Hvor kan man blive snydt

Jeg føler mig vist en anelse dum i øjeblikket :stuck_out_tongue:
Mine kræ har fået lopper -what. Og det tog mig godt nok lidt tid at opdage det :ups:

Jeg har haft loppeangreb 2 gange før. Den første gang midt i 90’erne, da jeg fik min første kat - en huskatte-killing, som simpelthen vrimlede med lopper da jeg fik hende. Der var jeg slet ikke i tvivl, man kunne simpelthen se lopperne kravle på hende - og da hun kom i bad med loppeshampoo, da tror jeg der var næsten 100 lopper på hende -brækkesig

Da jeg fik Sparky som killing (i 2006) opdagede jeg dagen efter en enkelt loppe-afføring i pelsen på ham, han fik en loppekur og jeg så aldrig noget siden. Fik ringet til opdrætter og advaret hende, hun fandt loppeafføring i et par killingers pels, men ingen levende lopper og intet på de voksne, og hele banden hos hende blev også behandlet, og det var det.

Her i den sidste tid har jeg så observeret, at Abbie (min hvide MCO pige) havde fået kradset sig til blods i nakken - og havde tendens til kradsmærker der. Jeg havde tænkt tanken om hun var ved at udvikle noget foderallergi og lige bestilt en stor sending viacutan kapsler hjem for at se om det kunne hjælpe.
Men her mens det var så varmt havde jeg så også observeret at flere af de andre var begyndt at klø sig mere end de plejede. Jeg havde i starten troet det var varmen der var årsag, idet flere af dem fældede en del - men det blev ligesom ved også efter vejret blev køligere igen. Jeg havde (set i bakspejlet) faktisk også fundet et par kradsmærker på bagparten af et par af de andre, men dum som jeg var, tillagt det, at de havde leget vildt eller sådan noget (efter at have været inde og læse om det, så ved jeg nu, at dette er det hyppigste sted for kradsmærker ved loppeangreb) -doh
Jeg havde tænkt tanken lopper - og havde især gennemgået Abbie flere gange - men uden at finde hverken tegn til lopper eller loppeekskrementer i pelsen på hende - og jeg var sikker på at jeg ville kunne se loppeekstrementer i pelsen på en hvid kat…

Men her i mandags opdagede jeg så pludselig, at hun havde havde kradset sig til blod længere ned af ryggen. Og da jeg fik gennemgået hende ordentligt, så så jeg at hun havde flere små runde sårdannelser og pelsløse områder i en lige linie faktisk hele vejen ned langs rygsøjlen -uha . Og det var i hvert fald IKKE foderallergi. Jeg kunne stadig ikke finde hverken lopper eller ekskrementer på hende (jeg har ikkke tættekam i huset, så det var ved inspektion af pelsen jeg mener).

Men jeg strøg ind til Bonnies og fik købt Advantage til hele banden. Og allerede efter få timer fandt jeg de første par døde lopper på gulvet… Og en del flere gennem de sidste par dage.
Og Abbies sår er i heling :wehu:

Hvordan de har fået lopperne ved jeg ikke. Måske jeg har haft en med hjem efter besøg hos nogen som har hund?? Eller de har fået det fra den indhegnede have??

Men jeg ville bare lige fortælle dette for at sige, at man kan altså blive snydt (jeg blev i hvert fald) - og det er ikke altid man finder hverken lopper eller loppeekstrementer på kattene. Der ville være gået længere tid førend jeg havde opdaget det, hvis det ikke var fordi Abbie reagerede meget og dannede sår :frowning:

Hejsa…tak for tråden…

Jeg kan fortælle at vi fik vores første loppe angreb efter et besøg hos dyrlægen…ved siden af os stod en dame med sin hund…hun sagde til klinik damen…at hun have brug for noget som kunne slå lopper ihjel…for det vrimlede på hendes hund…ja tak…vi fik også besøg…:frowning: desværre på vores nybage misse mor og nyfødte unger :-(ØØv

anna

Ingen lopper her nogensinde - indtil jeg fik hund:-)

Så fik vi dem en enkelt gang. Advantage er bestemt det bedste middel i dag.

Jeg tog også tid om at se det, da jeg jo ikke havde haft det før hos mine egne:-)

Her i huset har der ikke været loppebesøg meget længe, men her den anden dag så jeg de kløede sig lidt mere en de plejer, så jeg gik igang med tættekam og fandt først en loppe på ham der så og sige aldrig har nogen form for utøj. Leopold havde fået lopper, ham der ellers næsten aldrig har flåter eller bare besøg af en loppe.
Så alle 7 blev dryppet i nakken med Advantage og ingen klør sig idag.

Knus Elin

Egentlig nogen der ved om man kan købe Advantage på nettet? :S

Evt. et lidt billigere sted :slight_smile: Er nu slet ikke klar over hvad det koster hos dyrlægen heller…?

[quote=svenstrup;230862]Egentlig nogen der ved om man kan købe Advantage på nettet? :S

Evt. et lidt billigere sted :slight_smile: Er nu slet ikke klar over hvad det koster hos dyrlægen heller…?[/quote]

Man kan købe Advantage lidt billigere hos www.med24.dk
Jeg tjekkede endvidere www.medicanimal.co.uk, som jo sælger det en del billigere. Men det kræver desværre recept i England :frowning:

Men jeg har læst mig til, at man kan gøre det en del billigere, ved at købe Advantage pakning til stor hund (25-40 kg), som indeholder 4 ml pr pipette (en pakning med 4 pipetter koster ca. 175 kr) og så selv trække det op med plastiksprøjte og kanyle i de korrekte doser til kat (0,8 ml ved vægt over 4 kg - og 0,4 ml ved vægt under 4 kg). Så går man fra en behandlingspris på 40 kr pr kat (over 4 kg) til en behandlingspris på 10 kr pr kat (5 kr ved vægt under 4 kg).

Jeg har tjekket produktresumé’erne ved Lægemiddelstyrelsen, og det er nøjagtigt samme sammensætning hvad enten det er til hund eller kat.

Og lav ikke samme trick med Bayvantic - det må kun bruges til hund, det er møggiftigt for katte!!!

[quote=Churchtown;230888]Man kan købe Advantage lidt billigere hos www.med24.dk
Jeg tjekkede endvidere www.medicanimal.co.uk, som jo sælger det en del billigere. Men det kræver desværre recept i England :frowning:

Men jeg har læst mig til, at man kan gøre det en del billigere, ved at købe Advantage pakning til stor hund (25-40 kg), som indeholder 4 ml pr pipette (en pakning med 4 pipetter koster ca. 175 kr) og så selv trække det op med plastiksprøjte og kanyle i de korrekte doser til kat (0,8 ml ved vægt over 4 kg - og 0,4 ml ved vægt under 4 kg). Så går man fra en behandlingspris på 40 kr pr kat (over 4 kg) til en behandlingspris på 10 kr pr kat (5 kr ved vægt under 4 kg).

Jeg har tjekket produktresumé’erne ved Lægemiddelstyrelsen, og det er nøjagtigt samme sammensætning hvad enten det er til hund eller kat.

Og lav ikke samme trick med Bayvantic - det må kun bruges til hund, det er møggiftigt for katte!!![/quote]

Kan sådan en pipette da tåle at ligge åben? :?
Vi brugte en blanding af capstar og Advantage og har ikke set en eneste loppe i 2 mdr. :thumbup: Bølle havde ellers en lang periode med lopper :(, hvor vi brugte Frontline uden held… -surrender

[quote=Bølle-missen;230916]Kan sådan en pipette da tåle at ligge åben? :?
Nej det fordamper ret hurtigt, så det skal lukkes lufttæt, hvis det skal ligge lidt.
Det er ikke lykkedes mig at lukke lufttæt for noget endnu, så jeg køber dem til katte.
Knus Elin

PS Dyrlægen fraråder også at gøre det, da giften er stærkere i dem til hunde en dem til katte og det hjælper ikke vi måler nøjagtig af, det kan godt gå galt alligevel.

[quote=Leopolds mor;230929]
Nej det fordamper ret hurtigt, så det skal lukkes lufttæt, hvis det skal ligge lidt.
Det er ikke lykkedes mig at lukke lufttæt for noget endnu, så jeg køber dem til katte.
Knus Elin

PS Dyrlægen fraråder også at gøre det, da giften er stærkere i dem til hunde en dem til katte og det hjælper ikke vi måler nøjagtig af, det kan godt gå galt alligevel.[/quote]

Ifølge produktresume så indeholder produktet til hund og kat nøjagtigt samme indhold; nemlig 100 mg Imidacloprid pr. ml - altid samme koncentration. Så jeg synes det er meget underligt, hvis dyrlægen siger, at der er større koncentration i det til hunde :gruble:

til jer der har åbne løbegårde…

plant nogle lavendler… det kan ikke tage store loppeangreb, men det kan forebygge MEGET… lopper hader lavedel…

det er bare et tip, for jo flere behandlinger man kan spare katten for jo bedre… det er jo ikke ligefrem ugiftigt :S selv om det er nødvendigt

