Hvor længe må de parre?

Lærke gik jo i løb og Michael begyndte at parre hende lørdag morgen. De har siden parret sig hver morgen og hver aften (hvor mange gange har jeg ikke styr på) og også i nat.

Jeg nævnte dette på Sjatten, hvor en anden bruger sagde at hun aldrig ville lade kattene parre så længe. Hendes fik højst lov til at parre 2½ dag, men som regel var det kun 1 dag, men det afhang af hvor meget de “gik til makronerne”.

Er I enige, og skal jeg skille dem ad? Eller er i uenige, og skal jeg lade dem gå sammen hendes løbetid ud?

Sidst hun var i løb (december) varede det 8 dage.

PS: Jeg kan ikke huske ordret hvad brugeren sagde, så det er muligvis ikke helt korrekt, men det var deromkring :slight_smile:

Altså - der er jo en teoretisk risiko for at der kan være flere dage mellem befrugtningerne af de enkelte æg… Så derfor bruger de fleste at alde hunkatten parre over 2 - 3 dage…
Meget ofte løser problemet så faktisk sig selv… hankatten gider nemlig ikke mere end ca tre dage :wink:

Det er nemlig rigtigt! Tammy gad aldrig sine piger mere end 3 dage - det samme gjaldt hans far. Det var ligegyldigt, hvor længe der var i mellem pigerne - præcist 3 dage kunne han sætte af i sit liv til den samme hunkat.
Camilla

Hm, vi er nu på fjerde dagen, og Michael vil stadig gerne :smiley:

[quote=Ann K;134788]Altså - der er jo en teoretisk risiko for at der kan være flere dage mellem befrugtningerne af de enkelte æg… Så derfor bruger de fleste at alde hunkatten parre over 2 - 3 dage…
Meget ofte løser problemet så faktisk sig selv… hankatten gider nemlig ikke mere end ca tre dage ;)[/quote]

Så er det sånne som Tenor som er umettelige -høhø
Lisa og Fashion løp på likt,og han sa slett ikke nei.
Han fikk en liten pause mellom parringene,og det gjorde han nesten frustrert hi hi.

Men jeg parrer normalt 3 dager.Fashion parret kun i 2 dager,men det var mest så jeg kan ha koll på presis dag 65.Om den fødselsdagen også går i arv fra sin mor.
Fashion ser jo snart ut til å eksplodere,så 2 dager var helt ok der.

I følge Susanne Wehnert (og min hukommelse!!) så er hormon niveauet faldet så meget efter 24 timer at befrugtning ikke finder sted og man kan derfor lade dem parre som man vil…
Husker ikke lige hvilket hormon eller noget, kan bare huske en kurve :wink:

Hos mig får de lov til at parre, så længe de har lyst, og det vil for hankattens vedkommende sige ca. 3 dage. Så har hun ingen interesse mere, og han vil hellere have en ny.

Hunkatte har som regel lyst meget længere, men det hænger sammen med, at hun så kan få parret sig med flere hanner i én løbetid, og dur den ene hans sæd ikke, er der nok en af de andres, der gør det.
Naturen er nemlig viseligt indrettet.

Og så betyder det for øvrigt ikke noget, om der er en uge mellem parringerne, for fostrene “indretter” sig på hinanden og kommer på samme tid.

Jeg fik også at vide 3 dage. Både Inuus og Ziza ville meget mere, så jeg måtte skille dem - vilde kræ g

Jeg ville bare lade dem parre, så længe begge parter synes det er sjovt :wink:

Vi har altid ladet han og hunkatte morer sig så længe de har orket det…det er frygtelig stressende for begge parter at blive adskilt hvis de stadig har lyst til parringer.

Jeg vil da mene at de bare skal hygge sig til de ikke gider mere.

Jeg var bange for at de ville parre en hel uge mine 2 GG

Lad os antage at hun bliver drægtig 1 dag, så er der godt nok mange dage til 7ende dagen, skulle hun også blive drægtig der.

Jeg er en forsigtig Per, det ved jeg godt :slight_smile:

Personligt lader jeg mine katte parre i max. 3 dage ikke længere oftes gider de ikke selv mere, men ellers så skiller jeg dem af. Netop pga. der ellers kan være flere dages forskel på fosterne

MVH
Gitte

Sakset fra en artikel: "Hunkattens cyklus ligner ikke andre pattedyrs, idet katte ikke på forhånd “sender” æg fra æggestokken til livmoderen (ægløsning), som så bliver udstødt hvis det ikke bliver befrugtet (menses), men i stedet først skal parres, før der sættes gang i ægløsningen.

Når der bliver gennemført en parring - nogle gange skal der flere til - udløser denne ca. 25-40 timer efter gennemførelse, at der bliver frigivet et bestemt hormon fra hjernen, kaldet LH (luteinizing hormone), og først derefter kan ægløsning finde sted. I nogle tilfælde finder ægløsning sted ca. 50 timer efter parring, men nogle hunkatte kan gå i 2-4 dage efter parring. Det bedste tidspunkt at få parret en hunkat på, er på 2.-3. dagen i løbetiden, og der bør ske mindst 4 succesfulde parringer for at sikre, at der frigives nok LH og dermed ægløsning."

Dvs. at der kun er 25-40 timer hvor der faktisk sker undfangelse (muligvis plus de 24 timer til niveauet så er faldet tilstrækkeligt til at der ikke kan ske befrugtning af æggene) - alt andet er bare for at lede op til at der kan ske en undfangelse og så bagefter bare hygge.
Dvs. man ikke burde skulle bekymre sig om at ægge kan blive befrugtet over en hel uge - Det er kun 2-3 dage det kan ske over.