Hvor går grænsen vedr avl

[quote=Johnny;136025]jeg tror helt sikkert osse på at der er bedre avls regler her i dk, MEN vi ved jo alle at vi lever i et globalt samfund og derfor bliver der jo handlet/avlet dyr på tværs af grænserne, så i princippet ka der sagtens vær en masse dyr her i dk der har frygtelige og pinefulde sygdomme som er opstået netop igennem opdræt og avl.
[/quote]

Du skal ikke bare tro, men vide, at der indenfor DKK er bedre regler!!!
Og det er derfor jeg opfordrer til at købe indenfor den stambogsførende organisation og ikke en af de andre (DRU; DHL osv).
Kravene kan virke snærende og nogle gange irriterende, men hvis man holder sig for øje, at det i sidste ende kommer hundene til gode, så er der egentlig ikke så meget at betænke sig på!
Selvfølgelig importerer man avlshunde på tværs af landegrænser og jeg kan derfor godt forstå dine betænkeligheder omkring muligheden for at få disse frygtelige defekter endnu mere spredt. Men det er vigtigt, at vide, at DKK forlanger at alle hunde også importer skal kunne leve op til de regler der gælder for opdræt af lige netop den specielle race! Så danske opdrættere er meget omhyggelige, når der skal købes avlsdyr hjem fra udlandet! Det kan simpelthen ikke betale sig at købe avlshund for måske 30.000 kr og så ikke kunne bruge den, fordi den ikke kan avlsgodkendes!

Sheer… nogle af de vist defekter/lidelser skyldes i høj grad indavl i England. Fx omtales det at engelske Mops har en genpulje der svarer til 50 dyr - trods at der er ca 10000 af dem i landet! :uha:
Det er rystende, at den engelske kennel klub ikke forlængst har anerkendt dette problem og vedtaget både sundhedsprogrammer og retningslinier vedrørende linieavl/indavl!
Forskellen til DKK bliver igen markant, når man tænker på, hvordan DKK og racens specialklub tacklede det, da der for nogle år siden blev råbt vagt i gevær for racen Gammel Dansk Hønsehund. Samtlige avlsdyr var mere eller mindre i slægt med hinanden og man frygtede for racens fremtid… I stedet for at blive ved med at avle på de samme hunde, lavede man et kæmperesearcharbejde og fandt frem til en italiensk jagthunderace, som i alt væsentligt havde både temperament, eksteriør og egenskaber til fælles med GDH. Fire danske tæver blev derefter - med tilladelse fra FCI og på baggrund af et velbeskrevet avlsprogram - parret med fire italienske hanner… og man har de sidste par år brugt disse hvalpe i avlen af GDH for at forbedre genpuljen… Det har været en ubetinget succes - trods at der selvfølgelig igen skal arbejdes med at få typen på hundene helt korrekt.

Nah det har vel nærmere været selektion af et look som så har resulteret i at man har benyttet indavl som genvej, så jeg vil mene at det er selektionen og ikke indavlen der har skylden :slight_smile: Men hvad ved jeg om hundeavl :tihi:

I dette tilfælde har selektionen medført alvorlig indavl… så det er vel diskussionen om hønen og ægget :slight_smile:
Nogle af defekterne kunne sagtens undgås, såfremt at man lige justerede blot en smule på standarderne og tolkningerne af disse - det ville betyde en anderledes selektion i avlsdyrene…
Men andre defekter/arvelige lidelser spredes netop fordi man bruger uhæmmet linieavl på dyr, der har defekterne! Ved at koncentrere avlen omkring et mindretal af avlsdyr spredes genetiske lidelser i en større del af den senere population, og sker dette gennem flere generationer, har man både fået forringet genpuljen og spredt genetiske defekter.
I udsendelsen blev det bla påpeget at den samlede genmasse svarende til ca 50 hunde/individer hos Mops, hos vilde arter ville være ensbetydende med trusler om uddøen… De engelske Mops har en genpulje, som er dårligere end fx den store Panda, der har figureret på WHFs liste over udryddelsestruede dyrearter i årtier!

