Hvor mange penge bruger I på katte?

Ja, jeg er lidt nysgerrig :ups: Hvordan ser jeres katteregnskab ud?

Jeg sad og var i gang med at regne lidt på, hvor meget det koster at have katte. Jeg har to katte, begge kastrater og den ene tager jeg med på udstilling en gang imellem.

Mit regnestykke, kun til faste udgifter på foder, grus, årlig vaccine osv ser sådan ud:
På et år
43 kg Royal Canin foder (120 g mad om dagen) - 2200 kr
53 dåser Hills eller RC (1 dåse om ugen) - 270 kr
12 x EverClean (eller andet kvalitetsgrus) - 1200 kr
2 x Dyrekassen forsikring (900 pr. kat) - 1800 kr
2 x årlig vaccination og sundhedscheck - 1000

Gennemsnitlig udgift på 540 kr om måneden, og så har jeg ikke engang medregnet:

på årsbasis cirka…
250kr til shampo og andre “skønhedsartikler”
500 kr til legetøj
500 kr til kradsemøbel (slidtage osv)
300 kr til kattesenge, tæpper ol…

300 kr til medlemskab af katteklub og
1500 kr for udstillingsgebyrer (udstilling hver 2. måned cirka… og så er der ikke engang medregnet transportudgifter)

Så det er gennemsnitligt 280 kr oveni de 540 kr, så omkring 820 kr i gennemsnit om måneden på katterelaterede udgifter og aktiviteter :stuck_out_tongue:
Så er der jo også selve udgiften til anskaffelse af katten, samt de akutte dyrlægeregninger (har heldigvis forsikring…) som man kan ligge oveni når året er omme :uha:

Hold da op, og jeg er ikke engang opdrætter! Når jeg kommeri gang med det kan vi så ligge alle udgifter til indkøb af avlskatte, parringsgebyrer, test af forældredyr for arvelige sygdomme, opfostring af killinger, stamtavler, vaccinationer, chip, registrering, sundhedstjek, neutralisering osv osv oveni + dobble lidt op på de udgifter til foder og grus som anført først.

Hehe, men det er jo forhåbentlig det hele værd. En hobby koster penge, faktisk rigtig mange penge.

Tænk sig at nogle folk tror man som opdrætter tjener fedt, fordi ens killinger koster 5000 kr. De skulle da bare vide…

Nå, er der andre der tør? :høhø:

DET tør jeg slet ikke regne på! Jeg er sikker på jeg ville få et større chock, hvis jeg satte mig ned og regnede ud hvad jeg egentlig bruger på mine katte -what Så det lader jeg være med :høhø:

Det har jeg slet ikke regnet på. Men det har ihvertfald været et dyrt år for mig i dyrlægeregninger.
Tør slet ikke skrive det ned på papir, tænk hvis min mand ser det, så sender han hele bunken til aflivning -what :høhø: (og det er ironi, for han støtter mig fuldt ud i min interesse)

Det nægter jeg at regne på :smiley:
Alene det rå og det våde mad til 5 katte, er sikkert et pænt stykke over 50,- kr i døgnet.

Med indkøb af avlsmateriale og parringsgebyr, har jeg helt sikkert røde tal på bundlinjen lang tid fremover. Nu var jeg HELDIGVIS heldig, at der var to fantastiske piger i mit sidste kuld, dem forventer jeg mig meget af på sigt. Og det betyder da at jeg ikke skal ud og investere i en ny avlsmis lige foreløblig.

Kyllinger! :høhø:

Nå men håber da der er nogle andre der tør stå frem med et regnskab. Bare sådan cirka… Ikke for at snage i jeres private økonomi, er bare nysgerrig :slight_smile:

[quote=Camilla;299856]Kyllinger! :høhø:

Nå men håber da der er nogle andre der tør stå frem med et regnskab. Bare sådan cirka… Ikke for at snage i jeres private økonomi, er bare nysgerrig :)[/quote]

Er du towlig :thumbup:
Lad os nu leve i lykkelig uvidenhed:D

vi har lige regnet løseligt på det.

vores regnskab ser ca sådan her ud

kattegrus 3x10 kilo pr mdr(premiere excelence) 100 kr pr sæk
dvs 300x12 = 3600 kr
kattemad tørkost ca 400 kr hver 3 mdr for 10 kilo
dvs 4x400 kr=1600kr
vådkost, 6 breve om ugen af 2 kr stk
dvs 6x2=12x52=624 kr

3600+1600+624=5824kr pr år
5824/12=485kr pr mdr

derudover kommer der lækkerier i form af kattesnacks
osv, legetøj, evt medicin, kradsetræer,huler osv osv.

for vores vedr er det så 2 katte der koster det, men vores katte kan ganske enkelt ikke gøres op i penge, havde de kostet flere 1000 om mdr havde vi stadig haft dem og jeg syntes 500 kr er billigt pr mdr når man tænker på alt den fornøjelse man har af sine katte, den ro de gir en, det at de kommer og putter om natten, ja jeg ku blive ved

[quote=Alice;299857]Er du towlig :thumbup:
Lad os nu leve i lykkelig uvidenhed:D[/quote]

Hehe, du har sikkert ret, det er bedst ikke at vide det :høhø:

Pyh ha, det er næsten for skræmmende.
For et års tid siden regnede gemalen lidt sammen på det, bare sådan cirka med killingesalg, parringer, foder, grus, dyrlægeregninger, men uden udstillinger og endte på et underskud på 25000 over 5 år.

Mariann

Johnny

Det var heller ikke for at gøre vores kære katte op i penge, at jeg bringer det på bane. Som sagt er det jo en hobby og enhver hobby koster penge. Det er noget man gør for sin fornøjelses skyld :slight_smile:

Det er mere fordi nogen mennesker tror, at man som opdrætter tjener fedt på at sælge killinger, men man ligger jo netop mange penge i at opdrætte som man ikke får godtgjort.

Men selvfølgelig er glæden ved at have katte, så meget mere værd end de penge man sætter til det, det er vi da enige om :slight_smile:

[quote=dK Gugs;299864]Pyh ha, det er næsten for skræmmende.
For et års tid siden regnede gemalen lidt sammen på det, bare sådan cirka med killingesalg, parringer, foder, grus, dyrlægeregninger, men uden udstillinger og endte på et underskud på 25000 over 5 år.

Mariann[/quote]

Puha ja, det er godt nok skræmmende :uha:

[quote=Camilla;299865]Johnny

Det var heller ikke for at gøre vores kære katte op i penge, at jeg bringer det på bane. Som sagt er det jo en hobby og enhver hobby koster penge. Det er noget man gør for sin fornøjelses skyld :slight_smile:

Det er mere fordi nogen mennesker tror, at man som opdrætter tjener fedt på at sælge killinger, men man ligger jo netop mange penge i at opdrætte som man ikke får godtgjort.

Men selvfølgelig er glæden ved at have katte, så meget mere værd end de penge man sætter til det, det er vi da enige om :)[/quote]

det var skam slet ikke for at genere dig, jeg skrev som jeg gjorde:p:)
det var bare mere for at retfærdigegøre det overfor mig selv:høhø:, for det er faktisk lidt chokerende tal man får frem når man regner på det.
jeg må indrømme jeg havde regner med omkring 250-300 kr pr mdr.

[quote=Johnny;299867]det var skam slet ikke for at genere dig, jeg skrev som jeg gjorde:p:)
det var bare mere for at retfærdigegøre det overfor mig selv:høhø:, for det er faktisk lidt chokerende tal man får frem når man regner på det.
jeg må indrømme jeg havde regner med omkring 250-300 kr pr mdr.[/quote]

Hehe, ja jeg troede faktisk heller ikke jeg brugte så mange penge, tænkte nok ligesom dig at det var 200-300 kr :smiley:

Men min kæreste var overbevist om at jeg brugte omkring 2000 kr om måneden, men så slemt står det heldigvis ikke til - endnu :tihi:

Eftersom vi har brugt 2500kr på dyrlæge bare de sidste to måneder, tør jeg heller ikke regne på det ^^

Men ja, som I andre siger - om det er 400kr i måneden eller 1000kr - det er det værd.

MEN MEN MEN. Jeg VISTE ikke på forhånd at det var “så dyrt” at holde kat. Men, jeg er også vokset op med mange katte, og troede egentlig bare at ja - det kostede da bare lidt vand og noget mad. Nu kan jeg godt se at det da er lidt dyrere end bare lige det.

Det tør jeg slet, slet ikke regne på.
I år har der været 2 kejsersnit, en Line-pige som kom til skade, de årlige dyrlægetjek.
Foder til en stor flok, indkøb af en ny missemand i Tyskland.

Nej, det tør jeg slet ikke tænke på, men måske jeg havde haft en stor Cadillac holdende ude i garagen i stedet for en lille Seat, hvis jeg altså ikke havde valgt at have misser.

Nå men jeg vil nu hellere have misserne…
Hilsen Lisbeth

En eller anden sagde til mig for nylig, da jeg fortalte løst om hvad vi bruger på dyrene…Brita, du kan jo rejse til Rhodos 5 gange om året for de penge…og da jeg regnede igen løsligt efter så JO…det ville jeg kunne.
Sidste år lagde jeg lidt over 75.000 kr hos mine dyrlæger ( og det er ikke fordi mine dyr er syge…det er foder, killingeneutraliseringer og hvad jeg nu køber i al almindelighed) og knap 4000 hos en vagtdyrlæge da en af mine dyr fik lungebetændelse OG selvfølgelig en søndag. GUF, d.v.s. kød, kyller, fisk og hvad man nu køber ved jeg ikke hvad koster men jeg vil tro mine indkøb er ca. fifty fifty…halvdelen til os firebenede og den anden halvdel til misserne. Der er masser af udgifter forbundet med at have dyr og nogle er mere indlysende end andre. Bl.a. kommer jeg lige i tanke om vores el-regning jo er betragtelig og en del af den betragtelighed skyldes også der koges 10-12 liter vand dagligt…det er mange liter årligt.
Hul i det…jeg vil ikke bytte med andet. NÅR man får en KØS, eller når Simba følger mig rundt i huset mens jeg kravler rundt på knæene og vasker gulve for han kan finde et sted hvor jeg er i missehilsehøjde (læs: han finder et sofabord og står klar og når jeg kommer skrumnlende forbi er han klar…køsse køsse køsse) :wehuu: eller når Findus kommer vaaadende på MIG der ligger unden dynen og jeg fordi han er SÅ stort en l*kun, kan jeg mærke min ruyggrad nærmest vender nedad.
Eller når Ranya kommer spundsende fordi han er ved at gå glip af noget, eller en killingekøber ringer og fortæller hvor dejligt de har det…SÅ ER det, det hele værd:thumbup:

Det har jeg aldrig regnet på - jeg har ikke engang tænkt på det.
Det koster det - det nu koster…:slight_smile:

Lidt hurtig regning ser således ud for 4 stk katte:
Mad C/D + T/D + våd = ca 7800 pr år
Medicin 1 kat (resten af hans liv = 850 pr år
Grus 3600 pr år
3 * forsikring 2700 (den sidste kan ikke forsikres)
Medlemskab af DARAK 250
Ialt pr år: 15200
pr mdr: ca 1260
Hertil skal så lægge dyrlægeregninger på ca 10.000 pr år

Jeg har sådan set kun udgifter til foder og så et par ormekure om året til mine 6 katte.

Og det koster ca 1000/måned i alt.

Så har der det seneste år været et par uforudsete dyrlægeregninger på tilsammen 1500 (Ziggy slås med fremmede hankatte og er blevet bidt et par gange og skulle have antibiotika)

Uha, jeg ved ikke helt hvor mange penge jeg bruger på mine 3 katte - kun at det er mange.
Og jeg må sige, at efter jeg har opdaget Zoo plus, er det blevet til endnu flere!:smiley: Der er altid liiige en yndig katteseng, noget særlig lækker vådfoder, noget sjovt legetøj jeg "kommer til " at bestille, nu jeg er i gang. Og så glæder jeg mig som et lille barn, når pakkerne fra Zoo plus kommer.
Nå, det var et lille sidespring. Jeg tror jeg bruger ca 1000 kr om måneden-uden de uforudsete dyrlægeregninger.
Og, som I andre skriver, får jeg for langt mere end 1000 kr katte-kærlighed tilbage.:hjerte:
Hilsen Jette.