Hvorfor må Tyskland ikke fortælle dommerfordeling

Er der nogen som ved hvorfor Tyskland ikke må fortælle dommerfordeling ?

Herhjemme er man jo vant til det og I Holland fik vi det af vide et par dage før.

Så jeg tænkte bare lige hvorfor. :?

Det er vel mere en beslutning man har taget, måske gjort til en national regel, eller bare kotyme i Tyskland. Så mange år siden er det heller ikke, at vi i DK mødte op og flåede kataloget op for at se hvilke dommere man havde fået. Faktisk lidt sjovere hvis du spørger mig :wink:

Ja jeg undrede mig egentligt bare. Altså det genere mig ikke. Jeg får den dommer jeg.nu en dag får. Det var mere en undring. :slight_smile:

Åh ja nu kan jeg ikke huske såå mange pr tilbage. Men jeg husker jeg bare næste op og gik til den dommer som der stod. Så ja der har du jo ret. :slight_smile:

Ja jeg undrede mig egentligt bare. Altså det genere mig ikke. Jeg får den dommer jeg.nu en dag får. Det var mere en undring. :slight_smile:

Åh ja nu kan jeg ikke huske såå mange pr tilbage. Men jeg husker jeg bare næste op og gik til den dommer som der stod. Så ja der har du jo ret. :slight_smile:

Det er jo ikke helt uvæsentligt hvilke dommere man får. Og i al fald med MIN hukommelse (eller manglende samme) vil jeg gerne vide det på forhånd så jeg - belært af erfaring - kan tjekke om det er dommere jeg allerede har ét certifikat fra i den klasse og derfor skal ha’ en kontrasignering.

Heldigvis var jeg i Sverige oppe hos nogle for mig helt ukendte dommere, selvom der var andre kendte imellem dem :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;997363]Det er jo ikke helt uvæsentligt hvilke dommere man får. Og i al fald med MIN hukommelse (eller manglende samme) vil jeg gerne vide det på forhånd så jeg - belært af erfaring - kan tjekke om det er dommere jeg allerede har ét certifikat fra i den klasse og derfor skal ha’ en kontrasignering.

[/QUOTE]

Det er som kun at tjekke om de inviterede dommere er nogen man har haft før :slight_smile: Det kan man jo allerede gøre når indbydelsen er ude, og er man så ude i at der er en hvor det er aktuelt med kontrasignering, så kan man nok godt huske det :wink: Man havde jo også udstillinger før disse on-line-tider :høhø:

Ja og nej. Jeg har da i hvert fald mere end en gang oplevet at der er kommet dommere på udstillingen, der ikke har været på spisesedlen. Fordi der er kommet flere tilmeldinger formodentligt :slight_smile:

Men kniber hukommelsen er det jo bare lige at lave en liste hjemmefra, som man så kan kigge på på udstillingen :slight_smile:

Ja ufatteligt at det kunne lade sig gøre, tænk engang at man kom på udstillingen uden at vide hvilken dommer man skulle op til - og jo man kunne godt få kontrasigneret også dengang.

Lige et sidespring. Kan man få kontrasigneret 2 gange i samme klasse.
Hvis vi er uheldig, kommer Tot op til samme dommer, som hun allerede har været ved 2 gange i kl. 8.

Lige et sidespring. Kan man få kontrasigneret 2 gange i samme klasse.
Hvis vi er uheldig, kommer Tot op til samme dommer, som hun allerede har været ved 2 gange i kl. 8.

Lave lister? sådan på papir? Kan man stadig det? :uha:

:tihi: Det er selvfølgelig korrekt, men der kan jo også være en dommer man bare OVERHOVEDET ikke vil op til. Og selvom man har ønsket en specifik dommer er der jo ingen garanti for at man får vedkommende. Og så kan man jo lissågodt spare turen. Jeg skal skynde mig at sige at jeg indtil nu kun har mødt EN dommer jeg ikke håber at se igen. Ikke pga af det hun sagde om katten, men den totalt BESYNDERLIGE måde hun heflede rundt med dyrene på. Jeg var langt fra den eneste der stod med et “WTF?!” udtryk i ansigtet bagefter.

Men der kan jo sikkert også være eksempler på dommere der har en helt anden opfattelse af hvordan en given race skal se ud, end hvad der passer med det man nuengang kan levere, så det vil være spild af tid og penge at tage afsted.

Ja og man kan jo ikke garantere man ikke får en dommer.man har haft, selvom man skriver det. Min blev champion ved kontraSignering. Men nu ved jeg jo så at den dommer som kommerdømte min i Groningen, ikke står på listen her.

Jeps, men man kan sgu aldrig finde de lapper :wink: meeeen, man kan jo også lave en fin fil og sende den til sin smartphone, det smager da lidt af online :høhø:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;997423] Det er selvfølgelig korrekt, men der kan jo også være en dommer man bare OVERHOVEDET ikke vil op til. Og selvom man har ønsket en specifik dommer er der jo ingen garanti for at man får vedkommende. Og så kan man jo lissågodt spare turen. Jeg skal skynde mig at sige at jeg indtil nu kun har mødt EN dommer jeg ikke håber at se igen. Ikke pga af det hun sagde om katten, men den totalt BESYNDERLIGE måde hun heflede rundt med dyrene på. Jeg var langt fra den eneste der stod med et “WTF?!” udtryk i ansigtet bagefter.

Men der kan jo sikkert også være eksempler på dommere der har en helt anden opfattelse af hvordan en given race skal se ud, end hvad der passer med det man nuengang kan levere, så det vil være spild af tid og penge at tage afsted. [/QUOTE]

Det var faktisk netop en af ankerne der var på at dommerpåsætningen kom frem inden, det at man så ville blive hjemme, hvis ikke dommeren passede. Jeg tror nu de færreste ender der, de fleste sorterer allerede ved indbydelsen og regner lidt på hvor stor en risiko der er, og melder så bare ikke til.

Men bortset fra det, så endte man ofte dengang med at tage sin kat med til bedømmelse og oftest fik man sig en overraskelse, eller i al fald lært at se kattene med forskellige briller og det er som heller ikke så ringe endda :wink: Faktisk er det ofte at de som man er uenig med lærer en mest, fordi man så skal forholde sig til det de siger og tage stilling. Og så er det jo også meget andet end bare at hive certer hjem når man tager afsted; samværet med andre kattetosser en hel dag plejer jo også at være hyggeligt nok også selvom man ikke lige fik det man kom efter.

Nemlig. Nogle dommere foretrækker en lidt anden type Somali end Rags. Jeg er bestemt ikke enig, for jeg elsker stadig den type, jeg faldt for for 10-15 år siden. Men jeg lærer alligevel en masse af dem, fordi jeg får kigget på min kat med andre øjne og ser ting, jeg måske ikke havde tænkt over.

Det er dejligt at vinde, men man kan ikke forvente at vinde hver gang. Derfor er det i sidste ende alt det andet, man bør komme efter. :slight_smile:

Jeg kan sagtens forstå de tyske klubber ikke vælger at offentliggøre dommerfordelingen inden. Med den gang brok der altid følger en dommerfordeling herhjemme som de stakkels bestyrelsesmedlemmer skal tage stilling til, sparer de tyske klubber sig selv for rigtigt meget irritation ved at offentliggøre dem på selve dagen.
Det tager tid nok at arrangere end udstilling uden at skulle bruge en uge eller 14 dage på at diskutere med utilfredse udstillere - så hvis der var mere selvdisciplin blandt visse udstillere tror jeg flere lande/klubber vil være åben for at offentliggøre fordelingen tidligt.

[QUOTE=Panthera;997467]Jeg kan sagtens forstå de tyske klubber ikke vælger at offentliggøre dommerfordelingen inden. Med den gang brok der altid følger en dommerfordeling herhjemme som de stakkels bestyrelsesmedlemmer skal tage stilling til, sparer de tyske klubber sig selv for rigtigt meget irritation ved at offentliggøre dem på selve dagen.
Det tager tid nok at arrangere end udstilling uden at skulle bruge en uge eller 14 dage på at diskutere med utilfredse udstillere - så hvis der var mere selvdisciplin blandt visse udstillere tror jeg flere lande/klubber vil være åben for at offentliggøre fordelingen tidligt.[/QUOTE]

:ok:

Det er mere end én gang, at jeg har overvejet om vi ikke skulle vente med at offentliggøre den til på dagen.

Der skal mange fingre til at tælle de henvendelser vi har fået fra folk, der har været utilfredse med dommerfordelingen. Både hvor deres egen kat er og man gerne vil have en anden dommer, men også at den og den gruppe skulle dømmes sammen med en anden gruppe, fordi begge grupper havde pæne katte, der kunne gå videre. Henvendelser hvor nogen ved hvilke hunkastrater der kommer og de to pæneste er hos samme dommer - osv osv.

