Hvordan aktiverer jeg bedst en meget aktiv kat?

Jeg har en hunkat på lidt over et år. Hun er meget aktiv, og kan rigtig godt lide at være ude. De sidste par uger har jeg dog kunnet se, at hun begynder at fryse og gerne vil ind, efter et par timer udendørs, og så lukker jeg hende selvfølgelig ind.

Det er jo sådan set fint nok, men hold da op hun bliver en værre djævel når hun er så meget inde, og det er jo også synd for hende at hun ikke rigtig kan komme af med al den energi hun har.Jeg forsøger at aktivere hende, og det går OK, men jeg kunne egentlig godt tænke mig at høre, hvordan jeg gør det bedst? Skal man køre på og lege med hende indtil hun er træt, eller det bedre med 15-20 minutter flere gange i løbet af dagen/aftenen? Har i haft god erfaring med noget bestemt kattelegetøj som jeg måske skulle overveje at investere i?

Hun er min 2. kat, og jeg har aldrig prøvet at have så aktiv en kat, så jeg er lidt på bar bund føler jeg. Jeg prøver mig lidt frem, men jeg kunne godt tænke mig at høre andres erfaringer.

Den bedste aktivering er en kattelegekammerat :slight_smile:

Men hvis det ikke er en mulighed, vil sådan en pind med en fjer i en snor være en god idé. Sådan én kan de allerfleste katte lide.

Jeg tror, hun vil have det fint med, at du leger med hende 10-15 minutter et par gange om dagen.

en lukket papkasse, hvor i der laves små huller her og der. Fyld legetøj og godbidder i.

En da Bird

En sense bane med bold

Du kan også overveje noget klikkertræning? Det kan give hende noget mental stimulering, som hun jo også plejer at få ude :slight_smile:
Og ellers som de andre også skriver, gem hendes mad/godbider lidt rundt omkring då hun skal lede efter det, kast evt. med dem då hun skal fange dem. Det er der flere af mine som synes er såå sjovt :slight_smile:

Dertil så er det mere naturlige legetøj med pels og fjer fra rigtige dyr ofte et større hit end de der kunstpelsmus mv. Det mere naturlige kan f.eks. være kaninhaler, drillepinde med fjer, hvor en DaBird plejer at være et stort hit :slight_smile: