Hvor stort et bytte?

Hvor stort et bytte kan en almindelig huskat egentlig tage:? Her har de tidligere forsøgt at med med noget så stort som en fasan og en hare:D men uden held. Vil det være realistisk for dem at nedlægge så stort et bytte:? eller er der noget I vil sige er max:?

Det kommer vel i nogen grad an på kattens størrelse (der er jo også variationer indenfor huskattene :wink: )
Og så selvfølgelig hvor god og erfaren en jæger katten er…

Saga min huskat må have været ret god… De største hun er kommet hjem emd er hhv en sølvmåge og en fiskehejre - og jeg VED at det var hende som tog dem. Hun rent ud nægtede at spise ådsler af enhver art! :slight_smile:
Vi var ret så imponerede af hende - mest fordi hun faktisk var en forholdsvis lille hunkat med en kampvægt omkring de 3 .- 3½ kilo…

Jeg har hørt andre ejere fortælle, at deres kat har taget harer - det har dog så enten drejet sig om harekillinger eller syge/skadede dyr…
Jeg regner også med at de to meget store fugle Saga tog, har været skadet på en eller anden måde - er I klar over nogle næb, der sidder på dem??? :uha: Et sundt og rask individ har sagtens kunne forsvare sig imod en lille kat…

har da set en af “vild” hannerne (han har fået logi 200 m. nede af vejen og nyder det) komme slæbende med en fasankok …men jeg tænker den er død i kamp med en anden kok… eller at han har hugget den fra ræven

Jeg ved ikke med huskatte, men jeg kender nogen med en norsk skovkat, der tager både harer og perlehøns (tror jeg nok det sidste var). Han er en velvoksen kat, men det kan huskattene jo også være :slight_smile:

En af mine Hittemisser kom for nogen tid siden hjem med en hare. Lisa der har Savannah 40 sendte et billede med mis og bytte. Haren så voksen ud på billedet. OK, det kan være et trafikoffer, men Lisa skrev den ikke så påkørt ud. Jeg tror nu den enten har været død eller andet der gør den kunne fanges.

Vores gamle kat, kom ofte slæbende med harer, fasaner og sørme også en enkelt mår…men han var også eminent og naturligvis en vaskeægte huskat :slight_smile: vi boede i skoven så der var bytte nok :slight_smile:

Da jeg var barn, havde vi en stor (stribet :p) hankat der flere gange kom hjem med mink … de er ellers nogle arrige bæster, sådan en vildmink :blegne:

Mine MCO har taget et par GEVALDIG STORE rotter :smiley:

Og mine, der af gode grunde er i familie med Helles, tog i går en voksen skade. Pips blev slæbt ind gennem to kattelemme OG…ud igen:uha:

Så kan jeg godt se at vi skal holde lidt mere øje med Gråmis, han er en rimelig stor huskat på 8 kg. Han har tidligere taget store rotter og har klatret op i et meget stort træ for at tage en næsten flyvefærdig Råge i reden.Fasaner er det aldrig lykkedes med og haren var for hurtig. Men glæder mig til at han en dag skulle have held med at tage de fandes fasaner er vækker os hver morgen. De må skam godt være her, men behøver de at skræbbe op kl 5.00?

Roady, min abyblanding klarede fint at komme hjem med fasaner

Min staldmis på lige godt 3 kg kom med agerhøns :ups:

Nanoq tager tit mosegrise - spørg mig ikke hvordan. Måske går de frit uden jeg ved det :yikes::tihi: Han ynder at lægge dem i min SENG!
Og så finder jeg tit en fugl i kattebakken… eller resterne af en… solsorte og gråspurve… spørg mig ikke hvordan…:tihi: Og det at lægge dem i deres toilet er næsten for nedværdigende - det er tæt på usømmelig omgang med lig… jeg har Tara mistænkt. Det var der jeg fandt min TANDBØRSTE:ups:

Herhjemme har Diego og Athea i fællesskab også nedlagt en mosegris inde i vores bette rækkehus-have! :smiley:

[QUOTE=lenschow;1180572]Nanoq tager tit mosegrise - spørg mig ikke hvordan. Måske går de frit uden jeg ved det :yikes::tihi: Han ynder at lægge dem i min SENG!
Og så finder jeg tit en fugl i kattebakken… eller resterne af en… solsorte og gråspurve… spørg mig ikke hvordan…:tihi: Og det at lægge dem i deres toilet er næsten for nedværdigende - det er tæt på usømmelig omgang med lig… jeg har Tara mistænkt. Det var der jeg fandt min TANDBØRSTE:ups:[/QUOTE]

Ved ikke om alle katte gør sådan, men har set naboens kat sidde og stirre ned på en bunke jord som sådan en mosegris havde skubbet op. Jeg tror katten har kunnet høre den, for pludselig røg den ned i bunken og hev mosegrisen op

[QUOTE=lenschow;1180572]Nanoq tager tit mosegrise - spørg mig ikke hvordan. Måske går de frit uden jeg ved det :yikes::tihi: Han ynder at lægge dem i min SENG!
Og så finder jeg tit en fugl i kattebakken… eller resterne af en… solsorte og gråspurve… spørg mig ikke hvordan…:tihi: Og det at lægge dem i deres toilet er næsten for nedværdigende - det er tæt på usømmelig omgang med lig… jeg har Tara mistænkt. Det var der jeg fandt min TANDBØRSTE:ups:[/QUOTE]
Hvis han også kan tage muldvarpe så vil jeg meget gerne låne ham i nogle dage:tihi: Dem gider Gråmis nemlig ikke:thumbdown:

har haft en expert til muldvarp…her er en sjældenhed

Hold da op hvor har den en fin farve:D

Sikke dygtige katten I har! Herhjemme FORSØGER Sigga at nedlægge fluer, edderkopper og mig:tihi: Det lykkes da også indimellem med fluerne…

[QUOTE=lenschow;1180572]Nanoq tager tit mosegrise - spørg mig ikke hvordan. Måske går de frit uden jeg ved det :yikes::tihi: Han ynder at lægge dem i min SENG!
Og så finder jeg tit en fugl i kattebakken… eller resterne af en… solsorte og gråspurve… spørg mig ikke hvordan…:tihi: Og det at lægge dem i deres toilet er næsten for nedværdigende - det er tæt på usømmelig omgang med lig… jeg har Tara mistænkt. Det var der jeg fandt min TANDBØRSTE:ups:[/QUOTE]
Du kan ROOLIGT regne med det ER Tara/Oline for her gør hendes mor og kuldsøster det samme. De er nogle bamdutter. Sidst havde de to slæbt en solsort fra haven, gennem den store løbegård, ind gennem først den ene kattelem og så den anden, gennem udestuen, baggangen, om langs trappen i køkken allerummet, ned gannem hele den laaaange forgang og ind på mit kattekontor hvor den var “pelset” i den store jumbo kattebakke jeg har stående under skrivebordet. Faktisk den fjerneste krog kontra haven. Pips lå halvt nedgravet i kattegruset og jeg ved med sikkerhed det var de to