Hvorfor får folk ondt i r**** af hvordan andre bruger deres penge?

Hej.

Det undrer mig at nogle har travlt med hvordan og på hvad, andre bruger deres penge.

Jeg er af den opfattelse at hvordan andre bruger deres penge, er deres sag og hvis nogle f.eks. bliver glade over at få en dyr designer lampe, jamen så kan jeg godt glæde mig sammen med dem.

Jeg går ikke en disse op i om en lampe er en PH eller om det er en billig kopi fra Ikea, men jeg anerkender at andre kan have stor glæde ved at netop déres lampe hedder PH (eksempel).

Nogen synes det er frygtelig forfærteligt at jeg bruger penge (mange penge) på mine katte - og synes det er fuldstændigt latterligt at jeg gladeligt giver 4 - 6000 kr. for en kat (det er jo bare en kat :tihi:) eller gladeligt ligger 15 - 20.000 kr hos Dr. Dyr om året. Men når jeg så fortæller selv samme personer at det er min måde at priotere mine penge på - og at jég så ikke køber dyrt mærke tøj eller spiller golf, så forstummer disse mennesker som oftest.

Det kán altså bare ikke få mit p*s i kog, om folk vil bruge X antal tusinde Kr. på mærkevarer, fedtsugninger eller kunst - det er deres valg og er dé glade for deres ting, jamen så kan jeg godt glæde mig med dem.

Lad mig høre jeres holdninger - bliver i forarget over hvad andre bruger deres penge på?

/Mette

Nope - det er mit liv sg* for kort til :smiley:

Jeg undres ofte, men forarges sjældent :slight_smile:

Jeg kunne ikke være mere ligeglad, og forventer tilsvarende fra andre, at de blander sig uden om mine økonomiske dispositioner…

Folk må bruge deres penge som de lyster, bare de ikke blander sig i hvad jeg vælger at bruge mine til.

Bort set fra det, så har du ret i det du skriver. Det er mere fornuftigt at købe en dyr lampe, en det er at købe en dyr kat. Ja det synes nogen, jeg vil så helst have en kat.

Knus Elin

Jeg kunne ikke være mere ligeglad hvad folk bruger deres penge på, sålænge de er glade for deres køb, hvad er der så at sige til det? Det så min mening…

Hvis folk synes jeg er tosset fordi jeg har en Gucci pung, samtlige Baby Phat/Nike/andre mærke sko og tasker og stort TV og andre ting og sager så må de da om det… Vi er heldigvis alle forskellige og jeg gider da ikke spilde mit liv på at bekymre mig om hvad andre gør med deres penge :slight_smile:

Om vi prioriterer at bruge penge på en rejse eller et designermøbel eller whatever kommer vel ikke andre ved?

Vi har vel alle noget som vi gerne heller vil give en god klat penge på end at købe noget bras (måske) hvor vi ved at vi hellere ville have haft det andet…

Har en veninde der gerne bruger penge på noget jeg ikke selv ville bruge de penge på det, men hun er glad so whats the big deal? Jeg er da bare vildt glad på hendes vegne…

Vores interesser er vidt forskellige! Heldigvis :smiley:

Hvis man selv mange gange er blevet mødt med skæld ud og irettesættelser, når man bruger for mange penge, er det vel en nærliggende reaktion.

Det skal være min forklaring på hvorfor nogle får ondt i røven over hvad andre bruger dyre penge på - det er ‘kulturelt’, evt. ‘mikrokulturelt’.

Personligt gider jeg bare ikke bruge tid på at skælde ud, hvis der ikke rigtig er noget mål med det. Så jeg havde nok valgt at gøre noget andet. :slight_smile:

Jeg er ligeglad, for jeg har selv haft en vild ungdom, og brugt penge som jeg kunne have sparet op… Men ja, sådan gjorde jeg… og er da glad for de ting jeg har… Folk må gerne forarges over mig… For ja… jeg har skajet ud, og brugt mange penge… Men altså, folk er forskellige… og jeg kunne f.eks. aldrig drømme om at bruge penge på eletronik, for kan ikke finde ud af det :stuck_out_tongue: Jeg tænker også lidt, folk har selv tjent deres penge, så må de da bruge dem som de vil… jeg har knoklet mit bagparti i laser for at få råd til de ting, og jeg gør det stadig, for at betale mine kattes foder, dyrelæge regninger osv… Jeg har bare skiftet prioritet, jeg har fundet noget nyt at gå op i, men jeg bruger sgu stadig ligeså mange penge :stuck_out_tongue:
Var det meget forvirrende, eller er det nogenlunde læseligt?? :stuck_out_tongue:

Jeg tror at det bunder i misundelse og janteloven kan vi ikke gøre meget ved.

