Hvorfor bider hun?

Jeg bliver nødt til at høre jer kloge kattemennesker om noget jeg har undret mig over…

Når jeg nusser med Bella, så begynder hun nogle gange først at slikke på mine fingre og bagefter begynder hun at bide/nappe - ikke altid lige super smertefrit :S

Er det normalt for killinger?? :? Er lidt rådvild for vil jo helst ikke lære hende at det er ok - for det er det ikke! Men vil jo også gerne hyggenusse :slight_smile:

Help erfarne kattefolk!

[QUOTE=Kandborg;556522]Jeg bliver nødt til at høre jer kloge kattemennesker om noget jeg har undret mig over…

Når jeg nusser med Bella, så begynder hun nogle gange først at slikke på mine fingre og bagefter begynder hun at bide/nappe - ikke altid lige super smertefrit :S

Er det normalt for killinger?? :? Er lidt rådvild for vil jo helst ikke lære hende at det er ok - for det er det ikke! Men vil jo også gerne hyggenusse :slight_smile:

Help erfarne kattefolk![/QUOTE]

Jamen det gør begge mine katte også. Det er vist det, der kaldes for “kærligheds-bid”. Mine katte er efterhånden blevet gode til bare at nappe og bide uden at det gør ondt, men det har da krævet lidt træning. Mit råd vil være, at pive, når katten bider for hårdt og tage hånden stille og roligt væk, hvis det er muligt. Det var i hvert fald den metode, der blev brugt herhjemme.

Tusind tak for rådet Maibrit! Jeg blev bare lidt ‘bange’ for om der var noget galt… For det er egentligt okay, når ikke lige hun bider til :wink: Så gør det nemmerlig avs…
Jeg vil prøve det med at pive og trække hånden forsigtigt væk :tak:

[QUOTE=Kandborg;556538]Tusind tak for rådet Maibrit! Jeg blev bare lidt ‘bange’ for om der var noget galt… For det er egentligt okay, når ikke lige hun bider til :wink: Så gør det nemmerlig avs…
Jeg vil prøve det med at pive og trække hånden forsigtigt væk :tak:[/QUOTE]

Dit tilfælde lyder som noget, der sker af kærlighed, men hvis det er under leg, napperiet forekommer, er det som regel bedst bare at lægge hånden død, så der ikke er noget at jage efter.
I begge tilfælde lærer katten ret hurtigt, at napperi stopper for hyggen hhv. legen. :wink:

Næste gang hun bider eller napper, så prøv at efterligne en kats egen lyd.
Dvs. sig “iiiiiiv” eller lav en lille kort hvæse-lyd.

Hos mig afbryder det en hvilken som helst uønsket adfærd.

Når kattens opmærksomhed er afbrudt, så husk at rose den i en lys og venlig tone :slight_smile:

Ofte er det faktisk kattens måde, at sige, at den har fået nok og ikke gider mere.
Lær signalerne at kende, så du stopper i tide.

Katte har meget forskellige grænser og nogle synes ikke om at blive nusset for meget.

Kærlighedsbid er, når katten bliver nusset og kælet så længe og inderligt, at den begynder at nappe. Det er sjældent i hænder men fx hagen eller lignende - og der er tydeligt at se, at den gør det fordi den bliver overstadig.

Ja, det er normalt :slight_smile: og det er en af de ting killinger lærer gennem leg med andre katte - hvornår det gør ondt og hvornår man skal stoppe. Jeg bruger selv det at pive/hyle når katten gør noget i den stil - eller f.eks. forsøger at kravle op af mig :tihi:
Det virker rigtig godt :slight_smile:

[QUOTE=Kandborg;556538]
Jeg vil prøve det med at pive og trække hånden forsigtigt væk :tak:[/QUOTE]

Piv/hyl/hvæs - men FRYS hånden! Træk den ikke væk - FRYS den, så den ikke er spændende. Enhver bevægelse vil være spændende og trigge enten tænder eller kløer eller begge dele for at holde fast.