Hvor vildt skal det blive før jeg blander mig?

Vi har to brødre på omkring 8 måneder, som er totalt uadskillelige. De har vildt meget glæde af hinanden og sover/leger/er altid sammen. De slås/leger selvfølgelig og tumler meget rundt, men uden at hårtotterne flyver og uden hyl og skrig. Problemet er, at jeg kan mærke små sårskorper i hovedbunden på Julius - ikke mange og ikke store, men en 5-6 ‘prikker’ rundt på hans hoved, hals og skuldre. Det lader ikke til at genere ham overhovedet og han er god til at sige fra, når de leger. Han brummer og hvæser, når det bliver for vildt, men det er ikke altid at Anders lige reagerer med det samme - han er lidt en bisse. Jeg har et par gange taget mig selv i at klappe højt en enkelt gang for at ‘forskrække’ dem, så han lige får en pause. Det skal siges, at Julius ofte er den, der starter slåskampen og at det absolut ikke altid er ham, der bliver tromlet. Det kan også godt være, at han har fået fat med en hjørnetand eller en klo, men Anders’ pels er anderledes tyk og fluffy, så jeg har ikke mærket noget. Jeg har aldrig haft mere end én kat, så jeg har ikke rigtigt noget at sammenligne med. De er indekatte og slås kun med hinanden :høhø:

Skal jeg bare lade dem lege og finde ud af hakkeordenen selv, eller er det OK at jeg lige klapper, hvis jeg synes at Julius får for mange tæv?

Vi har et højt klatrestativ, som er monteret på en dør i gangen - det er kun Julius, der tør at klatre helt op og han kan derfor sagtens få fred, hvis han behøver det - men jeg har nu ikke set ham klatre derop for at komme væk. I det hele taget er der meget lidt ‘mobbeoffer’ over ham, men det bekymrer mig, at Anders bider hul på ham.

Du kan sagtens hellere lære dem hvordan man opfører sig venligt og følsomt i stedet for.

Hvis du starter larm kan du lige så være med til at eskalere dårlig stemning, istedet for at sprede venlig stemning, jo. Tænk grundigt over det, før du beslutter dig.

Jeg ville klippe kløerne på dem og lade dem lege videre, for de er i den værste teenagebøllealder lige nu. Du kan også distrahere dem med legetøj, så de bruger deres energi på at lege med det i stedet for.

Tak for svar! Jeg var ikke rigtigt i tvivl om at forskrækkelsen ikke er skide pædagogisk, så det er jeg hermed færdig med :D. Og der er ingen tvivl om, at de har godt styr på leg og alvor - det kunne for eksempel ikke falde nogen af dem ind at bide eller rive os - ikke engang i leg. Hvis de tumler rundt på skødet af mig (der er efterhånden ved at være trangt), og jeg kommer for tæt på med en hånd, holder de omgående op - også med at bide i hinanden. Måske skal jeg bare tvangskæle med dem, når de er vildest? :thumbup:

Jeg er ret sikker på, at det er tænderne Anders får fat med - de bider hinanden i hals- og nakkeregionen, så jeg overvejer lige det med kløerne. Jeg har dog klippet negle på dem uden problemer, der vil ikke være noget overgreb i at gøre det.

Jeg skrev mest pga. sårene, som bekymrer mig. Men så længe der ikke går infektion i dem (og de er bittesmå), skal jeg måske bare nyde, at de har så meget glæde af hinanden :slight_smile:

Når man er 8 mdr. så har man masser af krudt i kroppen og poterne :høhø: og så er det SKØNT at have en “slåsser-brormand” at tumle med.
Når de også kan ligge så sødt sammen, som på det billede du viser, så ville jeg slet ikke være urolig.
Dog ville jeg klippe deres kløer, for de kan komme til at skade hinanden i kampens hede. En skarp klo i øjet kan få store konsekvenser, ligeledes kan en rift (et prik) med en klo udvikle sig til en byld.

Hvis katte direkte slås, så er der primært én der angriber, og den anden forsvarer sig.
Har man en gang oplevet katte der slås, så er man ikke i tvivl. De kan stirre på hinanden, stille sig med siden til, skyde ryg og få pelsen til at stritte for at virke større, ørerne ligger nedad og udad og pupillerne er store og sorte … og så kommer angrebet, hvor pelstotter kan flyve rundt, og der kan lyde de vildeste skrig.

Når katte leger, kan det se ud som om de slås;
men ved leg skiftes kattene til at “angribe”. De skifter position, ørerne er snart oppe, snart nede. De kan piske med halen, men det er i positiv spændt forventning.
Bliver det alligevel for vildt, så kan du prøve at afbryde deres leg, ved at fange deres opmærksomhed positivt. Prøv fx.at bringe et stykke legetøj ind i legen eller kald venligt på dem.