Hvordan ser amber ud

Mange vil nok syntes det er et underligt spørgsmål, når nu jeg har Kurilean Bobtail :? Men det kommer af at jeg samme morgen, som vi tog på ferie så et salgs opslag fra en russisk opdrætter der solgt Kurilean i amber. Jeg skrev at dette ikke var tilladt i fifé :frowning:

Hun lavede et par link jeg ikke fik set nærmere på, da vi jo var på vej ud af døren og af den grund fik jeg heller ikke gemt eller taget skærmprint af opslaget :(:frowning:
Da jeg senere ville kigge nærmere på opslaget og linkene havde hun slette det hele :frowning:

Jeg kan desværre ikke huske hvad opdrætteren hed, kun at hendes navn stod på russisk (mange af dem har skrevet deres navn på engelsk)

Jeg har først nu fået gjort mere ved det og søgt på nette og kan desværre se at der i en anden stambogs førende organisation er det tilladt med Kurilean i Amber :(:frowning:

Endnu engang er vi glade for at vores katte får lavet fuld farvetest, så vi er sikre på at være fri af både Colurpoint, amber og hvad de nu finder sjovt at blande i racen :thumbup:

Det hurtige svar er, at amber ligner rød.

Men den røde farve bliver først tydelig med alderen. På en ung kat kan dækhårene hen ad ryggen stadig være sorte, så det ligner en rød kat, der har klemt sig under en nymalet sort pind.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1310814]Det hurtige svar er, at amber ligner rød.

Men den røde farve bliver først tydelig med alderen. På en ung kat kan dækhårene hen ad ryggen stadig være sorte, så det ligner en rød kat, der har klemt sig under en nymalet sort pind.

vh

Andreas[/QUOTE]

har du evt lidt billeder

Jeanette - prøv at tjekke din facebook :slight_smile: Jeg har skrevet til dig

http://www.skogkattslingan.com/eng/amber.php

vh

Andreas

Takker :hjerte:

[QUOTE=Andreas;1310819]Skogkattslingan

vh

Andreas[/QUOTE]

Super tak :slight_smile:

Vild fascinerende at en sort tabby, nærmest ser rød ud når de bliver lidt ældre :slight_smile: Måske ikke den rigtige måde at udtrykke det på (undskyld) Der skal studeres grundig nu og på næste udstilling, håber jeg at kunne se dem live

Så jeg ikke får købt en kat hjem, der evt er amber eller bærer

Jeanette - Amber er et gen, der gør at det sorte pigment i katten ligeså stille bliver erstattet af rødt pigment, så din beskrivelse er faktisk meget rammende :slight_smile: Det er en farve som helt 100 tilhører norsk skovkat (mutationen er opstået i racen i 1981), så alle kurilean med den farve har så norsk skovkat i dem :slight_smile:

[QUOTE=Eva K;1310831]Jeanette - Amber er et gen, der gør at det sorte pigment i katten ligeså stille bliver erstattet af rødt pigment, så din beskrivelse er faktisk meget rammende [/QUOTE]:slight_smile:

Takker, vil nødig træde nogle over tæerne med min enkle udlægning, men indrømmer jeg syntes det er vild fascinerende

Selv om jeg ikke går op i farvegenetik for andre racer, så vidste jeg med sikkerhed at Amber kun tilhøre NFO, så derfor var min første tanke nettop det samme, da jeg så opslaget :slight_smile:

Er der nogen sammen hæng med det man kalder Golden og Amber ??, for så for lang tid siden en blå golden Bobtail og som jeg husker farven minder den meget om en af dem der er i linket Andreas har sendt

Fandt opdrætteren der skrev hun havde amber

Hun har lige lagt nye opslag af en amber killing

Endda både på fars og mors side. Enten er der parret to forskellige amber-bærende skovkatte ind i populationen, eller også er der lavet indavl på en enkelt amber-bærer.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1315661]Endda både på fars og mors side. Enten er der parret to forskellige amber-bærende skovkatte ind i populationen, eller også er der lavet indavl på en enkelt amber-bærer.

vh

Andreas[/QUOTE]

Ja desværre, men nu giver det så også pludselig mening at jeg syntes mange af hendes killinger har et helt forkert look

[QUOTE=Jeanette;1315647]Hun har lige lagt nye opslag af en amber killing

[/QUOTE]

Jeps, den ligner i hvert fald en amber - ville være rart at se lidt billeder af den som yngre for at være helt sikker, men ligner meget gør den (jeg siger ligner, da jeg har set billeder af røde killinger, hvor O-genet ikke helt har fortrængt eumelaninen, så der har været sort skær på især bagkroppen) :slight_smile:

Hun har desværre nedlagt hendes hjemmeside og slettet alle billeder af amber på hendes facebook profil efter jeg skrev at amber ikke var tilladt i fife og genet stammer fra NFO :frowning:

Desværre finder jeg nu flere som skriver deres killinger er armber, desværre også en vi har købt avlskat af, men heldigvis er vores købt inden deres samarbejde, samt vi jo tester inden de bruges i avl :slight_smile:

kuldet med killingen kan ses her Redirecting...

Desværre deles den kun med venner

Kan amber forveksles med golden ???

hvordan er det med amber, skal forældrene være amber for at give det videre (lige som sølv) eller kan de bære det på samme måde som fortynding

Til WS var der jo mange opdrætter og super hyggeligt at møde dem, en af dem var ved at købe hos den franske opdrætter som han er amber hunkat, jeg rådede hende til at få dem testet inde hun købte nye dreng der

Det er killinger efter hende her hun er intereseret i
http://deskurilsdelouest.chats-de-france.com/kurilian-bobtail-shorthair-longhair,des-kurils-de-l-ouest,chats-fiche,fanfara-bob-mignon,5259,112317.html

Det er recessivt og kan bæres :slight_smile:
Dvs at hvis mormis er amber, og det ligner det jo på billedet, så er alle afkom efter hende bærer af amber :slight_smile:

1 Synes om

[/quote]

Det er recessivt og kan bæres :slight_smile:
Dvs at hvis mormis er amber, og det ligner det jo på billedet, så er alle afkom efter hende bærer af amber :slight_smile:
[/quote]

okay, så er det på samme måde som med fortynding øv øv :frowning: giver det lige videre til den Hollandske opdrætter

lige et tillægsspørgsmål, skal begge forældre være bære for at killingerne bliver amber

Killingen hun har reserveret ser ikke ud til at være amber, men kan hans killinger i det hele taget registreres i Fifé, når farmor er amber