Tja… jeg har jo huskat/NFO-blanding, Racerene NFO og en enkelt skingrende skør Aby.
Første kat vi anskaffede, var på den måde de fleste får kat… nemlig fra en kollega, hvis hunkat var taget på herresjov.
Vi havde ingen intentioner om at få flere katte - og en selvstændig huskat passede perfekt i vores hjem!
(Husk nu, når I læser følgende at dette ligger ca 15 år tilbage - og at man bliver klogere med tiden!)
Lidt efter lidt, fik jeg lyst til at få killinger på Saga… Jeg ville nemlig gerne have to katte - og med det hystriske møgkræ, Saga havde udviklet sig til, var vi enige om, at det nok ikke ville gå med en killing/kat udefra - men måske med en killing? Vi fik en aftale i stand med Arnold, en utroligt flot striber - og så ville Saga alligevel ikke!
Nå, pengene var små og selv om vi havde skudt alle tanker om Sagakillinger ud af hovedet, blev hun ikke neutraliseret… herregud, P-piller var både billigere og meget let at give…
Saga spyttede p-pillen ud en dag i februar måned, samme år som hun fyldte 5 år om sommeren! Hun blev parret uden vores vidende - og da killingerne kom, var vi ikke i tvivl om at det var den store hvide NFO(lignende) hankat, der var killingernes far!
Tiden var sandelig anderledes dengang!!! Af Sagas kuld måtte vi nemlig indse, at vi blev nødt til at beholde begge de to semilanghårede killinger (idag var de sikkert de første som var blevet solgt!)…
Især den ene killing var meget forskellig fra huskatte - ikke kun pgr dens lange pels, men dens udseende og temperament adskilte den tydeligt fra dens kuldbror og især(!) dens mor! Faktisk lignede den mest af alt kattene ude på “Øen” i Norge!
Jeg begyndte at læse lidt om den her Norske skovkat… og måtte til sidt indse at Tamlin måske nok havde en sort korthåret dansk huskat som mor - men ellers var han en NFO, med alle NFO’ens træk…
Tamlin blev kørt ihjel, da han var ca 1½ år… Tjalfe var ved at sørge sig ihjel- og vi købte derfor Aske, renracet NFO, fordi jeg ville have en kat med samme temperament som Tamlin… Livet med racekatte var begyndt! 
Flere år senere fik et nødråb fra en fjern bekendt… hun havde en lille Abyssinierpige på knapt et år, der blev tæsket af hendes tre andre katte… om vi kunne hjælpe?
Hun var blevet henvist til os af kattens oprindelige fodervært, som vidste at vi havde en blød plet for katten, at vi havde en stabil, velfungerende Bande bestående af hankastrater (Saga var flyttet for sig selv i vores annex) - og at jeg drømte om en abyssinier.
Lille Namacoola flyttede ind… OH Boy om ikke hun flyttede ind!!!
Hun var ALT, hvad jeg havde drømt om… simpelthen alt!
Hvad ingen af os havde forestillet os, var at Aby’en ville være racen for Jan!!! Han nød at arbejde med Lillepigen - først for at gøre hende tryg, men siden bare fordi det var SJOVT!
Desværre viste det sig at Namacoolas strinten ikke skyldtes et adfærdsproblem (det kunne vi have arbejdet med!), men at hun havde en hormonel forstyrrelse, der betød at hun var som en fertil hunkat i næsten konstant løb
At sige, at hun strintede, ville være en underdrivelse! Efter 4½ år stank vores hjem som havde vi fertil hankat!!! Og vi opgav… Lillepigen flyttede til sin gamle fodervært, hvor hun skulle leve et liv som selskabskat for dennes hankatte - i en kælder, der ville være indrettet til at tåle p*s, og med udgang til stor delvist indhegnet have!
Det siger sig selv, at man ofte ringer og spørger, hvordan ens kat har det, når den må omplaceres på de betingelser… og alle med en smule indfølelse, kunne høre, hvor meget især Jan savnede at have Namacoola - hendes skøre indfald og hendes kælne personlighed. Jeg og en opdrætterveninde lavede derfor en ægte rævekage - og vupti… Jan havde igen en abyssinier, endnu skørere, endnu mere fjollet, mindst lige så kærlig som den han havde måtte lade flytte!
Denne gang tænkte jeg mig faktisk om!!! Den lille ny havde en af de sødeste, venligste personligheder, jeg endnu har oplevet hos en kat! Ingen dominante træk eller usikkerhed, men masser af selvtillid og selvbevidsthed, uforfærdet er et ord man også kunne brug…
Og så passede hun fantastisk til resten af Banden! Hendes livlighed kunne få afløb gennem leg med de ældre katte + Dise og alle syntes om hende, fordi hun med sin væremåde ikke repræsenterede nogen trussel…
Nu bor her så to skovsere, en blanding og en abyssinier… det fungerer fint!
Desværre er vores drenge ved at komme op i alderen og vi er derfor igang med at se os om, hvor deres afløsere skal købes…
Jan drømmer om en MCO… Får vi fat i den helt rigtige, så vil det være så fint! En livlig (helst) dreng, med gå-på-mod…
Jeg drømmer om en sort Orientaler… Om det bliver til nogen engang, ved jeg endnu ikke!
hvis - ja, så skal det være en ldit roligere kat tror jeg… for godt nok vil vi stadig have en aby - men hun vil være halvgammel og måske ikke så villig til at tonse rundt med en fjollet ung Ori… Men måske Jans MCO så vil synes det er skægt?
Tiden må vise, hvad og hvordan… men denne gang har vi da i det mindste erfaring og lidt mere tanke på hvad vi vil have… eller rettere… Hvad der passer til Banden