Hvorfor sælger IK kun ude-katte?

Har de stadig de der skilte på burene? Er det derfor trådstarter spørger?

For så ville jeg spørge hvem der har skrevet det på og hvad der ligger til grund for den status som der bliver sat på det der kort. Og om der en nogen der opmærksom på om der sker en udvikling af katten i løbet af dens ophold på internatet?

I fuglebjerg hos Internatet fra dyrenes beskyttelse sender de også de fleste ud som inde/ude katte… Også killinger… De har en løbegård derude, som de vænner killingerne til at være i…

Ikke at jeg begriber hvorfor… Rigtig mange søger jo efter indekatte… og vil gerne adoptere fra et internat… Men det besværlig gøre det jo en del når de lukker killingerne ud også… Jeg kiggede også i sin tid på internaterne, men opgav simpelthen, fordi de kun har ude/inde katte og killinger… :frowning: Rigtig ærgeligt, når man nu gerne vil adoptere…

[QUOTE=Sheer;899562]PiaB sagde det så godt. De helgarderer sig.
Og i øvrigt er det en politik som der har været på internaterne lige siden jeg fik min første kat i 1984. “Jo, han der han skal udenfor”. :gruble: :blegne:
Kort sagt, det er vanetænkning og manglende opdatering om hvad der er bedst for katte.
:thumpdown:[/QUOTE]

Jeg tror du har ret, at det er vanetænkning. Ligesom når de formidler killinger, før de er neutraliserede.

Selv om Inge nu har trukket sig tilbage, er det vist stadig hendes idéer, der råder. De fleste er udmærkede, men der er også en del imellem, som er fra en helt anden tid - som f.eks. de nævnte.

[QUOTE=Sheer;899579]Har de stadig de der skilte på burene? Er det derfor trådstarter spørger?

For så ville jeg spørge hvem der har skrevet det på og hvad der ligger til grund for den status som der bliver sat på det der kort. Og om der en nogen der opmærksom på om der sker en udvikling af katten i løbet af dens ophold på internatet?[/QUOTE]

Nej, det var faktisk inde på deres hjemmeside - odense afdelingen - jeg kiggede på deres misser, hvis jeg møder op tager jeg jo bare en kat med hjem :ups: :slight_smile: Men jeg har nu kigget lidt rundt på de andre afdelinger og nogen gange står der faktisk “ved ikke” ved om de skal være ude eller inde. Så jeg var nok lidt hurtig til at starte tråden.

Det er ikke fordi jeg vil IK noget ondt jeg har STOR respekt for deres arbejde og er glade for råd, vejledning og alt hvad vi ellers fik fra dem, da vi fik vores misser:ok:. Og de er indekatte, fordi plejemor “kunne se de ville få det godt hos os”. Plejemor der er fortaler for udekatte, fortalte at vi skulle passe på misserne ikke blev for tykke nu de skulle være inde og vi skulle huske at aktivere dem - så her tror jeg klart også de tror på det er for kattens bedste.

[QUOTE=Maria-Amalie;899582]I fuglebjerg hos Internatet fra dyrenes beskyttelse sender de også de fleste ud som inde/ude katte… Også killinger… De har en løbegård derude, som de vænner killingerne til at være i…

Ikke at jeg begriber hvorfor… Rigtig mange søger jo efter indekatte… og vil gerne adoptere fra et internat… Men det besværlig gøre det jo en del når de lukker killingerne ud også… Jeg kiggede også i sin tid på internaterne, men opgav simpelthen, fordi de kun har ude/inde katte og killinger… :frowning: Rigtig ærgeligt, når man nu gerne vil adoptere…[/QUOTE]

Jep det er netop det der er ærgerligt. De kan ikke gøre ved at de voksne katte de har er fundet ude og måske kan blive problemkat ved at blive indekat, sådan er det. Men det er ærgerligt at de “begrænser” killingernes mulighed.
Men jeg har fundet den sødeste kopi af Sparta på Odense afdelingens hjemmeside, som der står Inde/ude: “Ved ikke” ved. (Nogen køb den lille missemand… så ikke jeg ender med at gøre det.)

http://www.inges-kattehjem.dk/content/plet

er han ikke sød?

åh han er fin!
Du må hellere skynde dig ud efter ham :smiley:

Jo, meget:hjerte: - og lige i dine farver, ikke. :slight_smile:

[/QUOTE][QUOTE=PiaB;899650]åh han er fin!
Du må hellere skynde dig ud efter ham :D[/QUOTE]

Det må du ikke sige - jeg ender bare med at gøre det - og jeg tror ikke jeg får ros på hjemmefronten :slight_smile: Så jeg tør slet ikke tage ud og se!

Jo, meget - og lige i dine farver, ikke.

Tjoh, han ligner jo lidt de andre to :slight_smile:

han vil da passe perfekt ind derhjemme - endda matche i farverne :smiley: :høhø:

Min Smokey er fra IK, og da jeg var dernede gjorde jeg dem faktisk opmærksom på at jeg boede i en lejlighed og at min kommende kat IKKE ville komme ud. Ude-delen blev slet ikke kommenteret. Og jeg fik altså Smokey med hjem 30 min. efter jeg var kommet derned.

[QUOTE=FinnFrode;899627]Jeg tror du har ret, at det er vanetænkning. Ligesom når de formidler killinger, før de er neutraliserede.

Selv om Inge nu har trukket sig tilbage, er det vist stadig hendes idéer, der råder. De fleste er udmærkede, men der er også en del imellem, som er fra en helt anden tid - som f.eks. de nævnte.[/QUOTE]

Hendes ånd lever videre på internaterne. Det er også min teori. Og hun er da også stadig en del af det hele i et eller andet omfang. Som jeg vist før har nævnt, var hun i hvert fald med til IK’s jubilæum her i Odense for ganske nyligt :slight_smile:

Nu er jeg selv pt plejefamilie for de dejligste killinger fra IK og kan da fortælle at killinger der er under 12 uger når de bliver fundet (og derfor kommer i plejefamilie) ikke kommer ud, og derfor sagtens kan blive indekatte :slight_smile:
Grunden til at man vælger at sige at nogle af killingerne er udekatte, er nok fordi de har været rimelig store da de blev indleveret, og dermed har været vant til at være ude. Når man køber en udekat på IK skriver man under på at man vil lade den komme ud - så undgår man den ubehagelige situation at katten bliver leveret tilbage fordi ejeren vil have en indekat og katten bestemt ikke kan vænne sig til dette.
Så der er skam mening med galskaben :stuck_out_tongue:

Det er i øvrigt altid farligt at tage ud og kigge på misserne på internatet - man ender bare med at have en masse dejlige katte med hjem :smiley:

Fuldstændig enig. Jeg kan også se på Bastian herhjemme at han overhovedet ikke på nogen måde trives ved at være inde/lukket ind kat.

Ja, det kan være svært at forstå nogen gange

Igen meget enig. Ligesågerne Bastian gerne vil ud i forårs-, sommer- og efterårsperioden. Ligeså meget transformerer han næsten om til indekat om vinteren. Og hvis det regner kan han holde sig lææænge, på trods af at vi har 2 fine bakker og står indenfor som de kan bruge hvis de gerne vil ud. Begge bimserne der kom fra at være indekatte, nægter idag stort set at bruge bakkerne indenfor, de vil ud. Honey tilgengæld der kommer fra Fuglebjerg kattehjem, han bruger ligeså gerne bakkerne som det store udendørs.

[QUOTE=Maria-Amalie;899582]I fuglebjerg hos Internatet fra dyrenes beskyttelse sender de også de fleste ud som inde/ude katte… Også killinger… De har en løbegård derude, som de vænner killingerne til at være i…

Ikke at jeg begriber hvorfor… Rigtig mange søger jo efter indekatte… og vil gerne adoptere fra et internat… Men det besværlig gøre det jo en del når de lukker killingerne ud også… Jeg kiggede også i sin tid på internaterne, men opgav simpelthen, fordi de kun har ude/inde katte og killinger… :frowning: Rigtig ærgeligt, når man nu gerne vil adoptere…[/QUOTE]

Det er ikke helt rigtig, i kattemødre-afdelingen er ca. halvdelen af burene med udeadgang til en lille løbegård, og der er også nogen der er helt uden. Det afhænger lidt af kattens temperament og hvad Tina evt. ved den har været vant til. Jeg mener personligt at Tina derude er drøngod til at vurdere hvad de enkelte katte kan tåle (inde/ude). Hun spørger altid ind til hvordan katten kommer til at leve, skal den have meget menneskekontakt, eller måske en staldkat osv. Hun har også haft enkelte katte som kun blev formidlet videre til indeliv, så det er en vurderingssag i de fleste tilfælde. Desuden kører hun også med at hvis det slet ikke går med den kat man får med hjem af den ene eller den anden grund, så kan man levere den tilbage indenfor 14 dage.

Det er forfærdeligt.

Hvis nu folk begyndte at passe på deres katte.

Istedet for at aflevere dem til internater til at starte med.

[QUOTE=Sussi;899648]http://www.inges-kattehjem.dk/content/plet

er han ikke sød?[/QUOTE]

Han er rigtig sød og med den alder er jeg da sikker på, at han kan affinde sig med at blive indekat !!

Om man vil det eller ej, er der mange katte - og i høj grad mange huskatte - der ikke trives med at være indekatte.
De er simpelthen ikke “opdrættet” til indelivet og har de først fået smag for at være ude, trives de altså bare ikke inde.

Racekatte er ofte selekteret på at være gode indekatte - og dermed er de nemmere at omstille.

For jo - jeg tror i høj grad “udetrangen” ligger i generne, ligesom menneskekontakt osv.
Man kan præge meget, men ikke alt.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;899978]Om man vil det eller ej, er der mange katte - og i høj grad mange huskatte - der ikke trives med at være indekatte.
De er simpelthen ikke “opdrættet” til indelivet og har de først fået smag for at være ude, trives de altså bare ikke inde [/QUOTE]

Jeg har haft/har huskatte ialt 4 huskatte fra killing af og har aldrig haft problemer med at ha dem som indekatte !!!

Nu skrev jeg heller ikke alle, men mange :slight_smile:

Jeg har selv haft to huskatte. Den ene var fra en gård - og den blev aldrig indekat, mistrivedes, pissede alle vegne osv.
Den anden kom fra en morkat, der var indekat og var vokset op udelukkende som indekat, han trivedes fint på den vis.

IK (og sikkert andre internater) ved ofte lige så lidt om kattenes baggrund som alle andre. Mange katte/killinger findes udenfor, derfor formidles de videre som udekatte, da IK ikke kan være sikre på andet end, at det vil de trives som. IK oplever ofte at formidle katte, som de får tilbage, fordi ejer mener, de ikke trives som indekatte - så hellere lade være med at love for meget.