Hvor tit børster I jeres korthårskatte?

Min kæreste og jeg snakkede om det i dag. Han mener vi skal til at børste dem hver dag… " fordi, det har han også hørt et eller andet sted at man skal"…
Jeg har egentligt kun børstet dem i fældeperioden (som lige er begyndt igen herhjemme - og der er hvide hår ALLE steder), så efter behov.

Men Sparta er ikke fan af det der med hverken børste eller kam - han hapser efter den. Så det bliver kun et par strøg ad gangen.

Jeg ved der kan være stor forskel på pelsen og dermed også plejen, men hvor lang tid bruger I andre med korthårskatte på dette? Jer der ikke udstiller - bader I jeres katte? Jeg har aldrig prøvet at bade dem. Bør jeg gøre det af og til? (er ret sikker på ingen af dem nogensinde vil tilgive mig)

jeg reder kun mine husmisser når de fælder eller i forbindelse med udstilling:)

(Undskyld at jeg svarer selvom jeg ikke ejer korthår).
Hvis de selv kan holde deres pels, kan jeg ikke se nogen grund til at rede dem hver evig eneste dag (kun i fældeperioder så de ikke får de store mængder hårboller i maven). Det slider faktisk en del på pelsen og den kan miste glans og struktur.

Og jeg vil ikke mene at bad er nødvendigt med mindre de har noget meget ulækkert på sig. Hvorfor skulle man? :slight_smile:

(Ps. Herhjemme er hvide kattehår en del af indretningen :høhø: )

:slight_smile: Mine misser er unægtelig af den ret korthårede slags :slight_smile: og de bliver børstet, når vi gider :slight_smile: (dvs. max. 8 - 10 gange om året)
Før udstilling tører jeg dem over med en fugtig skumklud for at tage støv og løse hår, Thats it! :slight_smile:

Jeg har en enkelt korthårskat. Han bliver børstet hvis han kommer og beder om det, når børsten er fremme. Han synes nemlig det er lidt hyggeligt :slight_smile: Men det er egentlig ikke fordi han behøver det :slight_smile:

Korthårskatte behøver da ikke blive børstet dagligt? :slight_smile:
Men jeg gør sådan lidt hvis de kommer forbi når jeg har en børste i hånden (har en pelskrævende mco og en langhåret huskat også), bare for øvelsens og hyggens skyld… Og når de fælder tager vi lige en tur eller tre med en karte, for lige at tage det værste (både for at begrænse den mængde der ender rundt om, men også for at de så ikke ender i kattens mave)

Jeg børster mine når jeg sådan lige har lyst. Det kan være to gange på en uge, eller en gang i kvartalet L

Heldigvis kan mine faktisk godt lide at blive børstet, så jeg gør det indimellem, bare fordi det er hyggeligt. Men det er ikke noget de ligefrem behøver.

Det kommer fuldstændig an på “fældning” Hvis de fælder. vil de som regel gerne børstes, og jeg har det ligesådan p.g.a. hår alle vejne, ellers er det kun " hvis de gider" PS Burmeserne fælder ikke meget, og Singapuraerne endnu mindre!

Cats og Conni

Jeg børster Teddy med furminatoren når han fælder, da han er i besiddelse af en usansynligt tyk kort pels som er fældningshelvede for mig og ham selv. Hvis jeg ikke hjælper ham af med den, så ligger han nærmest 24/7 på toilettet som er lejlighedens køligste rum.

Andre korthårs katte jeg har haft, har ikke haft samme tykke pels, og dermed har det bare været lidt hyggebørstning i fældningsperioder, og slet ikke hver gang. :tihi:

vi børster vel trixie et par gange om ugen og det er ikke fordi det er nødvendigt overhovedet, hun holder sin pels rigtig godt, men trixie elsker pelsbørsning og hun går næsten helt i ekstase over det og vi syntes det er hyggeligt, så hvorfor ikke:).
det er nemlig sådan at når vi børster pels på gaia, så stiller trixie sig nærmest i kø el sidder og ser ond ud indtil det bliver hendes tur, plus at hvis vi tager børsten i hånden så er hun stort set altid den første på pletten:høhø:

Det sker meget sjældent. Abyerne får engang imellem en tur med furminatoren, når de fælder rigtig meget. Ellers aldrig. Magic gider ikke sådan noget pjat og holder i øvrigt også sin pels fint selv. Chili har jeg vist aldrig redt endnu, og de to dommere, der har set hendes pels, har begge rost den til skyerne :slight_smile:

Jeg bader ikke mine katte, heller ikke Chili, selv om hun har været med på udstilling, og det kommer heller ikke til at ske i fremtiden. Med mindre de ruller sig i noget grimt, selvfølgelig :slight_smile:

Aldrig. Hvilket jeg heller ikke gør med de semilanghårede. Når jeg kæler med dem møder jeg af og til en filt på de fertile semilanghårede som jeg selvfølgelig forholder mig til. En anstændig Norsk Skovkat reder sig selv med tænderne så de klarer pelsplejen selv.

Jeg børster kun margrethe i fælde perioderne - i starten af dem bliver hun børstet med furminator og så ellers med en karte efterfølgende … hun kan godt li at blive børstet, men jeg har en ide om at man ødelægger det naturlige fedtlag ved det … så jeg gør det kun i fældeperioder

Jeg har korthåret huskat som fælder en del i perioder, så der gør jeg det så ofte jeg husker det & som hun tillader det. Jeg har aldrig prøvet at bade en kat & med mindre det bliver strengt nødvendigt, har jeg hellere ingen planer om at gøre det. Jeg udstiller ikke & synes alt i alt, at Emina har en pæn pels. :slight_smile:

Tak for de mange svar - jeg tror jeg vil vise tråden her til kæresten :slight_smile: Han vil gerne have begrænset alle de hår tror jeg, men samtidig er han “glad for jeg ikke er sådan en rengøringsfreak som min mor” - Den gyldne middelvej…

Ingen bade til misserne her så. Og jeg fortsætter med at børste dem når de fælder.

Mine misser (godt nok ikke korthårs, men semi) børster jeg heller ikke regelmæssigt, for de gider ikke børstes. Når jeg gør det går de deres vej. Især Ofelia, hun gider slet ikke sådan en irriterende børste.
De holder selv pelsen, og kommer der en pelsknude (mest på bagbenene) så klipper jeg den af. Men nu er de heller ikke til udstilling, så det gør ikke så meget om der ryger en tot engang imellem. :slight_smile:

:)Tøffe er jo en brite med meget underuld, her børster vi kun i fældnings-perioder(han elsker det).
Men han har aldrig været i bad i den tid han har boet her, skal han helst heller ikke.:slight_smile:

Piv bliver børstet en gang hver eller hver anden uge.
Maria bliver børstet et par gange om året.

De har aldrig været i bad (men Piv har fået vasket poter fordi hun havde gået i våd maling).

Thea er blevet børstet når hun fælder allermest ellers ikke. Det sker dog hun får et par strøg når jeg er i gang med hunden og kommer hen for at være med, men rigtigt børstning er kun i fældetiden.
Bad har hun ikke været i, kun et bagdelsbad da hun havde dårlig mave.

Alle misserne bliver kæmmet en gange om ugen de fleste af dem trænger ikke til det, de klare deres pels selv der iblandt naturligvis vores huskat Noël. Men det er er en ugelig hyggestund for både misserne og mig og missene er fordelt ud på 5 dag. Og mens jeg kæmmet /børsten dem bliver de lige tjekket igennem. Vores huskat Noël elsker sit ugenlig børsten. Og kan nok snige sig til et par ekstra strøg igennem ugen .