Hvordan skal fordeling af nærings indholdet se ud?

Kaninernes foder kan jeg til hudløshed, men jeg er lidt på bar bund med kattene.

Hvis det skulle være helt optimalt hvordan skal næringsinholdet på kattefodret for at det er rigtig godt se ud.
Jeg tænker specielt, protein, fedt, fibre mf.
(indrigridiens listen var ikke lige i min tanke i denne tråd).

Er der en guideline? - for jeg er næsten klar over at der er forskel på hvilket foder de forskellige racer kører bedst på, hvor meget aktivitet mv, men sådan ca - så jeg har et peljemærke at gå effter.

kaninerne hedder f.eks
Max: 3 % fedt
13-15 % proteiner
mere end 17% i råfibre - jo mere jo bedre.
og ingen animalske proteiner.

Ja, sådan ca. omvendt :høhø:
Protein mindst 30 %, helst oppe omkring eller over de 40%.
Fedt gerne omkring de små 20%, ellers bliver pelsen nemt tør og kedelig.

Og så husk at vådfoder (uden sukker eller andet kulhydrat) er rigtig, rigtig sundt for dem. Alt for mange katte lider af nyreproblemer, fordi de ikke indtager vand nok til at kompensere for den manglende vædske i tørkost vs. deres naturlige føde.

Råt og tilberedt kød er også godt. Knogler må de gerne få, dog kun rå, og de kan efter min erfaring kun tygge igennem kyllingeben. :slight_smile:
Daggamle kyller er også et hit.
Det forebygger tandsten, at de får lov at bruge deres tænder til det de er skabt til :slight_smile:

Zooplus.de og zooplus.co.uk (siderne findes næsten med enhver landekode bag, sendes alt sammen fra Tyskland) er billige steder at købe, og der er både ingrediens lister og analyser af de fleste mærker :slight_smile:

Tak for et grundigt svar :slight_smile:
Så har jeg lidt at gå efter, har pt fodret med noget fra REMA, men er lige nu slet ikke tilfreds med hans tilstand, så købte noget der hedder All Cats (har et link når jeg kommer på computeren), hans pels er blevet lækker blød, men nu tænkte jeg at jeg hellere måtte sætte mit lidt ind i værdierne :slight_smile:

Kan fortælle at fiske hoveder er et hit :slight_smile:
(ret så ulækkert syntes hans madmor, men missen er glad).

Sendt fra min iPhone

Jeg syntes ham Baltazar er blevet noget kønnere efter en uge på nyt foder - så helt galt kan det ikke være.
Men det jeg så slet ikke i tvivl om at det gamle har været.

Her er lige et link til det nye foder jeg købte 3 kg af: Aller Petfood - expert and producer of high quality pet food

[QUOTE=Ninkamus;902541]Jeg syntes ham Baltazar er blevet noget kønnere efter en uge på nyt foder - så helt galt kan det ikke være.
Men det jeg så slet ikke i tvivl om at det gamle har været.

Her er lige et link til det nye foder jeg købte 3 kg af: Aller Petfood - expert and producer of high quality pet food

Det er garanteret bedre end det du tidligere købte, men jeg er sikker på at du kan finde noget bedre. Jeg siger at der er både for lidt fedt og protein deri, og alt for meget kulhydrat

Jeg tror lige jeg må på jagt på nettet en tur og se hvad jeg kan støve op :slight_smile:

Og proteinerne skal helst være animalske, katte er jo kødædere :slight_smile:

Fuldstændig enig med Eife og Elizabeth.

Der er meget protein i både Acana og Orijens produkter.

[QUOTE=Vipstøsen;903272]Fuldstændig enig med Eife og Elizabeth.

Der er meget protein i både Acana og Orijens produkter.[/QUOTE]

Men nogle katte får splatmave af de kornfrie produkter. Og min Piv synes ikke de smager særligt godt (men ved alle mærker er der jo nogle katte der ikke kan lide det).

Meget protein og kornfrit er dog ikke nødvendigvis synonymt :slight_smile:

http://www.yes-si.dk/product.asp?product=26

Jah indholdet lyder kedeligt (åhh hvorfor laver sams field ikke katte foder - suk)
Men tallene er ikke dårlige - men prisen er ikke noget at råbe hurra for…

Jeg handler blandt andet noget af kaninernes foder ved Yes-si, det er enormt godt - men alt for dyrt, så hos kaninerne står den på 3 slags blandet sammen, det er så kun tilskud, for de lever jo af plukket grønt og hø…

Der er jeg heldigvis forskånet… for splatmave altså :slight_smile: Mine kører ikke 100 % på Orijen/Acana. Det er blandet op i RC neutered young male, som også har et pænt højt indhold af protein… mener det er ca. 40 %.

Det er40 %. Tilgengæld er der så kun 10% fedt i…

Men ikke desto mindre så er de fine alle sammen, omend jeg ikke var helt sikker på om Bastian måske lå lige i underkanten vægtmæssigt. Men de har lige været til årligt sundhedstjek, og de var i fin condition alle sammen… ja, Honey skal nok have en ormekur, men derudover var de fine. Nu lever de jo heller ikke kun af tørkost :wink:

I forhold til fordeling af næringsindhold, ja dvs. mere over mineral og vitaminer, er der så nogen herinde der kan fortælle mig hvad forholdet mellem calcium-fosfor og vitamin D skal være?

[QUOTE=Vipstøsen;904874]Men ikke desto mindre så er de fine alle sammen, omend jeg ikke var helt sikker på om Bastian måske lå lige i underkanten vægtmæssigt. Men de har lige været til årligt sundhedstjek, og de var i fin condition alle sammen… ja, Honey skal nok have en ormekur, men derudover var de fine. Nu lever de jo heller ikke kun af tørkost :wink:
[/QUOTE]

Ja, du fodrer jo også med en del andet i. Det var bare for at man så lige var opmærksom på det ifht hvis man kun valgte det, eller ens andet foder også var lavt i fedt indhold :slight_smile: