Hvordan ser amber ud

Ja

Ja, begge forældre skal som minimum bære amber, eller selv være amber for at afkom kan blive det.

Om han kan registreres i FIFe selv handler om hvorvidt I har nogle særregler for farver, altså om hans mor vil stoppe med at være en kurilean bobtail pga farven, eller om hun “blot” bliver en x-farve og de ryger i riex. En tabby med hvid europé bliver f.eks. en X-farve (EUR x n 03 22 f.eks.) og ryger i riex, men kan frit avles på. En chokolade europé vil ophøre med at være europé og blive en en XSH (EUR) - dvs en ikke anerkendt korthår af europé oprindelse - da européen har nogle regler om hvilke farver en europé IKKE kan have :slight_smile:

1 Synes om

vi har ingen særregler og amber er ikke nævnt under farver der ikke er tilladt, men den står heller ikke under vores EMS koder

I øvrigt - hvis moderen ikke selv er registreret som amber - hun ser ud til at være registreret som golden i stedet? (hvad hun jo tydeligt ikke er) så er det den registrering der vil gå igennem. Desværre.

Men I har nu altså nogle særregler - kig selv §6.9. i FIFes breeding og registration rules :slight_smile: Vil I ikke have amber med foreslår jeg at I enten i Breed Council eller som special klub under Felis Danica, eller gennem jeres hovedklub får stillet et forslag om at I ikke vil have amber :slight_smile: Så kommer I på forkant med dem der arbejder med amber. Desværre modvirker det jo så ikke at de kan blive ved af fejlregistrere dem som golden, med mindre I også får den farve med som uønsket.

1 Synes om

Jeg tænkte lige særregler for noget der var tilladt :wink:
Eftersom amber (t) ikke er nævnt i vores mulige EMS koder er den i min verden ikke tilladt eller en anerkendt farve

Rigtig mange er vild med golden, så den bliver ikke nemt at få skubbet ud

Opdrætteren har anmodet om at få lavet en farvetest på moderen

Tusind tak for jeres tålmodighed og svar :slight_smile:

Jeg tænkte lige særregler for noget der var tilladt :wink:
Eftersom amber (t) ikke er nævnt i vores mulige EMS koder er den i min verden ikke tilladt eller en anerkendt farve

Ja, men der skal du tænke i at det der står IKKE er tilladt er det der gør at det ophører med at være racen, og det der ikke står som tilladt er det der gør at katten vedbliver at være i racen, men får en X-farve og kommer i RIEX-stambogen :slight_smile: Så amber er en ikke-anerkendt farve, stod den i §6.9. ville den være en ikke tilladt farve, der er en vigtig forskel på de to begreber anerkendt og tilladt i FIFe :slight_smile:

Rigtig mange er vild med golden, så den bliver ikke nemt at få skubbet ud

Men det er jo ikke golden? Eller mener du at mange gerne vil rigtig golden? Men så nøjes med at få forbudt amber, hvis det er? Det bør jo være et fint argument at alle med amber i sig har NFO i sig, og ønsker I det? :slight_smile:

Opdrætteren har anmodet om at få lavet en farvetest på moderen

Hvem opdrætteren? Opdrætteren der vil købe hankillingen eller opdrætteren af morkatten? Bare sådan nysgerrig :slight_smile:

1 Synes om

Rart at få det skåret ud i pap, så jeg får helt styr på begreberne :slight_smile:

Nej jeg ønsker bestemt ikke NFO i vores race og håber da heller ikke andre gør og ja det er jo lidt af et problem at amber hos nogle skrives som golden :frowning:

Den røde amber hunkat er hos en Loof opdrætter i Frankrig, jeg havde galina til at kigge på stamtavlen og i følge hende skulle den være god nok og uden NFO ved ikke om man kan stse for NFI gener hos katten, for at fastslå om der er NFO linjer i den
Eller det er fordi Golden opføre sig anderledes hos KB :wink:

Opdrætteren fra Holland som har revserveret en af killingerne fra kuldet, vil anmode om en farve test på moderen