Hvordan holder man liv i krydderurter?

Ja, hvordan gør i?

Jeg passer og plejer dem bedre, end mine planter nogen sinde er blevet passet før (normalt bliver de vandet en gang i måneden - krydderurter bliver vandet hver dag OG overskydende vand hældt fra), og alligevel dør de imellem fingrene på mig, et par dage og de er helt væk…

Kan det have noget at sige, at jeg køber dem i et supermarked?

mvh. tina

Jeg kan heller ikke holde liv i mine!! Jeg tror også det har noget at gøre med at de ikke får helt nok sollys.

[quote=taina;294592]Ja, hvordan gør i?

Jeg passer og plejer dem bedre, end mine planter nogen sinde er blevet passet før (normalt bliver de vandet en gang i måneden - krydderurter bliver vandet hver dag OG overskydende vand hældt fra), og alligevel dør de imellem fingrene på mig, et par dage og de er helt væk…

Kan det have noget at sige, at jeg køber dem i et supermarked?

mvh. tina[/quote]

Køb en pose god pottemuld og start med at give dem lidt mere og bedre jord og lad dem stå lyst; krydderurter er ikke specielt sarte og vanding hver dag er nok i overkanten :slight_smile:

Det kan jeg godt fortælle jer hvad problemet er …

Nu kører jeg som sagt lastbil . Kørt både med planter , frugt og grønt.
Jeg er uddannet på skole i frost, køl og følsom gods og har en stor int for dette område.

Noget som chokker mig meget , stort set alt frugt, grønt og planter bliver håndteret forkert. Eks. jeg kørte som afløser for et firma som kører køl(mælk , kød med mere) frugt og grønt. Vi skulle kører alt på plus 2 grader selv om vi eks havde planter som ikke kunne tåle kulde og krydderurter skal køres på mindst plus 12 grader med høj luftfugtighed (stod på planterne)
Når i så kommer hjem i varmen eller der er mere varmt end de 2 grader så går planten i chok og dør.

Jeg griner hver dec. når jeg ser jule stjerner stå ude på gaden de skal køres på 17,8 grader ellers går de til. Supermarket stiller dem i kulden og når i kommer hjem med dem så falder alle bladene af. De skal stå i varme hele tiden og når man køber planten skal den pakkes ind og beskyttes mod kulde.

Problemet er dårlige speditør til at planlægge turene og tænke over varen.
Plus dem der er i supermarket ikke forstår det med tempratur og hvad man må sætte sammen for nogen planter kan ikke sammen med frugt /grønt og omvendt. Der mangler helt klar uddannelser jeg griner hver gang jeg ser reklamer hvor de skriver hvordan de tænker kvalitet og bla bla og når man så kommer til supermarket så er frugt, grønt og planter ved at gå til fordi de er i chok eller de er sat sammen med noget som de ikke kan tåle.

Så kort og godt i handler de forkerte steder der ikke forstår at håndter varen som de sælger.

ja - supermakredskrydderurter er ikke designet til at overleve men til at blive brugt de kan ikek holde

hvis du vil have nogle langvarige - så skal du købe rigtige planter på en planteskole, have dem udenfor (nogle kan godt klare inde med de fleste vil gerne ud), have potter der er store nok, ikke vande FOR meget - kun når de er tørre og dertil huske at klippe de store stilke af til brug så de kan sætte nye :slight_smile:

dem der overlever bedst er løvstikke, cintronmelisse, timian, oregano/merian, salvie, mynter, purløg, estragon… hvis de ellers har jord nok og får vand en gang i ugen og står ude - så er de næsten umulige at tage livet af

[quote=Battlestar;294642]hvis du vil have nogle langvarige - så skal du købe rigtige planter på en planteskole, have dem udenfor (nogle kan godt klare inde med de fleste vil gerne ud), have potter der er store nok, ikke vande FOR meget - kun når de er tørre og dertil huske at klippe de store stilke af til brug så de kan sætte nye :slight_smile:

dem der overlever bedst er løvstikke, cintronmelisse, timian, oregano/merian, salvie, mynter, purløg, estragon… hvis de ellers har jord nok og får vand en gang i ugen og står ude - så er de næsten umulige at tage livet af[/quote]

Og selv hvis du vil plante dem “frit”, er det en god ide at plante dem i en
stor spand i jorden, fordi mange krydderurter har det med at brede sig helt
vild og uhæmmet. Ved at lade dem vokse i en spand, ved du nogenlunde,
hvor du har dem - dog ikke citronmelissen, den kommer overalt, men er
næsten ikke til at undvære i en krydderurtehave :slight_smile:

[quote=Charlotte Oeh.;294677]Og selv hvis du vil plante dem “frit”, er det en god ide at plante dem i en
stor spand i jorden, fordi mange krydderurter har det med at brede sig helt
vild og uhæmmet. Ved at lade dem vokse i en spand, ved du nogenlunde,
hvor du har dem - dog ikke citronmelissen, den kommer overalt, men er
næsten ikke til at undvære i en krydderurtehave :)[/quote]

Prøv med peberrod -what -what

Feks Persille og purløg, der er simpelthen for mange planter i en for lille pot så de har ikke plads til at gro.

Hvis du ønsker at en købe krydderurt skal holde skal den pilles fra hinanden og kun få af planterne skal så plantes ud i en noget større potte.

Som Battlestar ganske rigtig siger så er de ikke beregnet til at kunne holde, men gør du som jeg har skrevet så vokser de næsten med garanti :slight_smile:

Jeg fik vistnok en gang en peberrod forærende af min tante, og hun sagde,
at jeg skulle grave den halvt ind under en flise - syntes det lød underligt,
men måske det var et trick til at begrænse den??

Køkkenhaven blev nedlagt senere, fordi vi lavede hønsegård, så den er
blevet biologisk bekæmpet, tror jeg :muhaha:

Tusind tusind tak for alle de gode råd. Med tiden vil jeg gerne have en krydderhave ude, men her om vinteren ved jeg, at jeg er for doven til at gå ud i den - så jeg vil rigtig gerne have nogle potter inde. Jeg vil prøve at gå på planteskole, eventuelt plante om, behandle dem næsten lige så dårligt som mine anre planter, og så skal de flytte til vinduerne, hvor der er masser af plads (men jeg ville beskytte dem mod solen, hahaha!)

mvh. tina

[quote=taina;294699]Tusind tusind tak for alle de gode råd. Med tiden vil jeg gerne have en krydderhave ude, men her om vinteren ved jeg, at jeg er for doven til at gå ud i den - så jeg vil rigtig gerne have nogle potter inde. Jeg vil prøve at gå på planteskole, eventuelt plante om, behandle dem næsten lige så dårligt som mine anre planter, og så skal de flytte til vinduerne, hvor der er masser af plads (men jeg ville beskytte dem mod solen, hahaha!)

mvh. tina[/quote]

Det er så ikke nok at gå på planteskolen , for der er nogen der har samme problemer . Så det er vigtig og spørge om hvordan det har været transpoteret.
Igen med jule stjerner hvis man kan se de står uden for i kulden så ved de ikke noget om det de handler me

det er heller slet kke nødvendigt - fra slut oktober til ultimo marts rører jeg overhovedet ikke ved min!!

Jeg bliver jo nødt til at gå ud i den, hvis det er derude, krydderurterne står, og jeg skal bruge krydderurter… lissom :tihi:

mvh. tina

[quote=skeem;294743]’

Det er så ikke nok at gå på planteskolen , for der er nogen der har samme problemer . Så det er vigtig og spørge om hvordan det har været transpoteret.
Igen med jule stjerner hvis man kan se de står uden for i kulden så ved de ikke noget om det de handler me[/quote]

Jeg husker at spørge ad. Tak igen :slight_smile:

mvh. tina

jeg har arbejdet med frugt og grønt osv i 10 år og det er ganske rigtigt som skeem siger, det bliver ganske enkelt behandlet/transporteret forkert og det at supermarkedet stiller frugt og grønt udenfor er ganske enkelt en synd af rang, for det er der stort set ingen frugt og grønt/ blomster der er “designet” til, ihvertfald ikke når de er plukket osv, for alt det der med at de kommer ind fra kulden, ud i kulden igen, ind i varmen og så ud i kulden igen, det er helt klart dødsdommen for div planter og frugter osv osv
og lige præcis krydderurter er noget af det meste sarte man ka forstille sig.
det bedste er helt klart at man planter krydderurterne selv og så stort set kun vander dem når der er behov og så ellers bare lade dem passe sig selv

syntes også en anden tanke som slår mig … Det er naturen jeg kan blive harm hvor meget diesel olie vi bruger på at køle eller varme ting i traileren . Så kan man se i supermarket at det er total spild .
Det mangler helt klar uddannelse inden i supermarket.

Suk, ja, hvor har I ret.
Jeg kan så melde fra min tid som biologistuderende (jow da, jeg brændte for miljø, fugle, svampe, flora - og kom ind på et totalt renoveret studium med lutter kemi og matematik :thumbdown: ) med lidt info:

Frugt og grønt, der opbevares dagen lang lige ud til en befærdet vej, f eks Nørre- eller Vesterbrogade, har et usundt stort indhold af bly fra benzinen - dvs, det var så inden blyfri benzin og alt det.
Det blev simpelthen dokumenteret, at når frugt og grønt er tæt på biltrafik, så optager det en masse af det skidt, der nu kommer ud af udstødningen på en bil.
Så det er altid bedre at handle fra de kasser, der altid er inde i butikker, som ikke stiller kasser ud til gaden.
Det er muligvis et smart salgstrick, der skal virke “naturligt” a la landligt marked. Men på et landmarked “i gamle dage” var der heste- og oksevogne, og ikke biler med udstødning!

Frugt og grønt bør være inde i butikken af flere årsager. Varens sundhed, og vores.

Apropos, hvad kan I kyndige i tråden sige om Føtex’ kølige og befugtede grønt-afdelinger?

Selv synes jeg bare, at de er rarere at være i end resten af varehuset, hvor der ellers er alt for varmt, når man kommer med overtøj på.
Luft mere ud, og giv personalet jakker :?

[quote=MiSi;296064]Suk, ja, hvor har I ret.
Jeg kan så melde fra min tid som biologistuderende (jow da, jeg brændte for miljø, fugle, svampe, flora - og kom ind på et totalt renoveret studium med lutter kemi og matematik :thumbdown: ) med lidt info:

Frugt og grønt, der opbevares dagen lang lige ud til en befærdet vej, f eks Nørre- eller Vesterbrogade, har et usundt stort indhold af bly fra benzinen - dvs, det var så inden blyfri benzin og alt det.
Det blev simpelthen dokumenteret, at når frugt og grønt er tæt på biltrafik, så optager det en masse af det skidt, der nu kommer ud af udstødningen på en bil.
Så det er altid bedre at handle fra de kasser, der altid er inde i butikker, som ikke stiller kasser ud til gaden.
Det er muligvis et smart salgstrick, der skal virke “naturligt” a la landligt marked. Men på et landmarked “i gamle dage” var der heste- og oksevogne, og ikke biler med udstødning!

Frugt og grønt bør være inde i butikken af flere årsager. Varens sundhed, og vores.

Apropos, hvad kan I kyndige i tråden sige om Føtex’ kølige og befugtede grønt-afdelinger?

Selv synes jeg bare, at de er rarere at være i end resten af varehuset, hvor der ellers er alt for varmt, når man kommer med overtøj på.
Luft mere ud, og giv personalet jakker :?[/quote]

Igen så er afd for frugt og grønt lavet forkert … for man skulle havde en køle afd og en der der varm for der er så stor forskel på planter/frugt og grønt.
Jeg syntes det er lidt man kæmper for øko grønsager vi bruger en masse diesel olie på at køle/varme og når det så kommer i butikken så behandles det forkert det syntes jeg ikke hænger sammen .
Som jeg har sagt der mangler uddannelse inden for branchen.

jeg vil så lige sige at det altså heller ikke er altid transport-delen fungere helt som den skal, der sker osse masser af fejl og mgl i den del.

Altså det kan godt være at transport og meget andet spiller ind, men fakta er er der i en lille urtepot fra supermarkedet er for mange planter i en for lille pot. De gror simpelthen hinanden ihjel.

Skal de bruges skal de deles og sættes i større potte :slight_smile: