Hvor meget skal vi putte på/udsætte vores katte for?

Og glemte lige: NÅR man giver kalkinjektion i forbindelse med en træg fødsel, så er det igen #1: KUN for dyrlægen (af ovennævnte grunde) og #2: fordi den glatte muskulatur i livmoderen ikke kan fungere, hvis der er for lidt kalk i blodet. Så giver man ofte også lidt oxytycin for yderligere at forstærke veerne, men kun hvis killingerne er gledet langt nok ned. Igen absolut KUN for dyrlægen!
VH
Susanne

Susanne W - jeg mente scanner/røntgen inden fødsel, og det andet efter. Så vidt jeg forstod i den anden tråd, som denne er udsprunget af
Mit spørgsmål til Brita gik på at hun skrev at

Jeg tilfører ikke mine dyr andet end en tur til dyrlægen og et dyrlægebesøg efter fødslen.
hvor jeg havde fået et andet indtryk i denne tråd: [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=18684”]Sprøjte til veer og livmoder[/ame]

Py-ha - det er en lang tråd - det må blive når jeg er færdig med den manuelle dommerfordeling, som starter NU - nu fik jeg endelig ro for de sidste gæster, så jeg kan få noget privat arbejde fra hånden, det må bestemt være nattens vigtigste projekt :klapper:
VH
Susanne

Susanne - Det er det. Enjoy :wink: og god fornøjelse med dommerfordelingen

Som jeg har forstået det så giver Britas dyrlæge kalken efter fødslen, når han tilser mor og killinger derhjemme?

sådan har jeg også forstået det Helle… og jeg kender flere opdrættere der gør det samme…altså giver kalk efter fødsel…uden tegn på kalkchok…
jeg selv vil ikke tøve med at gøre det igen…for er JEG rolig, så smitter min RO af på missemor…så i mine øjne kan det kun være en win-win situation…

klart jeg giver kalken subkutant i nakken hvor der ikke er nogle større blodkar…og jeg sikrer mig også at jeg ikke har ramt en lille arterie…både min dyrlæge og jeg er meget fortrolige med at jeg ved hvad jeg gør…jeg er uddannet til at stikke…

Jeg vil mene så lidt som muligt, så jeg ville aldrig behandle noget som ikke dyrlægen og jeg har konstateret hos mine katte. Det vil sige at orm, lopper og øremider ikke er noget jeg giver forebyggende behandling for.

Dog vælger jeg at udsætte mine katte for blodprøver for at kende deres felv status. Og selvom det måske for andre vil virke som at lede efter en nål i en høstak, så vil fremtidige katte som kommer ind her, lige meget om de kommer fra en opdrætter eller bondemand Jensen, blive testet inden de får lov at møde de andre. Det samme ville gøre sig gældende hvis jeg skulle ud og have en parring, og så må jeg bare selv betale for det.

EDIT: Læste det lige en gang mere, og kunne se det kunne misforståes. De katte jeg har her nu, Anabell og Figaro, ved jeg jo er negative (sidste test fredag d. 11/6) de ville ikke blive udsat for det mere, men nye katte vil.

Jeg kan ikke lige komme i tanke om noget jeg gør forebyggende - udover at vaccinere …

[quote=haneben;390257]sådan har jeg også forstået det Helle… og jeg kender flere opdrættere der gør det samme…altså giver kalk efter fødsel…uden tegn på kalkchok…
…[/quote]

Korriger mig hvis jeg er på glatis - men min formodning er at kalkchock går katten normalt ikke i lige efter fødsel - men når killingerne tager godt og grundigt fra og hvis kuldet er meget stort.

Har svært ved at se hvad en injection lige efter fødsel kan hjælpe for - den er vel ude af systemet på det tidspunkt der i værste fald kunne være behov?

Kender en blanding, der gik i det da killingerne var ca 1 uge. Hun fik injektion og killingerne kom til ammemor (til trods for meninger om at hun sagtens kunne beholde dem) - katten blev fundet død en morgen kort tid efter - om 1 uge så er når killingerne har taget godt fra? Umiddelbart tænker jeg det ikke…

[quote=Lis Dahlstrøm;390367]Korriger mig hvis jeg er på glatis - men min formodning er at kalkchock går katten normalt ikke i lige efter fødsel - men når killingerne tager godt og grundigt fra og hvis kuldet er meget stort.

Har svært ved at se hvad en injection lige efter fødsel kan hjælpe for - den er vel ude af systemet på det tidspunkt der i værste fald kunne være behov?[/quote]

Jeg tror de kan gå i kalkchok fra fødslen og til killingerne er 4-5 uger.

Hos katte er det ikke normalt med kalkchok i forbindelse med fødsel. Det risikofyldte tidspunkt er når killingerne trækker mest på hunkattens ressourcer, omkring 4 ugers alderen.

Marina

Altså… man kan da ikke forebygge et kalkchok ved at give kalk!
Man kan i hvert fald ikke ved hunde, så jeg har svært ved at forestille mig at man kan ved katte…
Det ekstra kalk skal gives i det øjeblik at katten er ved at få kalkchok - ikke forebyggende…

Blev katten obduceret? En ellers sund og rask kat der er blevet behandlet for kalkchok bliver normalt frisk så snart kalkniveau er normaliseret.

Marina

Marina - Det ved jeg faktisk ikke, skal prøve at høre. Men tror det ikke. Hun blev aldrig rigtig frisk igen efter det (det var 1-3 dage efter, så vidt jeg husker). Katten tilhørte en Tine L kender, så skal lige høre hende ad.

(Forresten, indlægget fra mig gik på tiden den gik i kalkchok, ikke på om man skal/kan give det foreyggende)

Er hunkatten hårdt ramt skal hun evt. have en daglig kalkinjektion tre dage i træk og det er vigtigt at holde øje med kropstemperaturen. Der skal handles hurtigt når man ser de første tegn, er kropstemperaturen først nede på det lave niveau og katten er ved at gå i koma er chancen kun fifty fifty. Men det fornemmer jeg ikke det var med pågældende hunkat.

Marina

[quote=Marina;390404]Blev katten obduceret? En ellers sund og rask kat der er blevet behandlet for kalkchok bliver normalt frisk så snart kalkniveau er normaliseret.

Marina[/quote]
Helt enig med Marina! Det er nærmest en mirakelkur. Og det er faktisk ret sjældent hos kat, og jeg tror der nogle gange fejldiagnosticeres en del. Havde f.eks. en opdrætter i telefonen sidste år, som selv “kurerede” sin hunkat med kalkchok med klaktabletter købt på apoteket - men det kan simpelthen ikke lade sig gøre i det virkelige liv! Der er mange andre ting, der kan give høj feber - mangler den stive gang, så er det noget andet. Og nej, man kan ikke forebygge - det er (under normale omstændigheder!) IKKE kalkmangel som sådan der er problemet - det er evnen til at transportere den tilstedeværende kalk over i blodbanen, det er galt med ved kalkchok!
VH
Susanne

[quote=Marina;390404]Blev katten obduceret? En ellers sund og rask kat der er blevet behandlet for kalkchok bliver normalt frisk så snart kalkniveau er normaliseret.

Marina[/quote]
Har lige snakket med Tine. Tine siger, at dyrlægen havde givet katten to store injektioner med kalk. Katten havde haft voldsomme krampeanfald inden sprøjten. Efter sprøjten slingrede den, når den gik og havde det rigtig dårligt. Den fik også væske. Dyrlæge sagde at mormis ikke måtte få killingerne igen, og tiden måtte vise om hun klarede den. Katten blev bedre i ½ døgns tid, og blev så fundet død morgenen efter. Katten blev ikke obduceret. (Tine har fået det her at vid fra ejeren, og jeg så fra Tine :))

[quote=Susanne W;390436]Der er mange andre ting, der kan give høj feber - mangler den stive gang, så er det noget andet. Og nej, man kan ikke forebygge - det er (under normale omstændigheder!) IKKE kalkmangel som sådan der er problemet - det er evnen til at transportere den tilstedeværende kalk over i blodbanen, det er galt med ved kalkchok!
VH
Susanne[/quote]

Mastitis kan give den stive gang - og høj feber - der er det også afgang i gevaldig fart …