Hvordan ser en amber farvet kat ud?

I min store søgen efter info og facts om katte støder jeg oftere og oftere på oplysninger om faven amber som er ved at vinde indpas blandt opdræt af katte, jeg ved ikke om det gælder for de fletse racer men jeg har set oplysningerne på hjemmesider om/af NFO opdrættere. Men hvordan ser amber farven ud? Findes der amber farvede katte her hjemmme?
Er der eventuelt et link til en amber farvet kat?

-pote -pote -pote -pote -lazykitty

Jeg fandt lige umiddelbart denne side på nettet. Håber det kan hjælpe lidt :slight_smile:
http://www.musplheim.dk/Jason%20DK.htm

En amber farvet kat bliver født sort, men skifter farve :slight_smile:

Lottes Jason som der bliver linket til, ville jeg umidelbart sige var rød, hvis jeg blev spurgt, jeg kan slet ikke se forskellen -høhø

Men røde katte har lyse trædepoter, hvor amber katte har sorte trædepoter :slight_smile:

Tak skal du ha Celina den havde jeg ikke lige set.

Tak for forklaringen DK Thomani - jeg skulle lige til at sige at den så meget rød ud på nær som killing, men kan nu godt se det med de sorte poter.

Findes der andre en Jason her hjemme?

Ja, Lotte (Musplheim) har lige fået Embla hjem og Misurama som også er bruger herinde, har også en amber kat. :slight_smile:

Og jeg ved de begge har købt dem i DK, så der må være flere. Sacala som også er bruger herinde, har vist også amber… Tror jeg nok.

Freja der er på min avatar er amber, jeg har lige sat et par billeder ind så du kan se forskellen fra først leveuge og så igen i 10!

1. leve uge

her er Freja 10 uger og FRÆK

det har endnu ikke lykkedes mig at få et ordentligt billede af de mørke trædepuder Annie beskriver, men de skal bare fanges, de er drøn charmerende

Ja, Lotte (Musplheim) har lige fået Embla hjem og Misurama som også er bruger herinde, har også en amber kat. :slight_smile:

Og jeg ved de begge har købt dem i DK, så der må være flere. Sacala som også er bruger herinde, har vist også amber… Tror jeg nok.[/quote]

Ja Sacala - Gitte har også amber

du kan i øvrigt se mange flere flotte amberkatte på www.dansbjerg.dk

Og jeg ved de begge har købt dem i DK, så der må være flere. Sacala som også er bruger herinde, har vist også amber… Tror jeg nok.[/quote]

Ja Sacala - Gitte har også amber[/quote]

Tak, det mente jeg nok -thumbs

Amber katten er spændende, da farven er et gen lidt ala sølv/smoke.
Hvis man parrer en amber kat med en der ikke er amber eller bærer af amber vil du ikke kunne få amber kiliner da genet skal være tilstedeværende i begge katte for at det er muligt at opnå amberfarvede killinger, hvis ambergenet ikke er tilstedeværende i begge katte er amberkatten genetisk sort og vil lave killinger derefter. disse killinger vil dog bære ambergenet og hvis en af disse bliver sat sammen med en amber kat kan der komme amber killinger.

ud over de mørke trædepuder vil nogen af amberkattene beholde lidt af det mørke skær de har som killing i deres tabbymønster og steder hvor pelsen er længst! hvis du taget et hår fra e amberkat og holder det op mod et stykke hvidt papir vil du kunne se at håret er mørkt i spidsen.
nogen har også mørke næsespejl og kanten omkring øjet der normalt på røde katte er lyserødt kan være mørke som trædepuderne

Tak DK Thomani

Og tak Misurama meget spænende læsening. Kan også se amber farven tydeligt hos nogel af http://www.dansbjerg.dk voksne katte.
Er farven stadigvæk uønsket hos nogle?

Det er jeg desværre nødt til at svare ja til :frowning:

Mange ser farven/genet som en fejloptagelse i fife, også nogen dommere er ilde sindet over for amber farven, men jeg tror aldrig man kommer ud over sagen hvis ikke nogen er åbne for at tage kattene ind.

Personligt synes jeg jo selv de er MEGET smukke og genetikken omkring dem meget spændende, jeg har indtil videre kun set det skrevet ned i teorien, men den første parring der kommer på Freja når hun engang er klar vil være med en hankat der ikke er amber eller bærer af amber for at afprøve teorien i praksis.

Jeg ved Lotte har lavet et kuld på Jason med en ikke amber mor, så hun har “afprøvet” teorien, men jeg glæder mig til at arbejde med det selv

Hejsa

Jeg er vild med amber og har været det i mange år. Det er stadig lidt uset nogen steder, men vinder mere og mere ind. Jeg har Leia, som er amber blochedtabby bicolor og har Lissa som måske er amberbærer, hun skal senere parres med en skøn amber dreng :wink:

Pt. er planen også at min blåcreme bicolor pige skal parres med en amber silver tabby, i håb om at få en han killing som bærer amber og samtid fortynding ( light amber) og bruge den til både Lissa og Leia i fremtiden -jegkrydser

Planen er helt sikker at arbejde mere med dem, jeg er rigtig fascineret af deres farveskift fra de er små til fuldvoksne og syntes farverne er rigtig smukke både amber og light amber.

Du kan se min Leia som er meget mørk amber nok pga. hun er blochedtabby også…

Hele kuldet - katten yderst til venstre er Lorenzo som er light amber

Her er Lorenzo lidt ældre , som du kan se er han mere blålig end de alm. amber

Under min artikel side, er der link til mere om amber :slight_smile: Men kort fortalt skal begge forældre være bærer af genet for amber/light amber for killingerne bliver det. Laver du en parring med forældre som begge er amber/light amber, vil alle killinger blive en af disse farver.
Bruger du en amber/light amber med en bærer af disse vil der komme disse farver, samt alm. farver som bærer genet.

MVH
Gitte

tak for de supplerende oplysninger Gitte, og jeg går ikke af vejen for atter engang at savle over Leia, hun er bare SÅ smuk…

Tusind tak. Hun er også bare min øjesten -forelsket Hun har simpelthen det bedste temperament jeg nogensinde har set, samtid med jeg syntes hun er utrolig smuk -love

MVH
Gitte

Tak Misurama og Sacala, endnu mere spænende læsning.

Misurama jeg glæder mig til at følge din Freja og se hvor smuk hendes farve bliver. Hun er bare super skøn -forelsket -forelsket -love -love

Og Sacala hold da helt op hvor er Leia bare super skøn og meget flot -forelsket -forelsket -forelsket . For ikke at snakke om Lorenzo -love -love -love. Det er nogle helt utolige farver de begge har.

Ja, nu har Gitte og Susanne jo forklaret hvordan det hænger sammen, så det “slipper” jeg jo for, men i kan da lige få et par billeder af Embla

Og så sætter jeg lige Jason ind også

Og lige til sidst et billede af Jasons pote der blev fremvist for næsten alle dommer på udstillingen i Nykøbing hvor Brambilla så sin første amberkat, og syntes at den var så flot at alle de andre skulle se den…

Og det gik så ikke sk… godt med at sætte billeder ind???

Nå - men de ligger i mit galleri her på siden under avlskatte - så kan i selv se hvis i har lyst