Hvorfor ikke adskille klassisk perser som selvstændig race?

Jeg har tænkt og undret mig lidt, og tænker der sikkert er nogen herinde, der kender svaret :slight_smile:

Hvorfor adskiller man ikke perser og klassisk perser i to forskellige (evt søskende)racer?

Når nu der er markant forskel, og der på udstillingerne virker til at blive ‘set ned på’, hvis man kommer med en klassisk perser?

Min tanke er, at det for mig virker til lidt at være det, man har gjort med siam og thai. En thai er vel ‘bare’ en klassisk siam?

Mine tanker er om FIFé. Er det anderledes i andre organisationer?

6 Synes om

Uden i øvrigt at kende begrundelsen, hvorfor Thai er opstået, vil jeg tro det er fordi netop de moderne siam har bevæget sig langt væk fra det oprindelige udseende :slight_smile:
Men, jeg tror den udvikling har noget at gøre med konkurrencen på show. Det handler om øjnene der ser og om, hvad der skal til for at vinde. Ligeså stille sker der et skred og fra at have store ører, skal de være virkelig store.
Mine katte (bortset fra Flappe) er temmelig ordinære og læner sig imo ret meget op af standarten. Men det vinder man ikke noget ved på shows :wink:
Ang. den nye race Thai, så er der nogle der har sat sig ned og lavet et skriv og et stort stykke arbejde i at få den godkendt. Det vil formentlig også være den vej de klassiske perseropdrættere skal gå.
Når så det er sagt, så synes jeg faktisk det er ærgerligt at man godkender ny race fremfor at dømme lidt mere stringent efter den standart der allerede er nedskrevet. :slight_smile:
Thaien er ikke helt en klassisk siam, lidt mere huskat med maske endnu :wink:

2 Synes om

Det er nettop her jeg tro den ligger begravet, men også hos opdrætter.
På trods af Kurilean er så ny, Ja så er der allerede ved at ske et skred her også :woozy_face:
Opdrætter avler dem større og større, nu hedder det sig hos mange at pigerne skal være ca 6 kg og drengene 7-8kg. men de var fra starten for piger kun 3-4kg og drenge 5-7 kg. hvor de fleste lå på 5-6kg. samt vi ser også at dommerne vil have ørene større nu.

Jeg kan godt følge din tanke, men vi ser det jo i flere racer at der sker et skred

1 Synes om

Netop min pointe ift. konkurrencen. Når jeg har talt med Hr og Fru Jensen bryder de sig mere om de ordinære som Brian, Frank ect. Flappe ser sød ud, men ligner ikke en siam :slightly_smiling_face:

3 Synes om

Nope :slight_smile: Thaien anses for en kat nedstammende fra Thailand, ikke en “dårligt” opdrættet siameser der afviger væsentligt fra standarden. Kun katte, der beviseligt er samlet op i Thailand må fremstilles i noviceklassen, og kun katte der udelukkende har mindst 4 generationer Thai i stamtavlen kan registreres - og udkryds er ikke tilladt :slight_smile: Den ligner ganske rigtigt siam lidt som de så ud i gamle dage, men den anses for at være en selvstændig race. Jeg synes de er fine, en skønne dag skal jeg have sådan en. Og Mette Mejdahl siger at det er logisk nok jeg kan lide dem, for de ligner jo en krydsning mellem en bimse og en europæisk huskat :slem: Men de er altså sin helt egen race, ikke et “biprodukt” fra siam avlen.
VH
Susanne

8 Synes om