Hvor smitsomt er Giardia?

Måske er der allerede tråde om emnet, men jeg håber, at det er OK, at jeg spørger:
Hvor smitsomt er Giardia?

Hentet i leksikon

http://www.kattegale.dk/index.php?pageid=giardia

Birthe Guldbrand fra Racekatten var så sød at sende mig nedenstående. Det kan være, at andre kan bruge det også :slight_smile:
Hvorfor får katte amøbedysenteri?
Den aktive amøbe findes i tyndtarmen hos smittede dyr. Her kan den fremkalde symptomerne ved at påvirke tarmslimhinden. Fra de bevægelige amøber udskilles æg (cyster), der kommer ud med afføringen. Din kat bliver smittet ved at drikke eller spise ting fra naturen, som er forurenet med disse cyster. Når cysten kommer i kontakt med mavesyren, aktiveres den og omdannes til den bevægelige amøbe (trophozoit) i tyndtarmen.

Hvad er risikoen for, at din kat får amøbedysenteri?
Amøbedysenteri er en zoonose, hvilket vil sige, at den kan smitte mellem dyrearter inden for typen hvirveldyr og dermed også til mennesket. Risikoen for at din kat får amøbedysenteri afhænger af risikoen for, at katten møder en smittekilde. En indekat har praktisk taget ingen risiko for at blive smittet, mens en meget aktiv udekat, der drikker vand fra naturen, har en væsentlig større risiko for at blive smittet.
En amerikanske undersøgelse har vist, at 4% af de undersøgte katte var smittet med parasitten. Der findes ingen undersøgelser, som viser forekomsten blandt danske katte.
Smitterisikoen til mennesker mindskes væsentligt, hvis man overholder simple hygiejniske foranstaltninger, som at vaske hænder efter tømning af kattebakken eller efter kontakt med katteafføring.

Det smitter indenfor bestanden. Min personlige erfaring er, at det ikke er specielt smitsomt, men det var jo bare hjemme hos mig :slight_smile:

Men generelt er det kattebakker og mad-/vandskåle, der bør sættes fokus på.

Jeg har endnu tilgode at høre om mennesker, der er blevet smittet af deres kat, men naturligvis kan det lade sig gøre.

Men som sagt skal der tæt kontakt til, før der smittes.

Jeg tænkte også mere på risikoen for at slæbe noget med ind og hjem til sine (og andres) katte :slight_smile:
Men da det er en parasit, som kræver fugt (og varme) for at overleve, er det åbenbart meget lidt sandsynligt.
Jeg var bare blevet ret opskræmt af at læse div. artikler (bl a i det nyeste KatteMagasin) om infektionen, og om, hvor svær, den kan være at komme af med (med flere opdrætteres beretninger in mente) :S

Sandsynligheden for at slæbe det med hjem til sine egne katte, vil jeg betragte som meget lille.
Og når det så er sagt, kan jeg fortælle, at jeg havde giardia for nylig - og det var overstået på 8 dage. Jeg arbejdede så også hårdt med bakker, vand- og madskåle, men det var sgu dejligt, at det gik så stærkt :slight_smile: