Hvor mange af jer opdrætter mere end en race?

Har nok i at opdrætte en race . Men vi drømmer da op en vildtfarvet somali dreng (kastrat) engang . :wink:

Jeg har 2 racer aby og devon rex og begge racer har jeg valgt fordi jeg elsker deres sind, de er inteligente og legesyge og utroligt kælne og det er noget jeg værdsætter højt. Skulle jeg have en anden race ville det være sphynx/peterbald dog ikke som opdræt, men til kæl, for syntes de er utroligt smukke.:)Og skulle jeg være vild, så ville jg have en chokolade eller fawn burmeser de simpelthen skønne:-)

jeg har 3 “racer” ialt, neu. husmisser, neu. baln-dingoer og sidst men ikke mindst perser/exotic det er den sidste race jeg opdrætter, jeg vil ikke have overskud til endnu en opdrætsrace…
min økonomi er med tal. sikkert på grund af alle mine kastrater…
tøj købes i genbrug, vi kører i gamle biler, og vores bolig var billig på tvangsauktion, og vi går aldrig ud og spiser eller i biffen, vi deler hellere 5 røde bøffer med misserne …så det går

Tak for nogle dejlige svar:-) Oprettede et lignende emne på kattegalleriet… Og hold da op der var mange der var ude med kløerne der… Jeg valgte at slette emnet, da jeg følte der hurtigt kom en negativ stemning. Vi lever i et frit land, og alle har ret til deres mening. Men synes da godt man kan respektere andre mennesker. Jeg ender nu nok også med at prøve at lave et par kuld på min maine coon pige om et par år. Men birmaen er helt klart “min” race. Og jeg skal have nogle kurser, før jeg tør kaste mig ud i en mere race. Men tror også det kommer an på hvilket opdræt man har… Nogen har et opdræt, hvor hele deres liv handler om deres katte, andre har et opdræt, hvor de kun får nogle få kuld, og mest gør det for hyggens skyld. (Incl mig selv), andre gør det på en helt 3. 4. og 5 . måde. Og det er jo helt klart folks eget valg.

Vi havde en kort overgang opdræt af to racer her i huset. Jeg opdrættede - og opdrætter stadig - Korat. Min mand opdrættede Russian Blue. Da disse to racer ikke gik godt i spænd, blev vi enige om kun at have ét opdræt i hjemmet - jeg fik lov at beholde mit Korat opdræt.
Har jeg tænkt på at opdrætte andre racer:? Egt ikke. Jeg har flere racer, jeg kunne tænke mig top show kastrater af, men mit opdrætshjerte er hos Koraten:hjerte:

Selfølgelig er vi alle individualister…men jeg må tilstå jeg får sådan lidt “røde knopper” når man “bare” gør det for hyggens skyld…forstået på den måde, at hvad gavner det en stor race som både birma og mco hvor markedet er mættet ? Jo vel kan kælekatte være lige gode om de er opdrættet for hyggens skyld - eller om de er afkom ud af vel tilrettelagte parringer, men hvad det overordnede mål med opdrættet? Størrelse, sundhed, type, look eller noget helt 4 ?

Jeg får også lidt røde knopper - hvad er formålet ud over hyggen. Opdræt er hyggeligt og til tider uhyggeligt - for det ikke skal blive katastrofe skal man være klædt godt og grundigt på.

Knopperne bliver knaldrøde når nogen vil købe kat her til hyggekuld - det leveres ikke, jeg neutraliserer dem hellere …

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;624601]Jeg får også lidt røde knopper - hvad er formålet ud over hyggen. Opdræt er hyggeligt og til tider uhyggeligt - for det ikke skal blive katastrofe skal man være klædt godt og grundigt på.

Knopperne bliver knaldrøde når nogen vil købe kat her til hyggekuld - det leveres ikke, jeg neutraliserer dem hellere …[/QUOTE]

Ikke at jeg ikke er enig med jer i at der må være et formål, men til gengæld så er jeg også så realistisk, at skulle man virkelig opdrætte så det i praksis betød andet og mere end hygge - og det på godt og ondt - så tror jeg de fleste danskere vil stå af, både som opdrættere og som købere.

Måske ville de stå af - men de får ikke problemer med at finde en kat andetsteds til hyggekuldet - så det er der ikke noget problem i. Der hvor kæden for mig hopper af, og det ses igen og igen, de opdrættere der har leveret til hyggekuldet - de hjælper kun med parringen - ikke med at få solgt killingerne, eller meget andet …

Jeg har haft en kat ude, der nu er neutraliseret. Min kat, mit kuld, mine udgifter, mit ansvar indtil kontrakten var fuldført og hunkatten kastreret. Det virkede perfekt - men et større og mere ansvarsfuldt arbejde end var kuldet født her.

[QUOTE=DK-Sacredbeauty;624581]Tak for nogle dejlige svar:-) Oprettede et lignende emne på kattegalleriet… Og hold da op der var mange der var ude med kløerne der… Jeg valgte at slette emnet, da jeg følte der hurtigt kom en negativ stemning. Vi lever i et frit land, og alle har ret til deres mening. Men synes da godt man kan respektere andre mennesker. Jeg ender nu nok også med at prøve at lave et par kuld på min maine coon pige om et par år.
Dit valg - og ingen røde knopper her, HVIS du vel at mærke forinden har testet både din pige og hendes kommende gemal for de arvelige sygdomme, vi må erkende ligger i racen. Det er altså ikke “bare” at lade to katte parre og få killinger, hvis man vel at mærke ikke er ligeglad med at lade “sorteper” gå videre til killingerne og deres kommende ejere.

Men birmaen er helt klart “min” race. Og jeg skal have nogle kurser, før jeg tør kaste mig ud i en mere race.
Uanset race bør du så ikke deltage i disse kurser?

Men tror også det kommer an på hvilket opdræt man har… Nogen har et opdræt, hvor hele deres liv handler om deres katte, andre har et opdræt, hvor de kun får nogle få kuld, og mest gør det for hyggens skyld. (Incl mig selv), andre gør det på en helt 3. 4. og 5 . måde. Og det er jo helt klart folks eget valg.[/QUOTE]
Jeg tror nu ikke der findes så mange måder ud over de to nævnte - jo, for profittens skyld!
MEN også størstedelen af de registrerede opdrættere gør det sandelig også for hyggens skyld.

Jeg gør det mest for hyggens skyld. Ikke kun for hyggens skyld.
Profit? Haha… Ved mig er det rent underskud :stuck_out_tongue: Jeg bruger flere penge på kattene end jeg får hjem.
Og ang kurser. Selvfølgelig vil jeg have kurser, uanset om jeg vil bruge min mco pige i avl eller ej.

Man gør det vel primært, fordi man brænder for sine katte, og fordi man synes, at det er hyggeligt med katte omkring sig. Jeg tror næppe, at man opdrætter “bare” for at opdrætte. Det er vel i bund og grund, fordi man synes, at det er hyggeligt. At det giver en masse gode/sjove/dejlige oplevelser, hvor man må tage det sure med det søde?

Det kan næppe være pga. overskuddet, for det har jeg ikke fundet noget af :tihi:

Ja, self. er der en masse, man skal vide og sætte sig ind i, men det er jo også en del af “hyggen”. Det er spændende med al den nye viden - og ikke mindst udfordrende.

Jeg opdrætter da også for hyggens skyld - for den dag jeg ikke synes det er hyggeligt, stopper jeg mit opdræt :wink:

Der hvor “min kæde hopper af”, er når man producerer killinger i stedet for at opdrætte. Jeg mener hvert kuld skal have et formål. Jeg skal beholde noget for hvert kuld (det er målsætningen, men somme tider fravælger jeg når jeg har fået kuldet). Laver man kun kuld for at sælge alle killingerne, synes jeg egentlig man skal lade være - det er ikke opdræt i mine øjne.

Susanne L: Er helt enig. Man skal virkelig brænde for sine katte, for at ville det her. Og ja der er mange udfordringer. Men dem tager jeg med glæde. Det er jo hvad der hører med.

Hejsa!

Jeg opdrætter maaaaaaange racer :wink:

Jeg Elsker mine Orientalere og det er dém mit opdrætter-hjerte banker for, men jeg har faktisk også opdrættet 2 kuld Européer - af samme årsag som Susanne W. Racen skal bruge en hjælpende pote og jeg har derfor hjulpet med to kuld - at kun én killing er gået i avl efter de to kuld, var ikke med i planerne - men på 2 kuld, har der kún været én pige… og hankatte ér der bare ikke så meget salg i til avl :wink:
Men jeg har Hygget mig med at lave de to Europé kuld og nu er mine to hygge Européer kastreret og forfremmet til Sofa-puder :slight_smile:

Jeg HÅBER en dag at kunne komme til at lave nogle Seychellois (søster race til mine Orientalere - kryds fingre for at der er Seychellois i det kuld min Gaia går og bager på nu! :wink: ), OG en dag - ude i fremtiden engang - skal Kira og jég bare ha os den Peterbald dreng til DK, så vi kan få lavet nogle små Skalde-Petere :slight_smile:

Men tæller man de 3 Orientalske racer for sig og ikke som én - altså Siameser, Orientalsk Korthår og Seychellois - kan man som Kat. IV opdrætter, hurtigt komme op og opdrætte “mange racer” - genitikken, sygdomme osv. er dog ens/de samme, så for mig er det “én samlet race”, med navn efter udseendet.
Peterbalden, er som Kira skriver, ikke en søster race, men da man bruger Siam/Orientalere i avlen af Peterbald, er der her ligeledes meget af det samme man skal tænke over :slight_smile:

Men ja, måske ude i fremtiden kan jeg blive opdrætter af 4 forskellige racer på samme tid - faktisk kán jeg rent teoretisk komme til at opdrætte 3 racer, allerede i det kuld Gaia venter lige nu. Der er nemli mulighed for at komme både Orientalere, Siamesere OG Seychellois :tihi:
OM der gør det, er så noget heeelt andet :wink:

/Mette

Jeg har for nyligt osse valgt at opdrætte Tyrkisk Angora sammen med Tyrkisk Van. TUA’en fordi der ellers kun ville være 1 opdrætter af racen i Danmark:besvimer:, som er alt for lidt, når man tager i betragtning hvor gammel en race det er og hvor vidunderligt sind den har, og at den er fri for alvorlige genetiske defekter. Og så ligger den jo bag mange af de racer vi kender i dag.:rock:

Hvilke racer har TUA bag sig:? nysgerrig

Camilla… du misforstår vist lidt… der står at TUA ligger bag mange racer… Umiddelbart kan jeg sige perser og dermed også birma, ragdoll, formentlig coon og skovkat, måske sibirer osv osv osv :slight_smile: Det kommer lidt an på, hvilken teori ang langhårsgenet OPSTÅEN OG FOREKOMST HOS DE FORSKELLIGE RACER man hylder :wink:

(Undskyld caps lock… Lusen skubber :smiley: )

[QUOTE=Ann K;627509]Camilla… du misforstår vist lidt… der står at TUA ligger bag mange racer… Umiddelbart kan jeg sige perser og dermed også birma, ragdoll, formentlig coon og skovkat, måske sibirer osv osv osv :slight_smile: Det kommer lidt an på, hvilken teori ang langhårsgenet OPSTÅEN OG FOREKOMST HOS DE FORSKELLIGE RACER man hylder :wink:

(Undskyld caps lock… Lusen skubber :smiley: )[/QUOTE]

Ann,
Jeg tror, jeg forstod det helt rigtigt;) - at TUA skulle være i genpuljen hos andre racer… Da TUA/TUV svjv har ganske små genpuljer, undrer dette mig. TUA/TUV stammer efter sigende fra området omkring Van søen i Tyrkiet - hvor mange andre racer har haft deres gang der:?

Jamen man siger jo (historisk) at de første langhårskatte også var de såkaldte “Angorakatte” - ingen ved reelt om der var tale om det vi idag kalder TUA eller andre langhårsracer fra "det persiske/tyrkiske område)…