Hvordan er reglerne?

Jeg snakkede med en opdrætter her forleden og i den forbindelse kom spørgsmålet frem:

Hvis man er opdrætter under FIFe ( FD) kan man så godt opdrætte en race der ikke er godkendt i FIFe ?
Og hvis man kan det - hvordan bærer man sig så ad med at opfylde registreringsreglerne ?

For i følge FIFe så SKAL man jo registrere sine killinger FØRST i FIFe - men hvis racen ikke er godkendt i FIFe hvordan bærer man sig så ad med at registrere dem ? Eller kan man så bare lade være med at registrere dem i FIFe ?

Jeg mener at uanset om racen er godkendt i FIFe eller ej så skal man enten registrere dem i FD eller have en dispensation til ikke at registrere dem på samme måde som man må hvis man får et kuld huskatte.

Men hvad ved jeg :klapper:

Nogen andre der har en ide om reglerne ?

Nogen her som er medlem af en klub under FD/FIFe og som opdrætter en race som ikke er godkendt af FIFe ?
Måske har to racer - en der så kan registreres i FD og bliver det - og en som ikke er godkendt og hvad gør man så ?:gruble:

Teresa

Hvis jeg har forstået det ret, så vil killingerne få en RIEX stamtavle i FIFe og så en almindelig i det andet forbund opdrætter er medlem af.

Tak for dit svar - men

Nja - er RIEX stamtavler ikke kun til racerene katte der kan stambogsføres i FIFe ? men som har en eller anden ting i baggrunden man skal være obs på ?

Jeg mener - en huskattekilling får vel heller ikke en RIEX stamtavle ? :gruble:

Teresa - Jeg kender da i hvert fald et kuld der har fået RIEX stamtavler - et ups mellem en racekat og en huskat… (Det var indtil man sådan fik klarlagt proceduren med at registrering ikke er lig RIEX stamtavler ifht ups-kuld og 24 mdrs reglen) :slight_smile:

Rigtig mange ikke anerkendte racer har en ‘reserveret EMS kode’, så man får en RIEX-stamtavle på en XXX non. Der er så også racer uden EMS kode, de får en XSH/XLH kode i stedet.

OK - det vil altså sige - at man som opdrætter i FIFe/FD SKAL registrere alle killinger der fødes i opdrættet i FD uanset om racen kendes i FIFe eller ej ? ( I.e. uanset om FIFe mener det er en race eller
en blandingskat eller en huskat eller )

Teresa

[QUOTE=Teresa Guldager;663859]OK - det vil altså sige - at man som opdrætter i FIFe/FD SKAL registrere alle killinger der fødes i opdrættet i FD uanset om racen kendes i FIFe eller ej ? ( I.e. uanset om FIFe mener det er en race eller
en blandingskat eller en huskat eller )

Teresa[/QUOTE]

Huskatte kan - pr. definition - ikke få stamtavler. Men jeg vil ikke kalde det en huskat, hvis man beslutter sig for at opdrætte fx Toygers :muhaha: som er en godkendt race i et andet forbund.
Blandinger mellem race- og huskat skal registreres, hvis moderen er racekat (pga. reglen om 3 kuld i løbet af 24 måneder). Blandinger mellem to racer, som min egen Abymeser-ups’er, får RIEX stamtavle og registreret som XSH.
Blandingsracer, som givetvis aldrig bliver godkendt som rene racer i FIFe, bl.a. Tonkaneser, har også foruddefineret EMS kode - det er jo kun et spørgsmål om at gøre det muligt at registrere kattene, ikke godkende dem!

[QUOTE=Teresa Guldager;663859]OK - det vil altså sige - at man som opdrætter i FIFe/FD SKAL registrere alle killinger der fødes i opdrættet i FD uanset om racen kendes i FIFe eller ej ? ( I.e. uanset om FIFe mener det er en race eller
en blandingskat eller en huskat eller )

Teresa[/QUOTE]
Det kan blive med undtagelse af Scottish Fold og Munchkin, der er dømt ude af FIFe for bestandigt.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;663916]Det kan blive med undtagelse af Scottish Fold og Munchkin, der er dømt ude af FIFe for bestandigt.
VH
Susanne[/QUOTE]

Hm - interessant. Betyder det så, at hvis man nu er Britte opdrætter i FD men opdrætter Scottish Fold og registrerer dem f.eks. i CFA - kan man så
“komme uden om” reglen om at alle killinger skal registreres i FIFe først ?
Eller hvordan løser man det problem ?

Jeg synes det er interessant at vide dette fordi jeg hører om flere og flere opdrættere der arbejder med mere end en race og som faktisk
har valgt som anden race en race der ikke er godkendt af FIFe,

Jeg synes faktisk det virker lidt forvirrene men det er måske bare mig :klapper:

Teresa

[QUOTE=Teresa Guldager;663936]Hm - interessant. Betyder det så, at hvis man nu er Britte opdrætter i FD men opdrætter Scottish Fold og registrerer dem f.eks. i CFA - kan man så
“komme uden om” reglen om at alle killinger skal registreres i FIFe først ?
Eller hvordan løser man det problem ?

Jeg synes det er interessant at vide dette fordi jeg hører om flere og flere opdrættere der arbejder med mere end en race og som faktisk
har valgt som anden race en race der ikke er godkendt af FIFe,

Jeg synes faktisk det virker lidt forvirrene men det er måske bare mig :klapper:

Teresa[/QUOTE]
Jamen man kan slet ikke få lov at have Scottish Fold i sine brite stamtavler mere, så det er så let :slight_smile: Jeg kan ikke få FIFe´s hjemmeside til at åbne lige nu, så jeg kan ikke citere det ordret - men det er slut med Scottish Fold i briterne.
VH
Susanne

Scottish Fold skal registreres i FIFe - og de har skam også en EMS kode (SFS non/SFL non) - men det betyder jo ikke, at de bliver godkendt.

Nej, de røg ud - helt ud - ved dette års FIFe GF. De er en saga blot i FIFe.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;663986]Nej, de røg ud - helt ud - ved dette års FIFe GF. De er en saga blot i FIFe.
VH
Susanne[/QUOTE]

Nå ja - det bliver så rettet fra 1.1.12, går jeg ud fra …

Nå, men så bliver de vel registreret som XSH/XLH

[QUOTE=Camischa;663999]Nå ja - det bliver så rettet fra 1.1.12, går jeg ud fra …

Nå, men så bliver de vel registreret som XSH/XLH[/QUOTE]
Ja, det må man formode. Skal se, om jeg kan finde den fulde ordlyd et sted… lidt senere :slight_smile:
VH
Susanne

Nå, fandt lige forslagets fulde ordlyd - så vidt jeg husker er det vedtaget uden ændringer.

No progeny of cats suffering from osteochondrodysplasia regardless of ear type may be registered as BRI
No cats suffering from osteochondrodysplasia is allowed for breeding
No cats suffering from osteochondrodysplasia. or with such a cat in its ancestry can be registered with FIFe or be exhibited at a FIFe show

Samtidigt er de midlertidige EMS koder SFL non / SFS non slettet for bestandigt og kan ikke genskabes.

Med andre ord: I FIFe er Scottish Fold dømt hjem af ørådet - permanent.
VH
Susanne

Jeg ville sådan ønske, at SF-opdrætterne ville arbejde på at få showgodkendt Scottish Straight - og når det så var på plads, kunne man afskaffe fold-varianten. Det er en skøn race (bare se på den japanske kat Maru) med mange andre karakteristika end lige de foldede ører, så de kunne sagtens anerkendes som race med normale ører og uden de problemer, som de foldede ører jo desværre har vist sig at medføre.

Susanne . hvad så hvis man har et brite opdræt og ved siden af har et scottish fold opdræt … ikke noget med at bruge skotten i brite opdrættet, men kører to separate raceopdræt ved siden af hinanden i samme hjem af samme opdrætter, hvor opdrætter er medlem af to organisationer…
de scottish fold kuld kan/må man jo så ikke registrere i Fife? :? eller?
For reglen siger jo at man skal registrere alle sine killinger først i Fife :? hvilket jo så kunne være lidt svært, når de ikke kan registreres :tihi:

[QUOTE=PiaB;664080]Susanne . hvad så hvis man har et brite opdræt og ved siden af har et scottish fold opdræt … ikke noget med at bruge skotten i brite opdrættet, men kører to separate raceopdræt ved siden af hinanden i samme hjem af samme opdrætter, hvor opdrætter er medlem af to organisationer…
de scottish fold kuld kan/må man jo så ikke registrere i Fife? :? eller?
For reglen siger jo at man skal registrere alle sine killinger først i Fife :? hvilket jo så kunne være lidt svært, når de ikke kan registreres :tihi:[/QUOTE]
Jeg vil gå ud fra, at så er man pisket til kun at registrere dem i et andet forbund. Jeg kan ikke svare på det med garanti, for jeg situationen er ikke efterprøvet (regelen træder under alle omstændigheder først i kraft 1.1.12). Men det er et klart vink med en vognstang om at racen ikke er velkommen i FIFe, og man forventer sandsynligvis, at de som insisterer simpelthen helt vælger at gå i andet forbund.
Og Pil har jo ret i, at hvis man ville opdrætte dem som straight ears alene, så var mange problemer løst - men indtil videre har de jo stædigt fastholdt at det er ikke noget problem, så derfor bibeholder man de foldede ører. Desværre…
VH
Susanne

  • og det er så typisk for et forbund som FIFe … Først er der regler, og så laves der en anden regel, som man ikke kan overholde uden at bryde regel nr. 1 :dokdok:

Men det er jo ikke sikkert, at man overhovedet er interesseret i at beholde opdrættere, der insisterer på at opdrætte Folds, når nu man har taget så klar en holdning til dem…
VH
Susanne