[QUOTE=Vivi_Fletcher;765548]Desværre har jeg for mange år siden konstateret, at der slet ikke bliver lyttet til RACEkatteorganisationerne.
Dem, der lyttes til er KV, Inges og Dyrenes Beskyttelse.
Vi så det sidst i forbindelse med kattebekendtgørelsen.[/QUOTE]
Måske netop det fremhævede er problemet, for de fleste står Felis Danica - TICA og CFA er så nye at de tangerer det helt ukendte i menigmands øjne - for netop racekatte med alt hvad det indebærer, huskattene som er dem de fleste ser i dagligdagen er ikke noget som FD er kendt for at have på dagsordenen. Nok ikke helt uretmæssigt, for hovedparten af FD og dermed hovedklubbernes arbejde foregår omkring racekatte, udstillinger og stamtavler.
For menigmand - og dermed også de fleste politikere - så fremstår FD ikke som en organisation der er for katte, men for RACEKATTE. Er der en dyreværnssag hvor hunde er i klemme, så er DKK på banen og stiller gerne op og ytrer sig, det ser man ikke når det drejer sig om katte. Der er det altså IK, KV og Dyrenes Beskyttelse der ytrer sig, FD er larmende tavse.
Det er ikke ment som kritik, i al fald ikke at det der gøres ikke er godt nok, men hvis man vil have indflydelse på et område, så må man fremstå med en holdning til området, ellers bliver man ikke hørt. Jeg tror ikke FD er vejen frem hvis man vil ændre på noget i fht en kattelov, desværre. For mig at se er det slet ikke det som FD står for og beskæftiger sig med i dagligdagen. Om de skal ved jeg ikke, men hvis man vil ændre noget, så må man starte med sig selv, og spørgsmålet er om FD magter det med de ressouscer der er i dag?
Det var IMO beskæmmende at se - da Folketinget rykkede på sig i fht en decideret kattelov - hvordan der pludselig kom fokus på kattevelfærden generelt indenfor kattesporten, og jeg tør godt vove pelsen og påstå at det var mest af skræk for hvad den måtte have af konsekvenser for opdræt, og dermed racekattene, end det var for at få hævet kattevelfærden som helhed. Fint nok, det var der vi var på det tidspunkt, men vil man høres så må man have holdninger at lufte og der synes jeg der er stor stilhed den dag i dag. Bliver loven hevet op igen, så står vi ikke anderledes, der skal bankes på for at blive hørt, man er ikke naturligt indbudt til drøftelser.
Nu skal det ikke lyde som en kritik af FD, for det er det ikke og alligevel så er det. FD er altså langt den største repræsentant for kattesporten i DK, og må og skal være bannerfører, men så klart da med TICA og CFA som aktive deltagere. Men det er FD der har den største repræsentation og dermed også er indlysende initiativtager.
Jeg ved godt der barsles med en opdrætteruddannelse, og al ære og respekt for den, men det er stadig indenfor egne rækker og med kattesporten/opdræt som drivkraft, der mangler altså begrebet katte som helhed.