Hvordan er reglerne?

[QUOTE=Susanne W;664103]Men det er jo ikke sikkert, at man overhovedet er interesseret i at beholde opdrættere, der insisterer på at opdrætte Folds, når nu man har taget så klar en holdning til dem…
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg kan så ikke lade være :klapper: men havde man i FIFe haft samme holdning dengang en race som Manx’en kom frem så havde den ikke været godkendt i FIFe :dokdok:

Jeg kender for lidt RIGTIGT til Scottish Fold til at kunne tage stilling hverken for eller imod. Men jeg kan bare sige, at stort set alle racer har noget at slås med og andre racer har haft alvorlige problemer da de startede op.

Jeg glemmer f.eks. aldrig da jeg forelskede mig i min første Devon. Jeg overvejede faktisk at gå igang med et opdræt - indtil jeg opdagede at det var en race med virkelig alvorlige sundhedsproblemer. Idag er disse problemer så vidt jeg ved under kontrol. Men dengang - burde de måske aldrig have været godkendt ?

Tja :gruble:

Teresa - Men én ting er sundhedsproblemer - noget andet er vel at racen defineres af en genetisk defekt, der volder smerte? :slight_smile:

Men hvis nu du lige læste lidt op på Scottish Fold :), så kunne vi bedre sammenligne og snakke om hvad der er godt at godkende og hvad der ikke er godt at godkende. MAN og DRX har jo slet ikke de problemer folds har… de er såmænd en årsag til at de ikke bliver godkendt i FIFe hverken nu eller senere. Personligt synes jeg det er fremragende at FIFe nægter at godkende en race med så store problemer, der må anses for at være smertefulde.
VH
Susanne

Da Manxen kom frem havde den også en genetisk defekt - som enten slog killingerne ihjel eller/og kunne give deformiteter i rygmarven.
Jeg tror nok man har lært ikke at parre Manx til Manx ( i.e. manglende hale til manglende hale) og det har løst problemet. Måske er der en lignende måde
at løse Scottish Fold problemet ?
Som sagt - jeg ved for lidt om racen til at kunne sige det - men Manx’en ville ikke eksistere hvis man havde været lige så kritisk dengang.
Forskellen er jo at man ikke var så kritisk dengang og det er der måske flere racer der kan være glade for.

Iøvrigt så var/er problemet med Devon’en også genetisk og forvoldte syge ( og dermed smerteramte) katte.

Men igen - jeg har ikke selv nok kendskab til Folden til at sige for eller imod den. Jeg HAR såpas kendskab til Munchinen til at jeg
har svært ved at tro at RACEN som sådan skulle have et sundhedsproblem der burde udelukke den fra registrering.
Jeg har set Munchin gøre det mest utrolige ting som de absolut ikke kunne gøre hvis de havde problemer. Så som
at løbe op af en halv dør og hoppe over den og ned på den anden side.

Omvendt har jeg nok kendskab til FIFe til at vide at man ofte er “løbet med en halv vind” og har lavet regler der er alt
andet end gennemtænkt. Derfor min skeptisme.

Teresa - Ja, og jeg er heller ikke tilhænger af manx af samme årsag :slight_smile:

[QUOTE=Teresa Guldager;664134]Omvendt har jeg nok kendskab til FIFe til at vide at man ofte er “løbet med en halv vind” og har lavet regler der er alt
andet end gennemtænkt. Derfor min skeptisme.[/QUOTE]
Jamen jeg opfattede nu også dit første indlæg om folds som det som et typisk “FIFe er dåååååm” indlæg, og du er jo i din gode ret til at være skeptisk :slight_smile: Men det ville stadig være lettere at snakke om det, hvis vi rent faktisk talte om det samme, og ikke hvad du kan huske nogle andre racer havde af problemer, som ikke har noget med folds at gøre.
VH
Susanne

Nu var det så ikke det tråden handlede om. Hvad der burde være/blive godkendt og hvad ikke.

Men snarere hvordan man som opdrætter stiller sig hvis man er medlem af en klub under FIFe/FD og opdrætter en FIFe godkendt race
og så OGSÅ vil opdrætte en race der IKKE er godkendt i FIFe. Skal killingerne fra den ikke godkendte ( enten den potentielt kan blive godkendt eller ej)
så registreres i FD OGSÅ eller kan man nøjes med at registrere den i en anden organisation.

Og det var som udgangspunkt ikke en FIFe kritik - men simpelthen et praktisk spørgsmål.

Det må Conni Nissen da næsten vide… hun opdrætter jo både burmeser og singapura… og registrerer i FIFe :slight_smile:

Ang SF… Det er en af de racer, som jeg bare ikke mener nogensinde burde have været godkendt! Den defekt, som giver de foldede ører, giver også defekter i resten af kroppens brusk og det vil give katten store smerter med tiden! Prøv bare at gå ind på en SFopdrætters hp - der er ingen katte med foldede ører over ca 5 - 7 år! Hvorfor mon?
Selvfølgelig kan man så nøjes med at opdrætte SF med straight ører - men hvad er meningen med det? Det er jo blot endnu en korthåret kat i rækken af så mange andre korthårede katte :slight_smile: Der er ikke meget, som skiller den ud som race…
Her er hvad Wikipedia ganske kort fortæller om tilstanden:

Osteochondrodysplasia is believed to be caused by or linked to the dominant (folded-ear) gene. If both parents have folded ears, their kittens will be extremely likely (1 in 4 chance, virtually guaranteeing at least one per litter) to be affected by malformed bone structures and develop severe painful degenerative joint diseases. This condition can also affect Scottish Folds with one copy of the gene, but usually to a much lesser extent. While ethical breeders breed Fold/non-fold and not Fold/Fold (in the same way Munchkins are bred) to reduce the problem,[3] even those with one copy of the gene develop progressive arthritis of varying severity, leading one vet to recommend abandoning the breeding of folded cats entirely.[7][8] For this reason the breed is not accepted by either the Governing Council of the Cat Fancy[9] or the Fédération Internationale Féline;[10]

Og man kan læse meget mere udførligt via dette LINK

Skal man tale etik i forbindelse med opdræt af racer med defekter, så må det væsentligste være at defekten ikke medfører væsentlig gene for (ideelt set) hverken den enkelte kat eller især racen som helhed.
Manx haleløshed skyldes ganske rigtigt et letalgen, men dette medfører som regel enten abort af killingerne, dødfødte killinger eller ikke levedygtige killinger, der dør indenfor de første døgn. Derudover har Manx som race bevist sin levedygtighed ved at kunne overleve igennem århundreder - oven i købet i et forholdsvist isoleret miljø. Der findes enkelte manx, som har rygproblemer som følge af den manglende hale, men det er et fåtal og bestemt ikke noget, der helt automatisk følger af at være haleløs! Dertil kommer, at racen har været opdrættet i årtier og at problemerne er kendte af opdrætterne… Selv jeg kender til dem - og har faktisk gjort det i rigtig mange år! Kan huske, at de stod beskrevet i det allerførste eksemplar af politikkens kattebog, jeg fik mellem fingrene engang i slut70’erne :slight_smile: Jeg vil tro at en del af racens problemer idag kun optræder yderst sjældent…

Munchkinracen er så vidt jeg ved “kun” en race med dværgvækst på benene - på samme måde som fx gravhunde… Racen skulle ikke være generet af dette og de korte ben skulle heller ikke give problemer senere i livet. Her er spørgsmålet vel mere om man overhovedet mener, at en sådan defekt er noget, der bør avles på?

De to nævnte racer mener jeg dog ikekan sammenlignes med problematikken omkring opdræt af SF!
Ingen af de to racer har som mål at frembringe individer med en defekt, som på sigt vil give smerter under en eller anden form! Det er derimod målet hos SF med foldede ører… for - uden de foldede ører, ingen bruskdefekt og altså ingen langsomt fremadskridende smertetilstand.

[QUOTE=Ann K;664182]Munchkinracen er så vidt jeg ved “kun” en race med dværgvækst på benene - på samme måde som fx gravhunde… Racen skulle ikke være generet af dette og de korte ben skulle heller ikke give problemer senere i livet. Her er spørgsmålet vel mere om man overhovedet mener, at en sådan defekt er noget, der bør avles på?
[/QUOTE]
I hvert fald har FIFe en passus (B&R §3.6.2) der udelukker anerkendelse af nye racer hvis fænotype er medfødte anomaliteter eller hvis karakteristika er kendt for at give katten ubehag. (Helt klart målrettet mod Scottish Folds og Munchkin - men udelukker samtidigt andre racer med lignende problemer) . I samme paragraf udelukkes det også at anerkende flere hårløse racer end de allerede nu anerkendte, igen fordi der - trods alt - er tale om en defekt. Og en del af grunden til det er selvfølgelig at man ikke ønsker at katteudstillinger skal udvikle sig til freak shows. Jo mere man tillader af exotiske variationer af katten, jo længere væk man kommer fra “normale katte”, desto hurtigere pådrager man sig først dyreværnsgruppernes opmærksomhed, og dernæst politikernes - og så kan man hurtigt ende i den situation, at man ikke længere selv bestemmer, hvad man har lov at opdrætte, men at myndighederne lægger begrænsninger på det. Utopi? Tja, vi skal jo ikke længere væk end til Tyskland, hvor opdræt af hvide katte ikke er tilladt i enkelte delstater pga. risikoen for døvhed.
VH
Susanne

Og singapura registreres forresten som SIN non på RIEX stamtavler - lidt endnu :slight_smile: Håber virkelig de bliver godkendt til næste år :bebe:
VH
Susanne

Hvorfor er de egentlig ikke godkendte? Singaen altså… Og her tænker jeg ikke kun DK, men generelt. Har ingen nogensinde gjort det arbejde, der skal til?

Hvad mener du med “generelt”? Singapura er godkendt i CFA, GCCF, TICA og WCF (og sikkert også andre steder, som jeg ikke kender til).

Det er lige på trapperne, godkendelsesshow på JYRAKs udstilling i Brædstrup til januar. Det kan være svært at samle tilstrækkeligt med katte af en ny og relativt lille race så det er noget der tager lang tid og nogle generationer, før det kan lade sig gøre - men nu er den endelig ved at være der. Forslaget til den officielle FIFe standard er skrevet, det rette antal medlemmer af B&R samt J&S kommissionerne er kørt i stilling, og der er reserveret hotelværelser til udstillerne - så håber jeg at det lykkes, for de kommer langvejs fra - Rumænien og Finland primært!
VH
Susanne

Jeg mente i FIFe som helhed - ikke kun i FD… Det var klodset skrevet.

Tak Susanne - håber det lykkes!

[QUOTE=lenschow;665363]Jeg mente i FIFe som helhed - ikke kun i FD… Det var klodset skrevet.
[/QUOTE]

FD har slet ikke mandat til at godkende nogen racer uden om FIFé :wink:

Jeg opdrætter mine ikke godkendte Singapura under FD, og mit kuld fik FD stamtavler med RX, og da det jo under FIFE t kan man altså godt!

Cats og Conni

Nu er Singapuraen godkendt i både CFA og Tica, og i UK hvor der er en del opdrættere. udstiller de jo i disse fora:A t jeg "hænger ved " FIFe, er fordi jeg startede med burmesere!
At få en race godkendt i FIFE kræver flere/ mange opdrætterere. Der da kravene er “uendelige” Der blev kort forsøg i Østrig for nogle år siden. men jeg ved ikke hvad der gik galt ?

Jeg er selv forundret over, at en race ikke automatisk godkendes i de forskellige forbund??
Cats og Conni