Hvor meget kan katte se og hvordan?

Spændende tråd! -thumbs Man lærer en del herinde

[QUOTE=Mega;96121]Hvis spørgsmålet er stilet til mig, så har jeg 165 kvm., fordelt på to etager + ca. 800 kv.m. indhegnet have.

Men for at være helt ærlig, har jeg svært ved at gennemskue, om hun mopper, fordi hun er bange for dem, eller fordi hun bare ikke vil have dem i nærheden af sig.
Hun knurrer og “hyler” kun, hvis de kommer for tæt på.

Vivi, der er helt sikkert en stor mentalitetsforskel på Abbyer og Coon’er, som ellers stor-trives i flok.
[/QUOTE]

Egentlig gik mit spørgsmål til anne p :slight_smile:

Min erfaring er, at de katte, der hyler og knurrer, som oftest er bange for den de knurrer ad. Hvis de er overlegne, langer de bare ud. Jeg har selv haft et par stykker gennem tiden, der havde det på den måde - og så får de altså fluks et andet hjem, ligegyldigt hvor meget jeg holder af dem, men jeg synes det er alt for stressende for en kat, at leve sammen med andre katte, som de ikke lige kan med.

Jeg er i øvrigt fuldstændig klar over, at der er stor raceforskel på om de trives i større grupper - og jeg er meget imponeret, generelt, over MCO’ernes tolerance - også overfor nye individer i flokken.

[quote=Vivi_Fletcher;96069]Mit indtryk er, at jo større flokken er, des mere “racistiske” bliver de. Har man 2-3 katte, vil der sandsynligvis overhovedet intet være - har man en stor flok, kan det være meget udpræget.

Derudover vil jeg lige nævne, at nogle katte ikke har det godt i større flokke. Jeg vil fx aldrig kunne have 12 abyer gående sammen - dertil er de for territoriale. Så måske kan en af årsagerne være, at du simpelthen har for mange katte?
Hvor meget plads har du?[/quote]

Så må jeg også hellere svare-høhø

Vi har 135 kvm fordelt på 2 etager, ca. 300 kvm udebygninger og alle pånær Gøj kan komme og gå som de vil igennem kattelemmen.

Vi har 2.5 problemkatte:tihi:…0.5 er Mulle, fordi hun driller Thit og kun Thit.

Don fordi han er speciel men han fungere faktisk bedre end han længe har gjort, så Lucky’s ankomst skubbende ham ud over grænsen men fik ham efterfølgende til at komme tilbage. Han er efterhånden så god, at han er inde 80% af tiden og Mark har ikke længere problemer med at komme til ham. Han knurre og hvæser kun af Lucky men mere bliver det ikke til.

Thit er vokset op med Mulle og de var indekatte sammen de første 6 år af deres liv uden problemer…pga. min dumhedhed/uvidenhed blev de begge gjort med killinger af vores 4½-5 måneder gamle hankat Obie:ups:…og så fik vi balladen:(…Thit kan efterfølgende ikke lide sorte hunkatte, herrende er hun ligeglad med, dem sover hun gerne sammen med.
Mulle elsker at løbe frem og tilbage foran Thit…det er ren provokation…Thit angriber og Mulle stikker af, man kan næsten hører hende grine, hvis man lytter godt efter…et eller andet sted har jeg faktisk på fornemmelsen, at de begge nyder det, problemet er så bare, at Thit ikke kan se forskel på de sorte katte før hun kommer tæt nok på til at kunne snuse til dem:S og nogle gange vælger hun at angribe først og snuse bagefter…

Alt i alt mener jeg nu, vi har det meget fredligt herhjemme, jeg undrede mig bare over forskellen på modtagelsen af de 4 killinger og om det kunne have noget med deres farver at gøre:)

Fredeligt :?
Jeg har aldrig nogen katte, der angriber hinanden … dét er fredeligt :slight_smile:

[quote=Celina;96086]Jeg synes at det var sjovt at læse at katten ser en grøn græsplæne som hvid :tihi:
Og en grøn rosenbusk som en hvis busk med sorte blomser da de netop ikke så godt kan se disse 2 farver -høhø[/quote]

det er hunde du tænker på for de ser som farveblinde mens katte ser ligesom os, dog mere i pastelfarver.
forskellen er at katte har flere tapper i øjnene end hunde har, og det har vi også…

[quote=Vivi_Fletcher;96255]Fredeligt :?
Jeg har aldrig nogen katte, der angriber hinanden … dét er fredeligt :)[/quote]

ja jeg troede mine katte var fredelige sådan som de har sovet hele december, men de sidste par dage kan jeg da love for der er gået forår i dem, selv de store vil lege nu, og de plejer ellers at være de rolige der betragter My og Ninjas fangeleg over gulvet, op i sofen, gennem køkkenet og så tilbage igen…og igen og igen og igen…ggg

Spændende det her.
Mine misser de sover altså rigtig meget i øjeblikket,
og ud det vil de ikke i ret lang tid af gangen.

[quote=Ronja;96306]det er hunde du tænker på for de ser som farveblinde mens katte ser ligesom os, dog mere i pastelfarver.
forskellen er at katte har flere tapper i øjnene end hunde har, og det har vi også…[/quote]

Der står da katte i linket…

Fra Øjendyrlægen:

Stavceller og tapceller i nethinden har følgende funktion:

Stavceller har betydning for at se bevægelser og fungerer bedst ved lav belysning. Alle pattedyr, inklusiv mennesket, har flere stave end tappe.
Tapceller har betydning for synet ved dagslys og kan registrere forskellige farver og mennesket har tre typer af tapceller.
Hunde har kun to typer af tapceller. Øjensynligt har hunden et syn, der svarer til et menneske, der er farveblind og ikke kan skelne mellem rødt og grønt.
Katte har som mennesket tre typer at tapceller, men har ikke det samme farvesyn som vi. De ser omverdenen i mere pastelagtige farver.
Hunde og katte ser ud til at opfatte blåt og gult bedst, men opfatter grønt og rødt mindre godt.
Hvad vi mennesker opfatter som rødt, er mørkt for hunden og katten, og grønt opfattes næsten som hvidt eller som en grålig skygge. Katten ser en grøn græsplæne som en hvid plæne, og en grøn rosenbusk som en hvid busk med mørke blomster.

Nok en fordel, da den så bedre kan få øje på mus og fugle.

der står at hunde ser som farveblinde altså at rød og grøn ikke ses som f.eks du og jeg ville se det… mens at katte ser som mennesker, dog mere i pastelfarver…
Jeg citerer :"Hunde har kun to typer af tapceller. Øjensynligt har hunden et syn, der svarer til et menneske, der er farveblind og ikke kan skelne mellem rødt og grønt.
Katte har som mennesket tre typer at tapceller, men har ikke det samme farvesyn som vi. De ser omverdenen i mere pastelagtige farver. "

[quote=Ronja;96437]der står at hunde ser som farveblinde altså at rød og grøn ikke ses som f.eks du og jeg ville se det… mens at katte ser som mennesker, dog mere i pastelfarver…
Jeg citerer :"Hunde har kun to typer af tapceller. Øjensynligt har hunden et syn, der svarer til et menneske, der er farveblind og ikke kan skelne mellem rødt og grønt.
Katte har som mennesket tre typer at tapceller, men har ikke det samme farvesyn som vi. De ser omverdenen i mere pastelagtige farver. "[/quote]

ja men der står også :
Hvad vi mennesker opfatter som rødt, er mørkt for hunden og katten, og grønt opfattes næsten som hvidt eller som en grålig skygge. Katten ser en grøn græsplæne som en hvid plæne, og en grøn rosenbusk som en hvid busk med mørke blomster.
:slight_smile:

Jeg synes nu katte, der leger er ganske fredelige :slight_smile:
Det er katte, der slås (altså ikke for sjov), som jeg ikke synes er fredelige.

de er ganske morsomme og jeg får taget en del billeder af det, både gode og dårlige, men der skal jo være noget at sortere af…
Synes bare det er sjovt at se hvordan de pludselig er livet op, men hvor kan man dog mærke det hvis man halvsover til en film på sofaen, de er nemli rigtig gode til at være 3 katte på sådan en fangeleg, og så skiftes de ellers til at fange hinanden, og når en bliver træt så hopper den næste kat ind for at være med…og drengene er altså pænt tunge når de kommer springende hen over en ggggg

Lunica - Der står ikke at katte ser samme farver som os :slight_smile: der står bare at katte har tre slags tapceller og skelner farver mellem mere på linie med os end hundene. Dvs. at de bedre kan skelne mellem forskellige farver - ikke at de ser samme farver som vi gør :slight_smile:

“Katte har som mennesket tre typer at tapceller, men har ikke det samme farvesyn som vi.”

Mega har svaret:-) godt link

[quote=Eva K;96663]Lunica - Der står ikke at katte ser samme farver som os :slight_smile: der står bare at katte har tre slags tapceller og skelner farver mellem mere på linie med os end hundene. Dvs. at de bedre kan skelne mellem forskellige farver - ikke at de ser samme farver som vi gør :slight_smile:

“Katte har som mennesket tre typer at tapceller, men har ikke det samme farvesyn som vi.”[/quote]

jeg har kun citeret fra linket :slight_smile:

Lunica - Hov, hehe jeg tror jeg fik mikset dig og Celina sammen. My bad :slight_smile:

nåååh så kan jeg bedre forstå det :tihi:

jeg hedder nu ikke mega, men håber da linket kunne bruges…

:?:?:?
Jeg har da ikke sagt at katte ser på sammen måde som os…
:?:?:?