Hvor meget ved I om andre racer?

Jeg har selv ikke den store viden om andet end plet og siam. Når det så kommer til de langhårs racer, så står jeg helt af :slight_smile:
Men hvor meget ved I om andre racer end dem i selv har?

Ingenting :uha:

Uh Jamen det er meget forskelligt. Har aldrig ejet en selkirk rex og kommer sikkert heller aldrig til det. Men syntes de er fascinerede og har da igennem især 2008-2009 læst en del om racen rundt om på nettet og haft æren af og kramme nogle stykker i private hjem.

En race som MCO syntes jeg er så extrem smukke, men aner faktisk så godt som intet om dem, det samme med aby/somali

Men nogle racer finder jeg spændene og så forsøger jeg da at lære lidt om dem :wink:

MVH
Gitte

Tænker du i forhold til temperament eller f.eks. sygdomme?

Jeg vil umiddelbart sige, at jeg ved “noget” om en del racer - men ikke har erfaring med at bo sammen med andre racer end burmesere, så derfor kan min viden ikke blive andet end teoretisk og lettere overfladisk.

Jeg opdrætter jo selv europé :slight_smile:
Jeg ved temmelig meget om maine coon, en god del om kat. IV (siam/ori/peterbald etc.) i det jeg engang troede jeg ville opdrætte mco, og har gode veninder der opdrætter de racer…
Og jeg ved da noget om norsk skovkat, birma, brite, perser, og en lille smule om racer som aby/somali, burmeser, korat, etc. da jeg kender folk der opdrætter disse om de første, og i det andet følger lidt med herinde…

Når jeg snakker om ved noget om så tænker jeg kendskab til de problemstillinger der er mht arvelige sygdomme, indavl/racens tilstand og standarden :slight_smile:
Om at bo sammen med racerne kender jeg selvfølgelig kun MCO udover min egen race :slight_smile: Men har så oplevet især kat. IV på slap linie temmelig meget :høhø: og norsk skovkat og brite har jeg også haft en del fornøjelse af at opleve ofte

Mit kendskab til de langhårede og korthårede racer er ret beskeden, men dermed ikke sagt at jeg ikke finder dem interessante.
Kommer ånden over mig, er jeg bestemt ikke bleg for at læse/lære om racerne, men min interesse ligger selvfølgelig hos den semilanghårede race
og hos Skovkatten især.
Her er der stadig meget at lære, selvom jeg læser “ALT” og tager på mange kurser, opdrætter, udstiller osv.

[QUOTE=Temple Bar;717891]Tænker du i forhold til temperament eller f.eks. sygdomme?
.[/QUOTE]

Jamen viden generelt :slight_smile:
sygdomme, temp, pels, ja sådan all-round :slight_smile:

Som jeg startede med, begrænser min viden sig til plet og siam, og jeg må også indrømme, at jeg har simpelthen ikke interessen i andre racer :ups: forstået på den måde, at jeg har lyst til at sætte mig ned og læse om dem. Men “sluger” til gengæld alt der handler om siam :slight_smile:

Når man har udstillet i + 25 år så synes jeg man lærer en del om andre racer. Nogen måske mere end andre - enten fordi de interesserer en mere eller fordi man kender folk der har dem.

Efter jeg begyndte at udstille i CFA og TICA oplevede jeg, at jeg lærte racerne endnu bedre at kende fordi jeg så dem mere ( i.e. fordi bedømmelsen er opdelt i killing, voksen og kastrat istedet for at hele racen er samlet i et ser man flere af de andre racer ( i.e. dem der bliver bedømt før og efter en).

Jeg har altid forsøgt at vide nok om de andre racer til at se om det er rimeligt at de vinder over en af mine pæne katte :lol:

Snak på udstillinger og almindelig nysgerrighed samt venner der har andre racer end jeg har - gør at jeg efterhånden har en ganske bred viden om de fleste andre racer.

Nårh jo, og meget af det der har lært mig standarden hos andre racer er jo at lytte til dommeren når jeg går steward :slight_smile: Det får man også meget ud af…

Meget lidt, men jeg kan da kende de fleste:høhø: og noget mere om dem burmeseren har været i konkurrence med i grp. III:slight_smile:

Cats og Conni

som steward opsnapper man jo en del-- men når ens nærmeste netværk så hr andre racer end en selv, så lærer man nu lidt.
MCO og europe skulle jeg mene jeg er rimelig hjemme i efterhånden

[QUOTE=DK Sugieh;717885]Jeg har selv ikke den store viden om andet end plet og siam. Når det så kommer til de langhårs racer, så står jeg helt af :slight_smile:
Men hvor meget ved I om andre racer end dem i selv har?[/QUOTE]

Meget - det er en del af mit job at kende racerne, så det bruger og har jeg brugt rigtig meget tid på. Læretiden er aldrig færdig

Har ganske godt styr på aby (og dermed også noget om somali), skovkat og coon… og er ved at forstå perser (og dermed formentlig også exotic)…
Kender desuden en del til korat - i hvert fald nok til at jeg tør at fortælle om racen, hvis nogen spørger…
Kender en del til Sokoken - i hvert fald i teorien, da jeg har haft en del samtaler med Grethe Høyen og andre, der har haft racen… Selve kattene har jeg kun haft ganske korte møder med - senest på WS i år…
Kender nok til siam/ori til at jeg tør udtale mig om dem - og til at jeg ønsker mig en selv…
Og har også kendskab nok til Selkirk Rex til at jeg gerne vil vide mere… og i ganske få tilfælde kan få en fornemmelse af at det en person søger måske kan opfyldes af Selkirken…

Andre racer, som jeg kender overfladisk er sådan noget osm birma, burmeser, burmilla, europe, devon rex osv. Fordelen ved disse racer er, at jeg kender opdrættere/ejere, som jeg gerne henviser til, hvis jeg skulle blive spurgt ang dem…

Jeg synes jeg ved en del - både i teori og praksis - om de fleste racer.

Men jeg kan jo aldrig opleve dem som andet end gæst - og der er jeg sikker på ikke alle racer viser deres “sande jeg”, så det er altid fornuftigt at lytte til mange forskellige ejere - også hvad angår temperament :slight_smile:

Jeg synes jeg ved en hel masse… Om mange små ting, om mange forskellige katte :?

Så når det kommer til stykket, så ved jeg nok slet ikk ret meget! :tihi:

Jeg ved selvfølgelig mest om siatalerne. Dem har jeg haft flest af gennem tiden.

Jeg har en fornemmelse af at Phumba er en forholdsvis atypisk aby, så jeg vil egentlig ikke sige jeg ved ret meget om aby sådan generelt. JEg ved noget om EN Aby :wink: - og det samme med Adelie. Jeg prøver stadig at finde ud af hvad sådan en Cornish Rex er for en størrelse… hvor hun ligner siatalerne og hvor hun er anderledes. Jeg har i al fald fundet ud af at hun er en rigtig dejlig kat som (for en gangs skyld med vores katte) foretrækker mig frem for Manden :wink: - så hun er rigtig sød :hjerte:
Og så ved jeg jo ikke om hun egentlig er typisk for racen. Som med Phumba er hun en ener i flokken :slight_smile: OG pige.

En anden ting man nok ikke skal være blind for når man har flere racer sammen er at de kan ta’ farve af hinanden. En kat kan måske blive mere aktiv ved at vokse op i en flok siatalere? Lissom hunde der vokser op med katte kan ende med at tro de selv er en kat (min søster havde en Karelsk Bjørnehund - de er ikke helt små - som bestemt tro’de den var en kat, og som mente den også sagtens kunne springe rundt på borde og møbler :dokdok:)

Men andre racer end dem jeg selv har vil jeg ikke påstå at kende ret meget til, ikke udover i de fleste tilfælde at kunne genkende dem når jeg ser dem :slight_smile:

der er masser af racer, som jeg ikke ved andet om, end den “typiske racebeskrivelse” - for det er ca dertil min interesse er sluppet for mange racer ved mig…
De racer som har interesseret mig ved da jeg noget om - nogle mere end andre…
men der er mange racer jeg faktisk ikke ved ret meget om - det har ikke interesseret mig endnu at vide mere…