Hvordan bør fremgangsmåden være når man opdager

Hvordan bør fremgangsmåden være når man opdager at der foregår en misrøgt og/eller mishandling af dyr?

Jeg synes der i andre tråde har været for mange gode råd til hvordan det kunne være gjort. Var det ikke en ide om at vi får nogle konstruktive forslag og retningslinier til hvordan det skal gribes an i fremtiden?

Jeg mener at det skal være gældende for ALLE, uanset om det er venner, familie eller helt fremmede man observerer det ved.

ALLE FORMER FOR MISRØGT OG MISHANDLIG ER UACCEPTABELT!

Min ide til fremgangsmåden er først og fremmestet at få etableret et tillidsforhold til ejerne af dyrene. Eller til venner af disse, som så kan gå ind som mæglere i sagen. Er tilliden først opnået er man nået et langt stykke hen af vejen.

Stille og roligt blir man nødt til at få folk til at forstå at det de gør ikke er godt nok. Uden at virke bedrevidende. Man bør fortælle dem stille og roligt hvad der kan gøres bedre/anderledes og dermed give dem tips og råd og derefter en chance for at de forbedrer sig. Men de tips og tricks skal de have på et stykke papir og de skal helst selv deltage i at få skrevet punkterne ned, så de har en fornemmelse af at det er dem selv der i bund og grund har taget den endelige beslutning. Det er en procedure der tager tid, men er man der som deres ven så kommer man også i deres hjem og kan være en hjælpende hånd BÅDE for dyr og mennesker.

HVIS den plan ikke fungerer så har man stort set ikke andre muligheder end at gå til en dyrlæge, få ham/hende ud og se på forholdene. Og dermed lade det være op til højere myndigheder?
MEN det er vigtigt at man advarer personerne om ens hensigt med kontakt til dyrlæge inden man gør det. EVT. give dem en kort tidsfrist til at begynde at få styr på det.

Er der nogen der har andet eller andre forslag til måder man kan gøre det på?

Man siger: “Prøv at se, ham her han har altså ondt. Vil du tage ham til dyrlægen, eller skal jeg gøre det for dig?”

Det er jo også en super hjælp -thumbs

Jeg er ked af at måtte briste din bobbel, men selv om din fremgangsmåde både lyder godt og en smule rosenrødt, så vil den i langt de fleste tilfælde ikke kunne praktiseres.

For ser du, hvis man får nys om/opdager et sted hvor kattene er misrøgtede :

…lad os lige definere hvad misrøgt er ikke?? misrøgt er for mig, katte der ikke får ordentlig og rigeligt med føde og vand, katte der ikke kommer til dyrlæge når det er nødvendigt, katte der ikke bliver plejet/soigneret,katte der bor i lort til haserne og katte der ikke bliver talt med/kælet for.

ja så har det stået på længe og mange katte vil være så syge, at de ikke står til at redde…sådanne katte LIDER…er det så meningen de skal lide i den tid det tager at bygge tilliden op mellem dig og de mennesker der ejer katten??

Det kan simpelthen ikke nytte noget…opdager man misrøgt at katte…ja uanset hvilket dyr…så SKAL man gøre noget her og nu.
Nogen vælger så at tage sagen i egen hånd…det er de færreste og de modigste.
Andre ville nok som jeg, melde personen til Dyrenes Beskyttelse eller politiet.

Men jeg kan dog straks sige, at ingen i min omgangskreds ville komme så langt ud, det skulle jeg nok sørge for ikke skete.

politiet gør ikke noget, og det gør dyrenes beskyttelse heller ikke.
indvilger de endelig i at besøge stedet kan der gå måneder, og anmeldelser kan ligge i flere år, uden at der sker noget.

det mest berygtede sted for kattehandel herhjemme er godkendt af dyrenes beskyttelse og af politiet.

og så er der tilbage at folk selv vil have hjælp, og vil lade nogen hjælpe sig, det kræver tillid, tid og mod, fra begge parter.

jeg synes debatterne om dyrevelfærd herinde bærer præg af at man ikke har prøvet systemet selv, for der er ikke hjælp at hente, medmindre der for DB eller politiet er prestige at få, og det er der sjældent når det handler om katte.

Hvor har du den viden fra…det kunne jeg godt tænke mig at få uddybet. Du mangler åbenbart at blive opdateret.

[quote=“kamikaze”]

Hvor har du den viden fra…det kunne jeg godt tænke mig at få uddybet. Du mangler åbenbart at blive opdateret.[/quote]

nå der var du Brita, så fik jeg din opmærksomhed hva, det var da dejligt -mai

Enig -thumbs

Dog er jeg nok stor tilhænger af, at de rette myndigheder bliver indraget …At DB og politi, har vist sig ineffektive i nogle områder af landet, kunne man håbe ikke var et generelt billede. Jeg mener man bør tilstræbe at vanrøgtere / mishandlere skal for en domstol, for deres ‘forbrydelse’ man kunne jo håbe, at der kunne falde dom, om forbud mod dyrehold i en periode.

Især skal man være årvågen mod ‘samlere’ …Det er kun en stakke frist, så har de fyldt op igen.

Men at tage sagen i egen hånd og selv fjerne dyr kaldes selvtægt og er FORBUDT uanset om man kan li det eller ej.

Så nej jeg tror ikke min bobbel er bristet, for det hele handler i bund og grund om TILLID efter min mening

Enig -thumbs

Dog er jeg nok stor tilhænger af, at de rette myndigheder bliver indraget …At DB og politi, har vist sig ineffektive i nogle områder af landet, kunne man håbe ikke var et generelt billede. Jeg mener man bør tilstræbe at vanrøgtere / mishandlere skal for en domstol, for deres ‘forbrydelse’ man kunne jo håbe, at der kunne falde dom, om forbud mod dyrehold i en periode.

Især skal man være årvågen mod ‘samlere’ …Det er kun en stakke frist, så har de fyldt op igen.[/quote]

Er absolut enig i at der skal kunne fældes dom og det helst meget hurtigt.
Kontrol fra diverse instandser kunne praksiseres, hvis der bliver strammet op i lovgivningen. Og en opstramning af dyreværnsloven vil være en meget god ide.

Hvor har du den viden fra…det kunne jeg godt tænke mig at få uddybet. Du mangler åbenbart at blive opdateret.[/quote]

nå der var du Brita, så fik jeg din opmærksomhed hva, det var da dejligt -mai[/quote]

Og du skriver om noget du ikke ved et hujende fis om. Men det giver omærksomhed og det samler du og dine på…Jer om det.
Måske du skulle skrive om noget du ved noget om, istedet for at lade andre læse noget vrøvl.
Hvorfra ved du danmarks mest omtalte kattehandler er godkendt af myndighederne, Sisse?
Hvis du ved noget andre ikke gør, så sig det NÅR nu du har begyndt skriverierne
Brita
Jeg vil undlade at bruge smilies…det pynter nemlig ikke

Enig -thumbs både i din definition og reaktion -thumbs -thumbs

JA OG SÅ STIKKER VI LIGE EN FINGER I JORDEN OG TÆLLER TIL 10 TAK

-uha Johnny, var den stikken finger i jorden til mig?.

Hvad har jeg Nu gjort forker -surrender

mon ikke den var til os allesammen -thumbs

Okey, ja jeg er endnu i begynderstadiet, så skal lige finde ud af hvordan man må og bør skrive uden at skabe misforståelse omkring sig. Men det kommer jo nok hen af vejen. [bigloony]

Ved samlere ser jeg ikke meget effekt af at anmelde og evt. få dem idømt en bøde. Som du skriver så er det en stakket frist og der vil hurtigt være fyldt op. Og hvis der vælges at frakende personen retten til at holde dyr en årrække, tja så følges der ikke særligt effektiv op på om forbuddet overholdes.

Her mener jeg at dyreværns org. har en opgave der går ud på dialog og samarbejde, det magtes så desværre ikke af mange, måske fordi der ikke er meget PR at hente. Og skal opgaven udføres med succes vil det kræve at der bruges lang tid på opgaven.

[quote=“wolfheart”]

Ved samlere ser jeg ikke meget effekt af at anmelde og evt. få dem idømt en bøde. Som du skriver så er det en stakket frist og der vil hurtigt være fyldt op. Og hvis der vælges at frakende personen retten til at holde dyr en årrække, tja så følges der ikke særligt effektiv op på om forbuddet overholdes.

Her mener jeg at dyreværns org. har en opgave der går ud på dialog og samarbejde, det magtes så desværre ikke af mange, måske fordi der ikke er meget PR at hente. Og skal opgaven udføres med succes vil det kræve at der bruges lang tid på opgaven.[/quote]

En god idé ville nok være, at man tog på besøg hos dem, der omtales som samlere. Det er vigtigt at man ikke begynder at digte historier om folk, som måske slet ikke passer. Jeg mener - det er jo bestemt ikke alle, der har 15 katte og derover som ikke har tjek på tingene. Jeg kan da i hvertfald nævne et par stykker.

At søge at etablere et tillidsforhold til mennesker, når man har en skjult dagsorden er i mine øjne falskhed og ja mennesker der optræder falske og konfliktsky har sjældent motiverne i orden, så den metode du her nævner vil jeg aldrig nogensinde bruge.

Du skriver at det er en procedure der tager tid…Hvor humant er det at misrøgte dyr skal afvente på at man får overbevidst ejerne om at deres dyr lider??? Som ven vil jeg have grebet inde længe før det blev til misrøgt.

Jeg mener ikke at man bør advare ejeren om noget som helst, har man mistanke om at et dyr lider anmelder man det til politiet omgående!!!

Netop i sager omkring mishandling eller vanrøgt advarer man ikke ejerne, således at der er muligt at skaffe “beviserne” af vejen, da dyrene jo så er lige vidt når politi og dyrværn må gå med uforrettet sag!

Det er så min mening!

Her mener jeg at dyreværns org. har en opgave der går ud på dialog og samarbejde, det magtes så desværre ikke af mange, måske fordi der ikke er meget PR at hente. Og skal opgaven udføres med succes vil det kræve at der bruges lang tid på opgaven.[/quote]

En god idé ville nok være, at man tog på besøg hos dem, der omtales som samlere. Det er vigtigt at man ikke begynder at digte historier om folk, som måske slet ikke passer. Jeg mener - det er jo bestemt ikke alle, der har 15 katte og derover som ikke har tjek på tingene. Jeg kan da i hvertfald nævne et par stykker.[/quote]

Vi er helt enige, og ja man skal ikke stille sig op og indlede dialog med en skjult dagsorden, det vil hurtigt blive afsløret, men der imod være åben og ærlig og fortælle at man er der for at hjælpe, dyr og dermed også det menneske der er involveret.

Næ nogen magter ikke en kat, mens andre magter flere, jeg vil ikke sætte tal på hvor mange katte et menneske kan passe på en ordentlig og forsvarlig måde.

Handler det om samlere så handler det efter min mening, om at være parat til at indlede et samarbejde, som man vel at mærke er klar til at bruge tid på langt ud i fremtiden. Man skal kunne sige sin mening på en ordentlig måde og bestemt ikke ligge skjul på at tingene er iorden, det er de vist meget sjældent hos samlere, men også fortælle at man er der for at hjælpe og hvilken hjælp der kan tilbydes og hvordan samarbejdet evt. skal/vil forløbe. Der kan ikke herske tvivl om at ved samlere handler det om at komme ned på et antal dyr der kan passes og plejes på en ordentlig måde, altså efter ejer´s evne og økonomisk formåen.
Og selvfølgelig skal man altid vægte dyrenes ve og vel og priotere at de får den hjælp de har brug for hurtigt, det kan man ikke venter uger eller måneder med.