Hvordan er det nu lige det er med udstillinger i Sverige?

Som det er nu, så skal man jo både have rabies + blodprøve + ormekur, men er der ikke noget med, at reglerne bliver ændret snart?

Hvornår er det, de ændres fra? Et eller andet siger mig, at der sker en ændring d. 1.7., men jeg husker muligvis helt forkert eller blander noget sammen.

Er der nogen, der kan opklare dette for mig? :slight_smile:

Jeg mener at fra d. 1/1-2012 skal man ikke længere tage blodprøve… Men jeg er ikke helt sikker…

Fra 1. januar 2012 kræves der ikke længere blodprøve, for at de kan rejse til Sverige:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarochkatterinforsel/kommandeforandringar.4.773c089e128e1620fa5800086858.html

Den ændring, der kommer 1. juli, har ikke mere med Sverige at gøre end med så mange andre lande, for det er derefter, katte skal være chippet for at krydse landegrænser :slight_smile:

Ændringerne med Sverige, England og Irland kommer først pr. 1. januar 2012.

Tak for svar :slight_smile: Når blodprøven så afskaffes, så er det samme rabiesregler som til Tyskland, der så gælder?

Er der ikke noget med, at ormekuren også bliver afskaffet?

[QUOTE=En forhenværende bruger;578421]Tak for svar :slight_smile: Når blodprøven så afskaffes, så er det samme rabiesregler som til Tyskland, der så gælder?

Er der ikke noget med, at ormekuren også bliver afskaffet?[/QUOTE]

Der står i linket, at reglerne om ormekur ændres, men at de nye regler ikke er fastlagt endnu :slight_smile:

[QUOTE=Christina K;578401]Fra 1. januar 2012 kræves der ikke længere blodprøve, for at de kan rejse til Sverige:

http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/inochutforsel/hundarochkatterinforsel/kommandeforandringar.4.773c089e128e1620fa5800086858.html[/QUOTE]

Ved i om det også gælder norge?

Tillægsspørgsmål: Det er 120 dage, der skal gå fra rabiesvaccine til blodprøve, ikke? Hvor længe går der fra blodprøven er taget, til man får svar?

Ca 14 dage, jeg mener vi fik svaret på 10. dagen.

Jeg har ikke hørt at det skal gælde Norge. Norge er jo ikke en del af EU og dette er en EU regel ( som Sverige, Irland og UK har haft dispensation for - men denne dispensation forsvinder per 1.1.2012). Norge står så frit for at følge EU eller ej.

Jeg har hørt at Norge har valgt IKKE at følge EU - men vi håber jo stadig…

Teresa

[QUOTE=Temple Bar;578406]Den ændring, der kommer 1. juli, har ikke mere med Sverige at gøre end med så mange andre lande, for det er derefter, katte skal være chippet for at krydse landegrænser :slight_smile:

Ændringerne med Sverige, England og Irland kommer først pr. 1. januar 2012.[/QUOTE]

Det er ikke helt korrekt, men næsten :wink:

Ændringen med hensyn til Chip er først fra 3. juli 2011.

Dernæst gælder det, at det kun er mærkninger foretaget fra og med den dato, der kommer ind under den nye lov.

Dvs hvis din kat er øretatoveret, den 12. november 2003 (altså inden den 3. juli 2011), og tatoveringen er letlæselig, så er det udnødvendigt at bruge penge på en Chip - den vil kunne få pas med øretatoo :slight_smile:

Har du allerede pas (kun med øretatoo), så bliver du heller ikke berørt.

Læs det hele på Fødevarestyrelsens hjemmeside her: http://www.foedevarestyrelsen.dk/dyr/rejse_med_kaeledyr/hunde_katte_fritter/id-maerkning_rabiesvaccination_og_pas.htm?wbc_purpose=basic&wbcmode=presentationunpublished

Med venlig hilsen
Pia Nyrup

[QUOTE=Pia Nyrup;578638]Det er ikke helt korrekt, men næsten :wink:

Ændringen med hensyn til Chip er først fra 3. juli 2011.

Dernæst gælder det, at det kun er mærkninger foretaget fra og med den dato, der kommer ind under den nye lov.

Dvs hvis din kat er øretatoveret, den 12. november 2003 (altså inden den 3. juli 2011), og tatoveringen er letlæselig, så er det udnødvendigt at bruge penge på en Chip - den vil kunne få pas med øretatoo :slight_smile:

Har du allerede pas (kun med øretatoo), så bliver du heller ikke berørt.

Læs det hele på Fødevarestyrelsens hjemmeside her: http://www.foedevarestyrelsen.dk/dyr/rejse_med_kaeledyr/hunde_katte_fritter/id-maerkning_rabiesvaccination_og_pas.htm?wbc_purpose=basic&wbcmode=presentationunpublished

Med venlig hilsen
Pia Nyrup[/QUOTE]

Så det vil sige at jeg ikke behøver at chippe min kat inden world showet, da han er øretatoveret i forvejen, og ikke har noget pas? :?

[QUOTE=Teresa Guldager;578574]Jeg har ikke hørt at det skal gælde Norge. Norge er jo ikke en del af EU og dette er en EU regel ( som Sverige, Irland og UK har haft dispensation for - men denne dispensation forsvinder per 1.1.2012). Norge står så frit for at følge EU eller ej.

Jeg har hørt at Norge har valgt IKKE at følge EU - men vi håber jo stadig…

Teresa[/QUOTE]

Hvor ved I fra, at rabiestiterproceduren til England og Irland også bortfalder d.1.1.12:? Gad vide, om de så også åbner op for, at man selv kan rejse med katten (uden at skulle involvere et fragtfirma):? Hvis den virkeligt gør det, åbner det jo op for helt nye muligheder for evt at sende katte til UK og evt at udstille i UK, da de så kun skal være 4 mdr ved indrejse.

Om reglerne til Norge - tjah, Norge har jo altid valgt at være anderledes, så de ændres muligvis ikke lige med det samme;)

Jeg indsatte linket til fødevarestyrelsen, men nu har jeg derfra kopieret følgende og mærket med fed og understregning :slight_smile:

"Fra 3. juli 2011 vil kun en mikrochip betragtes som en gyldig id-mærkning. Det vil sige, at fra den dato skal alle hunde, katte eller fritter, der skal med ud at rejse, og som endnu ikke er id-mærket, mikrochippes. Ellers kan der ikke udstedes et EU-pas til dem.

Hunde, katte og fritter, der har [B]en letlæselig tatovering, som er foretaget før 3. juli 2011, vil efter EU reglerne betragtes som lovligt id-mærket, hvorfor de godt kan få udstedt pas.

De dyr, der før 3. juli 2011 allerede har et gyldigt pas, uanset deres id-mærkning, kan fortsat rejse inden for EU og til EU (Danmark) fra tredjelande, som de hidtil har gjort[/B].

Dog anbefaler Fødevarestyrelsen, at ejeren til et dyr, der ikke har en letlæselig tatovering, får dyret mikrochippet."

Desværre kan man ikke altid være sikker på, at alle kan de nye regler korrekt! Man kan jo så vælge at iføre sig livrem og seler og chippemærke - så bør intet kunne gå galt :slight_smile:

Med venlig hilsen
Pia Nyrup

Jeg indsatte linket til fødevarestyrelsen, men nu har jeg derfra kopieret følgende og mærket med fed og understregning :slight_smile:

"Fra 3. juli 2011 vil kun en mikrochip betragtes som en gyldig id-mærkning. Det vil sige, at fra den dato skal alle hunde, katte eller fritter, der skal med ud at rejse, og som endnu ikke er id-mærket, mikrochippes. Ellers kan der ikke udstedes et EU-pas til dem.

Hunde, katte og fritter, der har en letlæselig tatovering, som er foretaget før 3. juli 2011, vil efter EU reglerne betragtes som lovligt id-mærket, hvorfor de godt kan få udstedt pas.

De dyr, der før 3. juli 2011 allerede har et gyldigt pas, uanset deres id-mærkning, kan fortsat rejse inden for EU og til EU (Danmark) fra tredjelande, som de hidtil har gjort.

Dog anbefaler Fødevarestyrelsen, at ejeren til et dyr, der ikke har en letlæselig tatovering, får dyret mikrochippet."

Desværre kan man ikke altid være sikker på, at alle kan de nye regler korrekt! Man kan jo så vælge at iføre sig livrem og seler og chippemærke - så bør intet kunne gå galt :slight_smile:

Der er så flere informationen på siden, så det er en god ide at læse det hele, så linket kommer lige igen http://www.foedevarestyrelsen.dk/dyr/rejse_med_kaeledyr/hunde_katte_fritter/id-maerkning_rabiesvaccination_og_pas.htm?wbc_purpose=basic&wbcmode=presentationunpublished

Med venlig hilsen
Pia Nyrup

Hans tatoo er let at læse, men tror bare at jeg får ham chippet, så er jeg da på den sikre side :tihi: Det ville jo være argeligt at stå i Polen og ikke blive lukket ind, fordi at de ikke kan læse den.Og manden kender ikke de nye regler, så han er forberedt på at det kommer til at koste en del :stuck_out_tongue: :tihi: