Hvordan deles foderet

[QUOTE=galath;881232]Det er altså forkert at sige, at vand mætter. Hvis det var tilfældet, var der mange problemer her i verden, der ville være løst.

Men det fylder, så katten ikke kan grovæde på samme måde, som den kan af tørfoderet. Til gengæld forsvinder vandet ret hurtigt ud af systemet igen, så det er altså den øvrige del af foderet, der skal holde katten mæt, også når vandet er væk.[/QUOTE]

nå ja - fylder eller mætter - det fylder i maven og sender signal til hjernen om at den er mæt… og ja mæthedsfornemmelsen holder ikke i 12 timer, men herhjemme holder morgenens vådfoderet til jeg kommer hjem og fodrer igen kl 15, uden at der er rørt ved tørfoderet - Unni gør nogle gange, men det er altså fordi hun bedre kan lide tørfoderet - egentligt ikke fordi hun er sulten.
og så holder eftermiddagens vådfoder og vand fint til om aftenen igen når der fodres en gang til…

det er faktisk kun om natten, at der rigtig ryger noget tørfoder - fordi vand jo ikke “holder mæt” i 10 timer… Men det holder overraskende fint mæt herhjemme - og jeg ser effekten asap om jeg har vand på eller ej - både ift. mængden de spiser og hvor runde de bliver. men det “kræver” jo så også at jeg fodrer med det flere gange om dagen og ikke bare morgen/aften. for de ER sultne igen om eftermiddagen…

[QUOTE=Diana F;881431]Det med at give meget vådmad (altså flere gange dagligt) har faktisk stået på i et halvt år nu…
Før det fik de én gang dagligt.
Problemet herhjemme er vist mest, at de ikke helt kan finde ud af, at man ikke skal æde ligeså meget tørkost som tidligere, når man får mere vådmad.[/QUOTE]

Det er så den del, jeg ikke forstår, og det udstiller sikkert min uvidenhed. Det må jeg beklage på forhånd. Men hvorfor fortsætte med at give dem tørfoder ved siden af, når det er det, de bliver (og i første omgang er blevet?) tykke af? Hvis mine skulle tabe sig, ville jeg som det allerførste fjerne tørfoderet - og så give dem fri vådfoderbuffet i stedet, men det får de nu i forvejen. Jeg har svært ved at forestille mig, at katten af sig selv skulle kunne finde ud af, at den - nu hvor den får (mere) vådfoder - ikke længere må spise (så meget) tørfoder, hvis det står frit fremme. I min optik behøver fri buffet ikke betyde fri adgang til tørfoder - bare fri adgang til mad.

(Jeg ved godt, det ikke er sådan, du gør længere, og jeg skal ikke blande mig i, hvad du i samråd med din dyrlæge har fundet ud af. Det er ikke en kommentar til den del).

[QUOTE=galath;881505]Det er så den del, jeg ikke forstår, og det udstiller sikkert min uvidenhed. Det må jeg beklage på forhånd. Men hvorfor fortsætte med at give dem tørfoder ved siden af, når det er det, de bliver (og i første omgang er blevet?) tykke af? Hvis mine skulle tabe sig, ville jeg som det allerførste fjerne tørfoderet - og så give dem fri vådfoderbuffet i stedet, men det får de nu i forvejen. Jeg har svært ved at forestille mig, at katten af sig selv skulle kunne finde ud af, at den - nu hvor den får (mere) vådfoder - ikke længere må spise (så meget) tørfoder, hvis det står frit fremme. I min optik behøver fri buffet ikke betyde fri adgang til tørfoder - bare fri adgang til mad.

(Jeg ved godt, det ikke er sådan, du gør længere, og jeg skal ikke blande mig i, hvad du i samråd med din dyrlæge har fundet ud af. Det er ikke en kommentar til den del).[/QUOTE]

Altså - de har jo desværre taget MEGET mere på - LYNHURTIGT, efter de er begyndt at få ‘det våde’ tre gange dagligt. Du har ret i, at man godt kunne ‘nøjes’ med at fodre med det våde, men der er flere årsager til, at jeg ikke helt synes, det kan fungere. Det våde bliver jo hurtigt ‘tørt’ og ulækkert, hvis det står for længe.
Både min kæreste og jeg arbejder jo, og jeg arbejder enten i 15- eller 24-timers vagter. Så hvis min kæreste skal noget direkte efter job de dage, jeg har vagt, så er det jo alt for mange timer at være uden mad. I forvejen synes jeg, at 8-9 timer er lang tid. Og det vil der MINDST gå alle hverdage. Desuden har mine katte en ‘dejlig’ vane med at begynde at tumle rundt og dermed vække os, når de er sultne. Hvilket sagtens kan være kl. 4 om morgenen. (Og nej, vi står IKKE op kl. 4 og giver dem mad). Jeg er ‘bange for’ at det ville blive værre, hvis ikke der var adgang til lidt tørkost i brættet.

Nu prøver jeg det her af et stykke tid, og ser, om det virker - og jeg er faktisk ret sikker på, de ikke ‘sulter’(!)
Her til morgen var der nemlig stadig lidt tørkost tilbage i ‘brættet’ - så dovenskaben vandt åbenbart over lækkersulten. :cool2:

Nu har jeg haft kat/katte i omkring 30 år, og jeg tror godt jeg tør påstå at en kat ikke bliver overvægtig af sig selv - Dvs en kat spiser ikke af sig selv forkert …En kats overvægt vil jeg påstå er forkert fodring fra katteejeren. Prøv at se katte som den er skabt til fra naturens hånd ( så godt man nu kan ) …Er katten født til at gå ud i naturen og spise tørfoder, eller i det hele taget mad med korn / ris / sukker ( kulhydrater ) ? Er katten født til at få afmålte måltider 2 - 3 gange i døgnet ? …En kats mavesæk er ikke meget størrere end en fingerbøl, og derfor trives en kat bedst på mange små måltider døgnet rundt - Dvs. at foderet står fremme 24/7. En kat der overspiser er næsten med garanti haft en periode hvor den ikke har fået det mad den behøvede, og derfor begynder den at spise hæmningsløst - Dette vil som regel gå over, når katten finder ud af, at der ikke pludselig er mangel på mad, og den indretter sig igen på, at spise ‘normal’ …Jeg tror de fleste katte bedst holder idealvægten ved at blive fodret med vådmad og helst osse rå mad ( råt kød og rå fisk ) katte er rovdyr og skal selvfølgelig have masser af proteiner / kød. Jeg har briter som skal være store tunge katte, jeg har en der har tendenser til at blive liiiidt for ‘tung’ …hendes lidt for tunge vægt, skyldes helt sikker at det er hende som spiser mest tørfoder. Så når jeg skrumper hende lidt, så fjerner jeg tørfoderet og giver masser af vådmad, samt jeg selvfølgelig sørger for at aktivere hende noget mere …Det må altså være sundest for katten at løbe noget fedt af, end at få reduceret maden - En sulten kat, er ikke en glad kat ! :slight_smile:

Hovsa glemte helt …Vådmad behøver ikke at blive tørt og kedeligt, sæt skålen med vådfoderet på en køleelement fra fryseren, den holder maden frisk meget længe ( køleelementer kan fås til fryseren i flere forskellige størrelser til få penge )

Nu vi snakker dyr, naturlig adfærd og føde vil jeg lige indskyde noget:
Unaturlig ædeadfærd kommer ikke kun pga “forkert foder”.
Hele scenariet med at katten bor inde og får maden serveret gør at den fratages en del af dens naturlige adfærd (søgning og jagt). Denne undertrykte adfærd kan hos nogle dyr (langt fra alle) komme til udtryk på forskellige måde; eksempelvis overspisning. Derfor er det meget nok at sige at de altid er ejeren der fodrer forkert.
Den samme form for omdirigering ad adfærd ses hos alle domesticerede dyr.

