Hvorfor undgår vi Clamydia vaccine spørger dyrlægen

Vi fik for 1 års tid siden en ny dyrlæge i mit dyrlægehus, som i flere år har arbejdet i England. Hun stiller ligeså mange modspørgsmål som jeg stiller hende spørgsmål.

Idag vil hun vide hvorfor så mange opdrættere i Danmark undlader at vaccinere mod clamydia.

Jeg fravælger jo selv Clamydiavaccinen…men egentlig udelukkende på andres erfaringer om at den er for “flygtig” og at man risikerer smitteudbrud fra vaccinereaktionen.

Fordi Chlamydia stort set ikke er et problem i Danmark - jeg har aldrig vaccineret mod det og aldrig haft det. Den holder ikke mere end ca. 6 måneder, måske mindre, og en del af dem virker omvendt - katte får via vaccinen udbrud.

Kan hun fortælle noget positivt om at tilvælge den?

Forskellen mellem chlamydia og f.eks. calici er jo, at chlamydia kan behandles med penicillin hvis det skulle opstå og dermed kan slås ned relativt hurtigt. Det er nok i hvert fald én af årsagerne til, at mange opdrættere ikke kan se nogen grund til at vaccinere mod noget, der er så let at udrydde og ovenikøbet ikke ses specielt tit. Jeg har f.eks. aldrig vaccineret mod det og har aldrig haft en kat med chlamydia :slight_smile:

Jeg kender til én opdrætter, der har haft problemer med clamydophila (som det egentlig hedder).
Og som Lis skriver dækker den kun 6 mdr.

Så omvendt kan man spørge dyrlægen: Hvorfor vaccinere?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;904202]Jeg kender til én opdrætter, der har haft problemer med clamydophila (som det egentlig hedder).
Og som Lis skriver dækker den kun 6 mdr.

Så omvendt kan man spørge dyrlægen: Hvorfor vaccinere?[/QUOTE]
Nu nåede vi ikke at diskutere så meget, da jeg havde 3 killinger med som var overalt i klinikken…men jeg skal nok få snakket mere med hende om vaccinen, når tiden er bedre.

Men kan det dokumenteres ? Har vi nogle undersøgelser der understøtter den teori/ fakta.

Er vaccinen i en levende vaccine?

side 1417

http://www.catvets.com/uploads/PDF/2006_Vaccination_Guidelines_JAVMA.pdf

side 1417

http://www.catvets.com/uploads/PDF/2...ines_JAVMA.pdf

Jeg er så åbenbart en af de der måske kan kaldes udtagelsen…for jeg vaccinerer md Clamydia (som ikke længere hedder det med noget der ligner) velvidende vaccinen ikke dækker specielt længe, men jeg tænker…det den dækkr, dækker den.
Jeg har vaccineret for clamydia i omkring 10 år og det virker…ingen clamydia her.
Ved godt mange så tænker…jamen jeg har heller aldrig haft Clamydia og jeg vaccinerer ikke, jamen så er det fint, jeg vil blot ikke løbe den risiko. For får man noget inden for dørene, kan andet opstå fordi immunforsvaret arbejder med clamydiaen…og det kan jeg intet bruge til.
Til gengæld vaccinerer jeg ikke de mis der er ældre end 7 år for kattesyge. Den vaccine dækker længe og er man 7 år så er man dækket ind, efter min mening.
Vi gør tingene forskelligt altafhængigt af hvad man syntes er bedst for sine mis, og jeg har så min måde…og jeg skulle hilse og sige…det virker.

Jeg vaccinerer også mod Clamydia. Havde en dårlig erfaring med clamydia for mange, mange år siden - før vaccinen eksisterede og vi ( min dyrlæge og jeg) fik
den hjem på dispensation. Og vi bruger den stadig - med god erfaring.
Jeg bruger Feliwax IV og har gjort det lige siden ( bortset fra en meget kort og dårlig erfaring med en anden - og levende - vaccine) og har ikke tænkt mig at skifte.

Jeg tror (men ved ikke uafviseligt) at vi primært har dyrlægernes prøvesvar på diverse laboratorieprøver. Jeg kender en del dyrlæger, der fastholder at de stort set aldrig ser chlamydophila.
Og det med vaccinationerne er jo også i nogen grad kulturbestemt. Kører du syd for grænsen til de tysktalende lande, så vaccineres der mod stort set alt hvad der kan - jeg har oplevet folk, der ikke engang kunne få sin kælekat kastreret før den var FIP vaccineret (damned han blev syg af det!), og Merial havde jo stor succes med sin kampagne bag på alle tyske udstillingskataloger for en del år siden - et skrækkeligt billede og teksten Leukose tötet. Det gør det uden tvivl, men de oplyste aldrig hvor let det er at undgå, man udnyttede fuldt ud folks frygt og manglende lyst til at sætte sig ind i tingene, og resultatet blev krav om FeLV vaccine af alle avlsdyr fra forbundets side! Om så de bor i en 9.sals lejlighed midt i Berlin og aldrig kommer ud!
I Danmark er holdningen meget mere tilbageholdende - her vaccinerer vi først og fremmest for de ting, der er nødvendige, dvs. kattesyge og influenza. Altsammen med variationer naturligvis - de fleste kan få den vaccine de nu engang har lyst til hos sin dyrlæge, men hvis man alene følger dyrlægens anbefaling så vil det ofte kun være de ting vi er sikre på er nødvendige, og det er som regel ikke chlamydophila, og FeLV kun i visse områder og/eller kun fritløbende katte. Der er rigtigt meget kultur forbundet med hvordan vi vaccinerer.
VH
Susanne

Jeg bruger normalt også Feliwax IV, selv om jeg ikke har haft problemer med clamydia selv. Men tænker lidt lige som Brita, den dækker den tid den nu dækker. Har faktisk kun en gang haft en killing som blev rigtig syg efter en vaccination og der var det ikke gjort ved min normale dyrlæge og killingen var vaccineret med Fel-O-Cel mener jeg den hedder.

Jeg gør det ikke - men havde jeg flere katte end 4 ville jeg… Jeg tænker som brita der