Hvordan er det at opdrætte flere racer - og hvorfor?

Jeg har jo selv kun een - og forsøger at koncentrere mig om sorrel (rød) og vildtfarvet. Planlægning og at finde de rigtige avlsdyr beskæftiger er masse af min tid.

Hvorfor er der nogen der vælger at opdrætte flere forskellige racer
De må være enmormt hvad man skal sætte sig ind i - det må også kræve plads - og kattene i de forskellige racer skal jo også kunne sammen.

Mine katte er lidt racister - er der een i flokken der har forkert farve bliver den vist vintervejen.

Er der nogen der har lyst til at fortælle hvordan det er at have flere racer sammen - og hvordan man kan bidrage med noget til flere racer?

Nu er jeg jo en af dem der har 2 racer, jeg har ingen problemer imellem racerne… De går fint sammen…

jeg har skovkatte og maine coon…

Hvordan jeg kan bidrage noget med begger racer… De minder jo lidt om hianden, vi slår med de samme sydomme…
Så der er ikke noget nyt i det…

Pelsplejen er næsten også den samme, Maine cooner er lidt nemmer…

Men deres sind er på inge måde ens… andet ind de er lige morsyge… Maine Cooner er lidt mere uselvstændige, mere sådan hvor er min moraaa… de er lidt mere bamset…

skovkatten, er lidt finer på den… De vil da gerne nusset og sådan noget, og vil da gerrne ligge tæt… og sove hos mig…

Hvorfor jeg har 2 racer, tja, jeg er vild med begge racer, elsker skovkattens skønhed og Maine coonens dejlig sind. jeg synes Maine coonen er noget så sød at se på og skovkatten er meget smuk…

Men nu får vi se hvor længe jeg holder til at have 2 racer… jeg lukker mine skovkatte hanner, så jeg ikke behøver være så meget obs på dem… jeg har ingen fertile maine coon hanner…

jamen jeg har pt.3 racer og ved mig går det fint med dem sammen

jeg har mit primær opdræt af sølv britter,så har jeg mine 2 blå selkirk,de indgår i et avlsprogram sammen,og jeg skal så tage stilling til på et tidspunkt om britten eller selkirken skal udgå,på længere sigt.

mine 2 abyer har jeg fordi jeg syntes det er en spændende race og med en helt anden personlighed en britten,og det faldt jeg for,men har absolut ingen intentioner om storavl af abyer,det bliver et lille opdræt men bestemt ikke mindre spændende,da jeg også der vil koncentre mig om abyer i sølv.

så ialt har jeg 9 fertile gående 7 hunner og 2 hanner,og en politik med en ny ind og en gammel skal ud,for ikke at få en for stor flok. [bigloony]

så har jeg min prinsesse exo,som er min nusse pusse pige. [bigloony] [bigloony]

Vi har to forskellige racer i huset, men opdrætter kun den ene.

I mine øjne er det fuldt tilladeligt at være forelsket i mere end en race, jeg har bare ikke overskudet til at sætte mig ind i 2 racer lige nu.

Vores 3 neutraliserede maine cooner fungerer som lim i vores flok. De har en hel anden indre ro end de sibiriske, og medvirker til at holde stressniveauet nede. De fertile sibiriske kører i lidt højere gear og er lidt mere emsige, og der er det guld værd med maine coonerne, der ikke ænser deres opførsel, men i stedet ligger sig til at vaske dem bag ørene.

Jeg har flere gange haft lyst til at have en enkelt fertil maine coon pige, men af flere årsager vil det absolut ikke være hensigtsmæssigt.
Vi har et stort behov for nyt blod i sibireren pt. og det kræver nye katte forholdsvist ofte, og så synes jeg ikke jeg kan forsvare rent pladsmæssigt at tage fertile katte af en anden race ind, når jeg ved mit katteantal kommer til at stige de næste par år.
Desuden er der mange forskelle på racerne, selvom de ud af til for mange virker ens, og selv om sygdommene måske er nogle af de samme, er det et kæmpe arbejde at sætte sig ind i linjerne. Og jeg gider ikke at gøre noget halvt, så hellere lade være.
Skulle jeg ha en fertil maine coon en gang, ville det kun kunne være en kat der skulle være mor til den. Og hun er nok længe kastrat til den tid. Og hvis ikke får jeg næppe vristet et afkom fra opdrætteren :stuck_out_tongue:

Så vi nøjes med at elske vores maine cooner som kælekatte, og nyde at de passer så godt ind i vores flok.

Jeg må tilstå, at jeg ikke har tid/lyst og evner til at sætte mig ind i to racer…Min store passion er briter i sølvvarianten …Og min energi skal bruges til at få det bedste og sundeste frem i denne race …

Og jeg går ikke af med mine kastrater …Når en kat har været mere end 20 minutter i mit hjem, så bliver den her for ALTID :-). Så det er stærkt begrænset hvor stort mit opdræt bliver …Men da jeg stadig er ny opdrætter, så vil jeg hellere bruge alt mit energi og kræfter på få kuld, end at gabe over for meget, og risikere det hele ender i noget sjusk, fordi man ikke har brugt den tid som er nødvendig, for at bygge et ansvarlig opdræt op.

Jeg havde også to racer for et par år siden, men stoppede med den ene race Norsk Skovkat idet jeg synes det var utrolig svært at følge to racer både i udvikling og sundhed.
Dog fylder Norsk Skovkat meget i mit hjerte, men Maine Coon passer fint til mit temperament. -thumbs
Valget var hårdt, det var næsten ælle-bælle.
Dog kom det lidt af sig selv, idet jeg startede med at teste for HCM på Norsk Skovkatte, og jeg havde faktisk ikke meget avlsmateriale tilbage efter scanning, så det var enten at starte forfra eller vælge Maine Coon som indtil da var gået fri. -thumbs

Men lur mig, om ikke der på et tidspunkt sniger sig en helt 3 race ind -høhø Jeg er nemlig facineret af Sphynx -love og så er jeg tilmed katteallergiker, så den race passer jo lige perfekt til mig -love

Selvfølgelig er det det - der er da også andre racer end min egen jeg er vildt facineret af, men derfra og til at opdrætte dem er en anden snak. Blev jeg forelsket nok, kunne jeg jo købe mig en kastrat.

Jeg syntes bare det er svært nok at koncentrere sig om een race avlsmæssigt - jeg har heller ikke plads til at have en race mere, det ville kræve at jeg skulle af med nogle af de katte jeg har og det er jeg ikke indstillet på.

Jeg har set flere have et meget succesfyldt opdræt starte med en race mere - resultatet har været tilbagegang i den oprindelige race - og den nye blev lidt la la -mai

Men jeg kender jo ikke alle opdrættere der har flere racer.

Jeg skal heller ikke opdrætte Sphynx, men derimod have en lækker kastrat -love

Jeg kommer aldrig til at have andet end MCO som opdrætter, men aby’en og ISÆR Somalien tiltaler mig, og SÅ må jeg bryde sammen og tilstå at efter jeg for et par uger siden besøgte Line og Patrick GODT nok syntes Orientaleren er en SÅ lækker mis. Jøsses jeg blev nullerputtet og jøsses jeg blev kravlet på, og det gjorde jo i sagens natur ikke så ondt som her hjemme (hvor man vejer 2 kg når man er 12-13 uger).

uh brita… jeg er vildt smigret…

Jeg vil også gerne kun opdrætte en race, for jeg frygter også at man ikke kan arbejde grundigt nok med begge racer. Men hvem ved om når man har været 20 år i opdrætter verden, om man så ikke ser anderledes på det. Jeg synes der findes garvede opdrættere ,der har så meget baggrundsviden at de nemmere kan rumme en ekstra race.

Jeg kunne personligt godt finde på, at købe en neutraliseret blå masket hun birma. Jeg ved godt det er meget specifikt, men jeg køber den først om et par år. Men jeg vil gerne have en birma fordi at jeg tror, at den vil passe godt samme med mine nusse syge orientaler. En Birma vil kunne tilføre min flok en stor del af den personlighed som jeg elsker.

Jeg kan nemlig godt lide tanken om flere racer, hvis de personlighed mæssig kan fremme hinanden…

Jeg holder mig også til en race, Jeg har rigeligt at se til med dem :smiley: :smiley: