Hvor meget skal vi putte på/udsætte vores katte for?

Afledt af tråden om man forebyggende skal bruge kalk injection til nybagte mødre eller ej - scanne eller ej - kunne det måske være interessant at diskutere hvad forebyggende der er et must for Jer?

Jeg vil f.eks. mene risikoen for at ha’ en kat der har/bærer Leukæmi eller Mycolplasma Haemofelis er mange fold større end at “rende ind i” et kalkchok

Hvad er risikoen/symptomerne for katten/katteriet ved dette:? Hvordan kan det evt forebygges, at katten/katteret får det:?

Hvis det kan kategoriseres som forebyggende … jeg tester for de lidelser, der er arvelige og der kan testes for i mine racer. Det er sådan set det!

Jeg har ingen forebyggende forholdsregler omkring drægtighed, fødsel, udstilling eller lignende, da jeg ikke har haft nogle problemer i de forbindelser, som kunne have været forebygget på nogen måde. Jeg ved at nogle behandler hunkatten med antibiotika før fødsel fordi de har haft problemer med e.coli og lignende - det ville jeg sikkert også gøre hvis det var et problem jeg stødte på.

Jeg kender så også til opdrættere, der pr. automatik behandler forebyggende med antibiotika - det bryder jeg mig ikke om. Eller dem, der giver Bachs RR til udstilling, fordi katten så ellers ikke bryder sig om at være der … :øhmm:

Jeg foretrækker at stole på, at mine dyr er sunde og raske nok til at de kan klare de ting, jeg har valgt at udsætte dem for - det være sig drægtighed, udstilling osv., og tage konsekvensen af mine valg, forstået på den måde at hvis katten ikke kan klare det eller bryder sig om det, så holder jeg op med at udsætte dem for det! = En hunkat, som skal have kejsersnit bliver steriliseret samtidig (og jeg ville overveje grundigt om afkommet skal videre i avl! I mit ene tilfælde valgte jeg ikke at lade noget afkom gå videre i avl) og en kat, som ikke kan lide udstillinger, skal bestemt ikke tvinges - selvom den er pæn …

Hov - glemte dog … Nogle måneder efter vores herpes-tur, hvor stort set alle katte blev ramt, skulle vi have killinger. Der valgte jeg at give L-lysin forebyggende til hunkatten, men det er vist også det eneste jeg kan komme i tanke om, at jeg har givet forebyggende.

Den er vel rimelig stor eftersom man i Norge testede alle der kom ind på en udstilling - ca. 50% havde parasitten.

Det er tæt på umuligt at forebygge - bliver katten stukket af et eller andet kryb - især lopper - så er der smitterisiko.

Så vidt jeg husker er der idag PCR test for fire af arterne.

Langt de fleste katte lever fint uden at vise symptomer - hunner kan bringe smitten videre til deres afkom

Det eneste forebyggende jeg kan komme i tanke om, at give mine katte, er at forebygge mod hårboller ( malt / stuebambus og til tider zoolac eller ProKolin ). Ellers stopper jeg ikke noget i mine striber. Jeg har katte som stresser op ved udstillinger - Dem holder jeg ganske enkelt hjemme, da jeg ikke er tilhænger at at give ‘beroligende’.

Killinger giver jeg heller ikke automatisk ormekur, jeg afleverer hellere en gødningsprøve for at konstatere om der er orm - Hvis ikke, får de ingen ormekur !

Jeg sørger til gengæld for at ‘krudte’ en drægtig kat, godt op inden fødslen - I denne periode får hun kun det bedste af det bedste …Og mens hun ammer får hun MASSER af vådmad.

[quote=Lis Dahlstrøm;389479]Den er vel rimelig stor eftersom man i Norge testede alle der kom ind på en udstilling - ca. 50% havde parasitten.

Det er tæt på umuligt at forebygge - bliver katten stukket af et eller andet kryb - især lopper - så er der smitterisiko.

Så vidt jeg husker er der idag PCR test for fire af arterne.

Langt de fleste katte lever fint uden at vise symptomer - hunner kan bringe smitten videre til deres afkom[/quote]

Tak:) - hvad er symptomerne:? kan den fjernes (såsom med ormekur i forbindelse med orm):? Så længe katten lever fint med denne parasit, er der vel ingen grund til bekymring:?:øhmm:
Hvilke forholdsregler, mener du, man bør tage i forbindelse med Mycoplasma Haemofelis, hvis man først har fået parasitten indenfor dørene:?

[quote=Alice;389481]Jeg har katte som stresser op ved udstillinger - Dem holder jeg ganske enkelt hjemme, da jeg ikke er tilhænger at at give ‘beroligende’.
[/quote]

Det er så også ulovligt at give dem beroligende, ikk?

[quote=dkkorat;389483]Tak:) - hvad er symptomerne:? kan den fjernes (såsom med ormekur i forbindelse med orm):? Så længe katten lever fint med denne parasit, er der vel ingen grund til bekymring:?:øhmm:
Hvilke forholdsregler, mener du, man bør tage i forbindelse med Mycoplasma Haemofelis, hvis man først har fået parasitten indenfor dørene:?[/quote]

Den kan ikke fjernes med noget som helst - den kan holdes nede - men katten er bærer. Mener du der ikke er grund til bekyring når katten lever fint med parasitten - jeg skrev hunkatten kunne overføre parasitten til sine killinger - det syntes jeg da er er et temmelig stort problem :øhmm:

Min personlige mening er at der skal andet til at læsset vælter men så er katastrofen også tit fatal.

Jeg tror da sandelig at langt de fleste hr parasitten inden døre - jeg har ingen bud på hvad man skal gøre - man kan selvfølgelig altid teste og kun bruge frie i avl - men ellers har jeg ingen ide

Jo…Jeg opfatter til dels osse Bach’s dråber, og andet naturmedicin, som en form for beroligende.

[quote=Lis Dahlstrøm;389492]Den kan ikke fjernes med noget som helst - den kan holdes nede - men katten er bærer. Mener du der ikke er grund til bekyring når katten leverer fint med parasitten - jeg skrev hunkatten kunne overføre parasitten til sine killinger - det syntes jeg da er er et problem :?:øhmm:
[/quote]

Hvis MF ikke kan fjernes, hvordan kan den holdes nede:? Du er den eneste, jeg endnu er stødt på, der forholdvis ofte nævner MF, så jeg tillader mig at formode, at du ved en del om den og muligvis er så uheldig at have erfaring med den, derfor de mange spørgsmål:pote:
Det er selvfølgelig uheldigt, hvis killingen bliver smittet med en parasit - men hvis parasitten er så harmløs (og alligevel ikke kan fjernes), at killingen ingen symptomer har og ellers trives fint, så kan jeg ikke se noget stort problem i det:) Der er så mange andre ting at bekymre sig om, når man har killinger, som jeg hellere vil bruge kræfter på - ting der kan true killingens trivsel osv.

[quote=dkkorat;389498]Hvis MF ikke kan fjernes, hvordan kan den holdes nede:? Du er den eneste, jeg endnu er stødt på, der forholdvis ofte nævner MF, så jeg tillader mig at formode, at du ved en del om den og muligvis er så uheldig at have erfaring med den, derfor de mange spørgsmål:pote:
Det er selvfølgelig uheldigt, hvis killingen bliver smittet med en parasit - men hvis parasitten er så harmløs (og alligevel ikke kan fjernes), at killingen ingen symptomer har og ellers trives fint, så kan jeg ikke se noget stort problem i det:) Der er så mange andre ting at bekymre sig om, når man har killinger, som jeg hellere vil bruge kræfter på - ting der kan true killingens trivsel osv.[/quote]

På samme måde som katte der har Leukæmi (som man ikke tror den har - og dem er der også mange af) katten skal ikke blive syg af andet - så vælter læsset - en risiko der er i hele kattens liv. Det er en af dem der en “nemme” at tørre af på køber - ingen kan vel 100% sige sig fri for ikke at have stikkende væsener

Hvem der vil bekymre sig om det - det vil jeg ikke bekymre mig om. Nu har jeg nænvt det og er spændt på at læse hvad andre finder vigtigt :slight_smile:

Søger for at forældrene er nyvac. Vac for det som der kan vac for og mormis får løbende ormekur og den sidste kur gives lige inden killingerne fødes.
Indtil jeg møder specifikke problemer er ofte rengøring i fødekassen og i killingernes omgivelser det jeg gør efter fødslen.
Da jeg efterhånden har en hel hær af tanter og onkler gående har jeg overvejet at vac tidligere end jeg plejer i år.

forældrekattene vaccineres hvert år…de er selvfølgelig testede for PKD og frie… jeg giver mormis killingefoder i det omfang hun gider have det og efter fødslen giver jeg KMR…alt det hun gider drikke…den mormis som har 14 dage gamle killinger nu er ikke til våd mad, desværre…hun får det dog tilbudt 2 gange i døgnet (ligesom alle andre her i huset)
Jeg har denne gang givet kalk (inj) dagen efter fødslen, skulle alligevel ind til dyrlægen, i anden anledning, og så fik jeg lige et skud med hjem…og jeg kan mærke at det giver MIG ro… (jeg arbejder 12 timer, ad gangen…er væk i 14…og så er det rart at jeg ikke behøver spekulere på det)

Jeg er helt 100% sikker på at alle herinde gør hvad de selv mener er bedst for deres dyr… osse mormisser…

[quote=haneben;389545]
Jeg er helt 100% sikker på at alle herinde gør hvad de selv mener er bedst for deres dyr… osse mormisser…[/quote]

Tak:tak: Det tror jeg også, vi alle gør - også selvom det indebærer at gøre så lidt som muligt så enkelt som muligt.

Tja, hvad gør jeg forebyggende - Vaccinerer og fodrer optimalt + bruger loppemiddel, hvis jeg har mistanke om lopper (ellers ikke). Ormekur giver jeg kun, hvis jeg har konstateret orm.

Ellers “propper” jeg ikke noget i kattene forebyggende.

Lige en bemærkning til, hvad Camischa skrev “En hunkat, som skal have kejsersnit bliver steriliseret samtidig”.

Det kommer an på, hvad kejsersnittet skyldes.
Min Musses første kuld kom til verden ved kejsersnit, fordi den første killing (af otte) lå på tværs over livmodermunden med det ene forben i fødselskanalen. Den var død og kunne ikke “skubbes” på plads, da de andre pressede på.
Hun fødte siden flere store kuld helt uproblematisk.

[quote=Mega;389592]
Lige en bemærkning til, hvad Camischa skrev “En hunkat, som skal have kejsersnit bliver steriliseret samtidig”.

Det kommer an på, hvad kejsersnittet skyldes.
Min Musses første kuld kom til verden ved kejsersnit, fordi den første killing (af otte) lå på tværs over livmodermunden med det ene forben i fødselskanalen. Den var død og kunne ikke “skubbes” på plads, da de andre pressede på.
Hun fødte siden flere store kuld helt uproblematisk.[/quote]

Jeg skulle måske have tilføjet, at jeg kun har haft to tilfælde af kejsersnit - det ene tilfælde kunne ingen killinger komme ud, da hunkatten ikke åbnede sig - hun blev steriliseret. Det andet tilfælde var hunkattens 3. kuld, hvor nr. 2 killing bare var meget større end sædvanligt (den var desuden fladbrystet) - hun skulle alligevel ikke have flere kuld og blev steriliseret samtidig.

Hvis jeg havde haft en hunkat i samme situation som din, ville jeg måske nok have betænkt mig … men kun måske, for det er jo heller ikke usædvanligt at en hunkat, som har fået kejsersnit, får problemer senere hen pga. arvæv :slight_smile: Så hvis hunkatten ikke var meget vigtig for mit avlsprogram, tror jeg sgi nok jeg ville have valgt at snitte samtidig …

Jeg tilfører ikke mine dyr andet end en tur til dyrlægen og et dyrlægebesøg efter fødslen. Vaccineret er hun selvfølgelig under de gældende regler, men det er alt.
Ormekur får man KUN hvis der er orm tilstede og ved hvert kuld tages en afføringsprøve af alle kattebakker også de voksnes så jeg har en idè om her er orm. Lopper har vi ikke set skyggen af siden Chelsea kom her for snart 12 år siden og det var hurtigt overstået.
RO og en soveafdeling for sig selv får missemoren til gengæld og det i den udstrækning hun selv vil OG hvad jeg skønner.

Tak for en lærerig tråd for os “førstegangsfødende”:slight_smile:

Det er godt at se hvad andre gør også selv om det ikke er helt ens.

KH

[quote=kamikaze;389613]Jeg tilfører ikke mine dyr andet end en tur til dyrlægen og et dyrlægebesøg efter fødslen. Vaccineret er hun selvfølgelig under de gældende regler, men det er alt.
Ormekur får man KUN hvis der er orm tilstede og ved hvert kuld tages en afføringsprøve af alle kattebakker også de voksnes så jeg har en idè om her er orm. Lopper har vi ikke set skyggen af siden Chelsea kom her for snart 12 år siden og det var hurtigt overstået.
RO og en soveafdeling for sig selv får missemoren til gengæld og det i den udstrækning hun selv vil OG hvad jeg skønner.[/quote]

Giver du ikke kalkinjektioner og scanner/røntgenfotografere inden fødsel?

Hov, hør lige her: Kalkinjektioner før fødslen er normalt helt overflødigt. Eklampsi (“mælkefeber”, “kalkshock”) kan ganske vist kun kureres med calciuminjektioner - men under normale forhold er der mere end rigeligt i hunkatten at trække på (hun har et helt skelet at gøre det med!) Når det går galt, så er det fordi der rent hormonelt er en ubalance, der gør at den (normalt i rigelige mængder) tilstedeværende kalk ikke kan komme over i blodbanen. Derfor skal man NÅR det går galt bruge kalkinjektion - oralt tilskud virker overhovedet ikke her, fordi det stadig ikke kan komme over i blodbanen. Derfor virker det heller ikke at tilsætte ekstra kalk under drægtigheden.
Derudover skal man være meget varsom med kalkinjektioner - det er kun for dyrlægen! For store / for hurtige kalkinjektioner i en blodbane er ganske udmærket til at begå “the perfect murder” med, for det kan give hjertestop - uden ret mange spor. (Udover injektionsstedet, som den lokale CSI selvfølgelig straks vil få øje på, så don´t try this at home!)
VH
Susanne