Hvordan ser NFO og MCO ud?

syntes bare det er lidt ærgerligt at du hænger en race ud for at være så ekstrem at dommere ikke kan genkende det. Men tjaa pyt, hvis du ikke vil dokumentere så vil du ikke.

Jeg ved godt, at det ikke er mig du svarer her, men jeg vil alligevel gerne understrege, at det bestemt ikke er min intention at hænge racer ud. :slight_smile:
Når jeg oprettede tråden her, var det for at blive klogere på den udvikling, som jeg har bemærket hos NFO og MCO.

I øvrigt mener jeg, at der bør være plads til debat, når man opdrætter. Det gælder alle racer, Når vi vælger, at selektere ved at parre og købe racekatte, har vi IMO også et kæmpe ansvar for, at gøre det i en oplyst og (selv)kritisk ånd.

Jeg tror vi læser Mettes indlæg ret forskelligt. Jeg tolker det ikke som at hun kalder nogen af racerne ekstreme, men at der kan være så vidt forskelligt spænd i udseendet på racerne at nogle af dem holder op med at være racetypiske i en dommers øjne. Fx er typen hos den opdrætter Musashi linkede til ikke hvad jeg forbinder med en MCO, og hvis jeg så dem på en udstilling ville jeg måske overveje om de var sibrisk skovkat i stedet :slight_smile:

3 Synes om

Enig … ikke at jeg tænkte på sibirisk skovkat, men jeg vil altså have mere/større - eller bare have box i det hele taget, det er der ikke meget af på de katte.

Det har jeg faktisk også oplevet på en FIFe udstilling - og den pågældende kat var ikke racetypisk :confused: Kan ikke helt huske det, men mener at det var en kastrat. Og det var før du begyndte at udstille, så måske derfor du ikke har oplevet det :smiley:

Måske er problemet at mange racer er blevet overtypet?
Så hvis eks. en perser ikke har ekstremt brachycephalt hoved så kan mange ikke genkende katten som perser - selvom (alle) andre racekarakteristika er tilstede.
Det kan også gå den anden vej - burmeser på CFA udstilling her i sommers

:yikes: :besvimer: :surrender: :uha:

  • but why… Den er jo ikke engang pæn…
    VH
    Susanne
7 Synes om

Det var dog et noget mere konkret bud på det :blush:
Med andre ord er din oplevelse ældre end 2016.
Den kat jeg oplevede fik mg var som sagt fordi den var for lille. Det var en fertil pige på godt år som vejede 3,5 kg og var noget spinkel. Det er vel så fair nok at den får mg når mco skal være stor og en ønsket vægt for piger på 4-6 kg.

Men jeg tænker bare at dit ene eksempel og mit ene eksempel på mco der har fået mg over en periode på mindst 3 år, vel knap kan siges at udgøre en væsentlig ændring for så stor en race.
Der blev i 2017 stambogsført over 600 mco killinger i FD (se referatet fra plenar i jan. 2018 for det nøjagtige tal).

Min pointe er blot at vi kan sikkert alle stampe en ekstrem eller to op, men at de vel ikke udgør andet og mere end statiske outliers.

I øvrigt så ser jeg faktisk et større problem i at mco og sikkert også andre racer bliver overtypede. Det jeg ser oftest på billeder er den gængse misforståelse at ‘store ører’ betyder høje tætsiddende kaninører. De ører er meget langt fra den type som er beskrevet i standarden.

Contemporary burmesere har såmænd eksisteret siden 70’erne, så det er ikke noget nyt. Det er dog næsten udelukkende i CFA, at man ser dem.