Jeg har flere gange løftet sløret en smule for hvem jeg er og hvad jeg har og der er det janteloven der viser sit sande ansigt hos nogle brugere.

Jeg er lidt trist pga af det, fordi jeg er jo ikke noget specielt, jeg har bare en bedre økonomin end mange lige nu :ked:

[quote=Mette Mejdahl;234624]Lad mig høre jeres holdninger - bliver i forarget over hvad andre bruger deres penge på?

/Mette[/quote]

Næ, jeg ville først blive forarget, hvis de forsøgte at bruge mine penge :uha:

NP

[quote=Niels Peter;234668]Næ, jeg ville først blive forarget, hvis de forsøgte at bruge mine penge :uha:

NP[/quote]

LOL! årh hvor smukt sagt! -LOL

[QUOTE=Niels Peter;234668]Næ, jeg ville først blive forarget, hvis de forsøgte at bruge mine penge :uha:

NP[/QUOTE]

NP, hvis du indsætter et klækkeligt beløb på min konto, lover jeg at forarge dig :thumbup:

Jeg bliver ikke forarget over andre folks pengebrug, men jeg kan sagtens have en mening om, om det var penge jeg selv ville have brugt på dét.

Nej, jeg ved faktisk ikke rigtig - jo, jeg tror godt jeg kan blive forarget, hvis der er noget jeg slet slet ikke kan sætte mig ind i, at man kan bruge penge på…jeg kan ikke lige komme i tanke om noget, men jeg kan alligevel ikke sidde her og hykle (elsker det ord :høhø:) at jeg aldrig kan forarges over hvad andre folk bruger af penge - heller ikke på trods af kloge/sande fraser som “det er jo folks egen sag” - “det er jo deres eget valg”.

Jeg er i øvrigt altid rigtig nysgerrig efter hvordan folk bruger deres penge - og hvor de får dem fra. Jeg er også altid rigtig nysgerrig efter at vide hvad kostede det? uanset om det er rejser, dyrlægeregninger, ting, tøj, oplevelser. Jeg tror det er fordi jeg er bondet født og kvajet opdraget -LOL

Nu spekulerer jeg så nervøst over, hvad du opfatter som “klækkeligt” -what

NP

Der er næsten ikke noget der rager mig mindre …Jeg blander mig ikke i, og bliver ikke forarget over hvad andre bruger penge på - Men min svigermor blev godt nok en kende forarget da hun så vi havde købt dette æg til vores tøzer, og hun synes det var grænseløst ødselt, da hun hørte prisen :slight_smile:

[quote=Alice;234697]Der er næsten ikke noget der rager mig mindre …Jeg blander mig ikke i, og bliver ikke forarget over hvad andre bruger penge på - Men min svigermor blev godt nok en kende forarget da hun så vi havde købt dette æg til vores tøzer, og hun synes det var grænseløst ødselt, da hun hørte prisen :slight_smile:

[/quote]

Det er da ellers så smagfuldt …

NP

[quote=Niels Peter;234696]Nu spekulerer jeg så nervøst over, hvad du opfatter som “klækkeligt” -what

NP[/quote]

Og jeg bliver straks spændt på hvordan Vivi vil forarge :rock:

For NPs penge, vil jeg naturligvis købe en flise - eller måske nogle stykker :tihi:

NP - du indsætter bare, hvad du kan undvære … men det koster naturligvis, at købe sig til forargelse :høhø:

[quote=Vivi_Fletcher;234715]For NPs penge, vil jeg naturligvis købe en flise - eller måske nogle stykker :tihi:

NP - du indsætter bare, hvad du kan undvære … men det koster naturligvis, at købe sig til forargelse :høhø:[/quote]

Én flise?? Jeg tror nærmere vi er ude i en bort. :høhø:

Se nu bliver jeg jo nysgerring.

Hvad KOSTER dit æg så?

Hvor kan man misforstå den sætning på mange måder Gg