[quote=Ann K;136100]I dette tilfælde har selektionen medført alvorlig indavl… så det er vel diskussionen om hønen og ægget :slight_smile:
Nogle af defekterne kunne sagtens undgås, såfremt at man lige justerede blot en smule på standarderne og tolkningerne af disse - det ville betyde en anderledes selektion i avlsdyrene…
Men andre defekter/arvelige lidelser spredes netop fordi man bruger uhæmmet linieavl på dyr, der har defekterne! Ved at koncentrere avlen omkring et mindretal af avlsdyr spredes genetiske lidelser i en større del af den senere population, og sker dette gennem flere generationer, har man både fået forringet genpuljen og spredt genetiske defekter.
I udsendelsen blev det bla påpeget at den samlede genmasse svarende til ca 50 hunde/individer hos Mops, hos vilde arter ville være ensbetydende med trusler om uddøen… De engelske Mops har en genpulje, som er dårligere end fx den store Panda, der har figureret på WHFs liste over udryddelsestruede dyrearter i årtier![/quote]

Jamen det er jo også det jeg siger det er selektionen og ikke indavlen der er skyld i defekterne, havde man indavlet på dyr uden defekterne var de aldrig opstået :slight_smile: At Mops har så lille en genpulje er igen et resultat af selektion på visse linjer. Indavl i sig selv giver ikke defekter, men selekterer man dyr med defekter og indavler på dem jamen så går det naturligvis galt.

Der er ikke noget at sige til at den alm. dansker er “bange” for indavl, for de bliver fodret med at problemer skyldes indavl og det passer altså ikke.

[quote=Vibeke;136106]Jamen det er jo også det jeg siger det er selektionen og ikke indavlen der er skyld i defekterne, havde man indavlet på dyr uden defekterne var de aldrig opstået :slight_smile: At Mops har så lille en genpulje er igen et resultat af selektion på visse linjer. Indavl i sig selv giver ikke defekter, men selekterer man dyr med defekter og indavler på dem jamen så går det naturligvis galt.

Der er ikke noget at sige til at den alm. dansker er “bange” for indavl, for de bliver fodret med at problemer skyldes indavl og det passer altså ikke.[/quote]

Helt enig med Vibeke, indavl alene gør ikke ekstremer/defekter, det er de ekstremer/defekter man vælger at indavle der gør det.

Jeg har indtil videre kun set 3 minutter af filmen, har pauset den nu, så min pc kan hente den så jeg kan se den uden hakker.

Men bare indledningen gav mig myrekryb. Og den liller Cavalier, ejeren siger den startede med at klø sig på den måde for 1½ år siden, hvorfor har den fået lov at gå så længe?? :ked::ked::ked:

Det er simpelthen smagløst.
Og at formanden (for en eller anden hundeklub/forening) står frem og forsvarer det, føler jeg mig virkelig provokeret og stødt af! Tænk at hun kan sige at det er OK med dårlig sundhed, hvis man opdrætter racehunde. Jeg vill ønske at TV2 kunne lave en pendant til den udsendelse og evt fremhæve perserkatten, for at vise at man via et ved seriøs opdræt og etik og moral, kan avle sig ud af problemer, og samtidig bevare smukke dyr. Jeg står lidt tilbage med en følelse af at være stemplet som umoralsk, fordi jeg holder af racekatte - jeg synes racedyrs opdræt pludselig virker ganske usmageligt efter dette program.
Dette program er lige til at tænde op for BYB’er, for “se hvor usunde og indavlede racedyrene er. Mine dyr er blandede og derfor meget sundere”…
Gid FD og hundeklubberne ville lave et modstykke til dette program og vise, hvsg seriøs opdræt egentlig handler om.

Nu fik jeg set hele programmet, og jeg er græde færdig. Hvor er det dog skrækkeligt, så blinde den engelske kennel klub er, for de arvelige sygdomme, og alt det indavl :frowning:

De sagde i programmet at der er 10.000 mopser i England, men pga indavl svarer gen puljen til at der var 50. Det er jo horribelt! :mad:

Jeg er rystet over at den udsendelse ikke er mere end et år gammel, og jeg priser mig lykkelig for, at DKK har mere moral end den engelske kennel klub!

Tak for indlægget Johnny - jeg har længe håbet at katteverdenen ville kigge mod hundeverdenen og drage sig deres erfaringer så katteverdenen ikke behøver drage sig sine egne.

Det kan godt være, at DKK har bedre regler end de engelske, men fakta er, at jeg kan søge om et stamnavn i morgen og slå mig ned som opdrætter af katte i DK. Det samme kan min nabo og min nabos nabo osv osv

Det er i mine øjne dybt useriøst at der ingen egentlige krav er til katteopdrættere i DK.

Alle og enhver kan få et stamnavn. Det er skandaløst

MVH

PS 2100 MCO killinger stambogsført i 2008!

Need I say more!

joh den her :thumbdown:

Nu er sådan nogle programmer sentationslystne - jo værre de kan præsentere det jo mere interessant. Desværre.

Jeg har ikke set programet.

Det er lidt det samme med at stort set alle persere kan ikke trække vejret og abyer bliver blinde. Udtalt af en dansk dyrlæge i BT for amnge år siden. Kommer dyrlægen tilbage og fortalte at det nok ikke var helt så slemt, eftersom der de sidste 10 år i DK f.eks. kuin vr konsteret een blind aby, nej. I kan selv gætte hvad der skete med killingesalget.

[quote=Lis Dahlstrøm;136576]Nu er sådan nogle programmer sentationslystne - jo værre de kan præsentere det jo mere interessant. Desværre.

Jeg har ikke set programet.

Det er lidt det samme med at stort set alle persere kan ikke trække vejret og abyer bliver blinde. Udtalt af en dansk dyrlæge i BT for amnge år siden. Kommer dyrlægen tilbage og fortalte at det nok ikke var helt så slemt, eftersom der de sidste 10 år i DK f.eks. kuin vr konsteret een blind aby, nej. I kan selv gætte hvad der skete med killingesalget.[/quote]

Jeg ville ønske, at der “kun” var tale om sensationsjounalistik i programmet… men det er desværre realiteter. Og det er nogle af StorBrittanniens bedste eksperter, der medvirker i udsendelsen…
Jeg har hørt om at The Kennel Club havde nogle meget løse tolkninger - og jeg har kunne se, hvad der gennem de sidste tyve år er sket med et par racer, som jeg tidligere har været ret vild med, men som jeg idag ikke vil røre med en ildtang… Når jeg så har kombineret med hvad mine engelske opdrætterkontakter har fortalt, så har det egentlig ikke været så svært at vide, at der har været meget vide rammer for opdræt og tolkning af standarder i den engelske kennel klub…
Hvad jeg ikke anede var, hvor grelt det egentlig er/var!!! Det rystede mig ud over alle grænser, da jeg fik de første små klip fra BBCprogrammet tilsendt…

Ja forholdene i England ER kritisable - enig med Ann - heldigvis er det ikke sådan i DKK. Dog skal man - i mine øjne - passe på med at vælge en af de andre hundeklubber DRU fx - deres regler er anderledes og ofte knap så stramme.

Jeg VED, at det er upopulært at sige, men det er min egen erfaring, fra da jeg søgte hund og besøgte kenneler hos DKK og DRU.

Hos DKK koster det 2000 kroner at få et stamnavn = kennelmærke. Herefter går der en rum tid, også kommer DKK på et UANMELDT besøg og tjekker forholdene.

Hvor ville jeg ønske det samme skete hos racekattene.

Jo lettere det er at få stamnavn osv jo større risiko er der for, at folk, som ikke ved en dyt om disse ting, kaster sig ud i avl.

Lige nu “hænger” en stor del af oplæringen/byrden på de etablerede opdræt - der så jeg gerne Felis Danica gøre noget lig DKK.

Hold da op… er det steget til 2000 kr at få kennelmærke -what
Jeg vidste at stamtavleprisen var steget tillige med mærkning, men ikke at kennelmærket også var røget i vejret…
Dengang jeg søgte og fik mit kennelmærke, kostede det vist 600 kr :tihi: og så mange år er det altså heller ikke siden…

Ja jeg kender en ny alaskan opdrætter in spe:-)
Det koster 2000 bobs:-)

Jeg så da helst at katteverdenen drog sine egne erfaringer, for der er mange faktorer som på ingen måde kan overføres fra den ene til den anden.

[quote=lenschow;136532]Det kan godt være, at DKK har bedre regler end de engelske, men fakta er, at jeg kan søge om et stamnavn i morgen og slå mig ned som opdrætter af katte i DK. Det samme kan min nabo og min nabos nabo osv osv

Det er i mine øjne dybt useriøst at der ingen egentlige krav er til katteopdrættere i DK.

