun undersøger avlsdyrene, men også de hunde som er familiehunde (og slægtninge til avlsdyrene). Undersøgelsen foregår stadig, men man påregner et foreløbigt resultat her i løbet af 2009. Afhængigt af resultatet vil der muligvis blive pålagt racen en avlsrestriktion for syrengomyelie…

DKK har desuden deres etiske regelsæt, som samtlige racehundeopdrættere forpligter sig til at overholde… overtrædelser af dette kan faktisk medføre advarsler og/eller disciplinærsager! Disse sager kan sagtens rejses af organisationen selv, hvis man opdager uregelmæssigheder hos opdrættere…

Så, inden man går helt iselvsving over racehundeopdræt, vil jeg lige bee jer om at huske på, at der beskrives engelske forhold!!!
Og at det altså ikke er alle opdrættere, som er flintrende ligeglade med deres dyrs sundhed, hvis ellers bare dyrene er smukke!!!

Den engelske kennel klub har for øvrigt nu endelig set lyset… godt nok pgr den furore som programmet har medført og dønningerne efter det, sombla har betydet at BBC og andre sponsorer har trukket sig fra bla Crufts-udstillingen 2009… men klubbn er da begyndt at ændre nogle af sine holdninger!
Så selv om det sikkert vil gå uendeligt langsomt, så er der kommet fokus på de horrible forhold og en forandring er på vej!
At indavl kan få lov at gå så vidt, er rystende!!!
Og landet StroBrittannien bør måske også se på nogle af deres meget hårde karantæneregler, som i høj grad sætter begrænsning på opdrætteres muligheder for at indføre nye avlsdyr til genpuljen…

[quote=Johnny;135938]her er klippet fra tv2 nyhederrne fra i går aftes

http://nyhederne.tv2.dk/video/index.php/nodeId-20688452.html[/quote]
Så det findes altså i Danmark også?

Det indslag viser godt nok en grum virkelighed. Jeg er chokeret.

Men dog irriterer det mig grumme at det gang på gang bliver sagt af værten at det er pga indavl at problemerne opstår. Er det så svært at forklare den almindelige dansker at der er pga udseendespræferencer at problemerne kommer? Har TV2 virkelig ikke tillid til at danskerne vil kunne forstå en ordentlig forklaring? Hvorfor blande begreberne sammen…

:thumbdown: suk

Jeg tror jeg holder mig fra at se det. Jeg er ikke sikker på at jeg kan tåle det :ked:

Nej Birthe jeg synes du skal se det, ellers forestiller man sig bare ting. Det er ‘blot’ en Engelske Bulldog som en ejer fortæller om har vejrtrækningsproblemer og er blevet opereret og har kostet ejeren en masse dyrlægebesøg.

Jeg er mest chokeret over talspersonen for racens danske klub og så også i det hele taget over at ejeren har ladet hunden gå så mange operationer igennem.

Men billederne er ikke så uhyggelige, Det er mere indholdet i det de siger.

[quote=Ann K;135961]Jeg har set udsendelsen flere gange nu - senest her til formiddag sammen med min mand.

Et eller andet sted mener jeg at det er en udsendelse som enhver, der ønsker at opdrætte, burde tvinges til at se! Den viser med uhyggelig præcision hvad der kan ske, hvis vi blot fokuserer på skønhed og vores tolkning af racestandarder og glemmer sundheden hos dyrene…
Man kan sagtens lave ekstremt udseende dyr, som stadig kan leve et godt liv - men det kræver at man på intet tidspunkt opgiver sundheden!

Jeg vil endnu engang gøre opmærksom på at det dokumentaren viser, er forholdene i den Engelske Kennel Klub!
Dansk Kennel Klub har i flere år netop haft tvungne avlsrestriktioner for racer med racerelaterede sygdomme… Restriktionerne har netop betydet, at en DKKhund i sig selv er et kvalitetsmærke. Dermed menes ikke, at man fuldstændigt kan undgå defekter eller arvelige sygdomme - men at der er en garanti for at opdrættere holdes i kort snor og ikke bare kan gøre som det passer dem på bekostning af hundenes sundhed!
Fx nævnes cavalieren i dokumentaren… DKK har de sidste 10 år (eller længere, kan ike huske det) haft en avlsrestriktion vedrørende hjertescanning, hvor avlsdyr skal scannes og have et godkendt resultat inden de kan bruges i avl" helt uanset om hvorgodt de klarer sig på udstillingerne! Cavalierklubben har oven i købet taget de første meldinger fra England vedr Syrengomyelie meget alvorligt, og arbejder pt sammen med en forsker på LIFE for at undersøge udbredelsen af lidelsen hos den danske bestand - dvs at man ikke kun undersøger avlsdyrene, men også de hunde som er familiehunde (og slægtninge til avlsdyrene). Undersøgelsen foregår stadig, men man påregner et foreløbigt resultat her i løbet af 2009. Afhængigt af resultatet vil der muligvis blive pålagt racen en avlsrestriktion for syrengomyelie…

DKK har desuden deres etiske regelsæt, som samtlige racehundeopdrættere forpligter sig til at overholde… overtrædelser af dette kan faktisk medføre advarsler og/eller disciplinærsager! Disse sager kan sagtens rejses af organisationen selv, hvis man opdager uregelmæssigheder hos opdrættere…

Så, inden man går helt iselvsving over racehundeopdræt, vil jeg lige bee jer om at huske på, at der beskrives engelske forhold!!!
Og at det altså ikke er alle opdrættere, som er flintrende ligeglade med deres dyrs sundhed, hvis ellers bare dyrene er smukke!!!

Den engelske kennel klub har for øvrigt nu endelig set lyset… godt nok pgr den furore som programmet har medført og dønningerne efter det, sombla har betydet at BBC og andre sponsorer har trukket sig fra bla Crufts-udstillingen 2009… men klubbn er da begyndt at ændre nogle af sine holdninger!
Så selv om det sikkert vil gå uendeligt langsomt, så er der kommet fokus på de horrible forhold og en forandring er på vej!
At indavl kan få lov at gå så vidt, er rystende!!!
Og landet StroBrittannien bør måske også se på nogle af deres meget hårde karantæneregler, som i høj grad sætter begrænsning på opdrætteres muligheder for at indføre nye avlsdyr til genpuljen…[/quote]

jeg tror helt sikkert osse på at der er bedre avls regler her i dk, MEN vi ved jo alle at vi lever i et globalt samfund og derfor bliver der jo handlet/avlet dyr på tværs af grænserne, så i princippet ka der sagtens vær en masse dyr her i dk der har frygtelige og pinefulde sygdomme som er opstået netop igennem opdræt og avl.
jeg tror så osse at det er meget meget værre i hundeverdenen end i katteverdenem, selvom det nok osse forekommer.

klippet fra tv2 nyhederne er ikke slem, men selve filmen der blev vist i dags dato var ikke for sarte dyrevenner, det syntes jeg ihvertfald ikke, man så hvilken pinsler dyrene dagligt havde pga af deres sygdomme