Hvor mange hus missere deltagere?

Har prøvet at finde ud af hvor mange hus hanner jeg skal op imod på lørdag, men synes ikke rigtig dommerfordelingen giver mig det svar jeg søger. Der står bare:

Hus:
Han: Rolf Voehringer
Hun: Pia Nyrup
VET: Rolf Voehringer

Og det giver jo ikke rigtigt svar på hvor mange der deltager, betyder det at der kun er en han og hun eller? De andre gange jeg har set en dommerfordelingen står der som regel hvor mange katte der deltager.:høhø:

Måske det bare er mig der ser det forkerte sted? :?

Det er meget forskelligt om klubberne skriver antal på, såmdu må vente og se på udstillingsdagen :slight_smile:

Det er kun Katteklubben, der skriver antal på, så på alle andre udstillinger må man vente og se - men der kommer generelt ikke særligt mange huskatte på udstillingerne, så konkurrencen er ikke specielt hård :slight_smile:

tja det er vel som man ser på det om der er mange…

der har der før (og “ofte”) været 5-8 stk af begge køn :slight_smile:

… det er vel knap så ofte man lige render ind i f.eks. 7 fertile lilla han burmesere i kl 5 :slight_smile:

Arh - det vil jeg nu ikke sige. :wink: Det kan være svært nok, hvis man møder Bailey eller Miss Bilka, som begge har fordelen af at være meget erfarne udstillingskatte. Nu ved jeg slet ikke, om de to kommer til Vamdrup, og det skal i hvert fald ikke afholde nogen fra at stille op.
For hovedsagen er at have en hyggelig dag - og under alle omstændigheder har man den bedste kat med hjem. :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;1118619]tja det er vel som man ser på det om der er mange…

der har der før (og “ofte”) været 5-8 stk af begge køn :slight_smile:

… det er vel knap så ofte man lige render ind i f.eks. 7 fertile lilla han burmesere i kl 5 :)[/QUOTE]

Det skal vel mere sammenlignes med at møde 7 fertile hanner hos samme dommer til NOM, og det sker da :slight_smile:

Men det sker nok ikke meget oftere at vi ser f.eks. +6-7 fertile korthårs fertil hanner til nom hos samme dommer end vi ser 5-7 huskatte af samme køn :slight_smile:

De sidste 2-3 gange jeg har gået steward har jeg haft MAKS 4 katte (en gang 5) på listen over katte i samme “gruppering” (altså, killing, ungdyr, fertil hun osv.) hos den dommer jeg går hos :slight_smile: Ofte er der kun 2-3-4 stykker kaldt til nominering - jeg oplever flere ikke bliver kaldt op, men flest gange synes jeg højest der ER de 3-4-5 stk ved hver dommer! :slight_smile:
Det er faktisk længe siden jeg kan huske på et jyrak-show jeg har været på, at jeg har set mere end 5, muligvis 6, til nominering hos korthårskattene… Jeg holder sjældent meget øje med semilanghårs, hvis ikke jeg går steward ved en dommer der har dem - så jeg ved ikke om de “ofte” har +7 til nominering :slight_smile:

… så at sige at konkurrencen er mindre ved huskattene vil jeg ikke sige bare sådan lige! :slight_smile: i hvert fald ikke på Jyrak-show. Hvordan fordeling er på de andre klubber herhjemme ved jeg så ikke, for så langt nåede jeg ikke lige med Unni, så nu ser jeg kun huskattene, hvis jeg går steward ved den dommer, som har dem :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;1118619]tja det er vel som man ser på det om der er mange…

der har der før (og “ofte”) været 5-8 stk af begge køn :slight_smile:

… det er vel knap så ofte man lige render ind i f.eks. 7 fertile lilla han burmesere i kl 5 :)[/QUOTE]

5 hanhuskatte er mindre end hvad der er af konkurrence om BIV i mange racer - og hanhuskattene konkurrerer reelt direkte mod BIS, så nej, 5 katte ialt er IMO ikke specielt stor konkurrence om BIS. Og på Sjælland er det mig bekendt ekstremt sjældent, at der ligefrem er 5-8 stk. af hvert køn.

[QUOTE=PiaB;1118622]Men det sker nok ikke meget oftere at vi ser f.eks. +6-7 fertile korthårskatte til nom hos samme dommer end vi ser 5-7 huskatte af samme køn :slight_smile:

De sidste 2-3 gange jeg har gået steward har jeg haft MAKS 4 katte (en gang 5) på listen over katte i samme “gruppering” (altså, killing, ungdyr, fertil hun osv.) hos den dommer jeg går hos :slight_smile:
Det er faktisk længe siden jeg kan huske på et jyrak-show jeg har været på, at jeg har set mere end 5, muligvis 6, til nominering hos korthårskattene… Jeg holder sjældent meget øje med semilanghårs, hvis ikke jeg går steward ved en dommer der har dem - så jeg ved ikke om de “ofte” har +7 til nominering :)[/QUOTE]

I Dragør var der indtil flere gange 6-8 korthårskatte til nominering hos samme dommer. Og stadigvæk svarer en huskattebedømmelse ikke til hverken BIV eller NOM - det er direkte BIS. Det kan godt være, der f.eks. tit er 5-7 semilanghårskatte på scenen til BIS, men så har de været igennem et udskilningsløb først, hvor de har slået x antal katte først.

[QUOTE=PiaB;1118622]
Det er faktisk længe siden jeg kan huske på et jyrak-show jeg har været på, at jeg har set mere end 5, muligvis 6, til nominering hos korthårskattene… Jeg holder sjældent meget øje med semilanghårs, hvis ikke jeg går steward ved en dommer der har dem - så jeg ved ikke om de “ofte” har +7 til nominering :)[/QUOTE]

hov, men har du 5-6 katte til NOM så husk lige alle dem der blev sorteret fra til grundbedømmelsen, men som jo altså stadig er der :slight_smile: (tænker kat. II og III. Hos I og IV er der jo ofte kun 1-2 til bedømmelse)

[QUOTE=FinnFrode;1118620]Arh - det vil jeg nu ikke sige. :wink: Det kan være svært nok, hvis man møder Bailey eller Miss Bilka, som begge har fordelen af at være meget erfarne udstillingskatte. Nu ved jeg slet ikke, om de to kommer til Vamdrup, og det skal i hvert fald ikke afholde nogen fra at stille op.
For hovedsagen er at have en hyggelig dag - og under alle omstændigheder har man den bedste kat med hjem. :)[/QUOTE]

Jeg må indrømme, at det at der tilfældigvis er 1-2 katte, der er suveræne, IMO ikke gør konkurrencen hårdere end hos racekattene. Der er som bekendt - i og med, at der er langt flere katte - langt flere end 1-2 i hver kategori, der er suveræne.

Sidst jeg gik steward var der dælme ikke mange korthårs der blev sorteret fra! :slight_smile: der var i hvert fald ikke til at der kunne kaldes 7 op i hver “gruppering”, selv hvis man trak alt op…

… Mette jeg kna kun tale “konkurrence” på huskattene ift. Jyrak-show, for det er primært dem jeg her på og har været på med huskat. Men er der 5 hus-hanner, så bliver 1’eren jo ikke automatisk BIS - der er lige en hunkat også - de konkurrere direkte om BIS/BOX, og point-mæssigt er det ikke det samme i topkatte-regi, hvis man går op i den slags (og det ved jeg nogle gør! :tihi: ) - slet ikke hvis en huskat kom uden for rækken af, hvad der gives point for! og det er skam også sket på et jyrak-show, at der har været så mange hus-hunkatte, at nogle slet ikke kunne få en “reel placering” (ift. topkatte-point) fordi der kun tælles til 5 :slight_smile:

Så at sige der ikke er “hård konkurrence” på en jyrakudstilling for huskat er ikke rigtig IMHO… Slet ikke når der kommer mere end en genganger i hvert køn, som har det med at være rigtig gode udstillingshuskatte, så kan det være svært nok bare at blive nr. 3 og det får man ikke mange point for :slight_smile:

