Hvordan ser NFO og MCO ud?

Kort og godt: Hvordan ser en god norsk skovkat ud i dag? Og hvordan med en fin maine coon?

Jeg spørger, fordi jeg synes at kunne se, at standarden har ændret sig i løbet af de sidste 10 år…? De nye MCO’er jeg ser på bl.a. Facebook lader til at have større pels og mindre box, og de nye NFO’er virker spinklere?

Er det korrekt, eller har jeg bare set galt? :blush:

2 Synes om

Jeg kan ikke sige noget om NFO, men kan ikke genkende din beskrivelse af MCO.

Når du siger større pels hvad sammenligner du så med?
Det samme med ‘mindre box’ sammenlignet med hvad?
Har du billede til det som du ser som den ‘nye’ mco.

Jeg siger ikke at du ikke har ret, jeg ser det bare ikke, derfor jeg gerne vil se nogle 'typiske billeder" af den ændring

1 Synes om

Tak for dit svar. :slight_smile:

Jeg mener sammenlignet med de katte, jeg så for 10 år siden, og de katte (MCO) som bl.a. mine forældre og min søster har haft… :slight_smile: Så vidt jeg kan se, er der også sket noget med ørerne hos maine coons?
Jeg kan pludselig have svært ved at se forskel på NFO og MCO, og det undrer mig lidt, og derfor spørger jeg til udviklingen af kattens udseende?
Som bekendt sker der jo en udvikling, når man opdrætter.
No offence. Jeg synes at begge racer er smukke og jeg er vild med temperamentet hos maine coons (norsk skovkat har jeg aldrig haft fornøjelsen af at møde privat). :slight_smile:

Mht. billeder, så ved jeg ikke lige hvordan jeg lovligt skal kunne hive eksempler herind?
Jeg har desværre ikke mine egne eksemplarer. :grinning:

1 Synes om

Lige en tilføjelse: Jeg ved jo ikke, om de billeder jeg ser på Facebook og Instagram i virkeligheden bare er af kopi-coons/kopi-skovkat, og at det er derfor, at jeg synes at de tidligere racekarakteristika er svære at få øje på. :thinking:

Af samme grund ville det være skønt hvis der var nogle af jer herinde, der lå inde med links til eller billeder, af hvordan racerne bør se ud her i 2018. :slight_smile:

1 Synes om

Se, det er jo noget af en opgave, for ingen er enige om det :slight_smile: Hver har sin smag og opdrætter/køber derefter.
MCO vil jeg ikke begive mig ind på, men NFO har rigtig mange forskellige udtryk og typer inden for den samme standart. Når jeg er på udstilling med min NFO, deler vandene sig alt efter, om udstillerne har købt katte med lange profiler/korte profiler, store/mellem/små ører - og hvor højt- eller lavtsatte de er. Mange katte har idag også et mere lukket udtryk, hvor andre har mere åbne.

At kunne sige, hvad der er rigtigt, er umuligt :smiley: Men man kan sige, hvad man selv foretrækker :slight_smile: Jeg er til NFO med et mere åbent udtryk, dog uden at øjnene bliver kuglerunde. Jeg vil gerne have lidt størrelse på ørerne, uden at de bliver Dumbo, og jeg vil gerne have ørerne siddende i linje med sidelinjerne. Jeg vil gerne have en ret mellemlang profil og en god hage.

For mig er min Bønne et godt eksempel på en midt-imellem-kat. Han er ikke ekstrem, og tingene passer sammen :slight_smile:

Dette er en rigtig spændende debat, og jeg håber, at @Andreas har lyst til at give sit besyv med :slight_smile: Andreas’ katte er smukke og IMO meget racetypiske for NFO’en. At NFO’en fx. i Sverige har bevæget sig andre steder hen (mere dramatiske ører, længere profiler, lukket udtryk) betyder ikke, at den skal se sådan ud - eller ikke se sådan ud :grin:

6 Synes om

Jeg ved heller ikke standarten i dag, men den smukkeste NFO jeg til dato har set, og det er ikke fordi hun var min (hun er desværre død) men fordi hun så ud som jeg drømte om en skov skulle se ud.
Rebi cats Kista

4 Synes om

Tusinde tak for både billeder og beskrivelser. Det er dejligt, at blive klogere. :smiley:
Smukke, smukke norske skovkatte, i øvrigt. :heart_eyes:

1 Synes om

Jeg er meget enig med Pernille i, at Skovkatte standarden tillader et stort (og også for stort) spillerum. Inden for det spillerum er der så nogle modestrømninger.

En aktuel moderetning i Sverige og til dels Norge er meget lange ører og små øjne, hvad der får specielt unge katte til at minde lidt om orientalere. Men der er altså kun 10 point til ørerne og 5 til øjnene. Det vigtigste for en skovkat er en stor krop (25 point) og en pelsstruktur med mange stride dækhår (20 point).

Jeg er også enig i Pernilles karakteristik af Bønne. Når jeg ser på billedet, er min eneste kritiske tanke, at hvis han nu havde været fertil, ville hovedet havde været lidt kraftigere.

Det, jeg holder af ved Ulfgeir, er udtrykket af kræfter i krop og hovede og de store, opmærksomme øjne. Så kunne næsen godt være helt lige, hagen kunne være dybere, tufserne kunne være større og dækhårene kunne være lidt længere. Men han får næsten ikke filt i pelsen. Man skal bare lige holde øje med maveulden i foråret.

5 Synes om

Min første mentor var MCO opdrætter - hun arbejde med foundation, så min favorit MCO går (som med andre racer) mod harmoniske-ikke-overtypede look.

Syntes der var en periode i nogle år her i DK hvor MCO var meget typede - det var ligesom bare box/hoved det hele…syntes de er blevet mere moderate de sidste par år?

Byrder mig heller ikke om NFO som har profil som en hest…

Kan rigtig godt lide MCO som denne svenske opdrætter har - men det er nok også ‘hele pakken’ jeg kan lide med måde opdrætter vægter sundhed og det indtryk man får af kattehold og måde killinger vokser op…hun venter killinger med 12 år gammel hankat fra Ulrikas (pawpeds) opdræt…første gang i evigheder hvor jeg er ‘åh ville gerne have killing’ :slight_smile:

http://www.maineorchid.se/index.html

2 Synes om

Syntes det er godt når der er forskellige typer i spil - og vel også godt for racen på den lange bane?

Når man eks. kikker på perser i eks. 60-70-80’erne var der langt større variation. Nogle typer kan jeg bedre lide end andre - men syntes de alle har en plads.

Der er ikke noget mere kedeligt end udstilling hvor man går forbi racer hvor de fleste ligner hinanden til forveksling…

En perser kat kan imo være god på flere måder - hankatte kan have træk mere udtalt end hunkatte og bære det flot…nogle farver kan have have type som passer bedre…

1 Synes om

Sjovt, for jeg ville ellers også mene at jeg er en del konservativ i hvordan jeg synes at en MCO skal se ud (jeg er f.eks. slet slet ikke til de der kaninører som Tyskland m.fl. har fundet på at de skal have, og heller ikke til at de får en kæmpe lang skuffe, som de lidt havde for en 10 år siden) men de katte hos den opdrætter har imo slet, slet ikke nok maine coon karakteristika :slight_smile: De er især for runde.

Nå, hvordan en MCO skal se ud er nok også forskelligt. Der er som jeg netop har nævnt lidt en tendens til at især tyske og sydeuropæiske maine coons har ret meget kaninører, og også kææææmpe ører. Det er jeg ikke til. Ørerne skal være store, men det skal hovedet også, så IMO skal ørerne ikke være kæmpe store i forhold til hovedet… Jeg er bestemt heller ikke til at man altid kan se blinkhinderne, som man kan på nogen. Eller at de får for dybtliggende øjne.

Vi har haft 3 maine coons, og de to af dem er for mig pæne all-round maine coons, med sine småfejl… Ham der blev født i 2007 er så i øvrigt en hel del mere pelsrig end ham fra 2015. Men efter at have haft en kat med daglig pelspleje, så vægtede vi nem pels meget højt, og dét har vi fået :slight_smile:
Diego, født i 2007. Nok et par år på billedet, dvs. ikke færdig udviklet
Diego%20og%20Eva%20Strib%201

Som 4 års (og så skal vi imo ikke have mere dybtliggende øjne end han har).

Små 5 år

Ben, fra 2015. Her 9 måneder

1½ år (en del dommere mener hans ører gerne måtte være større i øvrigt)

som lidt over 2 år - og de fleste kommenterer altid på at han er lidt i bikini (det er så hans standard pels, høh). Jeg mener godt at hans hoved måtte være mere bredt (kan også være dommerne siger det, det kan jeg ikke lige huske, for jeg mener det selv) og at øjnene bliver en snert for tætsiddende pga den mangel. Og jeg mener så også at hans blinkhinder ikke burde være synlige, men det er de (det har han fra sin mor, desværre. Jeg havde håbet han slægtede sin far mere på)

Som 3 års

Så ikke perfekte MCOer, men helt alm. MCOer efter min mening :slight_smile:

3 Synes om

Hvorfor kommer blinkhinder frem?
Syntes også jeg ser det på orientalere/sia? (hvor det giver mere mening, da kraniet er blevet så langt og smalt?)

Tusinde tak for jeres forklaringer og for billederne.
:tak:

1 Synes om

Hvis øjnene ligger en snert for dybt, så glider blinkhinden gerne frem fordi øjet ikke er langt nok fremme til at “presse dem til siden”. Hos raske katte ser man den jo ikke - medmindre der er tale om dybtliggende øjne. I sig selv er dybtliggende øjne jo ikke noget problem, men det forstyrrer indtrykket lidt når man ser det :slight_smile:
VH
Susanne

3 Synes om

Aah, der kan man bare se. Jeg havde godt observeret sammenhængen mellem dybtliggende øjne og synlige blinkhinder, men kendte ikke årsagen til at de blev synlige :slight_smile:

Det kommer jo nok an på, om det store spænd får opdrættere til at gå for langt i de forskellige retninger. Det er jo sket på mere end én udstilling (i hvert fald for MCO), at en kat har fået MG af en dommer, fordi pågældende dommer ganske simpelt ikke har kunnet se, hvilken race det er. Og så ryger en stor del af idéen med racekatteopdræt efter min mening.

Det er helt i orden med mig, at der er plads til forskellige typer (man skal bare altid gøre sig klart, at det bestemt ikke er alle typer, der vinder på shows), men man bør som “fagperson” aldrig være i tvivl om, hvilken race man ser på - at de mennesker, der glad og gerne køber killinger, som bliver langhårede, når de bliver voksne, fordi deres bedstefar engang har leget med en MCO, ikke kan se, at de bliver snydt, er én ting, men den uddannede kælekattekøber og nye opdrætter skal kunne gå på udstilling og se præcis den race, de er interesserede i :slight_smile:

Det har jeg simpelthen aldrig oplevet de 3 år jeg hsr udstillet mco.

Ja katte har fået mg men det var ikke fordi dommer ikke kunne se det lignede en mco, men fordi katten ikke var stor nok efter alder.

er det på tica udstillinger du ser mco katte der ikke er racetypiske?

Nej, bestemt ikke - det er i høj grad sket på FIFe udstillinger og mere end én gang gennem årene.

Jeg er virkelig overrasket over din udtalelse og kan slet ikke genkende det på de udstillinger jeg kommer på.
Er du ikke sød at komme med nogle mere præcise oplysninger, enten udstillinger, dommere eller opdræt hvorfra de MG-katte kommer.

Nej, det er jeg bestemt ikke sød at gøre - det ville være at hænge opdrættere ud på dette forum. Og derudover hægter jeg mig under ingen omstændigheder ved stamnavnet på katte, der ikke er af min egen race.

Det kan godt være, tingene er blevet bedre de senere år, men det er et absolut faktum, at det har været et problem på FIFe udstillinger (som jeg jo trods alt har frekventeret i mere end 10 år, så der er altså en del udstillinger at tage af).