Du har helt ret i at motion nok er den bedste måde at få katten til at tabe sig.
Studier viser at katte der restriktionsfodres er i stand til at mindske deres metabolisme, således de forbrænder mindre. Dvs det kan godt være de får mindre ind men de forbruger også mindre, og så er man jo lige vidt :slight_smile:

Hvis man derimod holder foderet på et fast niveau, men øger motionen, vil kattene øge deres metabolisme (man skal selvfølgelig være obs på om, de så også æder mere), og derudover vil der gå energi til opbygning af muskler, og jo flere muskler, jo højere forbrænding.

Derudover kan det have en positiv indvirkning på ædeadfærden, således de ikke æder fordi de keder sig :cool:

Det er dog UTROLIGT, at det hele tiden vender tilbage til at katten går rundt og er ‘sulten’, fordi man måler maden af?

Jeg prøver lige igen:

MINE KATTE HAR STADIG ADGANG TIL TØRKOST - HELE DØGNET - det ligger bare i et aktivitetsbræt - og er i en nøje afmålt mængde.

DERUDOVER får de 400 g. vådmad til deling pr. dag - fordelt over tre måltider, morgen, eftermiddag og aften.

Og som jeg skrev i sidste post, lå der STADIG tørkost i ‘brættet’ her til morgen, da de fik deres ‘morgenvådmad’. Så jeg tror NÆPPE, de sulter.

Og hvis nogen spekulerer på, hvad mine katte får af mad, så får de pt. Vetcur/gourmix tørfoder og vådmaden er primært Lux, suppleret med Bozita, Porta 21 holistic, Hermanns, Yarrah - og ja, jeg holder øje med, at tingene ikke er propfyldt med sukker og korn - og ikke har en mega høj fedtprocent.

Diana… et godt råd…
Du bør huske, at dette er et debatforum, og at man ikke nødvendigvis mener dig og dine forhold, når det omtales at:

Dine katte gør formentlig ikke… men andre gør eller har gjort.
Galath fx har personlig erfaring med efter råd fra dyrlægen (sic!) at have en konstant sulten kat på opmålt foder… og andre kan bidrage med samme historie…

MINE KATTE HAR STADIG ADGANG TIL TØRKOST - HELE DØGNET - det ligger bare i et aktivitetsbræt - og er i en nøje afmålt mængde.

Sådan kan det ungere for nogen…
Af mine fire katte vil de to gerne bruge diverse aktvitettingester - de to andre nægter kategorisk! og det er naturligvis ikke de lettere erotisk buttede som ikke vil bruge tingesterne - livet skal ikke være let :smiley:

DERUDOVER får de 400 g. vådmad til deling pr. dag - fordelt over tre måltider, morgen, eftermiddag og aften.

Jeg ville nok i en periode simpelthen holde dem på vådfoder… Jeg kan se herhjemme, hvor vi pgr tandoperationer på to katte har været gennem en periode på to uger kun med vådmad, at der er sket noget… min lille fede aby er sørme blevet mindre i omfang, og det er altså ikke kun pgr operationen!
Så her vil vi sikkert fortsætte med vådmaden…
Mængden? Tja 1½ dåse LUX til fire katte - heraf et styk enorm mco med en lige så enorm appetit :wink:

Og som jeg skrev i sidste post, lå der STADIG tørkost i ‘brættet’ her til morgen, da de fik deres ‘morgenvådmad’. Så jeg tror NÆPPE, de sulter.

Du kender dem bedst…
Selv velfodrede katte kan sagtens tigge irriterende i køkkenet fx - især hvis de er vant til at der kan falde lidt lækkert af ( det gør de her i hytten)… Men man kan sagtens skelne om det er tiggeri efter guf eller fordi de er sultne… Jeg er i hvert fald aldrig i tvivl mht min Bande :slight_smile:

Og hvis nogen spekulerer på, hvad mine katte får af mad, så får de pt. Vetcur/gourmix tørfoder og vådmaden er primært Lux, suppleret med Bozita, Porta 21 holistic, Hermanns, Yarrah - og ja, jeg holder øje med, at tingene ikke er propfyldt med sukker og korn - og ikke har en mega høj fedtprocent

[QUOTE=Ann K;881554]Diana… et godt råd…
Du bør huske, at dette er et debatforum, og at man ikke nødvendigvis mener dig og dine forhold, når det omtales at:

Dine katte gør formentlig ikke… men andre gør eller har gjort.
Galath fx har personlig erfaring med efter råd fra dyrlægen (sic!) at have en konstant sulten kat på opmålt foder… og andre kan bidrage med samme historie…

Sådan kan det ungere for nogen…
Af mine fire katte vil de to gerne bruge diverse aktvitettingester - de to andre nægter kategorisk! og det er naturligvis ikke de lettere erotisk buttede som ikke vil bruge tingesterne - livet skal ikke være let :smiley:

Jeg ville nok i en periode simpelthen holde dem på vådfoder… Jeg kan se herhjemme, hvor vi pgr tandoperationer på to katte har været gennem en periode på to uger kun med vådmad, at der er sket noget… min lille fede aby er sørme blevet mindre i omfang, og det er altså ikke kun pgr operationen!
Så her vil vi sikkert fortsætte med vådmaden…
Mængden? Tja 1½ dåse LUX til fire katte - heraf et styk enorm mco med en lige så enorm appetit :wink:

Du kender dem bedst…
Selv velfodrede katte kan sagtens tigge irriterende i køkkenet fx - især hvis de er vant til at der kan falde lidt lækkert af ( det gør de her i hytten)… Men man kan sagtens skelne om det er tiggeri efter guf eller fordi de er sultne… Jeg er i hvert fald aldrig i tvivl mht min Bande :slight_smile:
[/QUOTE]

Ann - nu bunder min irritation i, at jeg i går direkte blev beskyldt for at sulte mine katte (i en anden tråd).

Så når folk konsekvent vender tilbage med vendingerne ‘at sulte’ og ‘være sulten’, når jeg forklarer, hvad min dyrlæge og jeg er blevet enige om at gøre - så virker det for mig ret klart, at de kommentarer er rettet mod mig.

Selvfølgelig skal INGEN katte gå og sulte! Og det er jeg nu også sikker på, at mine på ingen måde gør - eller kommer til at gøre. Så længe der hele tiden ligger mad i aktivitetsbrættet, er jeg sådan set ret rolig.
De kan alle tre godt finde ud af at bruge det, dog er Bailey bedst til at fange maden de ‘svære’ steder - men så længe jeg sørger for, at der er i alle ‘rum’, så går det nok…

Egentligt utroligt, at du kan få 1½ dåse Lux til at række til fire katte, især når den ene er MCO. :? Det får mig til at tænke, om det måske er i overkanten, det jeg giver dem på en dag…? Nå, det må tiden - og vægten - vise…

Jeg er nu ikke i tvivl om at du vil det bedste for dine katte, og jeg tror bestemt ikke du går og sulter dem :slight_smile:
Jeg skal heller ikke kunne udtale mig om DIN dyrlæge har begreb om korrekt kattefodring, men jeg ved de fleste dyrlæger ikke ved en hujende fis om den bedste fodring af katte, fodring/ernæring af katte er kun en micro- del af deres uddannelse. Jeg har solgt killing til en dyrlæge som blank indrømmede at min viden om fodring var betydelig højere end hendes, og hun følger mine anvisninger :-). Mange dyrlæger ( de fleste ) anbefaler det foder som de har stående på hylderne, og som de har fortjeneste ved at sælge.

Noget andet er …Giver du aldrig dine misser råt kød eller fisk ?. Magert råt kød er jo de rene proteiner, og det mætter i MEGET lang tid. Mine katte bliver fodret med råt hver dag, og der går timer derefter inden de viser interesse for mad igen.

[QUOTE=Alice;881640]Jeg er nu ikke i tvivl om at du vil det bedste for dine katte, og jeg tror bestemt ikke du går og sulter dem :slight_smile:
Jeg skal heller ikke kunne udtale mig om DIN dyrlæge har begreb om korrekt kattefodring, men jeg ved de fleste dyrlæger ikke ved en hujende fis om den bedste fodring af katte, fodring/ernæring af katte er kun en micro- del af deres uddannelse. Jeg har solgt killing til en dyrlæge som blank indrømmede at min viden om fodring var betydelig højere end hendes, og hun følger mine anvisninger :-). Mange dyrlæger ( de fleste ) anbefaler det foder som de har stående på hylderne, og som de har fortjeneste ved at sælge.

Noget andet er …Giver du aldrig dine misser råt kød eller fisk ?. Magert råt kød er jo de rene proteiner, og det mætter i MEGET lang tid. Mine katte bliver fodret med råt hver dag, og der går timer derefter inden de viser interesse for mad igen.[/QUOTE]

Jeg har skiftet dyrlæge for nylig, og det er Stig fra Skovlunde, jeg har nu. Han fik så gode ‘anbefalinger’ herinde, at jeg valgte ham. Og jeg er indtil videre yderst tilfreds med ham - han virker meget venlig, seriøs og professionel.
Da vi fik kattene på vægten, og jeg kunne se, hvor meget Alban og Artemis rent faktisk havde taget på det sidste halve år, så sagde han, at jeg altså skulle stoppe med den ‘fri buffet’ af vådt og tørt - og begynde at have styr på, hvor MEGET de fik.

Jeg har ikke fodret særligt meget med råt, de har dog smagt lidt hist og her, når der har været lidt ekstra fra vores aftensmad. De har dog ikke været ovenud begejstrede for de rå ting alle tre.

De har dog ofte fået tilberedt rent kød (mest kylling og fisk) i stedet for aftensvådmaden.

Jeg har også selv tænkt, at man måske kunne bytte noget af vådfoderet ud med kylling eller hvid fisk, da det jo er meget magert. Men så har jeg jo overhovedet ikke styr på, om de igen ‘overspiser’ - for så er jeg vel lige vidt. Jeg ANER ikke, hvor meget de så bør have. Og så grådige, som Alban og Artemis er…hmm…de vil garanteret æde for meget.
Kan man sige, at hvis de normalt får ca. 130 gram vådfoder til aften (til deling), så kan man roligt give dem 130 gram rå kyllingefilet? Kan man overhovedet regne det sådan ud?

[QUOTE=Diana F;881420]Nå, jeg må vist gentage mig selv igen-igen…
Som jeg skrev i en anden tråd i går - så synes jeg, det er en MEGET grim ‘beskyldning’, at visse af jer herinde virkelig mener, at jeg vil ‘sulte’ mine dyr tynde! Og det gør mig faktisk MEGET VRED, at du kan finde på at kalde det dét - det er efter min mening taktløst, fornærmende og bygger på uvidenhed!

AT GIVE EN KAT PRÆCIST DET, DEN HAR BRUG FOR ER IKKE AT SULTE DEN!!!
Den får jo ikke MINDRE end den har brug for - den får bare ikke FOR MEGET.

Du aner INTET om, hvad jeg har prøvet gennem årene, og hvor mange typer foder, jeg har prøvet (MANGE). Den dyrlæge, jeg har frekventeret anses som en af de dygtigste i landet - han ved såmænd nok, hvad han har med at gøre.
INTET af det, jeg førhen har prøvet, har virket. Og rådet om mere vådmad (som mange herinde sværger til) har gjort, at de to ‘fede’ misser jeg har, har taget YDERLIGERE 3-400 gram på - hver - i løbet af de sidste få måneder. Og den udvikling skal bremses - NU!

Den ene ‘fede’ får så RIGELIGT med motion - en yderst aktiv seychellois (siameser m/hvidt) som tonser rundt i alle de vågne timer, han leger konstant med vores yngste kat, Bailey (orientaler) - og det går IKKE stille for sig. Bailey må i øvrigt IKKE tabe sig.
Den anden kat er en ældre, gigtplaget kat (er i behandling!), som naturligt nok ikke har det store aktivitetsniveau.
Men begge overspiser!

Nogle herinde NÆGTER åbenbart at forstå, at visse katte IKKE selv kan administrere deres kalorieindtag.[/QUOTE]

Du har fuldstændig ret jeg aner intet om, hvad du har prøvet, hvor skulle jeg vide det fra? Den tråd du nævner aner jeg ikke noget om.
Det jeg skriver, er jeg det har oplevet…katte der ikke er ernæringsmæssigt dækket (mæt) spiser og tigger konstant…det var såmen bare for at give min erfaring videre og jeg undskylder da, hvis du føler dig ramt.

[QUOTE=Gucci;881543]Nu vi snakker dyr, naturlig adfærd og føde vil jeg lige indskyde noget:
Unaturlig ædeadfærd kommer ikke kun pga “forkert foder”.
Hele scenariet med at katten bor inde og får maden serveret gør at den fratages en del af dens naturlige adfærd (søgning og jagt). Denne undertrykte adfærd kan hos nogle dyr (langt fra alle) komme til udtryk på forskellige måde; eksempelvis overspisning. Derfor er det meget nok at sige at de altid er ejeren der fodrer forkert.
Den samme form for omdirigering ad adfærd ses hos alle domesticerede dyr.[/QUOTE]

Tak :slight_smile:

Jeg ved ikke om jeg skal sende Sanebelle light retur, når jeg har fået det leveret men jeg har det også sådan, at jeg har lyst til at give det en chance

Elvis er begyndt at få mere LUX og mindre tørfoder lige i øjeblikket og virker til at trives med det. Han spiser først sin vådfoder og bagefter spiser han så lidt af hans tørfoder og der er stadig noget tilbage når han går fra skålen Jeg har halveret hans mængde af tørfoder. Han er meget en udekat i øjeblikket, så han er selvfølgelig mere sulten når han kommer ind.

Så håber at han taber sig lidt for eller ved jeg hvad dyrlægen siger, når jeg kommer ned med ham i oktober.

[QUOTE=CarinaJ;882327]Jeg ved ikke om jeg skal sende Sanebelle light retur, når jeg har fået det leveret men jeg har det også sådan, at jeg har lyst til at give det en chance

Elvis er begyndt at få mere LUX og mindre tørfoder lige i øjeblikket og virker til at trives med det. Han spiser først sin vådfoder og bagefter spiser han så lidt af hans tørfoder og der er stadig noget tilbage når han går fra skålen Jeg har halveret hans mængde af tørfoder. Han er meget en udekat i øjeblikket, så han er selvfølgelig mere sulten når han kommer ind.

Så håber at han taber sig lidt for eller ved jeg hvad dyrlægen siger, når jeg kommer ned med ham i oktober.[/QUOTE]

Kunne du ikke aktivere/lege noget fedt af ham ?? …Jeg regulerer aldrig på mine kattes foder, når de bliver lidt for runde, jeg sætter deres aktivitetsniveau op - Jeg bruger en laserpen, som de får lov til at løbe efter. Eller kaster en staniolkugle som vi kan apportere med - Binde en mus eller fjer i en snor og træk den rundt efter dig, og lad katten fange den, der er mange muligheder for at få en kat til at røre sig noget mere. Alt for mange katte rører sig for lidt :slight_smile:

Laserpen vil jeg så ikke anbefale. Der er utroligt mange katte (og hunde), der ikke kan håndtere at lege med sådan en :slight_smile:

Jeg ved godt der er mange der siger som dig Eva, og jeg må tildtå at jeg stadig ikke forstår det. Jeg har i mange mange år, motioneret mine katte med en laserpen, det er knald god motion, og selvfølgelig er det kun af kort varighed ( 10 - 15 minutter ) Jeg ved godt at nogen mener, at det kan gøre katten skør i hovedet, når den aldrig får held af at fange ‘byttet’ men er det ret meget værrer end de heller ikke altid fanger de fluer de jagter - Eller de katte som har udelivet, heller ikke fanger de fugle de jagter. Mine katte elsker feks. osse at ‘jagte’ vores fisk i akvariet, dem får de heller ikke held af at fange …Så jeg synes ikke argumentet holder :slight_smile:

Selvom du ikke oplever problemet hos dine katte, så er altså stadig nogle katte som ikke håndterer at blive udsat for en laserpen, og det ved man ikke, før man står med en dybt forvirret kat. Det skal andre katteejere selvfølgelig vide, før de begynder på det.
Og så synes jeg faktisk 10-15 min. laserpen er pænt lang tid ift. hvordan mine katte knalder ud over det.´
Jeg vil hellere anbefale en fysisk fjerpen/teaser. Men spørgsmålet kan muligvis være, hvor indstillet katten overhoved er på at lege, når den har været ude hele dagen og få en masse indtryk.

Jeg ved ikke hvorfor nogle katte har det problem, for jeg havde det også som dig tidligere. Det var til jeg fik en der tydeligt slet, slet ikke kunne håndtere det. Så blev den pakket permanent væk. Så vil jeg hellere bruge en Da bird eller andet, til at få kattene i hopla.
For ja, nogle kan måske. Men andre kan ikke, og der skal man passe en del på ukritisk at anbefale, da nogle (f.eks. nybegyndere) måske ikke vil kunne aflæse deres kat korrekt :slight_smile:

Eftersom en af kattene i dette tilfælde er gigtplaget (står i et af indlæggene), er det jo næppe en holdbar løsning med mere aktivitet.

Måske er det ikke så meget et spørgsmål om, hvorvidt de fanger byttet eller ej - men mere om, at byttet i laserpennens tilfælde er fuldstændig uhåndgribeligt todimensionalt. De kan kun se det - de kan ikke mærke det, de kan ikke lugte det, de kan ikke høre det, og de kan heller ikke se, hvor det forsvinder hen, når det pludselig er væk. I modsætning til de insekter og fugle og blade og græs, som de jager ude i naturen. Jeg ved ikke så meget om kattens jagtadfærd, men jeg forestiller mig, at den jager med alle sanser og ikke kun med synet. Derfor kan jeg også sagtens forestille mig, at den kan blive forvirret over et potentielt bytte, der opfører sig fuldstændig forkert i forhold til alt, hvad de har indbygget i sig.

Jeg kom til at lave flimmer på loftet med mobiltelefonen den anden dag og skyndte mig straks at få den flyttet væk fra solen, da jeg så, hvor helt oppe at køre Asani straks var.

Det sker uden tvivl også ude i naturen, at solen flimrer i noget, som katten så forsøger at jage. Men jeg tror, der er forskel på noget, der sker tilfældigt udenfor, hvor der er så mange andre ting, der kan distrahere, og så en intens, koncentreret og målrettet leg indenfor, hvor hele fokus er på den lille røde plet. Målrettet forstået på den måde, at det jo netop er hensigten at tease katten med den røde prik.

Det er ikke, fordi jeg betvivler dit ord om, at dine katte kan klare det. Det var bare en idé om, hvorfor nogle katte måske ikke kan.

Tusind tak for jeres uddybninger hvad angår laserpen, og jeg må indrømme at I faktisk kommer med argumenter som lyder logiske og som jeg ikke har skænket en tanke - Tak for det :-). Mine katte, både nuværende og tidligere har aldrig taget ‘skade’ af leg/motion med laserpennen. De synes den er forrygende sjov, men vi har osse fastlagte rutiner med den. De kender lyder når jeg tager den frem ( der er en lille nøglelænke som rasler ) de står spændt og venter på den lille røde lys. Når vi har leget lidt, siger jeg højt og tydelig ‘slut’ og de ser alle at den bliver lagt væk i skuffen igen …Om det er denne afslutning, der gør at mine tager det så godt, eller om det bare er briter som agerer på den måde, ved jeg ikke :slight_smile: …Men jeg vil selvfølgelig skrue ned for anbefaling af den, men forsætter ufortrødent med at motionere mine striber med den :slight_smile: