Hvordan kommer man igang?

Hvordan komme man igang som opdrætter?

Kan godt regne ud man skal have en hun kat:) og at den skal parres osv. men skal man ikke være registreret et eller andet sted? og hvad med navn, så et sted at man skulle ansøge om navn men hvor?

Hvad kræver det og kan man få hjælp til spørgsmål m.m nogen steder:?

håber i kan besvare nogle af mine spørgsmål-jegkrydser

Der er mange måder at starte på… den ene er det du beskriver.
Nemlig at melde sig i en hoveklub, søge stamnavn, få fat i en fertil hunkat og så parre med en fertil hankat af samme race.
I mine øjne er det lig med ukritisk produktion af racekillinger!

Så er der den mere besværlige måde…

Igen startende med at melde sig i en hovedklub under FD (eller evt Viking Cats - TICA, der nu også er i Danmark).
Du kan sagtens vælge at søge stamnavn på dette tidspunkt, men personligt ville jeg nok vente lidt…

Så anskaffer du dig en eller to kastrater af den udvalgte race - og går på udstilling med dem!
Ustillinger er et fremragende sted at få udbygget sit netværk indenfor en races samlede opdrættere… Samtidig lærer du noget om din race, du får set forskellige typer indenfor racen… og kan derfra finde ud af hvad du selv foretrækker og vil fokusere på i dit eget opdræt.
Mentorprogrammet indenfor FD er endelig ved at komem op at køre… så naturligvis melder du dig også til der, sådan at du kan få hjælp, råd og vejledning fra dygtige og erfarne opdrættere. Måske opdrætter de ikke lige den race, du selv er interesseret i, men mange ting indenfor opdræt er egentlig meget ens - fx adfærd, indretning, killingefødsler, parring osv osv.

Og om et par år gør du så alvor af dine planer… og finder din allerførste avlshun af din udvalgte race, med den type du foretrækker og fra et opdræt som du har lært at kende og stoler på.

Eller også køber du en fertil hun nu og begynder din produktion…

Beslutningen er helt din egen…

Min bedste anbefaling til dig vil være, at gå på udstillinger (fx med de katte du allerede har?) og få nogle kontakter til andre opdrættere. Find ud af, hvad du gerne vil med at opdrætte.
Hvis du kun vil gøre det for at producere killinger, er mit bedste råd: Lad være! Skal du være en ordenlig opdrætter, er det nemlig en dyr hobby - og “producenter” er der så rigeligt af :wink:
Men hvis du virkelig vil noget med det, så er det da bare op på hesten :slight_smile:
Meld dig ind i hoved- og specialklub, tag alle de kurser du kan komme i nærheden af, begynd at studere stamtavler, besøg en masse opdrættere, bare for at snuse lidt rundt, spørg dig for, hvor du end kommer. Efter et passende stykke tid, vil du (forhåbentlig) finde ud af, hvem du har lyst til at købe din kommende avlskat fra.

Held og lykke med det :slight_smile:

Jeg synes, at det første du skal gøre dig klart, er hvorfor du vil opdrætte, og hvordan. Det lyder måske som nogen meget nemme spørgsmål, men tænk lidt over det og læs gerne her:

http://www.bearcloud.dk/pages/breeding.html

[QUOTE=Pil;56784]
http://www.bearcloud.dk/pages/breeding.html[/QUOTE]

Synes det er rigtig godt skrevet, Pil -respekt

Tak for jeres svar…

Det er nu heller ikke lige nu jeg vil være opdrættter, men var bare lidt nysgeririg omkring det…

ved godt der ikke er penge idet, og ved også det er hårdt arbejde…

Tror jeg vil prøve med lidt udstilling når engang Nanna er klar efter killinger, og vi har da overvejet at få en kastrat…ikk flere killinger til os…

men igen tak for svar, og linket … nu ved jeg lidt om det

Er det huskattekillinger du venter nu?
Ja, jeg er jo ny her og er nysgerrig :slight_smile:

Nej det er maine coon killinger:)

Men så er du jo allerede i gang eller :?

Dvs du venter Maine Coon killinger, men ved ikke, hvordan man registrerer sig som opdrætter?
Du burde vel allerede nu være registreret, have stamnavn, have testet din hunkat (og hankat?) for de arvelige sygdomme, der er hos MCO … eller hvad?

Der er noget med, at man kan få ét kuld killinger uden stamnavn. Men det kan din klub informere dig om :slight_smile:

nej er jo ikke i gang som opdrætte, for Nanna skulle slet ikke have været gravid , men mit gode hjerte løb jo af med mig og derfor endte jeg med en maine coon hankat, (kan læses under min præsentaton da jeg meldt mig ind her på siden)

Hun fik så p piller eller det vil sige jeg gav hende dem og hun spyttede dem ud, men inden vi fik ham kastereret så gik hun i løb og så var det sket .

Så nej ville ikke avle nu, og da slet ikke med ham hvis det skulle være, han har ingen stamtavle, men skidt med det , killingerne er jo lige søde af den grund:)

Men nu får vi så heller ikke flere for hankatten er flyttet over til en af vores venner, da han ikke kunne vænne sig til kun at komme i løbegård, så nu bor han et godt sted med en stor indhegnet have og dette er lige ham:)

Men med tiden kunne jeg måske finde det intresant med avl og derfor spurgte jeg lidt til det, kunne aldrig drømme om at give mig igang med noget jeg ikke har undersøgt til bunden, så min reserse er lige begyndt, men her i huset er der langt fra tanke til handling, så evt planer der måtte opstå ligger mange år frem i tiden,:smiley:

Jamen så har du jo allerede lært én ting om opdræt :smiley: det er “farligt” at have fertile hanner og hunner gående sammen, det er meget svært at styre. Jeg kan også kun opfordre dig til at prøve udstillinger, det er alletiders sted at få kontakt til folk der kan hjælpe :slight_smile:

Hej Karina

Og så vil jeg da varmt anbefale dig at melde dig ind i Maine Coon klubben - hvis du ikke allerede har gjort det.

http://www.mainecoonklubben.dk/
(siden er nede lige i øjeblikket - men kom igen senere )

her får du al den støtte og oplysning du kan tænke dig -thumbs