Alle og enhver kan få et stamnavn. Det er skandaløst

[/quote]

Hvori ligger forskellen om man betaler 500,- kr eller 2000,- kr? Beløbets størrelse jovist, men betyder det at moralen er bedre fordi man betaler mere eller? Det tror jeg ganske simpelt ikke på. Skæver jeg til det et stamnavn koster og holder det op mod hvad killinger og hvalpe indbringer, så står de to beløb nok ret godt i forhold til hinanden.

Man kan så meget her i verden, men det betyder jo ikke at man behøver at gøre det, vel? :stuck_out_tongue:

At der ingen krav er, det er jo en sandhed med modifikationer. Søger man stamnavn så er man i en hovedklub, og dermed underlagt dennes regelsæt for opdræt. For FD´s vedkommende er det så FIFe´s regelsæt der er gældende, og de kan downloades her:
http://www.fifeweb.org/wp/lib/lib_current.html se under Breeding and Registrations rules.

Ja de KAN downloades - men skal de? Og hvem tjekker om de bliver?
Og hvad gør folk, der ikke kan engelsk?

Jeg mener bestemt, at 2000 kroner kan sortere de mest useriøse fra.

jeg gentager: 2100 MCO killinger i 2008. Det taler for sig selv.

Er på den ene side meget enig med dig Pia… Der er faktorer som adskiller hunde- og katteopdræt ganske meget.
På den anden side er det som jeg kalder “opdrætter-etik” ikke spor forskellig, ligegyldig om man opdrætter hunde, katte eller fårekyllinger. Eller det burde det da i hvert fald ikke være :wink:
Og hvad lige netop angår etikken, behøver man vel egentlig ikke at opfinde den dybe tallerken to gange? Selv om der er tale om opdræt af to vdt forskellige arter, kan man vel sagtens stadig lære meget af hinanden? :slight_smile:

Det tror jeg heller ikke… prisen for kennelmærke/stamnavn er ikke væsentlig for om folk vælger at opdrætte eller ej - eller om de har en “god opdrætteretik” eller ej…
Vil dog lige sige, at prisen for racehunde varierer helt utroligt… en god brugshund kan som regel erhverves for ca 5 - 6000 kr, nogenlunde det samme som en racekat…

[QUOTE=En forhenværende bruger;136799]At der ingen krav er, det er jo en sandhed med modifikationer. Søger man stamnavn så er man i en hovedklub, og dermed underlagt dennes regelsæt for opdræt. For FD´s vedkommende er det så FIFe´s regelsæt der er gældende, og de kan downloades her:
http://www.fifeweb.org/wp/lib/lib_current.html se under Breeding and Registrations rules.[/quote]

Det jeg kunne ønske, var at FDs regler blev sendt ud i det øjeblik at man søgte stamnavnet - og at der var en blanket eller lignende, hvor man skulle skrive under på at reglerne var læst og forstået, som skulle sendes tilbage sammen med stamnavnsansøgningen… Det ville betyde en oversættelse af FIFes regler, men jeg tor at det ville få mange til lige at tænke sig om igen…
Og så ville jeg altså elske hvis FIFe eller blot FD fik vedtaget et etisk regelsæt :ok:

[quote=lenschow;136801]Ja de KAN downloades - men skal de? Og hvem tjekker om de bliver?
Og hvad gør folk, der ikke kan engelsk?

Jeg mener bestemt, at 2000 kroner kan sortere de mest useriøse fra.

jeg gentager: 2100 MCO killinger i 2008. Det taler for sig selv.[/quote]

Man skriver under på at have læst dem og ville overholde dem når man ansøger om stamnavn, så det vil jeg da håbe at man gør. Hvem sætter dog sin underskrift på noget uden at læse det?

Nu bliver jeg skisme provokeret, for hvad er der dog med de 2100 MCO killinger? Hvad er der med dem som du mener taler for sig selv? Så vidt jeg ved, så koster et stamnavn akkurat det samme uanset hvilken rase man påtænker at opdrætte. Eller får MCO rabat?

[quote=Ann K;136805]Det tror jeg heller ikke… prisen for kennelmærke/stamnavn er ikke væsentlig for om folk vælger at opdrætte eller ej - eller om de har en “god opdrætteretik” eller ej…
Vil dog lige sige, at prisen for racehunde varierer helt utroligt… en god brugshund kan som regel erhverves for ca 5 - 6000 kr, nogenlunde det samme som en racekat…

[/quote]

Jovist, men du skal huske at der er stor forskel i kuldenes størrelse eller kan være i al fald. Men uanset hvad så er beløbets størrelse ingen garant for moral og etik.