Betragt det som en service, at I får dommerfordelingen før udstillingen - og overvej nøje om du behøver henvende dig til klubben, når du ser fordelingen - for det kan i sidste ende betyde, at denne service udebliver.

ja altså når man ser det på den måde kan jeg self godt se problemet. for mig synes jeg det er dejligt og se min kat med forskellige dommers mening. vi har også alle godt af at prøve at vores kat ikke er god nok. Det er jo stadig en konkurrence.

Da nogle sagde mange ikke ville bruge en bestem dommer og der skulle jeg bare skrive hende ville jeg ikke have. men hvorfor :? personen har jo aldrig dømt nogle af mine katte så jeg kan ikke sige eller have en mening som andre faktisk har.

jeg mener det er godt at få konstruktiv kritik af sin kat som man kan viderebygge på. jeg går personligt ikke såå højt op i om min kat bliver BIS, da det er forskellige racer. hvorimod kan ejg bruge BIV til mere, da det er indenfor min egen race.

Så ja jeg kunne godt forstille mig det kunne give en del arbejde hvis folk hele tiden mente den race ikke kan være oppe mod den race eller farve for den sags skyld.

[QUOTE=Panthera;997467]Jeg kan sagtens forstå de tyske klubber ikke vælger at offentliggøre dommerfordelingen inden. Med den gang brok der altid følger en dommerfordeling herhjemme som de stakkels bestyrelsesmedlemmer skal tage stilling til, sparer de tyske klubber sig selv for rigtigt meget irritation ved at offentliggøre dem på selve dagen.
Det tager tid nok at arrangere end udstilling uden at skulle bruge en uge eller 14 dage på at diskutere med utilfredse udstillere - så hvis der var mere selvdisciplin blandt visse udstillere tror jeg flere lande/klubber vil være åben for at offentliggøre fordelingen tidligt.[/QUOTE]

Enig, Der er jo mange der vælger at blive væk fra udstillingen, netop fordi de har fået en dommer de absolut ikke vil have, men klubberne kan jo ikke gøre alle tilfredse.

Jeg tager det bare som en overraskelse, når jeg kommer til de tyske udstillinger, og jeg ved jo på forhånd, hvilke dommere der kommer

Bare for det nu ikke lyder som det modsatte, så er jeg HELT enig. :slight_smile: Jeg ta’r på udstilling mest for hyggens skyld. Og hvis ikke det var fordi man skal for at kunne fortsætte var jeg heller aldrig taget til Sverige - uanset at det var en vældig hyggelig tur, altså. Det var bare osse dyrt :wink:

Nu er jeg jo så ovenikøbet så priviligeret med lige mine racer, at der ikke plejer at være konkurrenter til certifikatet :slight_smile: Så når bare dommeren behandler kattene ordentligt er jeg fløjtende ligeglad med hvem jeg kommer op til. Selvfølgelig har jeg da et par favoritter, fordi jeg har mødt nogen der synes at f. eks. Ib’s cinnamon er den absolut PÆNESTE farve en OSH kan ha’ :wink: men det går osse alligevel :slight_smile:

Jeg kan bare ikke, i sådanne tråde som den her, lade være med at prøve at sætte mig ind i HVAD det er der kan være et problem for nogen. Det betyder ikke altid at jeg selv anser det for at være et problem :slight_smile:

Det er mere end én gang, at jeg har overvejet om vi ikke skulle vente med at offentliggøre den til på dagen.

Der skal mange fingre til at tælle de henvendelser vi har fået fra folk, der har været utilfredse med dommerfordelingen. Både hvor deres egen kat er og man gerne vil have en anden dommer, men også at den og den gruppe skulle dømmes sammen med en anden gruppe, fordi begge grupper havde pæne katte, der kunne gå videre. Henvendelser hvor nogen ved hvilke hunkastrater der kommer og de to pæneste er hos samme dommer - osv osv.

Betragt det som en service, at I får dommerfordelingen før udstillingen - og overvej nøje om du behøver henvende dig til klubben, når du ser fordelingen - for det kan i sidste ende betyde, at denne service udebliver.[/QUOTE]

Og jeg kunne have skrevet nøjagtigt det samme… -dog er det i min mailboks primært nogle ganske få udstillere, knap en håndfuld, der den ene gang efter den anden brokker sig over dommerfordelingen uanset om der er taget hensyn til ønsker eller ej. Det er den samme kategori hver gang, men man kan jo ikke nøjes med at offentliggøre de 4 andre :slight_smile: Så enig med Vivi: Betragt det som en service I får på de danske udstillinger - det er langt fra sådan det fungerer i udlandet.
VH
Susanne