Hvor meget kan katte se og hvordan?

Spørgsmålet kommer af, at vi har fået 4 smuksakker i løbet af de sidste 13 måneder:wehuu:

Vi havde allerede 8 sorte skønheder med forskellige størrelser af medaljoner af hvidt på halsen, 1 helt sort og 1 sort/hvid:wehuu:

Først fik vi Tupac, vores langhåret gadekryds, som er helt sort med et enkelt hvidt knurrehår:inlove:…ingen reagerede overhovedet, da han kom ind af døren…han satte sig i en madskål og blev siddende der i et døgns tid:tihi:…Tiffa prøvede at bruge hans hovede til at drible med et par gange men det var det…

Så fik vi Findus, den skønneste rød/hvide MCO:wehuu:…og der blev hvæst og knurret fra begge sider…den gang var jeg sikker på, at de gamle hvæste og knurrede fordi Findus gjorde det af dem når de kom for tæt på…der gik ca. 5 dage, så var der fred og ro igen-engel

Så fik vi blebarnet Lucky, smuk cremefarvet husmis:inlove:…den eneste som ikke tændte af på den 3-4 uger gamle misling var Findus…de andre gik fuldstændig i selvsving af arrigskab, specielt Don, som jeg en overgang var bange for at have mistet fuldstændig:ked:…der gik lang tid inden der faldt ro på igen og Don ser stadig ‘rødt’ når Lucky kommer for tæt på, men Lucky forstår kunsten at undgå ham:rock:

Rosinen er så hittemisling Gøj, en sort charmetrold med den fineste lille hvide medaljon:wehuu:…ligesom med Tupac var der ingen der reagerede udover Lucky som var/er i 7’ne himmel over at have fået en legekammerat:thumbup:…Don stod og spiste ved siden af ham uden at vippe med et øjenbryn, det var først senere da Gøj gik tæt forbi ham i køkkenet og de snuste til hinanden, at Don hvæste og knurrede…Thit hvæste af ham imens han stadig sad i kassen men det gør hun af alle sorte katte indtil hun er sikker på, at det ikke er Mulle…siden har der hverken være hvæst eller knurret af den lille fyr, han er bare gledet ind som om, han altid har været her:rock:

Ankomsten af de 4 rødder og Thits konsekvense reaktion på alle sorte katte, har fået mig til at spekulere på om katte ser i farver eller om de ser i sort/hvidt? (Jeg har altid fået, at vide at de ikke ser i farver)…Hvis de ikke kan se farver, hvorfor var reaktionen på Findus og Lucky, så meget større end den var på Tupac og Gøj?..Og Thit hvæser aldrig af Findus og Lucky, hun har tydeligvis ingen problemmer med at skelne dem fra Mulle. `

Jeg ved godt, at de er meget afhængige af deres lugtesans men jeg har også lagt mærke til, at de sorte ikke tøver med at gå frem og snuse til hinanden…men der er altid en tøven når de skal gå Findus og Lucky i møde udenfor…Kan de kun kende hinanden på lugten?..eller skal de bare sikre sig at de både ser rigtige ud og lugter rigtigt?

Håber at der en eller flere, som kan svare på mine mange spørgsmål-høhø

årh jeg mener, uden jeg er 100% sikker, at katte ser lidt i pastel farver:?

der burde være et nogenlunde svar her ss

http://www.oejendyrlaegen.dk/hvad_kan_kat_hund_se.shtml

Ej hvor sjovt! Jeg troede de var helt farveblinde… Men man lærer jo noget nyt hver dag :slight_smile:

nu sidder jeg straks og tænker lidt over det med deres syn og som den ekperimenterende person jeg er så kunne det da være sjovt selv at se hvordan de ser…nogen der har en ide til hvordan man kan gøre det?(evt på en skærm, et par briller etc etc etc)

Katte kan opfatte farver, og katte “sympatiserer” også efter farver. Det er i hvert fald min mangeårige erfaring.

Selv killinger i et kuld har jeg gentagne gange oplevet lægger sig sammen “i farver”, når de er gamle nok.

Jeg tror, det hænger sammen med, at de - når de begynder at soignere sig selv - får en opfattelse af egen farve og derfor automatisk søger “venner” med samme farve, da det er noget, de genkender.

Jeg ser det også hos mine voksne katte.

Den eneste kat her i huset, der ikke har nogen ven og godt kan blive moppet af de andre (og selv mopper tilbage), er Surin, som er meget rød (tortie).

Jeg vidste de havde tre slags tap celler som os, men ikke at de faktisk så verdenen i pastel agtige farver - interessant.

jeg har også hørt noget om at heste foretrækker heste i egne farver. At f.eks. mange fjordheste ikke “må være med” grundet anderledes farve (er formodningen, kan jo være andre andre:)) eller omvendte med en flok fjordheste og en enkelt brun.

hehe så huskede jeg rigtigt kan jeg læse mig frem til-høhø

Eva K: jah, det er lidt spøjst at tænke på, en verden i pastel må være meget lyserød og blød:thumbup:

[quote=Mega;95871]Katte kan opfatte farver, og katte “sympatiserer” også efter farver. Det er i hvert fald min mangeårige erfaring.

Selv killinger i et kuld har jeg gentagne gange oplevet lægger sig sammen “i farver”, når de er gamle nok.

Jeg tror, det hænger sammen med, at de - når de begynder at soignere sig selv - får en opfattelse af egen farve og derfor automatisk søger “venner” med samme farve, da det er noget, de genkender.

Jeg ser det også hos mine voksne katte.

Den eneste kat her i huset, der ikke har nogen ven og godt kan blive moppet af de andre (og selv mopper tilbage), er Surin, som er meget rød (tortie).[/quote]

I det kuld der kom her, var der to tortie og en rød og en creme… Da de fik øjne, begyndte de to tortie at ligge sammen og den røde og creme at ligge sammen… Men jeg tænkte faktisk at det var fordi tortierne var piger og den røde og creme var drenge…

Men nu kan jeg se, at det faktisk godt kan há noget med farverne at gøre osse…

Det er spændende… Og det er spændende at lære nyt…:ok:

tja, så må mine være farveblinde for her går de ikke op i farve, den lille grå ligger hos både Sorte Satan(helt sort), Midi(hvid med røde pletter) og Elvira(klassisk sort med hvid næste, hvidt bryst og hvide poter), Elvira ligger gerne sammen med Midi og når de alle ligger sammen er det ofte skiftevist sort-grå-sort-grå…

Hvilke racen er det du får killinger på?
For jeg tror, uden at vide det vel og mærket - men mener der har været debat om det, at nogle katte er “snobber” og andre er ligeglade:ok:

de er ikke racerene, men de er huskatte, jeg har 5 katte fra forskellige steder, de har den ene ting til fælles at de ikke var ønskede der hvor de kom fra…derfor jeg tog dem til mig…så ingen jeg avler på…sss

men de ældste er 9 mdr og den yngste er 14 uger ca.

[QUOTE=Ronja;96030]de er ikke racerene, men de er huskatte, jeg har 5 katte fra forskellige steder, de har den ene ting til fælles at de ikke var ønskede der hvor de kom fra…derfor jeg tog dem til mig…så ingen jeg avler på…sss

men de ældste er 9 mdr og den yngste er 14 uger ca.[/QUOTE]

huskatte er også dejlige i sind:wehuu:
Men kunne godt forestille mig, der var snobbede racer - kan selvfølgelig ikke lige komme i tanke om den tråd, hvor det blev diskuteret.

Jeg har osse kun huskatte… 7 snart 8
MEN, selvom det er alm huskatte, kan jeg godt fortælle dig, at der kan være snobber imellem…

Min ene pige Spot, hun er simpelthen så stor en snob…

Hvis det stod til hende, stod resten af gruppen på poter for hende, og bragte hende mad og legetøj…

Hun opfører sig såå sjovt af og til, og hun ser vigtig ud… Hun er en rigtig snob…:tihi::tihi:

Mit indtryk er, at jo større flokken er, des mere “racistiske” bliver de. Har man 2-3 katte, vil der sandsynligvis overhovedet intet være - har man en stor flok, kan det være meget udpræget.

Derudover vil jeg lige nævne, at nogle katte ikke har det godt i større flokke. Jeg vil fx aldrig kunne have 12 abyer gående sammen - dertil er de for territoriale. Så måske kan en af årsagerne være, at du simpelthen har for mange katte?
Hvor meget plads har du?

Ja det er nok mere sansynligt at det er i større grupper, end det ligger til racen:)

jeg har 5 katte i et ok rækkehus, men vi er da på jagt efter en gård eller bare noget der er større med en større have osv.
det vi bor i nu er jo noget jeg skulle have råd til selv dengang jeg var alene med ungerne og kattene.s

Jeg synes at det var sjovt at læse at katten ser en grøn græsplæne som hvid :tihi:
Og en grøn rosenbusk som en hvis busk med sorte blomser da de netop ikke så godt kan se disse 2 farver -høhø

[QUOTE=Celina;96086]Jeg synes at det var sjovt at læse at katten ser en grøn græsplæne som hvid :tihi:
Og en grøn rosenbusk som en hvis busk med sorte blomser da de netop ikke så godt kan se disse 2 farver -høhø[/QUOTE]

haha for mig ville det være for uhyggeligt at se sådanne farver-høhø.
Men er det ikke hunde der anses for at se som farveblinde? Eller ser katte pastelfarver, men også som farveblind:?

[quote=Vivi_Fletcher;96069]Mit indtryk er, at jo større flokken er, des mere “racistiske” bliver de. Har man 2-3 katte, vil der sandsynligvis overhovedet intet være - har man en stor flok, kan det være meget udpræget.

Derudover vil jeg lige nævne, at nogle katte ikke har det godt i større flokke. Jeg vil fx aldrig kunne have 12 abyer gående sammen - dertil er de for territoriale. Så måske kan en af årsagerne være, at du simpelthen har for mange katte?
Hvor meget plads har du?[/quote]

Hvis spørgsmålet er stilet til mig, så har jeg 165 kv.m., fordelt på to etager + ca. 800 kv.m. indhegnet have.

Jeg har 4 fertile hunkatte - Resten er kastrater, heraf to huskatte.
Det er faktisk huskattene (især den ene), som ellers ligger “i klump” med både hundene og Coon’erne, der mopper hende (og kun hende), mens hun mopper de fleste over én kam, dog bortset fra de ældste kastrater og hundene.

Men for at være helt ærlig, har jeg svært ved at gennemskue, om hun mopper, fordi hun er bange for dem, eller fordi hun bare ikke vil have dem i nærheden af sig.
Huskatten kan godt snige sig ind på hende og “slå” hende, men jeg har aldrig oplevet nogen af katte slås. Hun knurrer og “hyler” kun, hvis de kommer for tæt på.

Hun er en god, omsorgsfuld mor - dog ikke overpylret - MEN hun nærmest står med uret i hånden, og når hendes killinger er 12 uger, har de værs’go at holde sig væk fra hende, og hun har aldrig knyttet sig til en speciel killing, som hunkatte ofte gør.

Til gengæld elsker hun mennesker, også gæster, og er faktisk ret “krævende” og markant.
Hun inspicerer mad- og vandskåle, og er en tom, bliver hun siddende foran den og glor bebrejdende på mig, til jeg har fyldt den, hvorpå hun går videre til næste skål.
Ligeledes har hun sin egen spray-dåse flødeskum, og når jeg nærmer mig køleskabet, er hun der med det samme og bræger, til hun har fået et par cm. flødeskum. Hendes yndlingsplads er lige over computeren (når jeg er der).

De andre katte “fylder” ikke nær så meget i hverdagen, som hun gør.

Vivi, der er helt sikkert en stor mentalitetsforskel på Abbyer og Coon’er, som ellers stor-trives i flok.
Det er bare Surin, der falder uden for rammerne.

Beklager, for denne lange smøre er nok et sidespring.