Hvor melder man en katteskyder?

Hvis man kender en som går rundt og synes det er sjovt at skyde de katte som vedkommende støder på når på jagt, og som praler af at have skudt mange katte, kan man så ikke gå til politiet med det?

Kunne man ikke forvente at der må ligge anmeldelser fra katteejere som har anmeldt deres anskudte katte der?

Efter jeg fandt denne artikel http://ugeavisen-odense.dk/article/1583290:Ugeavisen-Odense--Man-skyder-da-ikke-katte
kunne jeg godt komme i tvivl om hvordan politiet ser på det.

Er det virkelig bare det vilde vesten for en kat derude i Danmark?

Hm…nej det burde da være ulovligt? Man kan ikke vide om det er nogens kæledyr man skyder jo.

Man må kun skyde katte på egen grund og kun efter forudgående advarsel til ejerne.
Så selvfølgelig er det forbudt.

Loven er på kattenes side. Sakset fra et andet forum, hvor een citerer fra DBs hjemmeside:

Fjernelse og nedskydning: Ifølge Mark- og vejfredsloven (LBK nr. 61 af 19/1 2007) har man ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne omstrejfende hunde fra sin grund og er ikke pligtig til at yde erstatning, hvis hunden kommer til skade eller omkommer. Nedskydning eller andet direkte drab af dyret må dog kun anvendes, når besidderen i forvejen og inden for det sidste år er blevet advaret.

Hvis ejeren er ukendt: Hvis besidderen er ukendt, kan en advarsel indeholdende en kort beskrivelse af hunden ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Det er dog ikke nødvendigt at udsende en advarsel, hvis hunden angriber andre husdyr eller er til fare for mennesker (eller ejendom).
(det gælder efter sigende også for katte).

Jeg har en bekendt, der er jæger og påstår at have skudt en kat. Argumentet var vistnok, at den var et skadedyr på hans jagt* Om den så holder i retten aner jeg ikke, men desværre tror jeg, det er meget svært at forhindre den slags nedskydninger, fordi katten er fanget i en gråzone som både kæledyr og skadedyr alt efter hvilken lov, man kigger i :frowning:

Men jeg læser med her i håbet om et endegyldigt svar :kryds:

*) Den virkelige historie var, at han var usikker om sigtet fungerede rigtigt og derfor testede det på det første dyr, der kom forbi -brækkesigOg det var så en stakkels kat :græde:

[quote=pivnu;369598]Man må kun skyde katte på egen grund og kun efter forudgående advarsel til ejerne.
Så selvfølgelig er det forbudt.[/quote]

Enig og det kræver også, at man overholder jagtlovens regler om f.eks. skyderi i boligområder.

[quote=Sheer;369594]Hvis man kender en som går rundt og synes det er sjovt at skyde de katte som vedkommende støder på når på jagt, og som praler af at have skudt mange katte, kan man så ikke gå til politiet med det?

Kunne man ikke forvente at der må ligge anmeldelser fra katteejere som har anmeldt deres anskudte katte der?

Efter jeg fandt denne artikel http://ugeavisen-odense.dk/article/1583290:Ugeavisen-Odense--Man-skyder-da-ikke-katte
kunne jeg godt komme i tvivl om hvordan politiet ser på det.

Er det virkelig bare det vilde vesten for en kat derude i Danmark?[/quote]

Hvordan politiet ser på det, kan du ikke rigtigt udlede af den artikel, for jeg går ud fra det er sætningen her du mener Politiet oplyser, at katte er i lovens forstand i denne forbindelse blot er at regne for ting*
Den er lidt dårligt formuleret, for der mangler forklaring om, at når katten i en sådan situation i lovens forstand regnes for en ting, så er det fordi en evt. idømt straf ville være for hærværk.

Om du kan gå til politiet med det, så jo selvfølgelig kan du da prøve at anmelde det, og så er der to muligheder: enten at politiet ikke rigtigt vil tage sig af det og der så ikke sker noget, eller at manden ved henvendelse fra politiet benægter alt.

Så altså påstand mod påstand når der ikke er nogen klare beviser eller manden er snuppet på fersk gerning…så at få manden dømt kan være særdeles svært, og at få ham til at stoppe skyderiet kan være endnu sværere.

Sådan nogen mennesker er uden for rækkevidde…og er en af årsagerne til, at selv om man ikke bør skære alle jægeres moral over en kam, så kan man ikke lade være med det.

Og ud over at det er ulovligt hvad den jæger foretager sig, så har jeg ikke meget respekt for mennesker, der slår dyr ihjel blot fordi de kan.

Desværre er der bare ikke så meget at gøre for at få sådan nogen stoppet

Jeg anbefalede også at gå til politiet (har kun situationen fra et andet ikke-offentligt forum).

Det er en skandale, at det står så slet til i DK! :argh::venter::doh:

[quote=Felis;369658] at manden ved henvendelse fra politiet benægter alt.

Så altså påstand mod påstand når der ikke er nogen klare beviser eller manden er snuppet på fersk gerning…så at få manden dømt kan være særdeles svært, og at få ham til at stoppe skyderiet kan være endnu sværere.
[/quote]

God pointe. Så man bør sørge for at få kuglen/haglet fra sin anskudte kat opbevaret af politiet som bevis, evt.

Desværre er der mange jægere, der betragter katte som konkurrenter.
Jeg har for mange år siden haft dialoger kørende med formanden for jagtforeningen i forbindelse med skyderi af en kat, som var ude at gå tur med sin ejer.

I den forbindelse læste jeg en artikel “Jægere lægges for had - og sommetider med rette”, som en jæger havde skrevet i jagtforeningens blad. Jeg kontaktede forfatteren og fik lov at bringe denne artikel i Norsk Skovkatte rings medlems blad.

I korte træk skrev han om at han selv har jagtarealer og at det på hans jagter er forbudt at skyde katte. Han blev betragtet som exentrisk og ‘små-skør’ af en del andre jægere, men han kæmpede faktisk for kattene.
Artiklen er fra en gang i 1980’erne, jeg skal se om jeg kan finde den og evt scanne den og uploade den til dette forum.

Jeg tror desværre heller ikke politiet gider tage den slags seriøst, hvis de gør ender det som Felis skriver nok med at han nægter…
mvh

I min søgning på Snudeberg stødte jeg også på problemstillingen at jægere kan finde på at skyde katte, så bor man i nærheden af en skov hvor der jages er risikoen til stede for at din kat bliver skudt.

Det er ganske stygt og forfærdeligt, men jeg ved virkelig ikke hvordan der skulle kunne gøres noget ved det. Jeg kontaktede faktisk jægerforbundet eller hvad de hedder, deres eneste svar var at jægere ikke måtte skyde katte. Det kunne jeg ikke bruge til så meget, for som jeg havde skrevet til dem så handlede det ikke om hvad man må, men om hvad der er nogle der gør.

De har ikke reageret videre, så man må gå ud fra de er ligeglade.

Da der for et par år siden var en gruppe, der anskød (og i visse tilfælde dræbte) indtil flere katte i bl.a. Slangerup og Himmelev, tog politiet det skam seriøst. De kom bare ingen vegne med efterforskningen :frowning:

Det viser jo bare endnu en gang, hvor vigtigt det er at holde sin kat på egen grund :frowning:

Ja, loven er som sagt på kattens side. Hvis han skyder folks kæledyr skal han betale erstatning, og kan også få en dom for det.

Ring til politiet med det samme, også selvom det kun er en fugl der fløjter om det. Jo tidligere, jo bedre. Du vil jo ikke have gutten til at skyde flere katte, hvis det er sandt!

Jeg kan da ikke i min vildeste fantasi forestille mig at der står i jagtloven at det er tilladt at drive jagt på katte.

Klapkeglen burde få frataget sit jagttegn!!!

Det gjorde der faktisk tidligere, men visse mennesker glemmer, at ting kan ændre sig…