Hvor tit SKAL en Kat?

Ja dette er ikke et spørgsmål om kost, mere om det der kommer ud af det, altså ud af katten. Hvor tit har en kat afførring, jeg har fået lidt blandede oplysninger. Nogle siger mindst én gang i døgnet, andre siger at de godt kan holde sig i et par dage. Hvordan bliver jeg opmærksom på hvis min Kat er forstoppet ? Hvad er jeres erfaringer ??:?

venlig hilsen
FætterFyren.

Her er der nr. 2 ca. 1 gang om dagen per kat og nr. 1 ca. 2-3 gange om dagen :slight_smile:

Snehvide klarer det store job hver eftermiddag - vi kan næsten stille uret efter hende. Milly er lidt mere uberegnelig og kan godt springe en dag over. :slight_smile:

Ca. en gang om dagen - evt. 2 hvis de har spist godt :høhø:

Her er det 1 gang om dagen. Begge gerne sådan mellem 13-16 :wink:

Hvis man fodrer med godt og lødig foder, så skulle en pølle fra hver kat være godt :slight_smile:

Jeg selv har 5 katte, og jeg ser helst 5 pøller i bakken hver dag …Ellers får de straks alle en skud malt :slight_smile:

min erfaring er at det afhænger af hvad deres foder består af.
her var der tydeligst da jeg havde silke der er rent råfodret og mille der var tørkostjunkie og kun spiste rc.
silke: 1 stor fin “pølse” om dagen
Mille: 2-3 stk om dagen

ang forstoppelse, det har jeg 7-9-13 aldrig haft en kat der var, så ingen gode råd herfra :smiley:

Også ca. een gang om dagen her.

2 gange om dagen fra alle mine 7 - men tror det skyldes at de får vådmad med ca 12 timers mellemrum og virkelig får meget…

jeg er nødt til at rense bakker både morgen og aften efter jeg satte dem op til 200 g vådmad pr kat… også selv om det er lødig kost…

og lad mig bare sige - de tisser virkelig meget… i hvert fald 2-3 gange hver i døgnet

Mon ikke det er lige som med mennesker - at det varierer nærmest uendeligt.
Nogle har flere gange dagligt - og andre kan der gå flere dage mellem.

Har din kat forstoppelse, vil du nok kunne se på den, at den har ondt i maven og forgæves forsøger at gøre stort på bakken.

Her er der også ‘gevinst’ mindst én gang dagligt…

Har aldrig prøvet at have en kat med forstoppelse, så der må jeg melde pas.

Her er det jævnt 1-2 gange om dagen… (af nummer to altså)
Nummer et er 2-3 gange om dagen…

1-2 gange om dagen her - alt efter hvad der er kommet indenbord. De er ret rutineprægede - Kitten ligger glad og gerne en gave i bakken mens vi spiser aftensmad. Hendes bakke står i køkkenet…
Men har aldrig haft en kat med forstoppelse, så ved ikke hvad der er almindeligt.

En gang om dagen - altid på hans aftenrunde udenfor ved 22-23tiden, eller i bakken hvis han ikke har villet ud pga. dårligt vejr :slight_smile:

En gang om dagen er vist det normale, men det er jo forskelligt fra kat til kat. Nala gør det hveranden dag. Man kan holde øje med forstoppelse ved at se hvor lang tid katten bruger på at være på kattebakken. Og er pøllen så mørk og hård, så har det nok ikke været rart for katten at komme af med den. :S Især hvis den miaver klagende før/mens den er på toilet. Men forstoppelse kan afjhælpes med lidt mælk. :slight_smile:

Det er vist også lidt afhængigt af hvad foder de får, jo :slight_smile:

Jo mere ubrugeligt der er i foderet, jo mere kommer der ud i den anden ende…?

Jeg ville personligt nok foretrække kattemalt eller makrel/tun i olie. Det er rigtigt at mælk giver mange katte diarre pga laktoseintolerans. Men jeg tror måske ikke der er en særlig rar måde for katten?
Her er svaret en gang i døgnet. :slight_smile:

rå lever giver løs mave…kogt lever giver hård…det er den løsning jeg plejer at bruge…med mindre katten viser teng på ubehag, så er det dyrlægen, det kan jo være en hårbolle, der stopper maven