Hvorfor tager andre det som en selvfølge at

Hvorfor tror andre mennesker at de ved lige precis hvad andre mennesker burde have skrevet eller gjort i alle mulige sammenhænge. Jeg har oplevet at egne og også andres tråde bliver fyldt med kommentarer om hvordan trådstarter burde have ageret. Jeg har lige oprettet en tråd hvor jeg spurgte om der var nogen der havde hvalpe til salg. Det kan der ikke svares på uden at jeg peciserer hvilken race jeg ønsker. Når jeg nu med stor omhug har valgt den formulering ønsker jeg ikke gode råd til formuleringen men svar på mit spørgsmål.
For 3 måneder siden fik jeg alle mulige gode råd om hvordan jeg skulle holde liv i mine killinger som absolut ikke var ved at dø fordi jeg spurgte om der var andre der havde haft for racen små killinger

Hvad får folk til at svare sådan i stedet for at svare på det der bliver spurgt om?

Det sker også hvis der bliver stillet andre konkrete spørgsmål. Så får trådstarter alt mulig andet at vide. Hvorfor gør man det?

Jeg syntes personligt det er groft fornærmende og har aldrig kunne forstå hvorfor det er så vigtigt at fortælle andre hvor ukorekte de mener andre ser på tingende eller udtrykker sig. Forstår heller ikke som i min hvalpe annonce at man behøver flere oplysninger for at svare. Jo hvis man ikke ved hvad en hvalp er.

Har vi gennerelt problemer med at forstå dansk eller mener vi gennerelt at vi alene vide og for at holde den illution i live er vi nød til at belære andre tidlig og silde.

Jeg kan så godt forstå at man ønsker at du præciserer hvad slags hvalp du er på udkig efter, for i forhold til racekatte så er temperament og motionsbehov noget som spiller meget ind når man skal kunne give gode og konkrete råd om hvalpe :slight_smile:

En kat kan fint selv motionerer sig selv, mens en hund ER afhængig af at ejeren gider det/orker det/ har overskuddet til det …ellers har man i den grad en hvalp der kravler på væggene på no time hvis det en race med højt motionsbehov man er på udkig efter :slight_smile:

Det vil sige at hvis du ved naboen har gravhundehvalpe til salg ved du det kun hvis jeg søger gravhundehvalpe og ellers har oplyst at jeg ved alt om gravhunde og har oplyst alt om mine forhold så du helt klart kan vurdere at jeg er ok at sælge gravhunde til.

[QUOTE=MoMo;748696]Jeg kan så godt forstå at man ønsker at du præciserer hvad slags hvalp du er på udkig efter, for i forhold til racekatte så er temperament og motionsbehov noget som spiller meget ind når man skal kunne give gode og konkrete råd om hvalpe :slight_smile:

En kat kan fint selv motionerer sig selv, mens en hund ER afhængig af at ejeren gider det/orker det/ har overskuddet til det …ellers har man i den grad en hvalp der kravler på væggene på no time hvis det en race med højt motionsbehov man er på udkig efter :-)[/QUOTE]
Undskyld men nu gør du jo lige det som trådstarter snakker om, svarer på noget andet end det der spørges om…

Ja jeg har også tænkt hvorfor det er sådan og har også prøvet det - jeg endte med at sidde og forsvare alle mulige mærkelige ting og det var meget ubehageligt :frowning:

Krista…jeg er overbevist om, de der har svaret dig har gjort det ud fra den betragtning, de ville hjælpe dig, og det kunne de bedre hvis du skrev mere specifikt hvad du havde i tankerne.
OG…så er det noget defust bare at skrive hund. Heller ikke jeg kan forestille mig nogen bare vil have en hund, men istedet MÅ have gjort sig nogle tanker og størrelse, udseende, race og pris.
Og dèt trods dèt jeg INGEN forstand har på hunde udover de har en froende og en bagdel.

Nej det jeg ville forvente er at du satte ord på hvad for racer du er på udkig efter, ikke hvad du ved om dem ! Men satte betegnelser på hvad slags hvalp du er på udkig efter :slight_smile:

For skriver du blot hvalp så kan det være alle slags hvalpe, men skrev du fx. “jeg søger efter opdrættere af gravhunde på Fyn” så ville man i langt højere grad kunne målrette sin hjælp.

Men når man skriver blot hvalp og fyn, undskyld mig så giver det ingen mening i min verden for med den viden jeg har om hunde, hunderacer osv så er der immervæk meget forskel på hvalpe så i min bog er en hvalp ikke bare en hvalp hvis du forstår :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;748696]Jeg kan så godt forstå at man ønsker at du præciserer hvad slags hvalp du er på udkig efter, for i forhold til racekatte så er temperament og motionsbehov noget som spiller meget ind når man skal kunne give gode og konkrete råd om hvalpe :slight_smile:

En kat kan fint selv motionerer sig selv, mens en hund ER afhængig af at ejeren gider det/orker det/ har overskuddet til det …ellers har man i den grad en hvalp der kravler på væggene på no time hvis det en race med højt motionsbehov man er på udkig efter :-)[/QUOTE]

Jeg er helt enig med dig.

Hvis vi nu forestiller os, at du har killinger til salg, ville du så svare ja til det spørgsmål, uden afsenderen af spørgsmålet havde givet dig lidt information om hvad personen havde af behov og evt muligheder?

En siam eller burmeser ville f.eks. ikke trives som enekat, så hvis afsenderen af dette spørgsmål ikke lige fik fortalt, at killingen skulle gå som enekat, så ser man jo ikke på killingens fremtidige trisel?

Det handler jo ikke om at præcisere hvor godt eller dårligt man stiller et sørgsmål, men om hvad kan man tilbyde en killing - eller i dette tilfælde en hvalp.

Jeg så godt din tråd, men valgte ikke at svare, fordi jeg ikke - udfra spørgsmålet - kan se hvad behovet er.
Det er ikke raketvidenskab, at man vil ens små pus det bedste, så jeg kan slet ikke forstå din forargelse over spørgsmålet HVAD man kan tilbyde og hvad slags hund der søges…

[QUOTE=Bornholmeren;748704]Undskyld men nu gør du jo lige det som trådstarter snakker om, svarer på noget andet end det der spørges om…

Ja jeg har også tænkt hvorfor det er sådan og har også prøvet det - jeg endte med at sidde og forsvare alle mulige mærkelige ting og det var meget ubehageligt :([/QUOTE]

Jeg synes så snarere at jeg giver en forklaring på hvorfor det kan være at så mange skrev i den tråd at de ønskede vide om hvad race der evt. søges efter :slight_smile: Hvis folk skrev de ønskede kontakt til en katteopdrætter på fyn, ville du så ikke med det samme tænke “jamen hvad slags race søges der” for tro mig der er edderbunkeme langt flere hundeopdrættere i DK end der er katteopdrættere :høhø: Så en start ville da være hvis man skrev lidt mere specifikt på hvad man søger efter en blot opdr:)ætter

Jeg forstår godt hvad du mener :slight_smile: men det var jo ikke det som trådstarten spurgte om :slight_smile:

Tråde har det med at udvikle sig - af og til langt fra det oprindelige emne. Det tror jeg ikke, at man kan styre, og jeg synes det er ærgerligt, at du ligefrem opfatter det som groft fornærmende, for jeg tror, at de fleste blot ønsker at bidrage (og hjælpe!), ikke at korrekse og irettesætte. Men det er jo så bare min opfattelse. :slight_smile:

Hvad mener du så trådstarter spurgte om, det kan godt være at trådstarter føler at det er forkert at man spørger specifikt ind til race når trådstarter blot vil vide samtlige opdrættere på Fyn. Men jeg synes det er kun rimeligt at de andre debattører spørger ind specifikt for bedre at kunne målrette sin hjælpsomhed til trådstarter end brænde en masse energi af på noget som ikke har trådstarters interesse.
Af samme årsag har jeg valgt ikke at smide links ind i trådstarters anden tråd, for jeg har ingen interesse i at smide en masse links op efter have brugt 30 min på at liste dem op for at få at vide de ikke duer. Når man starter en tråd så går der ingen skade af en at være specifik for det vil gøre det nemmere, hurtigere og man kan være sikker på at man får langt mere brugbare svar end hvis man blot kommer med vævende spørgsmål :slight_smile:

[QUOTE=MoMo;748717]Hvad mener du så trådstarter spurgte om, det kan godt være at trådstarter føler at det er forkert at man spørger specifikt ind til race når trådstarter blot vil vide samtlige opdrættere på Fyn. Men jeg synes det er kun rimeligt at de andre debattører spørger ind specifikt for bedre at kunne målrette sin hjælpsomhed til trådstarter end brænde en masse energi af på noget som ikke har trådstarters interesse.
Af samme årsag har jeg valgt ikke at smide links ind i trådstarters anden tråd, for jeg har ingen interesse i at smide en masse links op efter have brugt 30 min på at liste dem op for at få at vide de ikke duer. Når man starter en tråd så går der ingen skade af en at være specifik for det vil gøre det nemmere, hurtigere og man kan være sikker på at man får langt mere brugbare svar end hvis man blot kommer med vævende spørgsmål :-)[/QUOTE]
Det hun spørger om i denne tråd er dette…

Hvorfor tager andre det som en selvfølge at …
Hvorfor tror andre mennesker at de ved lige precis hvad andre mennesker burde have skrevet eller gjort i alle mulige sammenhænge. Jeg har oplevet at egne og også andres tråde bliver fyldt med kommentarer om hvordan trådstarter burde have ageret. Jeg har lige oprettet en tråd hvor jeg spurgte om der var nogen der havde hvalpe til salg. Det kan der ikke svares på uden at jeg peciserer hvilken race jeg ønsker. Når jeg nu med stor omhug har valgt den formulering ønsker jeg ikke gode råd til formuleringen men svar på mit spørgsmål.
For 3 måneder siden fik jeg alle mulige gode råd om hvordan jeg skulle holde liv i mine killinger som absolut ikke var ved at dø fordi jeg spurgte om der var andre der havde haft for racen små killinger

Hvad får folk til at svare sådan i stedet for at svare på det der bliver spurgt om?

Og dette har jeg sådan set svaret på i denne her tråd om hvorfor folk svarer sådan i stedet for at blot pladre en masse links ud på hvalpe…og det var så med henblik på hvalpe tråden. Og ja alle de andre tråde er det lige sådan, er man mere specifik i sine spørgsmål får man når ikke så mange modspørgsmål men nok brugbare svar :slight_smile:

I stedet for at ponke de der skriver og svarer i ens tråde, skulle man måske vende blikket ind af , og se om man fra start af kunne formulere og uddybe spørgsmålet liiidt mere. Des færre informationer i spørgsmålet, jo mere skydes med spredhagl i svarene.

Hvorfor det er sådan? Fordi det er et debatforum, hvor folk skriver, hvad de har lyst til (inden for de gældende regler), og ikke en uvildig rådgivningstjeneste. Jo, der er masser af gode råd at hente, men man er nødt til selv at sortere i dem. Og sortere dem fra, som man ikke gider høre på. Nogle gange svarer folk direkte på spørgsmål, man stiller - andre gange kommenterer de indholdet. Nogle gange finder man opbakning til sine synspunkter - andre gange finder man det modsatte. Sådan er betingelserne på et debatforum. Gider man ikke den slags, så kan man jo altid bruge tjenester som “Spørg dyrlægen”, hvor man kan være nogenlunde sikker på kun at få svar på det, man spørger om.

Og så kunne jeg personligt aldrig drømme om at give mig til at forsvare de valg, jeg træffer angående mine katte, over for mennesker, der for størstepartens vedkommende aldrig har mødt hverken mig eller mine katte. Hvis folk vil diskutere, hvad jeg bør eller ikke bør gøre, uden at jeg først har bedt om deres råd, så kan de diskutere det uden mig - hvis de ellers synes, det kan være interessant. Men jeg er altid modtagelig for gode og velmente råd - også selv om jeg ender med at sortere nogle af dem fra.

Krista, jeg kender det desværre alt for godt, det er også en af grundene til, at jeg har overvejet at melde mig ud af det her forum, for jeg synes ikke, at jeg får det udbytte ud af trådene, når det ikke bliver svaret på det spurgte, men der blot kommer en masse andet på banen, som intet har med sagen at gøre, ud over at alle har et behov for at fortælle, hvad man gør forkert.

Det handler jo ikke om, hvad man gør forkert, men for at indsnævre hvad det er man ønsker svar på, især når der er utroligt mange muligheder.

I stedet for at vælge den negative synsvinkel, så kunne det jo tænkes at der faktisk - bag svarene - er en positiv vinkel.

[QUOTE=Annette O;748747]Det handler jo ikke om, hvad man gør forkert, men for at indsnævre hvad det er man ønsker svar på, især når der er utroligt mange muligheder.

I stedet for at vælge den negative synsvinkel, så kunne det jo tænkes at der faktisk - bag svarene - er en positiv vinkel.[/QUOTE]

Næppe.

Du skriver næppe, som om svarene herinde altid har en negativ bagtanke? Er det sådan du mener det?

Hvis en havde stillet samme spørgsmål ang katte, som du gjorde i hvalpetråden, så havde jeg rystet på hovedet, og hvis du som katteopdrætter ikke selv kan se det, får det mig blot til at ryste endnu mere på hovedet.

Der er forskel på dyr, osse hunde og katte, og hvis man vil det bedste for sine dyr både som sælger og køber, så kræver det altså lidt omtanke, om race, om behov og ikke mindst om hvad man kan/vil tilbyde dyret, og DET tager langt de fleste alvorligt, heldigvis…