Hvor mange udstillinger er "for mange"

Sidder og kikker standing i tica. Der er så en kat der udstilles 2-4 gange om måneden, 2 dags udstillinger i Tica. Dvs typisk 5+ring per/dag. Sidder selv og tænker lidt stakkels kat at den er afsted hele tiden. Må da være ekstrem udmattende for katten, især da det er tica show og nu en 3 måneders periode.
Jeg har det selv små dårligt med hvis jeg er afsted mere end 2 weekender om måneden med mine katte. Er jeg total sær eller synes i andre også der må være “grænser”.
Hvor meget synes i selv det er ok at udstille en kat (skriv gerne om både Fife(1 bedømmmelse per dag) og Tica(5+ bedømmelser per dag)

Jeg har af princip valgt at Coop helst ikke skal have mere end en udstilling (fife så derfor 1 bedømmelse) om måneden, fordi jeg simpelthen ikke vil risikere at han lige pludselig siger fra. Jo han har været på en enkelt 2-dages og det dør han heller ikke af, men principielt vil jeg helst kun have ham afsted 1 gang om måneden.
Og det bliver det samme med Qalla…

Det kommer an på katten…
Jeg har katte hvor det ville være dyremishandling at tage dem med så ofte og andre katte som ser det som deres ferie… Min gamle sys dreng ville elske hvis han var ude af huset hver weekend, for så havde han så mange spændende historiere at fortælle de andre og han har kvalitets tid med sine mennesker.

Af samme grund har jeg også den holdning at jeg er ligeglad med om de opnår deres certer, for ved flere af mine katte er udstillingen et sted hvor de bliver set og nusset noget ekstra. Flere af mine elsker opmærksomheden og det er grunden til at de kommer med og endda så ofte, for på dem kan man også mærke hvis de begynder at savne det at komme på udstilling…

Det kommer meget an på katten - nogle generer det overhovedet ikke - de ligner nærmest nogle der stortrives i centrum, og elsker opmærksomheden de få for sig selv, når de er afsted :slight_smile: Jeg synes det afspejler meget godt hvordan katten har det på udstillingerne, hvis den er glad og frisk og fuld af gå på mod, jamen så trives den også med at være der. Så kan det være første gang i årevis eller nummer 4 udstilling på denne måned :thumbup:

For mig er det for meget så snart katten siger fra ved at være ked af det, gemme sig, stresse, blive arrig eller måske allerede hjemmefra vise, at den ikke bryder sig om, hvad der skal til på en udstilling - som at blive båret af fremmede, pillet på, være i et bur m.m. Vi har feks Benny herhjemme, der er verdens smukkeste Maine Coon, han blev udstillet en del som ungdyr/kastrat og trivedes okay. En dag gad han bare ikke mere og viste ved at gemme sig i buret, at det ikke var noget for ham mere. Han har naturligvis ikke været afsted siden :slight_smile:

Jeg synes også helt klart at det kommer an på katten, men 3-4 gange på en måned synes jeg nu er lidt i overkanten (både TICA og FiFe).
For mig handler det nok også meget om at jeg ikke ville gide være på udstilling så ofte :høhø: Men skulle der være to udstillinger på en måned der var interessante, så tror jeg nu nok jeg ville tage med alligevel. Så længe det ikke er flere gange om måneden, hver eneste måned :slight_smile:

For Hector ville grænsen være ved 1 udstilling om året - han bliver ikke udstillet.
For Fellini er grænsen PT 1 udstilling om måneden á 1 dag (Fife), da han ikke så godt kan lide anden dagen.

Han kommer til Vamdrup 1 dag og hvis han er mindre sur der end i Nr. Aaby (træner meget med ham pt hjemmefra og får en neutral person til at præsentere ham for dommeren) så tager vi til Schönberg i slut september. Så kommer WS i slut Oktober, og så håber jeg det går fremad med vores træning (hvilket jeg allerede kan mærke på ham :hjerte: ) så vi kan prøve en TICA udstilling i November á 1 dag.
At WS og Schönberg er to-dags er jeg mindre glad for, men med de øveredskaber jeg har fået af nogle rigtig søde opdrættere og udstillere håber jeg, at vi kan komme igennem dem og at Fellini ser på det som en dag fyldt med godbider og ros og nus.
Derefter får han 3 måneders pause.

Min pointe er, at jeg tror det varierer meget fra kat til kat så hvor meget eller lidt andre vælger at udstille kan være svært at udtale nogen mening om, da man må håbe at de selv kender kattens grænser.
JEG ville aldrig deltage i mere end to udstillinger á to dage pr. måned, og det scenarie sker kun når Fellini igen er helt rolig ved det som da han var killing, hvor vi netop prøvede dette.
Fremadrettet vil jeg prøve såvidt som muligt at holde det til 1 udstilling hver/hver anden måned á 1 dag.

Mon ikke ejeren af katten har helt styr på, hvor meget der er for meget ??

  • ejeren har jo ingen interesse i at tage en uoplagt kat med på udstilling…

kommer jo an på hvad kat man har. Filur har fået en box mens han lå ekstrem stresset hos dommeren pga hunde op og ned af kattene, der synes han var dejlig rolig og cool, dagen efter var han stadig ikke helt tilfreds box og igen dejlig rolig dreng. Filur går nemlig i “happy-place” hvis han ikke gider, hvilket kan tolkes som cool og rolig. Kender man ikke ham snyder han en del folk. De katte der bliver ked/vender det indad kan snyde en del folk der ikke kender den kat og ejeren.
Husk desuden i tica er der flere bedømmelser så om eftermiddag/dag 2 kan dommer være ret overbærende med katten er træt og uoplagt da den jo selvfølgelig er træt.
Der findes jo desværre også folk der for en hver pris vil vinde/have nogle titler. Nogle af disse er jo tidsbegræsning på f.eks junior winner og til Felis Danica topkattene ved Fife og RW/IW/bedst i racen i Tica modsat de alm titler man kan nå når man når dem.
Ja det er få folk der er sådan men de FINDES derfor jeg spørger om der skal være en grænse.

[QUOTE=tzari;1111777]Der findes jo desværre også folk der for en hver pris vil vinde/have nogle titler. Nogle af disse er jo tidsbegræsning på f.eks junior winner og til Felis Danica topkattene ved Fife og RW/IW/bedst i racen i Tica modsat de alm titler man kan nå når man når dem.
Ja det er få folk der er sådan men de FINDES derfor jeg spørger om der skal være en grænse.[/QUOTE]

Ja, de findes… men sætter du en grænse vil de bare udstille frem til denne grænse - de vil stadig ikke tænke på kattens bedste!

Kan en kat lide at blive udstillet, så er det for den egentlig ret ligegyldigt om det er hver weekend, hver anden uge eller hver tredje måned… Den nyder det og har en særlig stund/tid med sin ejer.
Forskellen på TICA og FIFe - tjo, der er jo lige det med de flere ring hos TICA… MEN han man en kat, der kan lide denne udstillingsform, så er det ikke mere synd for den end for den kat, som trives bedst med FIFes.
Alfa og Omega er altså udelukkende om katten trives med udstillinger og hvordan ejeren agerer, hvis det skulle vise sig at katten går død i det…

Hmm…det kan godt være et ømtåligt emne men egentlig ret interessant. Indrømmet jeg har ind imellem taget mig i at spekulere hvad folk dog tænker på når deres kat er på show hver eneste week-end i et meget lang periode :frowning: Jeg er ikke fortaler for det da jeg er af den stærke overbevisning at uanset hvor cool en kat er på show…så er det en påvirkning af katten, som kan medføre stress - især når der er tale om killinger og unge katte hvis immunforsvar endnu ikke er udviklet helt. Jeg synes det er en for stor risiko at løbe, jeg er stor tilhænger af at katten også får lov at være kat…i vante omgivelser uden at skulle vaskes og groomes hver week-end…hvilket jeg bestemt heller ikke kan tro at pelsen har godt af.

Hvor går mit max? Hmm…tja…umiddelbart ville jeg sige at jeg kunne acceptere at en kat i en kortere periode blev showet hver anden week-end, men kun i en kortere periode - og ikke hvis der er tale om killing eller meget ung kat - igen relateret til immunforsvarets manglende udvikling.

http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=44655&highlight=hvor+g�r+din+gr�nse hov så det allerede er diskuteret:)

Det kommer helt an på katten som flere har skrevet.
Min Ludvig ville jeg kunne tage med hver weekend, for han hygger sig. Men han hygger sig mere på TICA shows end på Fife shows. Han elsker opmærksomhed så han røvkeder sig på Fife show :slight_smile: Hver gang jeg kommer til buret tror han at han skal ud.
Så det afhænger af katten og hvilken type shows den er mest til.