Jeg tror I misforstår Felis - jeg læser ikke indlæggene sådan.
Et eksempel er, når her kommer gæster - nogle løfter selv kattene - de spørger må vi? Jeg siger altid ja da bare stik lige en arm under nummeren for de er tunge nogle af dem jo.
Det går sjældent godt, for mine katte løftes sjældent af mig:-)
Andre sætter sig og så går der lidt tid, hvor kattene snuser og ser dem an. Pludselig kan sådan en gæst sidde med tre katte på skødet:-)
Naturligvis bestemmer vi i vores menneskeskabte miljø, men det foregår i et fint samspil. Jeg tror fx ikke på hirarkier mellem arter.
Mine dyr har deres eget samspil, og sjovt nok, så handler det for mig ikke om at være magtfuld fysisk men mentalt, hvis jeg skal sætte mig igennem.
Der er fx en regel herhjemme om, at teenagere gerne må slås og bryde men går man over stregen og slås, så stopper jeg det.
Det eneste jeg gør er at rejse mig, sætte hænderne i siden og stirre på dem - så er hele stuen pludselig meget kattetom.
Jeg ved ikke, hvad jeg har gjort for at fortjene denne “magt”, men måske er årsagen, at jeg sjældent bruger den?
Det er ikke en “magt”, som jeg har tilranet mig via fysisk overtag, men en som kattene har tildelt mig. Måske fordi jeg har lig med alle attraktive ressourcer?
Ved børstning, så tager jeg det gradvis og tilvænner dem. Nogle gange må jeg holde dem, men det knuser mit hjerte så jeg forsøger at lære dem det. Jeg synes, at det virker. Sidst Pia var her havde de gjort store fremskridt ifht at ligge på ryggen fx - det er en sårbar position.
Jeg forsøger at give mine katte et så naturligt liv som muligt. De er meget selvstændige, og vi er sammen på en helt anden måde end mange andre katteejere og deres dyr, som jeg kender. Men det betyder jo ikke, at andre ikke har glade katte også:-)
Jeg har bare ikke vænnet mine til dette fra små, fordi det slet ikke er min måde at have dyr. Jeg ville fx heller ikke bære rundt på en lille hund hele tiden.
Så jeg tror ikke, at Felis indlæg er personligt ment, men blot udtryk for, at hun og jeg har vores dyr på en lidt anderledes måde end dette.
Det var i hvert tilfælde sådan jeg læste det.
Jeg skældte ud i går på en legeplads til en piges forældre - hun løftede en lille hund rundt i en sele - op på rutchebanen osv osv - den var dødangst. Så gik jeg hen og forklarede pigen, at hunden var bange og at det var forkert, at behandle den sådan, da dne havde tillid til hende. Forældrene blev sure, for jeg skulle ikke opdrage deres barn. Jeg svarede, at nogen jo åbenbart skulle gøre det.
Ser jeg børn behandle katte sådan, så holder jeg heller ikke mund.
Det er intet dyr simpelthen tjent med.
Hvert dyr sine grænser - det bør børn lære at respektere.
Jo før jo bedre - jo ældre jo sværere at lære ejere nyt…
MVH