[QUOTE=PiaB;1118630]… Mette jeg kna kun tale “konkurrence” på huskattene ift. Jyrak-show, for det er primært dem jeg her på og har været på med huskat. Men er der 5 hus-hanner, så bliver 1’eren jo ikke automatisk BIS - der er lige en hunkat også - de konkurrere direkte om BIS/BOX, og point-mæssigt er det ikke det samme i topkatte-regi, hvis man går op i den slags (og det ved jeg nogle gør! :tihi: ) - slet ikke hvis en huskat kom uden for rækken af, hvad der gives point for! og det er skam også sket på et jyrak-show, at der har været så mange hus-hunkatte, at nogle slet ikke kunne få en “reel placering” (ift. topkatte-point) fordi der kun tælles til 5 :slight_smile:

Så at sige der ikke er “hård konkurrence” på en jyrakudstilling for huskat er ikke rigtig IMHO… Slet ikke når der kommer mere end en genganger i hvert køn, som har det med at være rigtig gode udstillingshuskatte, så kan det være svært nok bare at blive nr. 3 og det får man ikke mange point for :)[/QUOTE]

At man for at blive BIS skal konkurrere mod 5-6 andre katte kan ganske simpelt ikke være hård konkurrence - bortset fra kat. IV på visse udstillinger er det ganske simpelt de lettest vundne point, man overhovedet kan få på en FIFé udstilling.

Og det kan godt være, at det i forhold til topkattepoint gør en forskel, om man bliver BIS eller BOX, men reelt bliver man henholdsvis BIS hus-hankat og BIS hus-hunkat, så i første omgang konkurrerer man mod 5-6 katte om at blive BIS. Det svarer antalsmæssigt til BIV i visse racer - hvorefter racekattene så skal videre til NOM og derefter videre til BIS. SÅ kan man begynde at tale om konkurrence :slight_smile:

… men hvis ikke du kan “komme forbi nr. 1, 2 og 3” - så er antallet af katte sådan set fuldstændig ligegyldigt! :slight_smile:
Konkurrencer IKKE kun antallet af katte man skal forbi på vejen dertil - for vejen til NOM for de fleste racer er skisme noget nemmere end det er at blive BIS huskat imho!

bare tag Yasha - han har fået mere end en nom - UDEN konkurrence… :slight_smile: Point-mæssigt har han faktisk altid ligget højere end Unni - på trods af den “lave konkurrence hos huskattene” :slight_smile:
Så så fantastisk hård er konkurrencen altså heller ikke altid i kat. 3 (især ikke altid for kastraterne) kunne jeg også vende den om at sige - tværtimod, synes jeg faktisk at Yasha fik MANGE nemme point (og certer), kontra Unni i huskatte-klassen! :slight_smile:

Hvordan kat 2 har det - pas, jeg aner det ikke! :slight_smile: Jeg har aldrig gået voldsomt meget op i lige den kategori og jeg komme næppe til det… :ups: Men jo de er MANGE - og især er der mange rigtig gode og DET gør konkurrencen svær, når de rigtig PÆNE og gode udstillingskatte kommer på banen! så er antallet sådan set ligegyldigt - for hvis ikke man har en pænere kat, der kan showe sig bedre end den anden kat, så er man jo lige vidt…

Konkurrencen i KAT. II er benhård der kommer du ikke let til noget. Men ville nu heller ikke ønske det anderledes. Og når det kommer til det, så kommer man med det bedste og køre hjem med det bedste og har haft en hyggelig dag :wink:
Hvor i mod de gang vi udstilliede Garfield HUS. var minus pres.

ja minus pres - enig. jeg har altid synes der er en anden stemning når man udstiller huskat - det ER anderledes hyggeligt! det er en anden stemning - for der er ingen certifikater at “slås om” på samme måde :slight_smile:
Lidt som den ene gang jeg nåede at udstille Yasha i veteran - det var også helt anderledes hyggeligt. Men det gjorde det ikke “nemmere” at nå på scenen med katten (tværtimod i veteran faktisk - det gjorde det KUN meget sværere takket være de to meget fine “konkurrenter” :tihi: )

Nu har jeg udstillet huskatte i MANGE år.

Mange racekattefolk har til stadighed, ondt i r…, over at huskatte udstilles - og det bærer svarene i denne tråd tydeligvis også præg af.

Konkurrencen er altså hård, uanset om racekatte skal kæmpe om biv, nom osv.
Hos huskattene bliver de opdelt i hanner og hunner. Hvert køn konkurrerer så mod hinanden om at blive nr 1 - dette gøres uden hensyntagen til alder og fertilitet.
Hvis der ikke er 3 af hvert køn, slås gruppen som regel sammen, og der findes en vinder total.
Vi har ingen BIV - der er det alle mod alle uanset farve og alder - så ingen dans på roser.

Jo, i mine mange år som huskatte udstiller, har antallet af huskatte været meget svingende: en udstilling kan der være 6 katte total, en anden kan der være 20 total.
Huskattene har en standard! - så de konkurrerer også efter nogle nedskrevne “regler”
Hos huskatten har temperament rigtig meget at sige, og så kan dommerens mening om, hvordan en “rigtig” huskat se ud være mangfoldig.
Nogle kan li tabbykattene, nogle kan li de ensfarvede osv osv. Så selvom der er en standard, så har dommerens personlige mening også meget at sige.
Og derfor kan den samme kat lørdag blive nr 1, og dagen efter nr 8 - med samme konkurrence, katten kan have haft en dårlig dag, og falder fra pga. temperament.

Så nej, det er ikke nødvendigvis nemt at få en NOM selvom man kun er huskat.

hvis man sammenligner med Kat 2+3 er det lille konkurrence på huskat. Sammenligner du med kat 1+4 så den HØJ. Der er langt imellem jeg ser udstillinger hvor kat 1 og 4 har mere end MAX 3 konkurenter om deres bis. Da der totalt tit er langt under 20 katte. Så vidt jeg ved gives der bis/box til: killing,ungkat,fertil han,fertil hun, kastrat han og kastrat hun= 20/6= 3 og en sjat…forudsat kattene er placeret helt stabilt i klasserne. Så er det altså ikke sindsyg urimelig let at få en bis/box med 3-6 konkurrenter hvis vi kun går efter Box og ikke bis.

[QUOTE=Lai-An´s;1118678]Nu har jeg udstillet huskatte i MANGE år.

Mange racekattefolk har til stadighed, ondt i r…, over at huskatte udstilles - og det bærer svarene i denne tråd tydeligvis også præg af.

[/QUOTE]

Jeg har på ingen måde ondt i røven af, at huskatte udstilles - tværtimod.

Jeg protesterer bare over, at det bliver kaldt hårdt at have måske FEM konkurrenter til BIS, når det er færre end rigtigt mange racekatteudstillere skal konkurrere mod om BIV - og BIV er som bekendt før de overhovedet når til NOM, hvor de så igen skal konkurrere mod x antal konkurrenter og vinder de den, skal de på scenen konkurrere mod x antal konkurrenter (i Danmark er det ikke noget særsyn at have i hvert fald 5 kat. II katte på scenen).

Sorry, men i den sammenhæng er fem, måske seks konkurrenter ikke hårdt. Og på de udstillinger, hvor huskattene konkurrerer om BIS/BOX, gør racekattene det sjovt nok også - og dermed har huskattene lige vilkår med racekattene på det punkt.

Og på visse sjællandske udstillinger er der måske 3 huskatte IALT. Det er der forhåbentlig ikke nogen, der vil kalde hård konkurrence?

Huskattenen får placering 1- hvor mange der nu er…

Racekattene opdeles først i farve, så køn og til sidst alder.
Hvis der er nok katte, så kan man konkurrere om BIV
Og er katten over 10 mdr. så konkurrerer den om certifikat

Huskatten er opdelt i køn, og der stopper sammenligning…

Jeg vil påstå, at jeg har haft væsentlig mere konkurrence med mine huskatte end jeg nogensinde har haft på mine racekatte.
Men jeg jeg udstiller perser, så er det nok ikke den rigtige sammenligning :stuck_out_tongue: