Hvordan kan tand problemer ses?

Jeg syntes jeg læser og høre meget om katte der har tand problemer, desværre.
Min nabo har en kat som i tandkødet rundt om hjørne tænderne er en lille smugle mørkere end selve tandkødet men en dyrlæge har set på det og siger der ikke er noget - men hvor stor en farve forskel skal der være før alarmen skal lyde? Er der nogle der ligger inde med et billed hvor man kan se at katten har tandkøds problemer?

Er der andre måder hvorpå man kan se katten har tand problemer?

Er der noget man kan gøre forebyggende for kattens tænder?

Et dumt side spørgsmål. Er der nogle der kan fortælle mig hvad man fodre en kat med når den har fået hevet halvdelen eller flere tænder ud. Der var en kat herinde tror jeg nok der kun har hjørnetænderne tilbage hvad dælen fodre man den med?

På www.felisdanica.dk ligger alle Jens Ruhnau’s artikler om tandlidelser.

En tandløs kat kan spise daggamle kyllinger - gummerne bliver hårde.

Tak Lis for et rigtig godt link til meget spænende læsning.

Var ikke klar over deres gummer blev hårde. Havde en forstilling om at de skulle spise tørfoder med vand i. Når du siger dag gl kyllinger så vil de jo også kunne spise kogt kylling o.s.v.

[quote=Lis Dahlstrøm;176118]

En tandløs kat kan spise daggamle kyllinger - gummerne bliver hårde.[/quote]

Har du egen erfaring :slight_smile:

Min Chilli der ikke har mange tænder tilbage spiser lystigt tørfoder i samme omfang som før…
hun har aldig ville ha vådfoder, og det havde hun ikke tænkt sig at ændre på da hun fik fjernet tænderne!!
til at starte med holdte hun sig til de små kroketter hun kunne sluge, og nu begynder hun langsomt at knase dem igen!!

I Chillis tilfælde har det udviklet sig over flere år, og derfor har jeg ikke synderligt lagt mærke til det, da hun tabte de første tænder, fortænderne, var der praktisk talt ikke noget at se men hun lugtede en del ud af munden…

efterhånden som årene er skredet frem er hendes tandkød blevet mere og mere rødt omkring tandhalsene og inden for den sidste til tilsvarende hævet, og lugten ud af munden har været umulig at fjerne!!

Røde kanter skal ikke bare ignoreres, som dyrlægen siger.
Det er blot fordi, at mange dyrlæger og veterinærsygeplejersker ved, at det kræver et ret stort arbejde fra ejeren, at gøre noget ved det (daglig tandbørstning). Jeg blev selv mødt med en “det får du hende aaaldrig til” på min dyreklinik, da Amira havdt rødt tandkød og lugtede ud af munden allerede som 6-måneders. Derfor har jeg også valgt Jens Ruhnau som tandlæge, da jeg ikke vurderer min egen klinik til at være kompetent nok, når de kan finde på at sige sådan.
Ville du ikke også selv være øm i munden, hvis du havde misfarvninger i tandkødet?
Der kan selvfølgelig lige først afprøves med råfodring, diverse tilskud, t/d, RC Veterinary Dental osv. Men hvis intet af det hjælper, så er tandbørstning det mest effektive. For hvis først en mild tandkødsbetændelse udvikler sig til paradentose, så er der ingen vej tilbage.

Og ja, som de andre skriver, så skulle en tandløs kat fint kunne spise tørfoder. Men det er da en meget sørgelig omgang at skulle igennem, hvis man kan undgå det med god mundhygiejne.