Hvor længe har i kunnet holde jeres hankatte fertile?

Fenris får kun lov til at gå indtil han begynder at strinte. Indtil videre er han 14 mdr og strinter ikke. I hvert fald ikke inde i huset. Hører ham af og til gå og kalde efter hunkatte ude i vores voliere… Så han strinter muligvis der. Jeg vil ikke isolere ham fra huset. Så når og hvis han begynder at strinte, så bliver han højst sandsynlig kastrat… Håber på han kan vente 1 års tid, så han kan nå at få et enkelt kuld mere. Min drøm er jo at købe en birma mere med tiden. Drømmer om en brunmasket birma pige:wehuu:
Pt er han ikke en tikkende hormonbombe:tihi: Han kan godt lade pigerne gå. De har sat ham på plads:) Jeg har jo Mis som er steriliseret, og så er der Catzilla som venter killinger…

Vi kigger ikke kun på om hankatten strinter…det gør de fleste alligevel. Vi kigger mere på om han trives med at gå fertil. Kan han holdes i rimelig kondition, kan han slappe af eller går han kun og kalder på piger ?

En ung hankat skal have lidt piger at arbejde med for ikke at blive bims af hormoner…og jeg syntes én hunkat til en fertil hankat på et år er meget lidt for ham at lave.

Du kan jo evt. sætte ham på avlshanslisten - men han er nok ikke lige i en farve det er let at sælge parringer fra.

Kig på om han trives, og så må du ellers tage en dag af gangen.

Jeg har mine hanner meget kort tid fertile - 1 pga jeg ikke syntes det er spændende med 100 vis af afkom efter én hankat, 2 fordi jeg har mine hanner gående inde i flokken, og ikke låner dem ud ret meget.

Lige nu bliver han ikke styret af hormonerne. Jeg vil også have en birmapige mere. Men det bliver først når Catzilla har fået killinger, og de så har fået nye hjem. Vil meget gerne have en brunmasket pige:) Men det bliver en killing. Så der går jo ca 1 1/2år før han må komme på hende. Det er ikke sikkert han kan gå så lang tid før hormonerne løber af med ham. Men så bliver ham kastreret. Hans trivsel er vigtigst. Skal han lånes ud til en dame, kræver det jeg har muligheden for at isolere de 2. Og det er ikke helt nemt i vores hus. Desværre.

Jeg har mine fertile så længe jeg ønsker at bruge dem til avl.

Alt fra 10 måneder til resten af livet! Det drejer sig ikke om hvorvidt han strinter, for det gør de per definition, men om hvorvidt han trives. Min ældste fertile han døde “med træskoene på” i en alder af 13 år, han stortrivedes hele livet. Min ældste pt. er 10½ år, stortrives ligeledes som fertil - ellers var han blevet afmonteret. Yngste som hed Hanky Panky viste tydelige tegn på at det var ikke noget for ham, så han blev afmonteret allerede som 10-11 måneder gammel. Det er SÅ forskelligt hvordan de trives, og de kan kun dårligt sammenlignes.
VH
Susanne

Sinus var blot 5 mdr, da han blev snittet …

Nu ved jeg ikke om det var med henblik på avl at du havde ham, men ellers så tror jeg at det er det der tænkes på, og ikke de kælekatte vi har rundt omkring :slight_smile:

Viggo vil gå så længe han trives, og så længe der er en idé for os i at have ham fertil. Det samme med hunnerne

Michael var ca. 3½ da han blev snippet her for nylig. Han strintede ikke,
men gik derimod og kaldte hele natten, og jeg kunne simpelthen ikke bære
det mere til sidst. Han var også blevet alt alt for tynd til sidst, fordi han
ikke havde tid til at spise, fordi der skulle råwes på damer hele tiden.

Han har taget næsten 1 kg. på siden han blev snippet for ca. 3 måneder
siden, det er bare dejligt! :ok:

Vi havde lige brugt ham til et kuld på Alta og planlagde ikke mere af den
kombi, Qalla var drægtig med en anden hankat og hans datter Ayla skulle
han heller ikke bruges på. Så der var ikke udsigter til at få hans lyster
styret inden for nær fremtid.

Derfor valgte jeg at lade ham få fred for sine hormoner, og han stoppede
med at råwe om natten fra dag ét! Det tror jeg i øvrigt også naboerne er
ret glade for :wink:

Jeg holder mine katte fertile så længe jeg skal bruge dem i avl og så længe de trives med det.

Og NEJ, alle hankatte strinter ikke!!! Jeg har haft 4 fertile hanner, hvor kun en af dem var en strinter :slight_smile:

Viggos far strinter ikke, men vores Fie gør - i bakken:-) Så hunner kan jo også være med. Jeg håber det fortsætter i bakken:-)