[quote=Churchtown;230931][quote=Leopolds mor;230929]

Ifølge produktresume så indeholder produktet til hund og kat nøjagtigt samme indhold; nemlig 100 mg Imidacloprid pr. ml - altid samme koncentration. Så jeg synes det er meget underligt, hvis dyrlægen siger, at der er større koncentration i det til hunde :gruble:[/quote]

Det var også det jeg sagde til min dyrlæge, men han sagde det var en anden blanding eller noget i den retning. Han frarådede det kraftigt at bruge det.
Og han sagde det altså ikke for selv at tjene på det, for han havde kun Frontline på dette tidspunkt og det ville han ikke sælge mig, da det ikke virkede på katte mere.
Men skal lige prøve at få det repeteret når jeg kommer derover igen.
Knus Elin

[quote=Churchtown;230888]Man kan købe Advantage lidt billigere hos www.med24.dk
Jeg tjekkede endvidere www.medicanimal.co.uk, som jo sælger det en del billigere. Men det kræver desværre recept i England :frowning:

Men jeg har læst mig til, at man kan gøre det en del billigere, ved at købe Advantage pakning til stor hund (25-40 kg), som indeholder 4 ml pr pipette (en pakning med 4 pipetter koster ca. 175 kr) og så selv trække det op med plastiksprøjte og kanyle i de korrekte doser til kat (0,8 ml ved vægt over 4 kg - og 0,4 ml ved vægt under 4 kg). Så går man fra en behandlingspris på 40 kr pr kat (over 4 kg) til en behandlingspris på 10 kr pr kat (5 kr ved vægt under 4 kg).

Jeg har tjekket produktresumé’erne ved Lægemiddelstyrelsen, og det er nøjagtigt samme sammensætning hvad enten det er til hund eller kat.

Og lav ikke samme trick med Bayvantic - det må kun bruges til hund, det er møggiftigt for katte!!![/quote]

Tak! :slight_smile: Har lige bestilt nu - tør nu kun tage den til kat :slight_smile:

[QUOTE=Leopolds mor;230936][quote=Churchtown;230931]

Det var også det jeg sagde til min dyrlæge, men han sagde det var en anden blanding eller noget i den retning. Han frarådede det kraftigt at bruge det.
Og han sagde det altså ikke for selv at tjene på det, for han havde kun Frontline på dette tidspunkt og det ville han ikke sælge mig, da det ikke virkede på katte mere.
Men skal lige prøve at få det repeteret når jeg kommer derover igen.
Knus Elin[/QUOTE]

Jeg kunne godt mistænke ham for at sige dette for at tjene flere penge…
For hvis der er noget “andet” i som han tilsyneladende siger,så skal det stå i indlægssedlen.

[quote=Leopolds mor;230936]
Det var også det jeg sagde til min dyrlæge, men han sagde det var en anden blanding eller noget i den retning. Han frarådede det kraftigt at bruge det.
Og han sagde det altså ikke for selv at tjene på det, for han havde kun Frontline på dette tidspunkt og det ville han ikke sælge mig, da det ikke virkede på katte mere.
Men skal lige prøve at få det repeteret når jeg kommer derover igen.
Knus Elin[/quote]

Ifølge produktresumé på Frontline Combo, så er der forskel i koncentrationen af indholdsstoffer afhængigt af om det er til hund eller kat. Så måske han har talt generelt ud fra Frontline produkterne - og måske ikke har haft helt styr på Advantage-produkterne, eftersom han ikke selv har brugt dem i klinikken???

http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-24062/Frontline+Combo+(EuroPharmaDK)%2C+spot-on%2C+opløsning+til+katte.doc

http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-24479/Frontline+Combo+(EuroPharmaDK)%2C+spot-on%2C+opløsning+til+hund.doc

Jeg har tjekket Advantage produktresuméerne igen, igen - og det er altså nøjagtigt samme indhold, både hvad angår det aktive (behandlende) stof og indhold af hjælpestoffer. Så SAMME INDHOLD.

http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-17204/Advantage+Vet.+til+kat%2C+kutanopløsning+100+mg-ml.doc

http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/Get/Document-17203/Advantage+Vet.+til+hund%2C+kutanopløsning+100+mg-ml.doc

Så jeg kan slet ikke få det til at passe, at der skulle være koncentrationsforskel produkterne hund/kat imellem, når vi taler om Advantage :confused: