Hvorfor vasker de sig midt i det hele?

[quote=Eva K;329091]:wink:

Men nej. Det du fortæller om er jo netop at katten udfører handlingen for at aflede (går jeg ud fra at du mener) opmærksomheden fra det den lige har gjort.
.[/quote]

Ja, for det var det der indgik i spørgsmålet : :argh:
NÅR KATTEN EKS. KIKSER ET SPRING

Og ja…i sådan en situation vasker katten sig OGSÅ …

Felis - Ja, men det er stadig ikke årsagen til at katten f.eks. slikker sig lige bagefter. Det er IKKE for at aflede opmærksomheden fra det.
Og hvis du vil have det bedre med det, så skal jeg gerne lave en smiley der banker hovedet ind i en mur for at matche din “GAAH”-smiley :stuck_out_tongue:

Kald det hvad du vil:

For at restituere sig
For at trøste sig selv
For ikke at tabe ansigt
For at vise omverdenen, at den tager det helt nonchalant
For at aflede sine tanker fra, at det var pisseubehageligt, at den faldt ned
For at nette sig til næste forsøg

Bare en skam vi ikke kan spørge katten hvilket svar der er de rigtige :S

Jeg ser adfærdren ved fustration og usikkerhed.

[quote=Felis;329101]Kald det hvad du vil:

For at restituere sig
For at trøste sig selv
For ikke at tabe ansigt
For at vise omverdenen, at den tager det helt nonchalant
For at aflede sine tanker fra, at det var pisseubehageligt, at den faldt ned
For at nette sig til næste forsøg

Bare en skam vi ikke kan spørge katten hvilket svar der er de rigtige :S[/quote]

I hvert fald de to jeg har markeret her synes jeg godt nok er at antropomorfisere katten lige rigeligt.

Men nej, det er altså displacement activity - forårsaget af enten overflow eller disinhibering.

Eva, husk lige at oversætte så jeg også kan følge med :thumbup:

Herhjemme siger alle tre misser, at vi er fulde af vås!

Når de sådan stopper midt i noget andet, for at soignere sig - er det bestemt ikke for at dække over at de ville noget andet.
De er bare meget renlige og omhyggelige dyr, og hygiejne betyder mere end noget andet. En ting vi mennesker aldrig vil kunne forstå, siger de. :tihi:

[quote=Felis;329078]Det er jeg nu rystende ligeglad med hvad du mener at have lært, for det er lige nøjagtig som jeg har skrevet, der i mange, mange år har været og er, opfattelsen af helt elementær katteadfærd.

Men hvis du nu nærlæser betydningen af det du selv har bragt, så står der jo faktisk det samme som jeg siger, blot med andre ord

For om man kalder det overspringshandling eller afledningsmanøvre, kan da vist komme ud på det samme ;-)))))))[/quote]

Jeg gentager gerne det med at det IKKE er lige nøjagtig som du har skrevet. Og især det med at hvad der er elementær katteadfærd og har været det i mange år.
Tjaeh, med mindre du er rigtig gammel, så har du næppe været før ude end ham her med dine observationer af elementær adfærd :stuck_out_tongue:
ARMSTRONG, E. A. (II950). The nature and function of displacement activities. -. Sympos. Soc. exp. Biol. 4, 1950, p. 36I-387.

Og nu er det godt nok rotter, men så meget adskiller de sig heller ikke fra katte
Boller, R.C. grooming behavior in the rat. J.comp. physiol. Psychol. 1960. 53, 306-310

Enjoy

Det var bare det jeg forklarede dig tidligere - bare med lidt andre ord :slight_smile:

[quote=Eva K;329154]Jeg gentager gerne det med at det IKKE er lige nøjagtig som du har skrevet. Og især det med at hvad der er elementær katteadfærd og har været det i mange år.
Tjaeh, med mindre du er rigtig gammel, så har du næppe været før ude end ham her med dine observationer af elementær adfærd :stuck_out_tongue:
ARMSTRONG, E. A. (II950). The nature and function of displacement activities. -. Sympos. Soc. exp. Biol. 4, 1950, p. 36I-387.

Og nu er det godt nok rotter, men så meget adskiller de sig heller ikke fra katte
Boller, R.C. grooming behavior in the rat. J.comp. physiol. Psychol. 1960. 53, 306-310

Enjoy[/quote]

Felis er gammel Eva, men alligevel ikke så gammel som det du henviser til i dit første indlæg :tihi:

Er Felis gammel - hvor mange år skal man være for at være det?

hehe tror Birthe mener over 60 men under 70 :tihi:

Alder er jo relativ :rock: nogle er gamle NÅR de er 57 andre NÅR de er fra '57…og andre igen bliver aldrig gamle :thumbup:

Lis…du er bare en gammel “rotte” :tihi:

Mine katte er forkellige mht den slags vaskning, som omtales.

Ninjo er f.eks meget mere pertentligt med at hans pels sidder i de rigtige folder end mine andre katte er. Når han har lavet nogle bevægelser, som ikke er ‘ligge helt stille og sove uden at det klør nogen steder’, puh nej, så må det altså lige ordnes, før han kan lege videre.

Jeg har også haft det under overvejelse, om den pludselige vaskning kunne være en form for selvdæmpende adfærd (Turid Rugaas), men er kommet frem til at nej, katte bruger bestemt dæmpende signaler, men de er faktisk en del lig hundens.

Det må du spørge Felis om. Det var en hentydning til en gammel tråd hvor Felis gav udtryk for at hun nok vidste bedst pga sin alder. Jeg husker så ikke hvilken tråd, men udsagnet satte sig fast :slight_smile:

-LOL

[quote=Eva K;329154]Jeg gentager gerne det med at det IKKE er lige nøjagtig som du har skrevet. Og især det med at hvad der er elementær katteadfærd og har været det i mange år.

Enjoy[/quote]

Hmmm alene alderen på de kilder gør mig meget meget skeptisk. Kunne være man stadig troede på en del med instinkter og denslags dengang, og ikke havde fornemmelse for kattenes sociale liv.

[quote=Sheer;329342]-LOL

Hmmm alene alderen på de kilder gør mig meget meget skeptisk. Kunne være man stadig troede på en del med instinkter og denslags dengang, og ikke havde fornemmelse for kattenes sociale liv.[/quote]

Hmmmm - Ordsproget: Nye koste fejer bedst, men de gamle kommer ind i krogene, er så sand så sand :slight_smile:

Ja, men det der med ‘elementær adfærd’ bekymrer mig bare lidt. Hvad menes der med det?

Basal, grundlæggende adfærd, som måske via evolutionen kan ændres over mange år - måske aldrig ændres

Sheer har dog en pointe da studierne ikke tager højde for domesticeringsprocessen som man i dag ved spiller ind på rigtig mange sider af tamdyrs liv. Disse studier er ren behaviorisme.

Jamen hvordan i forhold til hvordan de er overfor hinanden? Ideen om dæmpende adfærd foreslår jo netop at det de gør, gør de for at signalere noget til andre.