Hvordan går sammenføringen?

Jeg har tidligt idag fået Njord hjem, han er killing på 12 uger.
Jeg har tidligere sammenført Nuka med de 2 “gamle” men der var de ikke så gamle som nu ( Borg og Saga er 2 år og Nuka 1½ år) og vil derfor gerne høre jeres mening på den hidtidige sammenføring.

NJORD kom hjem og blev lukket ud og gik straks igang med at undersøge hele huset med højt løftet hale. Han spiste straks af maden og gik meget hurtigt på en af bakkerne (der er 4). Han er meget kælen og beynder at spinde lige så snart man kigger på ham eller når han prøver at smyge sig op af en af de andre katte. Får han et hvæs eller et pote slag ligger han sig straks på ryggen men er dog oppe igen efter 5 sekunder og fortsætter sin færden med højt løftet hale. Njord ligger lige nu i en hængekøje i klatretræet i stuen.

BORG startede med at hvæsse højlydt af Njord og trak sig så som om han var lidt bange (specielt hvis Njord løb imod ham). Hver gang han kom i nærheden af Njord skete det samme og nogle gange gav han også et potedask (uden klør). Borg var meget utilfreds da Njord havde lagt sig i hans hængekøje i klatretræet og da Njord kom lidt for tæt på da Borg var iagng med at spise. Her til aften har Borg slikket Njord i hovedet 2 gange imens Njord gned sig op af ham dog fortrak Borg sig med grynten (et grynten han bruger hvis han er lidt utilfreds) når Njord blev for ivrig. Borg begynte at hvæse af Nuka efter hun hvæste af Njord. Borg har også knurret af mig på et tidspunkt jeg tog ham op. Lige nu har Borg valgt at gå ind på kontoret for at sove, hvilke han aldrig gør (han ligger altid i stuen).

SAGA har hele tiden holdt sig lidt i baggrunden hvilke hun altid gør når der sker noget nyt. Hun træder baglæns og hvæser hvis Njord går imod hende. Dog har hun været helt tæt på Njord og kigget og snust når han lå og sov. Saga er lidt mere navøs end hun plejer at være men det var noget jeg havde forventet. Saga havde ikke løst til at spise sin aftens mad hvor hun plejer så jeg valgte at stille den ud i løbegården hvor Njord ikke kommer endnu. Lige nu ligger Saga og sover sammen med Borg inde på kontoret som hun så tit gør.

NUKA vil helst være på 2 m afstand af Njord og hvis Njord kommer tættere på hvæser hun. Hun har dasket til Njord 2 gange fordi han kom for tæt på men valgte så selv at gå efter Njord havde lagt sig ned. Nuka er meget interreseret i Njord killinge leg og det dirre nærmest i hende når hun ligger og kigger på. 2 gange var hun tæt på at glemme sin angst og lege med men lige så snart Njord rørte ved hende begynte hun at hvæse. Her til aften har Nuka og Njord stødt næsserne sammen 2 gange. Nuka ligger nu ved siden af mig i sofane som hun altid gør.

Hele dagen har de 3 gamle kunne gå i løbegården (kommer der ud via køkkenvinduet) og har nok været der ude lidt mere end de plejer sikkert fordi Njord ikke kan komme der ud. De 3 gamle har ikke spist nær så meget som de plejer.

Jeg har tænkt mig at Njord skal ind og sove sammen med mig i soveværelset i nat (og sikkert flere nætter) men er der mere jeg kan gøre? Skal jeg gøre mere eller bare lade dem helt være? Jeg må nok indrømme at jeg ikke laver andet end at holde øje med misserne og samtidig overfortolker jeg sikkert også det der sker.

Hvad syntes i - hvordan går sammenføringen?

Nu kan jeg kun tale fra egen erfaring, som ikke er så stor som så mange andres herinde. Men det lyder meget normalt. Og ret positivt for mig at allerede nu har Borg slikket ham, Saga har snuset til ham og at Nuka knap har kunne lade være at lege med. At de får hvæst lidt af hinanden eller dig er nok pga. generel utryghed ved situationen og nye dufte. (Min den mellemste (datter af den ældste) hvæser af sin mor, bare hvis moderen har fået et bad indtil moderen har fået sin normale duft tilbage, det omvendte sker ikke hvis det er datteren der har fået et bad)

Hehe, og sikken en selvtillid ham Njord har, god fornøjelse med ham. Jeger sikker på de alle 4 falder til sammen i løbet af en vis periode. De skal bare lige finde ud af at ham den lille nye ikke er farlig :slight_smile:

I mine ører lyder det, som det går overordentlig godt -thumbs …helt klart et pluds at den lille fyr er så modig, så det er nok ikke mange nætter du får med ham alene -høhø

Jeg ville også mene at det går da rigtig godt her -love -love

I dag (ind til videre) er det faktisk gået endnu bedre.
Borg slikker Njord hver gang han kommer forbi ham. Dog får han lige en løftet pote hvis Njord ikke stopper med at løbe efter ham.
Saga holder stadivæk afstand men kommer tættere og tættere på. Dog blev hun godt knotten på ham da han ville ligge sig op til hende i hendes hængekøje.
Nuka har overhovedet ikke hvæst (kan man sige det sådan?) af ham. Hun holder hele tiden øje med ham og har hilst næse mod næse med ham 2 gange.
Njord var meget utilfreds da jeg lukkede ham for sig selv ½ times tid (jeg skulle ha ordnet noget i haven). Han mijavede og pev samtidig med han prøvede at kommer ud til de andre på den anden side af døren. Kan jeg bare lade ham være sammen med de andre (altså får en kort stund)?

Alt i alt vil jeg mene det går godt som i også skriver. Jeg er bare den type der overfortolker alt og ser et hvæs som noget meget voldsomt men i katte sprog er det vel det samme som nej eller stop.

-pote -pote -pote -pote

Jeg har for 2 uger siden også fået ny han killing, som jeg har sammenført med mine 3 missedamer på 3,3 og 2 år. Denne gang har det taget nogen længere tid end førhen, går udfra at det er fordi alle damerne er blevet det ældre. Men som din killing, har min også stor selvtillid :slight_smile: Selvom vi nu er på 3. uge hvæser de store af ham i ny og næ. Han fatter bare ikke at når de vil vaske ham skal han ligge stille og ikke lege/bide. Heldigvis er han så lille at de store kan hoppe op på borde og reoler hvor han endnu ikke kan nå :stuck_out_tongue: han vil jo bare lige 24/7 -engel

Men tillykke med din nye killing, det lyder som om det går, nøjagtig som det skal -jegkrydser

Ja, for mig at se kan du sagtens lade ham være med dine tre? Når de alle allerede nu tager det så pænt, så tror jeg ikke at der sker noget ved det.
Og nemlig, et hvæs er jo bare et nej/stop etc :slight_smile: Jeg har aldrig taget det så tungt hvis en af mine hvæste af den anden, det betød jo bare at nu skulle vedkommende at stoppe med det den havde gang i :slight_smile:

Det går enddag bedre nu. Borg er begyndt at lege med ham - dog kan Njord ikke stoppe med at springe op i hovedet på ham så Borg må lige stoppe ham ved at vælte ham omkuld.
Nuka tillade Njord at ligge sig op ved siden af hende når de skal sove dog skal han ikke komme for tæt på.
Saga er mere reseveret og gider ham bare ikke (det var hvad jeg havde forventet). Hun gider slet ikke når han vil lege.
Det bedste ved det hele er at jeg langsomt få mine kæle katte tilbage - de første 2 dage var der ingen af dem der gad mig uanset hvad jeg prøvede.
En ting er sikkert jeg er ikke så god til at læse mine kattes sprog som jeg troede jeg var og denne sammenføring har lært mig meget om mine katte og deres være måde.

Ih, det er dejligt at høre at det er gået så godt. :slight_smile:
Men ja, sådan noget lærer normalt en nye ting, altid dejligt…

I nat sov jeg på sofaen i stuen så Njord tilbragte hele natten med de 3 andre. Jeg tror det er gået over alt forventning, jeg er i hvert fald ikke blevet vækket af larm, skrig eller hvæs.